Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ja maar, hij voelt er niks van

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Frenk schreef:
MARC_S schreef:Voor de een werkt het nu eenmaal anders dan voor een ander. Ik ben heel zacht en gelukkig werkt dat goed bij de honden. Als ik wel corrigeer merk ik dat het bij onze honden sowieso niet helpt.
Zou niet het allerbelangrijkste zijn dat je als baas authentiek bent in je benadering van de hond? Dus niet gaan lopen brullen als dat niet bij je past en ook niet geforceerd positief blijven, terwijl eigenlijk de stoom uit je oren komt?
(En allebei de kanten de grenzen van het redelijke natuurlijk he)
Dat denk ik wel. Ik ben ook heel zacht en dat werkt bij mijn honden. Toch hangt het ook van de hond af. Bij Sun is een heel zacht nee of uhuh voldoende. Bij Juul is dat een Nee. Luid en duidelijk. Bono is weer heel anders, hij is aan de ene kant ontzettend gevoelig maar kan ook volledig maling aan je hebben. Een dun lijntje waar ik in het begin echt even naar heb moeten zoeken en wat blijkbaar goed werkt omdat hij van een angstige maar toch wel heel slecht luisterende hond naar een hond vol vertrouwen is gegaan die toch al, gezien het tijdsbestek, heel redelijk luistert.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

*Linda* schreef:
Frenk schreef:
MARC_S schreef:Voor de een werkt het nu eenmaal anders dan voor een ander. Ik ben heel zacht en gelukkig werkt dat goed bij de honden. Als ik wel corrigeer merk ik dat het bij onze honden sowieso niet helpt.
Zou niet het allerbelangrijkste zijn dat je als baas authentiek bent in je benadering van de hond? Dus niet gaan lopen brullen als dat niet bij je past en ook niet geforceerd positief blijven, terwijl eigenlijk de stoom uit je oren komt?
(En allebei de kanten de grenzen van het redelijke natuurlijk he)
Dat denk ik wel. Ik ben ook heel zacht en dat werkt bij mijn honden. Toch hangt het ook van de hond af. Bij Sun is een heel zacht nee of uhuh voldoende. Bij Juul is dat een Nee. Luid en duidelijk. Bono is weer heel anders, hij is aan de ene kant ontzettend gevoelig maar kan ook volledig maling aan je hebben. Een dun lijntje waar ik in het begin echt even naar heb moeten zoeken en wat blijkbaar goed werkt omdat hij van een angstige maar toch wel heel slecht luisterende hond naar een hond vol vertrouwen is gegaan die toch al, gezien het tijdsbestek, heel redelijk luistert.
Ik denk ook dat dat het belangrijkste is, een hond past zich gewoon aan, maar daarvoor moet je hond je wel leren kennen.
Als je je anders voordoet dan je eigenlijk bent lukt dat nooit en ben je onvoorspelbaar voor de hond.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik corrigeer eigenlijk bijna nooit, en heb dat lang volgehouden , alleen als Ducain nu uitvalt aan de lijn dan is hij aan de beurt.

en dat was na 1 keer echt doorkomen met de slipketting duidelijk vanmorgen twijfelde hij maar keek me nog eens goed aan :denken: en besloot toch dat hij het beter niet kon doen. en ik heb hem de hemel ingeprezen en op frikandel getrakteerd

ik vind fysiek corrigeren waardeloos , maar ik vind dusdanig uitvallen aan de lijn ook niet kunnen, en als ze dan nog te bereiken zijn dan kun je vocaal corrigeren, maar hij is helemaal van de wereld dan, afleiden geen succes andere kant op dan blijf je alles ontwijken, er lopen overal honden hier.
laten schrikken , rammelblikje , noem het maar op
Negeren heeft me nog helemaal nooit iets opgeleverd, bij dit gedrag, behalve dat hij dacht dat ik het blijkbaar niet erg vond, en dat hij zich nog wel meer en steeds vaker mocht gaan aanstellen .
maar eigenlijk hoop ik dat hij het gewoon gesnapt heeft nu, en dat ik weer gewoon positief verder met hem aan de gang kan.
En of nu niet meer uitvalt uit angst voor een correctie dat laat me eigenlijk( in dit geval) koud :roll:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef: Eva negeer ik ook als ze bv niet komt als ik roep. Dan pak ik de bal en gooi niet en loop gewoon door. Je wil niet weten hoe snel ze komt om zich goed te gedragen zodat ik weer de bal ga gooien.
Dat vind ik niet echt negeren. Die bal is een heel belangrijk iets voor Eva, als je die pakt en van haar wegloopt vind ik dat geen negeren.
Ik vind dat een signaal geven van "bij mij is het leuker". Dat is natuurlijk een prima methode, maar ik vind het geen negeren :pffff: :mrgreen: :wink:
Toen ik corrigeerde voor trekken aan de lijn, uitvallen en bv vreten van de straat deden ze dat gewoon weer na een tijdje. Dat schoot hier dus niet echt op. :19: Nu ik met spel, beloning en leuk zijn de volledige aandacht kan houden en de honden zover heb dat ze alles doen voor een weggegooide bal of een koekje is dat het machtsmiddel en dat werkt hier dus 100 keer beter dan wandelen, de aandacht van de honden af laten glijden en dan corrigeren als ze zichzelf gaan vermaken. Hier is het de kunst je zo op te stellen dat de honden constant iets leuks van je verwachten. Ga ik slenteren of is het een poep en pies rondje dan lijn ik ze dus aan :ok:
Zo doe ik het inderdaad ook, maar met als kanttekening dat ik dus juist niet wil dat ze constant iets leuks van me verwachten :N:
Als ik hun aandacht vraag, dan is er iets leuks. In Vera's geval is dat vaak de bal, en dat is inderdaad en enorm 'machtsmiddel' wat je dan hebt merk ik nu.
Maar buiten dat wil ik dat ze zichzelf vermaken. Zelf rondstruinen, zelf rennen, zelf spelen. Stuiten ze tijdens dat zichzelf vermaken op iets wat ik niet wil dan roep ik, komen ze behoorlijk gegarandeerd omdat komen altijd iets heel erg leuk is, en dan ben je dus ook klaar. Heb je geen correcties voor nodig, en ze kunnen dan toch lekker zelf hun gang gaan.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Moos schreef: Zo doe ik het inderdaad ook, maar met als kanttekening dat ik dus juist niet wil dat ze constant iets leuks van me verwachten :N:
Als ik hun aandacht vraag, dan is er iets leuks. In Vera's geval is dat vaak de bal, en dat is inderdaad en enorm 'machtsmiddel' wat je dan hebt merk ik nu.
Maar buiten dat wil ik dat ze zichzelf vermaken. Zelf rondstruinen, zelf rennen, zelf spelen. Stuiten ze tijdens dat zichzelf vermaken op iets wat ik niet wil dan roep ik, komen ze behoorlijk gegarandeerd omdat komen altijd iets heel erg leuk is, en dan ben je dus ook klaar. Heb je geen correcties voor nodig, en ze kunnen dan toch lekker zelf hun gang gaan.
Ik denk dat onze honden veel moeilijker zijn dan jouw honden dus ik kan ze domweg niet laten struinen. Als Dapper al struinend een reu in het visier krijgt gaat hij als je pech hebt dus ineens. Die moet je echt bezig houden of aan de lijn nemen. Of alleen meenemen zonder Eva en Cleo want dan doet hij plasjes en snuffelt wat. Dan gaat het prima. Met Cleo en Eva erbij is hij lastiger want die rennen ook wel eens op honden af en dan gaat hij zeker mee wat dus niet kan.

Als Cleo even de tijd voor zichzelf krijgt kan het zijn dat ze weg rent om op jacht te gaan. Meestal is ze binnen 2 minuten terug, heel soms rent ze zo een paar wegen over en kan je 20 minuten kijken hoe ze achter hazen aanzit of bv ganzen probeert te vangen. Dat gaat echt van wei tot wei. Zolang je haar mee laat rennen met ballende Eva en Dapper en om de minuut roept voor pens dan gaat het wel goed.

Als Eva alleen mee is kan ze wel struinen en doen. Die komt wel en die haalt geen rottigheid uit. Ze rent hooguit op een hond af maar zelden maakt ze contact als die aan de lijn zit. Ze kijkt op 5 meter, puft wat als het een boze hond is en komt terug.

Ik loop elke ochtend een flink eind met de honden aan de riem. 8 meter flex en dan mogen ze vrij snuffelen, slenteren en lopen lummelen. Los met z'n drietjes is dat hier heel erg moeilijk tenzij het gebied omheind is en we geen andere honden tegenkomen. Samen los is dus samen rennen, ballen en met ons bezig zijn. Tussendoor spelen ze heel veel en dus amuseren ze zich prima.

O ja, vrij geven doe ik door ze de bal te laten houden. Dus met de bal in de bek verwachten ze niks van mij. Dus ik kan ze wel prima vrij laten zonder verwachtingen. Zijn ze samen los dan nooit de ballen in de bek maar altijd in mijn handen of halen :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
Ik denk dat onze honden veel moeilijker zijn dan jouw honden dus ik kan ze domweg niet laten struinen. Als Dapper al struinend een reu in het visier krijgt gaat hij als je pech hebt dus ineens. Die moet je echt bezig houden of aan de lijn nemen. Of alleen meenemen zonder Eva en Cleo want dan doet hij plasjes en snuffelt wat. Dan gaat het prima. Met Cleo en Eva erbij is hij lastiger want die rennen ook wel eens op honden af en dan gaat hij zeker mee wat dus niet kan.

Als Cleo even de tijd voor zichzelf krijgt kan het zijn dat ze weg rent om op jacht te gaan. Meestal is ze binnen 2 minuten terug, heel soms rent ze zo een paar wegen over en kan je 20 minuten kijken hoe ze achter hazen aanzit of bv ganzen probeert te vangen. Dat gaat echt van wei tot wei. Zolang je haar mee laat rennen met ballende Eva en Dapper en om de minuut roept voor pens dan gaat het wel goed.

Als Eva alleen mee is kan ze wel struinen en doen. Die komt wel en die haalt geen rottigheid uit. Ze rent hooguit op een hond af maar zelden maakt ze contact als die aan de lijn zit. Ze kijkt op 5 meter, puft wat als het een boze hond is en komt terug.

Ik loop elke ochtend een flink eind met de honden aan de riem. 8 meter flex en dan mogen ze vrij snuffelen, slenteren en lopen lummelen. Los met z'n drietjes is dat hier heel erg moeilijk tenzij het gebied omheind is en we geen andere honden tegenkomen. Samen los is dus samen rennen, ballen en met ons bezig zijn. Tussendoor spelen ze heel veel en dus amuseren ze zich prima.

O ja, vrij geven doe ik door ze de bal te laten houden. Dus met de bal in de bek verwachten ze niks van mij. Dus ik kan ze wel prima vrij laten zonder verwachtingen. Zijn ze samen los dan nooit de ballen in de bek maar altijd in mijn handen of halen :mrgreen:
Ik snap wat je bedoelt. Met honden als Dapper en Cleo moet je denk ik inderdaad veel meer zelf die constante controle houden :wink:

Dat van die bal in de bek geven is wel slim :mrgreen: Dat gaat hier denk ik niet werken, want de bal moet geapporteerd worden vindt Vera. Hier moet vrij echt geheel bal-loos, want anders blijft ze daar iets mee verwachten. En Saar wil nog geen bal in d'r bek al zou het het laatste ding op aarde zijn :smile:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

MARC_S schreef:Ik loop elke ochtend een flink eind met de honden aan de riem. 8 meter flex
Ff offtopic, maar 3 honden tegelijkertijd en dan ook nog aan een flex. Ik zou niet weten hoe ik dat moest doen, dus petje af :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”