Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer fijn getraind

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Weer fijn getraind

Ongelezen bericht door Inge »

Flink programma gelopen vandaag. Overdag kun je tenminste alles doen, 's avonds is het alweer te snel donker. :wink:

Begonnen met speuren. Spoor uitgelegd in de vorm van een U (met frikandel als beloning op het spoor) en voor de tweede keer als eindvoorwerp het geweer neergelegd. Bij het opvolgen naar het speurterrein was Biène al lekker alert, bij het piketje aangekomen wilde ze dan ook gelijk starten.
Even rust erin gebracht en haar aangezet. Voor haar doen liep ze heel rustig het spoor uit. 1e hoek pakte ze heel netjes, 2e wat slordiger maar ze speurde wel weer netjes door toen ze het spoor weer te pakken had.
Bij het eindvoorwerp had ze nog wel een extra commando nodig voor ze ging liggen.

Hierna gaan volgen. Biene was lekker alert en er dus goed bij. Tempowisseling ging goed, omzetten naar de andere kant ging ook heel netjes. Bij het af onder het volgen wat meer op snelheid getraind, want ik vind dat ze nog te traag af gaat daar. Vooruitsturen ging heel netjes.
Haar opgehaald en even lekker gespeeld.

Daarna haar een paar keer door de buis heengestuurd. Netjes op commando erdoorheen en aan de andere kant liggen zonder extra commando. Prima dus.

Hierna voorwerpen laten wegleggen in het bos. Dit keer een hangslotje, een kogel en een bout. Hangslotje lag hoog en had ze direct gevonden. Toen ik haar weer afzette schoot ze naar rechts en bleef daar lang hangen. Omdat het buiten het zoekterrein was haar bij me geroepen en opnieuw afgezet, nu bleef ze netjes binnen het terrein en had ze de andere voorwerpen heel snel gevonden.

Na het zoeken naar de springtoestellen gelopen. Haag sprong ze vrij. Schutting vindt ze erg leuk dus blijven we gewoon erbij doen, keurig eroverheen. Kuil ging ook goed.
Lekker met de bal gespeeld en haar daarna even in de auto gelegd.

Ondertussen het geweer en een breekijzer gehaald voor het voorwerprevieren. Deze in het bos gegooid en Biène weer uit de auto gehaald.
Dit keer bij het commando revier ook het commando zoek gebruikt en haar steeds met mijn arm wijzend het bos ingestuurd. Geweer had ze gelukkig netjes gevonden en keurig verwezen door erbij te gaan liggen.
Haar bij me geroepen, stukje gevolgd en opnieuw afgzet om te revieren. Ze wilde terug naar het geweer rennen maar een NEE deed haar stoppen. Ze was daardoor wel wat onzekerder, moest haar steeds opnieuw het bos insturen wat ze vervolgens wel netjes deed. Klauterend over bosjes ging ze het bos in. :wink: Uiteindelijk gelukkig ook het breekijzer gevonden en verwezen.
Deze oefening schakelt ze nog steeds niet helemaal (in het open gaat het goed, in het bos blijft ze de neiging hebben mijn spoor te gaan volgen) maar het gaat langzaam beter.

Na de oefening weer de auto in en zelf richting de kantine voor een kop koffie.
In de kantine doorgesproken waar de rest ging manrevieren en daarna met Twan richting een ander bos voor het manrevieren van Biène.
We hebben de druk van het blaffen er nu afgehaald en leggen de nadruk nu op spelen, aangezien ze ook nu met het revieren in burger ernaar neigde om de man te ontwijken als ze de kans kreeg. In het open gaat dat heel goed, ze gaat steeds overtuigender naar iemand toe, blaft de ene keer wel en de andere keer nog niet echt, maar steeds wordt er flink gespeeld als beloning.
Even overlegd met Twan hoe we het gingen doen en dit keer besloten dat ikzelf eerst als slachtoffer in het bos zou gaan zitten, Twan zou haar dan tot het revieren aanzetten. Haar laten zien dat ik het bos inliep en op een behoorlijke afstand tegen een boom gaan zitten met de bal tussen mijn voeten.
Even later zag ik haar al revierend door het bos mijn richting inkomen en toen ze me zag kwam ze in een rechte lijn naar me toe en begon flink te blaffen. Haar goed aangemoedigd en laten blaffen tot Twan er was, toen spelen. :wink: Daarna Twan de bal gegeven, hij haar een keer gejut met het balletje en ik Biene meegenomen. Nu zat Twan tegen de boom en heb ik haar zelf afgezet.
Ook dit keer ging ze goed van start en binnen een minuut hoorde ik haar blaffen. Ik was ondertussen al onderweg naar de plek waar Twan zat en daar aangekomen kreeg ze van Twan de bal en mocht ze lekker met hem spelen.
Volgens Twan had ze dit keer totaal geen aarzeling vertoond en was ze direct op hem afgekomen om te gaan blaffen, geen ontwijkacties dus. :wink: In de manier van blaffen kon hij wel horen dat ze wat onzekerder was als wanneer ze mij aanblaft.
Ik was in ieder geval heel blij, lijk eindelijk vooruitgang te boeken bij dit onderdeel.

Later op de dag heeft ze nog even lekker mogen bijten en ook daar had ze zin in.
Lekker dagje was het weer.

Over 2 weken onze eerste oefendag. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Klinkt als een succesvolle dag met een Biène die er zin in had!

Leuk verhaal om te lezen.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Leuk om jullie vorderingen te lezen :ok: .
Lijkt me ook erg leuk om te doen trouwens.
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Klinkt goed :ok:

Ik heb met Tycha ook heel lang gehad dat ze met lokaliseren maar steeds opnieuw een spoor wilde volgen. Werd er bijna moedeloos van, maar inderdaad door haar steeds weer terug het bos in te sturen is het nu goed.
Afbeelding
Groetjes Marja
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Leuk verslagje weer :ok: Het was ook heerlijk trainingsweer gisteren :mrgreen:

Wat ik ook steeds weer leuk vind om te lezen (en te zien) is hoe elke hond op bepaalde oefeningen toch weer anders reageert en ook hoe dat kan verschillen over de tijd, hoe ze soms een tijd lang iets heel goed doen en net als je denkt dat het er helemaal in zit, ze je verrassen met een andere draai (die je net niet wilde). Het houdt je wel alert.

Ik heb gisteren meegetraind in Reek en ben ook heel tevreden over de resultaten. Onze uitdaging met vlakte revieren was meer dat Noeska met een beetje teveel overgave bij het slachtoffer stond te blaffen en het liefst vlak naast het oor ging staan tetteren. Ben je al gewond, hou je ook nog een doofheid aan je redding over :wink: Weglopen bij de man heeft ze nog nooit gedaan, bij haar is het eerder het omgekeerde, ze wilde er haast niet meer bij weg :wink: Het was behoorlijk zoeken hoe het balletje zo te gebruiken dat ze wel naar de voeten ging staan blaffen maar niet haar drift teveel verplaatste naar het balletje en daar te brutaal op zou worden. Kort oefenen bijvoorbeeld had net het averechtse effect, daar werd ze blijkbaar door opgejut. Maar het harde werken eraan had toch effect.

Ik hield haar wel aan de lange lijn zodat ze niet weg zou schieten uit m'n zicht als ze lucht had (want het bos was op de plaats waar we moesten zoeken, nogal dicht en slecht begaanbaar), en ze had eigenlijk gelijk lucht van het slachtoffer. Dus ik overal doorheen en overheen stappend, achter haar aan terwijl ze duidelijk goed aan het werk was. Ik liep uiteindelijk vlak langs het slachtoffer heen zonder hem te zien, omdat ik naar haar zat te kijken hoe ze met een bochtje de lucht tot het slachtoffer bovenlangs uitwerkte. Ze blafte perfect aan zonder zelfs naar het gezicht van het slachtoffer te kijken, dus toen ik er naast ging staan en het teken gaf dat ze het balletje mocht hebben, had ze hem meer dan verdiend. We hadden blijkbaar de goede balans tussen enthousiasme en rust gevonden die werkte voor mijn hond. Dus nu kunnen we verder aan het dirigeren werken (en dit bijhouden natuurlijk).

Er waren ook mensen helemaal uit Zeeland die kwamen intrainen, die hadden er al een halve dag opzitten toen we begonnen. Maar er werd hard gewerkt, goed geoefend en fijn advies gegeven door een paar experts, wat toch wel onmisbaar is voor een groentje zoals ik.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

leuk he, ik ga vanaf donderg 4 dagen trainen met een reddingshondengroep voor vlakterevieren
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

janinca2002 schreef:leuk he, ik ga vanaf donderg 4 dagen trainen met een reddingshondengroep voor vlakterevieren
Dat is interessant zeg! Heel veel plezier gewenst! Je doet toch wel verslag he? :ok:
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Tycha had/heeft ook de neiging om dicht bij je gezicht te blaffen, hierdoor ook het balletje bij de voeten gelegd. Dit had ze snel door, met als resultaat dat ze dus eerst probeerde het balletje zelf weg te halen. En later door eerst even te ruiken of er wel een balletje ligt, zo ja... dan gaan we blaffen. Nu krijgt het slacht offer dus geen bal meer van me mee. Ik wil niet dat ze eerst gaat inspecteren of er wel een bal is, en naar gelang daarvan besluit om te gaan blaffen. Gisteren had het slachtoffer dus geen bal, ze inspecteerde nog wel even maar ging toch redelijk snel blaffen. Nu maar hopen dat dit goed blijft gaan zo.
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:leuk he, ik ga vanaf donderg 4 dagen trainen met een reddingshondengroep voor vlakterevieren
Leuk :ok:
Afbeelding
Groetjes Marja
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Gaat goed Inge, Leuk :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Re: Weer fijn getraind

Ongelezen bericht door Gaia »

Inge schreef:Over 2 weken onze eerste oefendag. :wink:
Lekker dat je zo fijn getraint hebt. Gisteren ook voor het eerst in twee weken weer eens wat gedaan. Moet zeggen ging uitermate goed.

Als er nog plek is (vanuit de vereniging wordt de aanmelding gedaan) ben ik over twee weken ook van de partij. :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Gaia schreef:Als er nog plek is (vanuit de vereniging wordt de aanmelding gedaan) ben ik over twee weken ook van de partij. :wink:
Leuk, het wordt nog druk :mrgreen:
Gaia
Zeer actief

Gos schreef:
Gaia schreef:Als er nog plek is (vanuit de vereniging wordt de aanmelding gedaan) ben ik over twee weken ook van de partij. :wink:
Leuk, het wordt nog druk :mrgreen:
Gaat nog wat worden ja. Mijn vriendin wil namelijk ook mee met Juno. Puur om hem aan de vreemde situaties te laten wennen.

Ik met Gaia gaan gewoon alleen doen wat we kennen en verder kijk ik wel wat we nog meer doen, maar wil niet te veel druk op leggen. Vernaggel dan alleen maar meer als dat ik goedmaak.

Zeg over niet reageren zoals je denkt van een hond hè? Gisteren ging ik nog even apporteren, blaas twee keer op buisje en gooi hem weg, perfect apport. :19: Schiet mij maar lek, maar normaal gesproken laat ze dat ding op de helft vallen en ben ik ondertussen al een jaar onderweg om dat beest ijzer te laten apporteren. :roll:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Gaia schreef:Zeg over niet reageren zoals je denkt van een hond hè? Gisteren ging ik nog even apporteren, blaas twee keer op buisje en gooi hem weg, perfect apport. :19: Schiet mij maar lek, maar normaal gesproken laat ze dat ding op de helft vallen en ben ik ondertussen al een jaar onderweg om dat beest ijzer te laten apporteren. :roll:
:mrgreen: Wat had je gegeten? :wink:
Gaia
Zeer actief

Broodje kaas.. Kwam net uit werk en werd opgehaald. Geen avondmaal voor mij dus. :mrgreen:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Gaia schreef:Broodje kaas.. Kwam net uit werk en werd opgehaald. Geen avondmaal voor mij dus. :mrgreen:
Da's bij ons eigenlijk ook normaal, eten doen we pas na de training :mrgreen:
Gaia
Zeer actief

Ik train normaal gesproken maar 1 keer per week op de club vanwege vervoer er naar t oe. Nu kon het dus ging ik. :mrgreen:

Mwah ze was lekker hyperdepieper wat voor mij inhoud dat ik het allerrrrleukste bent van de hele wereld op een bijna obsesieve manier. :N: :mrgreen:

Dus nadat ik heerlijk gevolgd heb en dat ook bijna het hele programma vol heb kunnen houden en alle hindernissen zonder haar aandacht ook maar 1 moment verloren te hebben.

De af en blijf met hindernissen, namelijk helpen Juno vooruit te sturen en dus Juno moeten roepen. Soms sta ik versteld van m'n eigen appél. Daarna weer de hond mee genomen en alle hindernissen gedaan. Inclusief de catwalk op 3 verschillende manieren en de ipo shutting.

Bij het manrevieren vond ze het vreemd dat het slachtoffer onder de schutting lag en durfde er niet goed bij te komen. Na wat aanmoediging probeerde ze het balletje te pakken. :boos: Na wat tegenmoediging deed ze het eigenlijk perfect. Ook Juno heeft voor het eerst gemanrevierd en blafte perfect op het balletje bij voor hem een eng persoon. Mijn enige zorg was dat hij zou blaffen uit onzekerheid, maar hij blafte puur uit enthousiasme.

Daarna koffie gedronken, inpakken en wegwezen. :mrgreen:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gaia schreef:
Lekker dat je zo fijn getraint hebt. Gisteren ook voor het eerst in twee weken weer eens wat gedaan. Moet zeggen ging uitermate goed.

Als er nog plek is (vanuit de vereniging wordt de aanmelding gedaan) ben ik over twee weken ook van de partij. :wink:
Dat is een heel eind vanuit Amsterdam naar Zuid Limburg. :mrgreen:
Heb bericht gehad dat we om kwart voor 9 's ochtends verwacht worden. :eek: Week erop ben ik ook in Reek.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gaia
Zeer actief

Inge schreef:
Gaia schreef:

Dat is een heel eind vanuit Amsterdam naar Zuid Limburg. :mrgreen:
Heb bericht gehad dat we om kwart voor 9 's ochtends verwacht worden. :eek: Week erop ben ik ook in Reek.
Ik bedoelde ook Reek :mrgreen: Kwart voor negen is misschien wat ambitieus voor mij :N:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ik heb gisteren Noeska voor het eerst in het donker laten vlakterevieren en voorwerp lokaliseren. Erg nuttig, dus daar gaan we mooi mee door. Ze vond het slachtoffer alleen zo leuk dat ze daarna toen ze bij de eerste keer voorwerp lokaliseren bij me terug kwam en Henk daar ook aantrof, hem fanatiek ging aanblaffen, zo van: ja, daar is hij weer, ik heb hem hoor! De tweede keer had ze gelukkig beter door wat de bedoeling was en begon ze zelfs netjes slagen te maken.

Er was ook een Like a Hurricane-pupje, dat belooft nog wat :ok:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Mooi dat het zo goed ging Ellen!

Ik heb gisteren het voorwerp revieren op het veld gedaan (ik zie echt niets in het donker dus dat vond ik geen goed idee in het bos).
Op het veld maakt ze netjes slagen tot ze bij het voorwerp komt. Doorsturen is dan ook geen probleem.

Gisteren ook in het open het manrevieren gedaan. Leon was "slachtoffer" en dat ging geweldig. Ik vind het heel leuk om te zien dat ze Leon zo vertrouwt, hij mag haar tijdens het spelen klemzetten tussen zijn benen en zodra ze de bal mag winnen brengt ze de bal naar hem terug en wil ze verder spelen. :mrgreen: Dat doet ze dus alleen bij hem.
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Voilgens mij vinden jullie het allebei een leuk programma Inge, of lijkt dat nu maar zo? :wink: :ok:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Voilgens mij vinden jullie het allebei een leuk programma Inge, of lijkt dat nu maar zo? :wink: :ok:
Nee hoor, je hebt gelijk. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”