Begonnen met speuren. Spoor uitgelegd in de vorm van een U (met frikandel als beloning op het spoor) en voor de tweede keer als eindvoorwerp het geweer neergelegd. Bij het opvolgen naar het speurterrein was Biène al lekker alert, bij het piketje aangekomen wilde ze dan ook gelijk starten.
Even rust erin gebracht en haar aangezet. Voor haar doen liep ze heel rustig het spoor uit. 1e hoek pakte ze heel netjes, 2e wat slordiger maar ze speurde wel weer netjes door toen ze het spoor weer te pakken had.
Bij het eindvoorwerp had ze nog wel een extra commando nodig voor ze ging liggen.
Hierna gaan volgen. Biene was lekker alert en er dus goed bij. Tempowisseling ging goed, omzetten naar de andere kant ging ook heel netjes. Bij het af onder het volgen wat meer op snelheid getraind, want ik vind dat ze nog te traag af gaat daar. Vooruitsturen ging heel netjes.
Haar opgehaald en even lekker gespeeld.
Daarna haar een paar keer door de buis heengestuurd. Netjes op commando erdoorheen en aan de andere kant liggen zonder extra commando. Prima dus.
Hierna voorwerpen laten wegleggen in het bos. Dit keer een hangslotje, een kogel en een bout. Hangslotje lag hoog en had ze direct gevonden. Toen ik haar weer afzette schoot ze naar rechts en bleef daar lang hangen. Omdat het buiten het zoekterrein was haar bij me geroepen en opnieuw afgezet, nu bleef ze netjes binnen het terrein en had ze de andere voorwerpen heel snel gevonden.
Na het zoeken naar de springtoestellen gelopen. Haag sprong ze vrij. Schutting vindt ze erg leuk dus blijven we gewoon erbij doen, keurig eroverheen. Kuil ging ook goed.
Lekker met de bal gespeeld en haar daarna even in de auto gelegd.
Ondertussen het geweer en een breekijzer gehaald voor het voorwerprevieren. Deze in het bos gegooid en Biène weer uit de auto gehaald.
Dit keer bij het commando revier ook het commando zoek gebruikt en haar steeds met mijn arm wijzend het bos ingestuurd. Geweer had ze gelukkig netjes gevonden en keurig verwezen door erbij te gaan liggen.
Haar bij me geroepen, stukje gevolgd en opnieuw afgzet om te revieren. Ze wilde terug naar het geweer rennen maar een NEE deed haar stoppen. Ze was daardoor wel wat onzekerder, moest haar steeds opnieuw het bos insturen wat ze vervolgens wel netjes deed. Klauterend over bosjes ging ze het bos in.

Deze oefening schakelt ze nog steeds niet helemaal (in het open gaat het goed, in het bos blijft ze de neiging hebben mijn spoor te gaan volgen) maar het gaat langzaam beter.
Na de oefening weer de auto in en zelf richting de kantine voor een kop koffie.
In de kantine doorgesproken waar de rest ging manrevieren en daarna met Twan richting een ander bos voor het manrevieren van Biène.
We hebben de druk van het blaffen er nu afgehaald en leggen de nadruk nu op spelen, aangezien ze ook nu met het revieren in burger ernaar neigde om de man te ontwijken als ze de kans kreeg. In het open gaat dat heel goed, ze gaat steeds overtuigender naar iemand toe, blaft de ene keer wel en de andere keer nog niet echt, maar steeds wordt er flink gespeeld als beloning.
Even overlegd met Twan hoe we het gingen doen en dit keer besloten dat ikzelf eerst als slachtoffer in het bos zou gaan zitten, Twan zou haar dan tot het revieren aanzetten. Haar laten zien dat ik het bos inliep en op een behoorlijke afstand tegen een boom gaan zitten met de bal tussen mijn voeten.
Even later zag ik haar al revierend door het bos mijn richting inkomen en toen ze me zag kwam ze in een rechte lijn naar me toe en begon flink te blaffen. Haar goed aangemoedigd en laten blaffen tot Twan er was, toen spelen.

Ook dit keer ging ze goed van start en binnen een minuut hoorde ik haar blaffen. Ik was ondertussen al onderweg naar de plek waar Twan zat en daar aangekomen kreeg ze van Twan de bal en mocht ze lekker met hem spelen.
Volgens Twan had ze dit keer totaal geen aarzeling vertoond en was ze direct op hem afgekomen om te gaan blaffen, geen ontwijkacties dus.

Ik was in ieder geval heel blij, lijk eindelijk vooruitgang te boeken bij dit onderdeel.
Later op de dag heeft ze nog even lekker mogen bijten en ook daar had ze zin in.
Lekker dagje was het weer.
Over 2 weken onze eerste oefendag.