Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Theoretische vraag.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Theoretische vraag.

Ongelezen bericht door marian* »

Toen ik vanmiddag terug reed van de hei zag ik op een van de parkeerplaatsen een stelletje ruzie maken(althans,ik denk dat het dat was gezien lichaamstaal,gezichtsuitdrukking enz) waarbij de man nogal wat gebaren maakte naar de vrouw toe.
Mijn fantasie ging met me op de loop en ik zag al voor me hoe die man zijn vrouw of vriendin zwaar mishandelde en ik probeerde te helpen :19:
Stel nou dat ik daar met een los lopende hond loop,iemand ga helpen,vervolgens zelf aangevallen wordt en mijn hond pakt mijn aanvaller flink.Kun je dan je hond kwijt raken (onder de huidige wetgeving)?Kun je dan aansprakelijk gesteld worden voor de schade bij de aanvaller?
Let wel:in mijn theoretische geval heb ik mijn hond NIET aangezet tot een aanval maar is hij uit zichzelf in actie gekomen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Ik denk het niet, het is dan gewoon noodweer. Het is een logische stap dat de hond zijn baas verdedigd :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
marian*
Erelid
Contacteer:

Dingo schreef:Ik denk het niet, het is dan gewoon noodweer. Het is een logische stap dat de hond zijn baas verdedigd :wink:
Ja,maar hij brengt mijn aanvaller schade toe.
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

marian* schreef:
Dingo schreef:Ik denk het niet, het is dan gewoon noodweer. Het is een logische stap dat de hond zijn baas verdedigd :wink:
maar ook civielrechtelijk kun je je op noodweer beroepen. De kans is zeer groot dat een rechter zal zeggen dat de eiser de situatie over zichzelf heeft afgeroepen.
AfbeeldingAfbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Dingo schreef:
marian* schreef:
maar ook civielrechtelijk kun je je op noodweer beroepen. De kans is zeer groot dat een rechter zal zeggen dat de eiser de situatie over zichzelf heeft afgeroepen.
Zou het?
Ik kan me nog herinneren dat er jaren geleden in Winterswijk een Boxer in beslag is genomen en ingeslapen omdat hij huis en haard had verdedigd tegen een inbreker :19:
Dat is dan toch ook het over zichzelf afroepen van de situatie(van inbrekersoogpunt uit gezien)?
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

ik denk dat je er zeer verstandig aan doet in deze maatschappij om je hond in ieder geval aangelijnt te hebben in zo;n situatie..
Ik heb er nl zo'n vermoeden van dat je in zo'n geval wel degelijk aangeklaagd kan worden door de "aanvaller"
zelfde is als je in je eigen huis een inbreker tegen de vlakte werkt, de inbreker kan jou aanklagen op geweld en mishandeling..

Kwam ook eens van strand af toen er een lading politie her en der de wegen stonden te bewaken, incl politiehelicopter.. ik ging toen ook nog het bospark in.. werden toen ca 4 inbrekers gezocht..ik vraag me toch nog af had ik ze tegengekomen en ik word belaagd en mijn hond grijpt in .. wat dan :denken:

(en zo hypotetisch is je vraagstelling niet.. een collega van mij is vorige week uit de auto gestapt omdat ze in de middag bij een bushokje een gozer op een meisje zag intrappen... zij kwam voor dat meisje op werd omver geduwd door die gozer, heeft er een gebroken arm aan over en inmiddels een operatie(gecompliceerde botbreuk) had ik met hond hetzelfde gezien had ik er met hond bijgestaan, wellicht dwing je meer respect af, zo niet en hond beschermt je vraag ik me idd ook af wat de wetgeving dan zegt.._

Zijn er heren of dames van de wet hier die dit weten ? Ben ook wel zeer benieuwd eigenlijk..
Dingo
Zeer actief

blondie schreef:
Zijn er heren of dames van de wet hier die dit weten ? Ben ook wel zeer benieuwd eigenlijk..
Zoals ik al schreef, je beroept je op noodweer. Ook civielrechtelijk :wink:
Van die Boxer weet ik niks af, ken wel genoeg zaken die zo gelopen zijn zoals ik schreef, dat een rechter de schuld bij de eiser neer legde.
AfbeeldingAfbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Dingo schreef:
blondie schreef:
Van die Boxer weet ik niks af, ken wel genoeg zaken die zo gelopen zijn zoals ik schreef, dat een rechter de schuld bij de eiser neer legde.
Die Boxer had volgens mij een inbreker gegrepen,is die zelfde nacht of de ochtend daarop in beslag genomen en ingeslapen.
En voor zover ik me kan herinneren is die beslagname geweest omdat hij de inbreker verwond had.
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

ik denk, alles in acht nemende dat ik toch eerst mijn hond op veilige afstand zou parkeren, ik wil het risico echt niet lopen dat ik hem kwijtraak door zoiets
Dingo
Zeer actief

marian* schreef:
Dingo schreef:
blondie schreef:
Die Boxer had volgens mij een inbreker gegrepen,is die zelfde nacht of de ochtend daarop in beslag genomen en ingeslapen.
En voor zover ik me kan herinneren is die beslagname geweest omdat hij de inbreker verwond had.
ik ben van de feiten en omstandigheden, kan er niet over oordelen :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik zou 112 bellen, maar niet gaan helpen met Freek en Baco bij me :mrgreen: , ik gok niet , mocht een van mijn honden wat doen, op de rechtspraak hier in Nederland

Groetjes Els
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Tja ik weet niet wat er zou gebeuren met je hond maar als er verder niemand bij is behalve dat stel en jij met je honden........
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”