Malinois, ik ben ook geen fokker, maar als ik het wél was, zou ik gaan voor een hond met een rastypisch karakter (gezondheid op 1, karakter op 2 en uiterlijk op 3 wat mij betreft). En hoewel ik dolveel van Cody hou, heeft hij zeker niet een rastypisch karakter. Hij is te fel, te wraakzuchtig, te onstuimig... en dat hoort nu eenmaal niet in een collie.
Misschien als hij gekruist zou zijn met een erg onderdanig teefje zou het misschien goed gaan, maar ik zou het risico nu eenmaal niet nemen. Zelfs al is hij uiterlijk en qua gezondheid een droomhond uit een buitengewoon goede bloedlijn.
Ik heb misschien wat minder 'natuurlijk overwicht' (zou best kunnen, al heb ik er verder nooit last van gehad

), maar ik heb nu eenmaal voor de langhaar collie gekozen omdat ze een van nature zachtaardig karakter hebben. Ik wil helemaal geen felle hond hebben, als ik dat had gewild had ik wel een mechelaar of een dobermann o.i.d. genomen.
En ik heb Cody hetzelfde opgevoed als de 6 collies die ik hiervoor heb gehad. Met geduld, belonen, aandacht en vooral veel liefde en daar heb ik van mijn andere collies altijd onvoorwaardelijke trouw en liefde voor teruggekregen. Bij Cody werkte dat niet en ik heb een hekel aan straffen, schreeuwen of (en moge god het verhoeden) geweld.
Het feit dat ik Cody een aantal malen echt fysiek op de grond heb moeten drukken om te voorkomen dat ik werd gebeten is niet iets waar ik met plezier of trots op terugkijk. Zo wil/kan ik niet met mijn hond(en) omgaan.
En al heb je helemaal gelijk over het uiterlijk van een intacte reu, dat is dan in mijn opinie van ondergeschikt belang aan het feit dat een hond zich in mijn huis als een normale huishond dient te gedragen. M.a.w.: niet bijten naar kinderen, niet bijten naar baasje, niet bijten naar bezoek, niet proberen de katten om zeep te helpen en niet bijten naar de andere honden in het huis.
Ik wil nl. geen waakhond. Ik wil een familiehond die ik niet elke seconde in de gaten hoef te houden. Daar word ik zenuwachtig van. Chagrijnig zelfs

.
Voor de rest: het vernielen van meubilair, schoenen, post, het tegen een bank aanpissen, mijn bril van m'n neus jatten en het op een lopen zetten, mij in de vijver duwen, etc., neem ik voor lief.
Al is dit natuurlijk een academische kwestie geworden want ik heb hem nu eenmaal laten helpen (ook om te voorkomen dat Gina per ongeluk met een nestje wordt opgescheept) en ik heb nu een wereldhond. Lief, aanhankelijk, gehoorzaam en nog steeds met een eigen willetje en nog steeds lichtelijk sloopgedrag (hij heeft net weer een afstandsbediening naar de andere wereld geholpen

) dus hij is beslist geen dociel sukkeltje geworden. Hij is alleen hanteerbaar en ik heb geen Cujo meer maar een echte Cody

.