Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kleine hond vs grote hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Simone77
geregistreerd lid

kleine hond vs grote hond

Ongelezen bericht door Simone77 »

waarom word er (bijna) niemand boos als er een klein hondje luid blaffend aankomt (word zelfs schattig genoemt) maar als mijn DH zijn mond opentrekt moet ik die aggeresieve hond bij me houden :eek: :eek:
dus heel zwart/wit; waarom mogen kleine honden blaffen en grote honden niet?
graag jullie mening
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Omdat mensen en honden vaak veel meer schrikken van een hele grote hond die aan komt gedenderd al blaffend dan een kleintje.
Overigens vind ik dat kleine hondjes ook niet blaffend op anderen af mogen stuiven.

Ik heb een klein hondje en een (middel)grote hond. Saar mag van mij van ver op een andere klein hondje afrennen, Vera niet. Omdat ik weet dat kleine hondjes daarvan kunnen schrikken, dus hou ik daar rekening mee. Beide blaffen overigens niet, en ook Vera, de Golden, bedoelt het goed en is rustig en lief. En toch mag ze niet van 50 meter ver op een klein hondje afsuizen.
En veel mensen schrikken ook nog eens van een imposante DH en niet van een Pekinees. Kan er ook niks aan doen, zo werkt het :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ah, de kleine hondjes, grote honden discussie :mrgreen:

Ik ben aanzienlijk minder onder de indruk van een Maltezer die woest blaffend aan komt stormen dan van een aanstormende woest blaffende Bouvier. Dat zal ik eerlijk toegeven. Maar schattig vind ik die Maltezer ook niet.

Om eerlijk te zijn, heb ik helemaal niet het idee dat de ene hond dat wel 'mag' en de andere niet. Ik lees hier zo vaak over kutkeffers en hoe irritant ze zijn, om maar wat te noemen. En ik heb ook niet het idee dat kleintjes vaker uitvallen dan groten. Even mijn eigen buurt in het hoofd houdend dan. Ik vind idd wat uitvallende kleine witjes en jack hussells op mijn pad, maar net zo goed uitvallende Groenendaelers, Duitse Herders en andere groten.

Is het niet gewoon wat je wilt zien? Dat je je met een grote hond ergert aan kleintjes en vice versa? :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Om eerlijk te zijn, heb ik helemaal niet het idee dat de ene hond dat wel 'mag' en de andere niet. Ik lees hier zo vaak over kutkeffers en hoe irritant ze zijn, om maar wat te noemen. En ik heb ook niet het idee dat kleintjes vaker uitvallen dan groten. Even mijn eigen buurt in het hoofd houdend dan. Ik vind idd wat uitvallende kleine witjes en jack hussells op mijn pad, maar net zo goed uitvallende Groenendaelers, Duitse Herders en andere groten.
Oh ja, dat vergat ik nog. Ik zie ook even zoveel kleine hondjes die blaffend/grommend aan komen denderen als grote honden die dat doen.
En, om nog even een discussie-punt te noemen :mrgreen: , ik schrik beduidend meer van een Bouvier die Saar blaffend belaagt dan van een JR die grommend op Vera afkomt.
Die Bouvier heeft Saar namelijk zo stuk, en kan ik ook moelijk stoppen. Die JR is beduidend kleiner dan Vera en ook daardoor kan ik daar zelf nog makkelijker ingrijpen indien nodig.
Maar dat is nog nooit nodig geweest bij de JR en Vera, wel bij de Bouvier bij Saar.
Zoooooo :mrgreen:
Afbeelding
Addy

Re: kleine hond vs grote hond

Ongelezen bericht door Addy »

Simone77 schreef:waarom word er (bijna) niemand boos als er een klein hondje luid blaffend aankomt (word zelfs schattig genoemt) maar als mijn DH zijn mond opentrekt moet ik die aggeresieve hond bij me houden :eek: :eek:
dus heel zwart/wit; waarom mogen kleine honden blaffen en grote honden niet?
graag jullie mening
kleine honden mogen net zo min blaffen en uitvallen als grotere honden, domme bazen vind je overal :roll:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kleine hondjes krijg je haast niet te pakken en zij jouw enkels wel.

Grote honden vind ik persoonlijk minder eng, die kan ik beter lezen qua lichaamstaal.

Kleine hondjes zijn wel sneller stuk, dat is waar.
Maar ja, kortharige honden zijn ook eerder stuk dan wolbalen.
Dus ja. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:Kleine hondjes krijg je haast niet te pakken en zij jouw enkels wel.

Grote honden vind ik persoonlijk minder eng, die kan ik beter lezen qua lichaamstaal.

Kleine hondjes zijn wel sneller stuk, dat is waar.
Maar ja, kortharige honden zijn ook eerder stuk dan wolbalen.
Dus ja. :19:
Nou ja goed, ik schrik meer als er een Duitse Herder op mij of op Saar af komt gedenderd al blaffend dan als dat een Shih-tzu is. Zo geheel onlogisch vind ik dat ook niet :pffff: :wink: Alsof kleine hondjes veel meer schade aan kunnen richten dan een hele grote hond. Dat is gewoon niet zo.
kortharige honden als windhonden zijn heel kwetsbaar. Maar een Labje of een Rottweiler? Volgens mij scheelt dat nogal qua kwetsbaarheid met een hondje van 5 kilo.
Afbeelding
Simone77
geregistreerd lid

en als je het menselijke deel nu eens vergeet.....en je eens inleeft in de hondentaal? daar maakt het niet uit hoor groot of klein......en ja ik erger me daar dood aan...
Zoek stok!
Zeer actief

Simone77 schreef:en als je het menselijke deel nu eens vergeet.....en je eens inleeft in de hondentaal? daar maakt het niet uit hoor groot of klein......en ja ik erger me daar dood aan...
Je ergert je alleen aan kleine honden die blaffen, maar niet aan grote? :denken: Zoals ik al zei, ik kom net zoveel grote als kleine blaffende honden tegen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Simone77 schreef:en als je het menselijke deel nu eens vergeet.....en je eens inleeft in de hondentaal? daar maakt het niet uit hoor groot of klein......en ja ik erger me daar dood aan...
Jawel hoor, dat maakt wel degelijk uit. Ook veel honden schrikken sneller van een DH die blaffend aan komt stormen dan van een Pekinees die blaffend aan komt stormen.
Maar hoe dan ook, beide partijen horen het niet te mogen doen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

O ja, overigens erger ik me helemaal niet aan uitvallende honden aan de lijn, klein of groot. Ik reageer niet, Bram reageert niet, we zijn binnen een paar seconden voorbij. Ik erger me wel aan loslopende honden in de wijk die op Bram komen afstuiven. En ja, ook dat zijn kleintjes en groten. Gisteren nog een Bouvier die woest over de weg op Bram afkwam met een baasje erachter aan. Ze was op tijd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Da's nu eenmaal typisch menselijk... hoe groter hoe enger. En laten we het simpel bekijken; een beet van een duitse herder is wat anders dan de beet van een tekkel, al stond hij nr 1 in de agressieve-honden-lijst. ;)

Mensen zijn gewoon niet zo ontzettend slim en veel mensen weten al sowieso niets van honden. Maar ik weet zeker dat het ''schattige, blaffende kleine hondje'' niet meer zo lollig is als hij in hun enkels hangt... :roll:
Afbeelding
Simone77
geregistreerd lid

Zoek stok! schreef:
Je ergert je alleen aan kleine honden die blaffen, maar niet aan grote? :denken: Zoals ik al zei, ik kom net zoveel grote als kleine blaffende honden tegen.
Nee ik erger me aan het feit dat het voor kleintjes getolereerd word en dat mijn hond als aggeresief word aangemerkt hoewel dat "keffertje" op dat moment net zo aggeresief is.....
Simone77
geregistreerd lid

Nakisha schreef:Da's nu eenmaal typisch menselijk... hoe groter hoe enger. En laten we het simpel bekijken; een beet van een duitse herder is wat anders dan de beet van een tekkel, al stond hij nr 1 in de agressieve-honden-lijst. ;)

Mensen zijn gewoon niet zo ontzettend slim en veel mensen weten al sowieso niets van honden. Maar ik weet zeker dat het ''schattige, blaffende kleine hondje'' niet meer zo lollig is als hij in hun enkels hangt... :roll:
ik heb een keer een JR in m'n been gehad en 1x een DH als ik moet kiezen...geef mij maar die dh die gaf een waarschuwing, de jr beet door....
Moos
Zeer actief

Simone77 schreef:
Nakisha schreef:Da's nu eenmaal typisch menselijk... hoe groter hoe enger. En laten we het simpel bekijken; een beet van een duitse herder is wat anders dan de beet van een tekkel, al stond hij nr 1 in de agressieve-honden-lijst. ;)

ik heb een keer een JR in m'n been gehad en 1x een DH als ik moet kiezen...geef mij maar die dh die gaf een waarschuwing, de jr beet door....
Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar :roll:
Het had toch net zo goed andersom kunnen zijn? Dit is toch geen vergelijk? Dan moet je een doorbijtende JR met een doorbijtende DH vergelijken.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Als die grote hier staat te blaffen doet ie dat met veel bombarie, hij spuugt nog net geen vuur. En dat vinden mensen eng.
De kleine, ach, das toch schattig? :19: Mensen staan vertederd te kijken naar dat kleine meiske wat zoveel moeite doet.

Wat ons betreft: Ze motten allebei hun klep houden :mrgreen:
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

ik heb er een schijthekel aan, aan die keffende ettertjes, ik heb liever dat er een grotert blaffend op me af komt denderen als zo'n kleine draak

( mocht Lilo dat ooit flikken kan ze een holpeut verwachten :devil: )
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Daar maakt het wel degelijk uit. Jip schiet in de paniek als er een duitse herder of wat anders groot blaffend op haar af komt rennen. Bij een jack russel kijkt ze van: "waar maak jij je druk om" en gaat snuffelen :19:

Jip kan soms wel blafferig zijn (wat ik wel afkap) maar dat is wel met een lichaamstaal waarvan de grootste niet-hondenkenner nog ziet dat ze niet aggressief is (ronddansen, staartje zwaait 100 km per uur :mrgreen: ).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

kitty2 schreef:ik heb er een schijthekel aan, aan die keffende ettertjes, ik heb liever dat er een grotert blaffend op me af komt denderen als zo'n kleine draak
Mijn persoonlijke ervaring is dat die kleintjes vele malen sneller bijten dan de grote :N:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik heb een grote hond en maak hier vooral mee dat de mensen met de wat grotere rassen voorzichtiger met hun hond omgaan dan de mensen met de kleinere rassen. Oftewel, hier zijn het alleen de kleine rassen die op andere honden af komen stormen.
In het geval van de TS denk ik ook dat je ras meespeelt. Een Duitse herder is voor veel mensen toch enger dan een golden retriever. Terwijl dat toch dezelfde grootte ongeveer heeft.

Hier maak ik het wekelijks wel een paar keer mee dat mensen hun kleine hond op mijn hond af laten stormen. En soms wordt ik dan wel eens pissig ja. Maar het zijn nog altijd de eigenaren van de hond die heropgevoed moeten worden op dit gebied.
Moos
Zeer actief

Muk schreef:Ik heb een grote hond en maak hier vooral mee dat de mensen met de wat grotere rassen voorzichtiger met hun hond omgaan dan de mensen met de kleinere rassen. Oftewel, hier zijn het alleen de kleine rassen die op andere honden af komen stormen.
In het geval van de TS denk ik ook dat je ras meespeelt. Een Duitse herder is voor veel mensen toch enger dan een golden retriever. Terwijl dat toch dezelfde grootte ongeveer heeft.

Hier maak ik het wekelijks wel een paar keer mee dat mensen hun kleine hond op mijn hond af laten stormen. En soms wordt ik dan wel eens pissig ja. Maar het zijn nog altijd de eigenaren van de hond die heropgevoed moeten worden op dit gebied.
Ik maak dan weer een paar keer per week mee dat mensen hun grote honden op de mijne af laten stormen.
Volgens mij zit er gewoon niet zo bar veel verschil in :wink: Er zijn mensen met kleine honden die niet opletten en mensen met grote honden die niet opletten.
Ik kan echt ab-so-luut niet zeggen dat ik ook maar enigszins merk dat mensen met grote honden voorzichtiger zijn, echt gewoon helemaal niet is dat mijn ervaring.
De jouwe dus wel, en ik denk dat de waarheid precies in het midden ligt :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

tsja en ik irriteer me weer mateloos aan die kleinere honden die inderdaad grommend en blaffend in de riem hangen om mijn hond aan te blaffen, en die mag van mij natuurlijk niet reageren.. als alles los is vind ik het ook niet plesant, komen de kleintjes normaal aan gaat het meestal gewoon goed, maar ik ben al zoveel snauwerds en happerds tegengekomen dat ik hem maar niet meer laat kennismaken..
En idd snauwt of corrigeert mijn hond terug dan heb ik een asociale herder, terwijl hun hond in zijn snuit beet :denken: of bij zijn ooglid..
en ik blijf het zeggen, gebeten in een andere hond heeft die van mij gelukkig nog nooit.. maar omgekeerde wereld is het soms wel hoor..
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Moos schreef:
Muk schreef:Ik heb een grote hond en maak hier vooral mee dat de mensen met de wat grotere rassen voorzichtiger met hun hond omgaan dan de mensen met de kleinere rassen. Oftewel, hier zijn het alleen de kleine rassen die op andere honden af komen stormen.

Ik maak dan weer een paar keer per week mee dat mensen hun grote honden op de mijne af laten stormen.
Volgens mij zit er gewoon niet zo bar veel verschil in :wink: Er zijn mensen met kleine honden die niet opletten en mensen met grote honden die niet opletten.
Ik kan echt ab-so-luut niet zeggen dat ik ook maar enigszins merk dat mensen met grote honden voorzichtiger zijn, echt gewoon helemaal niet is dat mijn ervaring.
Mee eens, de waarheid zal ook in het midden liggen. Het valt hier in ieder geval op dat de mensen met kleinere rassen hun hond vaker op andere honden af laten stormen en de mensen met grotere hondenrassen wat zorgvuldiger zijn wat dat betreft. Maar elders zal dat weer andersom zijn. Mij maakt het niet uit welke hond er komt afstormen op mijn hond, zoiets hoor je zowiezo niet toe te staan als eigenaar.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Muk schreef:
Moos schreef:

Mee eens, de waarheid zal ook in het midden liggen. Het valt hier in ieder geval op dat de mensen met kleinere rassen hun hond vaker op andere honden af laten stormen en de mensen met grotere hondenrassen wat zorgvuldiger zijn wat dat betreft. Maar elders zal dat weer andersom zijn. Mij maakt het niet uit welke hond er komt afstormen op mijn hond, zoiets hoor je zowiezo niet toe te staan als eigenaar.
Tja zal overal anders zijn idd. Want hier zijn het de mensen met de kleine honden die ze keurig aan de riem houden. Maar de mensen met hun grote "keurig opgevoede" honden lopen lekker los. Tja lekker makkelijk want zijn zo groot dat ze zichzelf wel kunnen redden.

Mijn pup kan nog niet los maar wil wel graag naar iedere hond toe. Ik probeer haar wel af te leiden maar dit lukt niet altijd. Kom ik gisteravond in het donker iemand tegen die zijn herder los heeft lopen. Deze hond bedenkt zich geen moment en stuift zo de weg op, recht op mijn pup af. Nu ben ik ook niet mals en zeker niet bang voor zo'n hond dus heb hem (en zijn baas) verteld dat als hij nog een cm dichterbij kwam een rotschop kon krijgen.

Hond werd terug geroepen maar niet aangelijnd waarna hij nog twee keer probeerde uit te vallen. Man kon hem steeds net optijd in de riem pakken.

Hier kan ik erg boos over worden. Er geldt hier een aanlijn gebod wat kennelijk alleen geldt voor mensen met kleine honden.

Het constant op moeten letten of er uit het niets een loslopende hond aan komt denderen wordt ik ook wel eens spuug zat. En dan zo'n domme tante op de fiets die zegt hij doet niets hoor zelfs luisteren niet maar aan de riem ho maar. Loopt er zo'n Golden de hele route bijna met je mee omdat vrouwtje door fietst en niet om kijkt. :19:

En dat terwijl Spikey even niet mag spelen met grote honden. :jank:
Afbeelding
gevni havanezers
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Om eerlijk te zijn merk ik het verschil ook wel.

Een maltezer of tekkel die blaft, wordt hier in de buurt vertedert aangekeken 'och kijk eens wat een schatje, en lef heeft hij ook nog'.
Mwah, als mijn honden dan een blaf geven, dan worden ze direct bestempeld als 'vals en pokkehonden'.

Een tijdje geleden liep ik langs een pad wat gescheiden werd door een flinke sloot met een terras van een bejaardentehuis.
Net toen ik langs liep, op zeker 30 meter afstand van dat terras, kwam een oude man met een wel zeer vreemd hoofddeksel dat terras oplopen.
Vond Puchu gek en Puch is nogal vocaal en begon te blaffen... 30 verontwaardige bejaarden waar flink gemopperd werd over 'vuile rothond'.
Beest blafte alleen maar wat :19:

Maar goed, feit blijft dat het beangstigender is bij een grote hond. Tuurlijk dat is zo.
Maar volgens mij hoort blaffen nog altijd tot de communicatie van een hond.... groot én klein.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
blondie
Zeer actief

nou jaa je hebt blaffen en blaffen.. een hond die uit enthousiastme blaft en circelt en kwispelt is wat anders dan een hond die grommend en blaffend in de lijn hangt.. en hoe honden dan op elkaar reageren..
Als ik met mijn niet blafferds passeer en er stuiteren er telkens in blaf en grom modus.. klein en groot idd.. vind ik dat zeer vervelend.. honden reageren idd op die taal op elkaar, terwijl je normaliter zonder problemen vreemde honden passeert en er word niet geprovoceerd..
Maar dat vertederende och joh kijk maar uit hoor 1 hap en je bent weg reactie.. van sommige eigenaren.. daar kots ik soms wel van.. en dan alle grinnekende mensen eromheen idd, och wat een macho.. hihi,, en het feit dat mijn hond dan niet reageert word aan voorbij gegaan, het feit dat hij mij aankijkt van wat moet ik ermee... zou hij zich hetzelfde gedragen dan heb je een asiocale of aggressieve hond.. daar kan ik soms moeilijk mee overweg..
Moos
Zeer actief

En het stomme is dat het ook weer andersom werkt :mrgreen:
Moos kon weleens snauwen naar grote reuen die over hem heen gingen hangen en tegen hem aan gingen duwen. Ik probeerde dat altijd te voorkomen maar dat lukt natuurlijk niet altijd.
Als hij dan wel snauwde kreeg ik ook vaak de opmerking "jaaa, zijn altijd van die fellerds he die kleintjes!!".
Ja daaaag, heb je gezien hoe jouw hond hem bijna onder de grond probeerde te schoffelen?

Maar ik zie ze ook wel hoor, mensen die zo'n blaffend kleintje schattig of grappig vinden :wink: Aan de andere kant zie ik ook mensen met het schaamrood op de kaken omdat hun kleine hond uitvalt aan de lijn.
Waar ik dan trouwens weer geen problemen mee heb, uitvallende honden aan de lijn. Ze zitten vast en dan ben ik allang blij :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Moos schreef:En het stomme is dat het ook weer andersom werkt :mrgreen:
Moos kon weleens snauwen naar grote reuen die over hem heen gingen hangen en tegen hem aan gingen duwen. Ik probeerde dat altijd te voorkomen maar dat lukt natuurlijk niet altijd.
Als hij dan wel snauwde kreeg ik ook vaak de opmerking "jaaa, zijn altijd van die fellerds he die kleintjes!!".
Ja daaaag, heb je gezien hoe jouw hond hem bijna onder de grond probeerde te schoffelen?

Maar ik zie ze ook wel hoor, mensen die zo'n blaffend kleintje schattig of grappig vinden :wink: Aan de andere kant zie ik ook mensen met het schaamrood op de kaken omdat hun kleine hond uitvalt aan de lijn.
Waar ik dan trouwens weer geen problemen mee heb, uitvallende honden aan de lijn. Ze zitten vast en dan ben ik allang blij :mrgreen:
Zo leren we allemaal elkaar te begrijpen hier op dit forum, als je het maar bespreekbaar maakt..
toevallig vanmorgen maakte ik me ook schuldig aan een grote hond die naar een kleinere (pup) franse bull liet gaan.. ik liep met reu en teef en die meneer komt vanaf de hoogte lopen, ik zie aan mijn reu dat er wat in aantocht is.. die riep ik dus terug omdat het bij hem vraak vriezen of dooien is, hij volgde keurig.. ik vergat de teef.. :denken: de meneer bleef met de hond staan en het teefje.. zot op jonge dieren ging even kennismaken, ik zag de meneer even verstarren.. dus even kort uitgelegd dat zij ok was maar dat ik de reu uit voorzorg even bij me hield.. als mijn reu het idd bij snauwen houd heb ik er ook geen problemen mee, maar hij legt reutjes graag op de rug als ze in zijn ogen brutaal zijn of in zijn ogen te amicaal zijn.. wat erg angstig is voor eigenaren en voor mij voorheen, maar goed, niet laten kennismaken om dingen voor te zijn is mijn motto nu maar.. en zij vind het allemaal leuk en dat wil ik ook zo houden..
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik herken het wel ja. Als die van mij het doen zijn ze agressief en als een kleintje het doet is het stoer en lief. :roll:

Birdy deed het in het begin.... maar snel afgeleerd. Klein en groot mag het niet bij mij.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Tsja, als je in een Deux Chevaux met 140 over de snelweg rijdt denkt iedereen "wat schattig dat dat kleine autotje zo hard kan", doe je hetzelfde met een vette BMW zal iedereen opmerken 'daar heb je weer zo'n aso met zo'n dikke bak'.

Ik zou het je niet zo aantrekken, wat maakt het uit?

Ik maak overigens beide vrij zelden mee.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”