Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En we gaan gewoon door! *wie heeft ervaring met MHSV*?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

En we gaan gewoon door! *wie heeft ervaring met MHSV*?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Nou, ik heb de smaak te pakken hoor :N: :mrgreen: Met Fien doe ik nu nog een gehoorzaamheidscursus en met Bowie een 'van alles wat' cursus.

Dit bevalt ons alledrie heel erg goed en ik ben nu al aan het rondkijken naar een cursus als deze zijn afgelopen :cheer:

Tijdens de gehoorzaamheidstrainingen van Fien wordt er ook regelmatig iets met speuren gedaan en Fien doet het heel erg goed, vind ik dan :wink: en we hebben er allebei ontzettend veel plezier in.. Ze kan al spoortjes lopen, op mijn geur teruglopen naar een voorwerp en we zijn nu bezig om haar een kruid (tijm bijvoorbeeld) aan te leren waar ze naar moet zoeken, een soort hasjhond dus :smile:
Dit is ook een van de weinige dingen waar ik haar niet voor moet enthousiasmeren, dat gaat helemaal vanzelf :wink:

De keus met Fien is snel gemaakt, ik ga met haar een speurcursus volgen :cheer: Ik heb er nu al zin in en de gehoorzaamheid is nog niet eens afgelopen :roll: :mrgreen:

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik daarnaast ook nog verder zal gaan met gehoorzaamheid :denken: Ik denk het wel maar ik vraag me af of dat misschien teveel van het goede is :denken: Of dat is het toch beter om cursus voor cursus te doen?

Met Bowie twijfel ik nog.... Aan de ene kan vindt Bowie op de een of andere manier behendigheid wel erg leuk :N: :mrgreen:
Speuren vindt ze ook leuk maar deze wordt waarschijnlijk maar 1x in de week gegeven en die wil ik eigenlijk met Fien doen :wink:

Als ik behendigheid ga doen met Bowie zal dat puur recreatief zijn en alleen voor de lol rennen, springen en overige toestellen doen. Het lijkt me niet dat dit heel erg belastend is, toch? Een beetje op beginnersniveau leuk bezig zijn, dat is een beeje mijn idee. Kan toch geen kwaad? Ze vertoont trouwens niet iets aan haar gewrichten waardoor ik hier aan ga twijfelen, maar toch...
Laatst gewijzigd door Tamara. op 16 okt 2008 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Klinkt erg leuk, ik wens jullie veel plezier!
Ik heb met mijn hond wel meerdere dingen tegelijk gedaan, maar hij vraagt daar gewoon om (altijd hetzelfde is saai en hij weet precies waar hij mee bezig is en haalt niets door elkaar). Zou het van de hond en van je eigen tijd die je ervoor kunt vrijmaken laten afhangen of het mogelijk is om meer dingen tegelijk te trainen. Ik weet dat er honden zijn die er verkeerd op reageren en ik ken buiten mijn eigen hond nog andere honden die het wel heerlijk vinden meerdere disciplines te doen. Kan je hierin dus niet adviseren, maar luister naar je eigen gevoel en kijk goed naar je hond. Bij twijfel misschien cursus voor cursus doen, voet het goed beide proberen.

Wat betreft behendigheid gaat het niet om het niveau wat betreft de lichamelijke risico's. Ik heb meer problemen gezien bij de zogenaamde recreaten als bij mensen op echt wedstrijdniveau (daar zitten wel een paar gestoorde figuren bij die kost wat kost moeten, maar die tel ik heel even niet mee). Het is zaak om zo goed je hond te begeleiden in het parcours dat hij elke hindernis goed neemt, waardoor hij geen rare sprongen hoeft te maken en niet van wand of brug afvalt. Dit is naar mijn mening belangrijker dan het niveau.
Er is materiaal te vinden waar je kunt lezen over de belasting voor de hond bij een sprong, een draai etc. Misschien heb je hier wat aan.
Zou zelf wel behendigheid doen als de hond lichamelijk in vorm is. Niet te gek en niet te veel, maar vooral letten op hoe je hond zo gemakkelijk mogelijk (lichamelijk gezien) door het parcours kan.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Haha die Tamara, je wordt nog een actief hondensporter :mrgreen:

Mbt behendigheid: zorg dat je goede begeleiding hebt. Ik zie soms honden over hindernissen gaan wat er niet gezond uitziet. Ook al doen ze het dan maar een uurtje per week en met lage sprongen. Warming up zou ik bijv. heel serieus nemen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Bij Caja was meerdere dingen naast elkaar geen probleem, ook niet als jonge hond.
Maar je moet inderdaad een beetje inschatten of dat voor Fien ook geldt.

Behendigheid met een berner vind ik toch een beetje de vraag.
Ze zou in ieder geval slank moeten zijn en dat ligt het er een beetje aan hoe soepel ze het doet.
Ze is in ieder geval wel gerontgend toch?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Warming up zou ik bijv. heel serieus nemen.
Warming up en cooling down is inderdaad heel belangrijk!
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Lil schreef:Klinkt erg leuk, ik wens jullie veel plezier!
Ik heb met mijn hond wel meerdere dingen tegelijk gedaan, maar hij vraagt daar gewoon om (altijd hetzelfde is saai en hij weet precies waar hij mee bezig is en haalt niets door elkaar). Zou het van de hond en van je eigen tijd die je ervoor kunt vrijmaken laten afhangen of het mogelijk is om meer dingen tegelijk te trainen. Ik weet dat er honden zijn die er verkeerd op reageren en ik ken buiten mijn eigen hond nog andere honden die het wel heerlijk vinden meerdere disciplines te doen. Kan je hierin dus niet adviseren, maar luister naar je eigen gevoel en kijk goed naar je hond. Bij twijfel misschien cursus voor cursus doen, voet het goed beide proberen.
Na er een nachtje over geslapen te hebben, heb ik besloten om met Fien in eerste instantie toch 1 cursus te doen :wink: Tijd vrijmaken voor 2 cursussen met 1 hond en een andere met de tweede hond is geen probleem :wink:

Ik ga gewoon kijken hoe ze het tijdens de speurcursus het doet, daar leert ze natuurlijk ook gewoon de standaard oefeningen, bewust of onbewust en als ik het idee heb dat ze meer nodig heeft en kan hebben, kan ik altijd nog een tweede cursus erbij doen. Wat dat betreft vind ik het bij Fien wel lastig in te schatten :19: Aan de ene kant is het wel een hond waar wel wat mee gedaan 'moet' worden, anders verzint ze zelf wel wat :N: Máár dan moet het wel iets zijn wat ze interessant en leuk genoeg vindt, anders gaat ze alsnog haar eigen kunstjes verzinnen :mrgreen:
Lil schreef: Wat betreft behendigheid gaat het niet om het niveau wat betreft de lichamelijke risico's. Ik heb meer problemen gezien bij de zogenaamde recreaten als bij mensen op echt wedstrijdniveau (daar zitten wel een paar gestoorde figuren bij die kost wat kost moeten, maar die tel ik heel even niet mee). Het is zaak om zo goed je hond te begeleiden in het parcours dat hij elke hindernis goed neemt, waardoor hij geen rare sprongen hoeft te maken en niet van wand of brug afvalt. Dit is naar mijn mening belangrijker dan het niveau.
Er is materiaal te vinden waar je kunt lezen over de belasting voor de hond bij een sprong, een draai etc. Misschien heb je hier wat aan.
Zou zelf wel behendigheid doen als de hond lichamelijk in vorm is. Niet te gek en niet te veel, maar vooral letten op hoe je hond zo gemakkelijk mogelijk (lichamelijk gezien) door het parcours kan.
Dat is wel een goeie, ja :ok: Ik ga bij 2 hondenscholen kijken, eentje die het puur recreatief doet, zoals ik het zo vanaf de zijlijn heb meegekregen en bij een hondenschool die wel echt op wedstrijdniveau bezig zijn en waar de border collies je om de oren vliegen. Bij die laatste hoop ik wel dat ze open staan voor een ander ras waar op wedstrijdniveau weinig mee te bereiken valt :N: En wat ook niet mijn intentie is :wink:
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Haha die Tamara, je wordt nog een actief hondensporter :mrgreen:
Nouuuuu, dát valt nog wel mee hoor :smile:
Zoek stok! schreef: Mbt behendigheid: zorg dat je goede begeleiding hebt. Ik zie soms honden over hindernissen gaan wat er niet gezond uitziet. Ook al doen ze het dan maar een uurtje per week en met lage sprongen. Warming up zou ik bijv. heel serieus nemen.
Warming up: hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Gewoon een stuk wandelen in een stevig tempo aan de lijn? Kwartiertje bijvoorbeeld? :denken:
Tamara.
Zeer actief

marye schreef: Behendigheid met een berner vind ik toch een beetje de vraag.
Ze zou in ieder geval slank moeten zijn en dat ligt het er een beetje aan hoe soepel ze het doet.
Ze is in ieder geval wel gerontgend toch?
Aan de ene kant denk ik; dat moet toch kunnen, met een Berner :denken: :wink: Als ik haar regelmatig door het bos zie rennen en als een idioot zie springen en gekke bewegingen zie maken... Maar toch, ik begrijp wat je zegt :wink: In het eerste geval gaat het vanuit de hond zelf, in de tweede situatie is het toch meer gestuurd.

Ze is goed op gewicht, niet mager maar normaal op gewicht, met hele lichte druk voel je haar ribben prima.

Haar heupen zijn officieel geröntgend en ze heeft HD A. Ellebogen zijn niet gedaan, waar ik op het moment van de röntgenfoto's niet over nagedacht heb, nadat het gedaan was dacht ik, oepsss, ben wat vergeten :jank:

Maar als het nodig is kan ik het alsnog doen... Met haar rug er bijvoorbeeld bij :wink:
Of zou ik eerst kijken hoe het gaat?
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:Warming up: hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Gewoon een stuk wandelen in een stevig tempo aan de lijn? Kwartiertje bijvoorbeeld? :denken:
Ik doe altijd eerst een stuk lopen aan de lijn in een stevig tempo en daarna een paar korte sprintjes (ik gooi dan iets weg wat Bram ophaalt). Bram is dan goed warm. En ik ook :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Je kunt Bowie ook sportmedisch laten keuren. Dan wordt ze helemaal nagekeken en kun je gelijk richtlijnen vragen voor haar warming up en cooling down.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Maar is een Berner dan zo anders dan andere grote rassen? Ik zie Bouviers, Witte Herders e.d. agility doen. Natuurlijk moet je het op een goede manier doen en goed opletten hoe de beweging gaat. Maar dat geldt toch voor alle honden? Bowie is een gezonde hond die goed in elkaar zit en goed beweegt. Je moet alleen niet verwachten dat ze een Border er uit loopt :wink:

Ik zou haar wel wat schraal houden, want hoe meer gewicht, hoe groter de klap op de poten als ze springt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Wie heeft er trouwens ervaring met Maurikse Honden Sport Vereniging? Daar wil ik in ieder geval gaan kijken, ervaringen zijn welkom :ok:
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maar is een Berner dan zo anders dan andere grote rassen? Ik zie Bouviers, Witte Herders e.d. agility doen. Natuurlijk moet je het op een goede manier doen en goed opletten hoe de beweging gaat. Maar dat geldt toch voor alle honden? Bowie is een gezonde hond die goed in elkaar zit en goed beweegt.
Zo denk ik aan de ene kant ook :wink: Aan de andere kant is er natuurlijk wel wat te zeggen over bouw e.d. Maar Bowie is natuurlijk ook geen tientonner of mega groot :wink:
Je moet alleen niet verwachten dat ze een Border er uit loopt :wink:
Alleen een parcourtje lopen, meer vraag ik echt niet van haar :mrgreen:
Tamara.
Zeer actief

Githa schreef:Je kunt Bowie ook sportmedisch laten keuren. Dan wordt ze helemaal nagekeken en kun je gelijk richtlijnen vragen voor haar warming up en cooling down.
Ook dat is iets waar ik over na zit te denken, maar aan de andere kant.... Is dat nou echt nodig, vraag ik me dan af.. :denken: In ieder geval voor het niveau waar ik op bezig wil zijn :wink:

Ik ben echt niet lullig om ergens geld aan uit te geven hoor, en dat is ook totaal geen issue, maar ik moet ook weer niet overdrijven.. Toch?
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:Alleen een parcourtje lopen, meer vraag ik echt niet van haar :mrgreen:
Haha, alleen een parcourtje lopen zegt ze :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Tamara. schreef:Wie heeft er trouwens ervaring met Maurikse Honden Sport Vereniging? Daar wil ik in ieder geval gaan kijken, ervaringen zijn welkom :ok:
Mooie locatie, ze werken met vrijwilligers als trainers.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Maar is een Berner dan zo anders dan andere grote rassen? Ik zie Bouviers, Witte Herders e.d. agility doen. Natuurlijk moet je het op een goede manier doen en goed opletten hoe de beweging gaat. Maar dat geldt toch voor alle honden? Bowie is een gezonde hond die goed in elkaar zit en goed beweegt. Je moet alleen niet verwachten dat ze een Border er uit loopt :wink:

Ik zou haar wel wat schraal houden, want hoe meer gewicht, hoe groter de klap op de poten als ze springt.
Vind de bouw van een berner toch duidelijk wel anders dan van een witte herder of bouvier.

Zou haar inderdaad schraal houden.

Sportmedische keuring is wel een stuk goedkoper dan haar rug en ellebogen alsnog te rontgenen dus je kan het altijd overwegen.

En een parcourtje lopen is niet zo makkelijk als het lijkt hoor :wink:

Voor de warming up laat ik Caja eerst even uit. Dan laat ik haar een minuut of 10 een beetje volgen en draven en op het laatst wat sprintjes trekken en wat snelle rondjes draaien.

Voor de cooling down laat ik haar zo'n 10 minuten eerst nog even draven en rustig wandelen over het trainingsveld.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Tamara. schreef:Alleen een parcourtje lopen, meer vraag ik echt niet van haar :mrgreen:
Haha, alleen een parcourtje lopen zegt ze :wink:
Nouuu, je weet wel wat ik bedoel :boos: :pffff: Ik onderschat het echt niet hoor :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Bowie moet die hindernissen toch nemen, al is het
gewoon maar een parcourtje :wink:
Een sportmedische keuring lijkt me helemaal geen gek idee eigenlijk :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Mag je bij jullie hondenschool de speurcursus niet met twee honden doen? Bij ons zijn wel mensen die dat doen. Die lopen dan om de beurt met de honden een spoortje.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Lil

Warming up:
lopen, net zoals een paard het tempo opbouwen, stap daarna draf (langste tijd) en laatste galop (hoeft maar eventjes).
Daarna alle spiergroepen laten rekken en strekken. Rondjes om de eigen as laten draaien in beide richtingen. Buiging voorwaarts en achterwaarts laten maken (doet die van mij niet, dus doe ik zijn achterpoten voor hem strekken).
Cooling down net andersom, even lekker rekken en strekken, dan tempo via draf langzaam afbouwen naar stap.
Zoek stok!
Zeer actief

Warming up en cooling down klinkt overigens altijd erg goed en zinvol, maar is in de praktijk niet altijd mogelijk. Ik moet bijv. opbouwen en afbouwen, dus heel lang duurt het inlopen en uitlopen bij mij niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lil

Zoek stok! schreef:Warming up en cooling down klinkt overigens altijd erg goed en zinvol, maar is in de praktijk niet altijd mogelijk. Ik moet bijv. opbouwen en afbouwen, dus heel lang duurt het inlopen en uitlopen bij mij niet.
Bij ons werd je bijna de club uitgegooid als je geen cooling down of warming up deed (bij wijze van spreke, ze waren daar heel streng op) :eek:
Iedereen trainde of een kwartier privé of met twee man een half uur. Iedereen moest opbouwen en iedereen moest afbouwen, maar de laatste deed dan echt zijn cooling down nog en de eerste was al met warming up bezig voordat alles 100 % stond. Iedere week had iemand anders "geluk" (alhoewel na die vijf minuten bleef nog genoeg over om op te ruimen, vijf minuten is wel genoeg denk ik) :wink: Daarbij als iedereen gelijk begint en ophoudt, is warming up makkelijk als je van tevoren je hond uitlaat dan kun je al warming up doen. Als je dan staat te wachten kun je je hond een beetje laten strekken en een beetje op en neer lopen zodat hij warm blijft. Vaak mochten de honden bij het afbouwen spelen en dan kon je na het spelen nog even strekken en afbouwen met lopen tijdens het uitlaten, voor de honden die dat niet mochten die deden gewoon cooling down terwijl de rest al opruimde.
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Hoi Tamara

Zelf heb ik met mijn Berner jaren aktief behendigheid gedaan.
We hadden er beide veel plezier in.
Ayca woog rond de 32 kg en heeft nooit problemen ondervonden ergens mee.
Heeft ook een keuring en foto's gehad we hebben het zeker 5 jaar gedaan.
Ik zou zeggen go fot it, stoppen kan altijd nog.
Lil

hovawart schreef:Hoi Tamara

Ik wist niet dat Berners zo licht waren, 32 kg is een prima gewicht, weegt een herder ook makkelijk.
Tamara.
Zeer actief

Lil schreef:

Ik wist niet dat Berners zo licht waren, 32 kg is een prima gewicht, weegt een herder ook makkelijk.
Bowie weegt op dit moment 42 kilo :wink:

Ik ben dus gister bij een hondenschool wezen kijken die behendigheid gaf en daar liep ook een gigantische (Oud?) Duitse Herder reu, die was een stuk groter dan Bowie en dat zag er prima uit, hoe hij het parcour liep. In ieder geval prima voor leken ogen :wink:
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Tamara. schreef:
Lil schreef:

Bowie weegt op dit moment 42 kilo :wink:
Ayca was een teef maar die hield ik ook strikt op gewicht vanwege de behendigheid maar ze sprong met gemak op 60 cm in de trainingen en op het examen dan gingen we voor de 80cm.
Zal mijn benieuwen wat je besluit.
Met Fien zal het in de toekomst zeker lukken gaan

Ik ben dus gister bij een hondenschool wezen kijken die behendigheid gaf en daar liep ook een gigantische (Oud?) Duitse Herder reu, die was een stuk groter dan Bowie en dat zag er prima uit, hoe hij het parcour liep. In ieder geval prima voor leken ogen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”