Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castratie ter voorkoming van problemen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hector
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duits herder werklijn wolfsgrauw

Ongelezen bericht door Hector »

jip007 schreef:
Hector schreef: Deze 9 reuen blijven lekker hun ballekes houden want die staan onder de roedelleider en die geeft aan dat er niet geknokt word endus is het rustig.
lopen er ook nog teven bij die 9 reuen?
zo nu en dan 2 teven. Alleen tijdens loopse periode proberen we dat te vermijden :wink: :smile:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Hector schreef:
tineke schreef: Ik lees hier toch wel dat honden apart moeten worden gehouden omdat ze anders knokken ,ook van honden die in de sport zitten,
Ik begrijp nu dus dat aan die bazen ligt en niet aan de honden dat is simpelweg een kwestie van eventjes goed opvoeden en de roedeleider zijn?
honden opvoeden is niet simpel, anders kon iedereen het wel :wink:
Maar het is voor gedeelte opvoeding, gedeelte hormonen en gedeelte afkomst (ras, bloedlijn e.d.)

als gedeelte afkomst en opvoeding goed zijn... dan valt gedeelte hormonen ook wel mee :wink:
En de honden die wel de knik in de kop hebben laat je castreren en dan zijn het poeslieve lammetjes :ok:

Nou dat ook weer opgelost :idea:

Deze 9 reuen blijven lekker hun ballekes houden want die staan onder de roedelleider en die geeft aan dat er niet geknokt word endus is het rustig.
Als roedelleider weg gaat gaan er 4 honden in het hok en 5 blijven binnen bij elkaar.
Probleem opgelost en nergens last van :wink:
Leven die herders 24/7 samen dan in 1 roedel?
Hector
Zeer actief

tineke schreef:
Hector schreef:
tineke schreef: Ik lees hier toch wel dat honden apart moeten worden gehouden omdat ze anders knokken ,ook van honden die in de sport zitten,
Ik begrijp nu dus dat aan die bazen ligt en niet aan de honden dat is simpelweg een kwestie van eventjes goed opvoeden en de roedeleider zijn?
Maar het is voor gedeelte opvoeding, gedeelte hormonen en gedeelte afkomst (ras, bloedlijn e.d.)

als gedeelte afkomst en opvoeding goed zijn... dan valt gedeelte hormonen ook wel mee :wink:
En de honden die wel de knik in de kop hebben laat je castreren en dan zijn het poeslieve lammetjes :ok:

Deze 9 reuen blijven lekker hun ballekes houden want die staan onder de roedelleider en die geeft aan dat er niet geknokt word endus is het rustig.
Als roedelleider weg gaat gaan er 4 honden in het hok en 5 blijven binnen bij elkaar.
als er iemand thuis is en/of wakker is wel ja.
Als er niemand is of er word geslapen gaan er 4 in hun kennel en de andere 5 blijven beneden samen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Hector schreef:
Nanna schreef: Maar dominantie is iets anders dan sexgerelateerde agressie ;-)
Ik vind ook niet dat je een herder met een Staff kunt vergelijken op dat gebied; een herder zal eerder naar de baas kijken of er iets wel of niet mag.
Waarbij ik wel aanteken dat ik het knap vind dat je 9 herderreuen probleemloos bij elkaar kunt houden.
en toch zijn er genoeg mensen die het WEL lukt om die mega gevaarlijke staffjes samen te houden...
Hebben die dan een "neppe" Staff?
Of moeten de Staffs gewoon standaart gecastreerd worden bij geboorte?
Kan je de vele bijtincidenten wel vermijden :smile:

En neem van mij aan er lopen er 2 die wel "dekgerelateerde agressie" hebben :wink: En denk als ik mijn pup niet in goede banen zou sturen dat zijn "dekgerelateerde dominantie" omslaat naar "dekgerelateerde agressie" maar de ballekes blijven er ten alle tijden op zitten :wink:

Maar om even on-topic te blijven sluit ik af met mijn conclusie(endus mijn mening) op de stelling:
Ik zou mijn honden niet ter preventie laten castreren, omdat ik vind dat je er eerst alles aan gedaan moet hebben om het anders op te lossen.
je moet de boel ook niet omdraaien, niemand zegt dat jij je honden preventief moet castreren, en al gooi je 20 intacte reuen bij elkaar, moet je helemaal zelf weten, waar het mij omgaat is dat mensen die wel willen castreren om welke (goede) reden dan ook, niet het halve forum over zich heen krijgen, met opmerkingen van dan hou je niet van je hond, en lekker makkelijk je wilt er niet mee werken. :roll:
en dat is toch wat ik een beetje (heel veel) bij de tegenstanders van castratie proef :evil:
en ik vind eigenlijk dat daar best een flinke nuance in aangebracht mag worden.
Dus ja Marc als ik wat fel overkom :wink: , dan mag je de reden daar zoeken
tineke

Hector schreef:
tineke schreef:
Hector schreef:

Als er niemand is of er word geslapen gaan er 4 in hun kennel en de andere 5 blijven beneden samen.
Omdat je eerst zei er lopen hier soms negen herders maar hier begrijp ik dus uit dat deze honden met z'n allen in 1 huis wonen en van 1 eigenaar zijn.
Hector
Zeer actief

S@ndr@ schreef: je moet de boel ook niet omdraaien, niemand zegt dat jij je honden preventief moet castreren, en al gooi je 20 intacte reuen bij elkaar, moet je helemaal zelf weten, waar het mij omgaat is dat mensen die wel willen castreren om welke (goede) reden dan ook, niet het halve forum over zich heen krijgen, met opmerkingen van dan hou je niet van je hond, en lekker makkelijk je wilt er niet mee werken. :roll:
en dat is toch wat ik een beetje (heel veel) bij de tegenstanders van castratie proef :evil:
uhm waar staat, dat ik zeg dat jullie vinden dat ik mijn honden preventief moet castreren dan? Heb ik ff gemist denk ik :wink: :mrgreen:

En tja op elk forum word totaal niet genuanceerd gereageerd... :smile:
Das nadeel van zo'n computer... :roll:
Als we nou eens in een kringetje gingen zitten en dan de stelling voorleggen, dan zou het wel anders lopen. (of het genuanceerder loopt is een 2e :smile: )

zoals ik al zei... mensen zijn ergens voor of FEL op tegen...
Daarom vergelijk ik het ook met een abortusstelling of een coupeerstelling. De een is FEL tegen en ander voor :smile:

zijn we mensen voor :ok: :mrgreen:
Afbeelding
tineke

Hector schreef:
S@ndr@ schreef: je moet de boel ook niet omdraaien, niemand zegt dat jij je honden preventief moet castreren, en al gooi je 20 intacte reuen bij elkaar, moet je helemaal zelf weten, waar het mij omgaat is dat mensen die wel willen castreren om welke (goede) reden dan ook, niet het halve forum over zich heen krijgen, met opmerkingen van dan hou je niet van je hond, en lekker makkelijk je wilt er niet mee werken. :roll:
uhm waar staat, dat ik zeg dat jullie vinden dat ik mijn honden preventief moet castreren dan? Heb ik ff gemist denk ik :wink: :mrgreen:

Als we nou eens in een kringetje gingen zitten en dan de stelling voorleggen, dan zou het wel anders lopen. (of het genuanceerder loopt is een 2e :smile: )

Daarom vergelijk ik het ook met een abortusstelling of een coupeerstelling. De een is FEL tegen en ander voor :smile:

Nou als je goed zou lezen dan zie je dat er hier mensen schrijven die niet fel voor als tegen zijn maar er genuanceerd over denken :wink:
Hector
Zeer actief

tineke schreef:
Hector schreef:
tineke schreef:
Hector schreef: honden opvoeden is niet simpel, anders kon iedereen het wel :wink:

Omdat je eerst zei er lopen hier soms negen herders maar hier begrijp ik dus uit dat deze honden met z'n allen in 1 huis wonen en van 1 eigenaar zijn.
Nee deze zijn van 5 "eigenaars" waarvan er 3 in 1 huis wonen en de 4e (ik) er geregeld tot zeer vaak is en de 5e er ook zeer regelmatig logeert.
2 van mij, 2 van m'n vriend, 2 van de moeder, 1 (binnenkort 2) van de vader en 2 van de broer. En dan nog 2 teven van de oom die geregeld 2 weken logeren.
eigenlijk is het best druk soms :smile:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Hector schreef: uhm waar staat, dat ik zeg dat jullie vinden dat ik mijn honden preventief moet castreren dan? Heb ik ff gemist denk ik :wink: :mrgreen:

Ik zie hier niemand die ontzettend voor castratie is, jij wel?
Wel mensen die -omdat er geen andere oplossing én omdat men kiest voor het welzijn van de hond - er toch voor kiezen.
Lees voor alle nuances het hele topic eens door, zou ik zeggen... :roll:

Edit: en ik aap Tineke na, sorry! (ik deed wat langer over mijn reactie :wink: )
Laatst gewijzigd door Rami op 26 okt 2008 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Hector schreef:

ik probeer er een nuance in te brengen en jij blijft zeggen bij mijn honden blijven de balletjes er lekker aan :mrgreen: :ok: heel erg goed, prima ,fijn voor hun en ik ben nergens fel op tegen of voor als het om castratie gaat
, ik ben fel tegen de stellingname van bepaalde forumers, en verder respecteer ik ieders mening
Hector
Zeer actief

Rami schreef:
Hector schreef: uhm waar staat, dat ik zeg dat jullie vinden dat ik mijn honden preventief moet castreren dan? Heb ik ff gemist denk ik :wink: :mrgreen:

Ik zie hier niemand die ontzettend voor castratie is, jij wel?
Wel mensen die -omdat er geen andere oplossing én omdat men kiest voor het welzijn van de hond - er toch voor kiezen.
Lees voor alle nuances het hele topic eens door, zou ik zeggen... :roll:
wederom durf te lezen :wink:

waar staat in mijn tekst dat iemand ontzettend voor castratie is?

Maar ik vind genoeg geweest in dit topic, ga het echte leven weer oppakken :mrgreen:
Ga lekker werken met mijn 2 mannekes :ok:
Afbeelding
tineke

Hector schreef:
tineke schreef:
Hector schreef:
tineke schreef: Leven die herders 24/7 samen dan in 1 roedel?
Nee deze zijn van 5 "eigenaars" waarvan er 3 in 1 huis wonen en de 4e (ik) er geregeld tot zeer vaak is en de 5e er ook zeer regelmatig logeert.
2 van mij, 2 van m'n vriend, 2 van de moeder, 1 (binnenkort 2) van de vader en 2 van de broer. En dan nog 2 teven van de oom die geregeld 2 weken logeren.
eigenlijk is het best druk soms :smile:
Dat zal best was zelf laatst op vakantie met een vriendin met haar honden en samen met die van mij hadden we er 12 bij ons en never a dull moment :mrgreen:
Hector
Zeer actief

tineke schreef: Dat zal best was zelf laatst op vakantie met een vriendin met haar honden en samen met die van mij hadden we er 12 bij ons en never a dull moment :mrgreen:
dat geloof ik ja :smile: :smile:
als je er niet 1 op je schoot heb is het de ander wel :smile:

ik vind super en ken geen hondloos leven bedenken :eek: :neenee:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hector schreef: wederom durf te lezen :wink:

waar staat in mijn tekst dat iemand ontzettend voor castratie is?
Mja, of misschien moet je leren je beter uit te drukken...

Hector schreef:
Of ging het ineens niet meer over castratie? Wat vergelijk je dan met voor- en tegenstanders inzake abortus of couperen? Obama en McCain?
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Hector schreef:
jip007 schreef:
Hector schreef: Deze 9 reuen blijven lekker hun ballekes houden want die staan onder de roedelleider en die geeft aan dat er niet geknokt word endus is het rustig.
zo nu en dan 2 teven. Alleen tijdens loopse periode proberen we dat te vermijden :wink: :smile:
zo nu en dan dus meestal niet , ik denk dat een groep reuen zonder teven zowiezo al minder problemen geeft.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
tineke

jip007 schreef:
Hector schreef:
jip007 schreef:
zo nu en dan dus meestal niet , ik denk dat een groep reuen zonder teven zowiezo al minder problemen geeft.
Zeker als er ook nog eens 4 in de kennel kunnen :wink:
Orson en Rio gingen ook prima op vakantie met de honden van Rens maar bij weggaan zettten wij de roedels toch altijd apart,
Nou zijn fila's en caveliers wel wat anders natuurlijk :mrgreen:
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Ik heb helaas niet de tijd om het volledige topic van 18 pagina's door te nemen, maar toch even hier een reactie van mij op wat ik her en der heb gelezen.

Hier hebben we een groepje van 3 Staffords. Over het algemeen gaat dit hartstikke goed, maar er zijn situaties waarbij het nog wel eens mis kan gaan. Vooral mijn man heeft nog wel eens domme stunts :N: Hij mag van mij dan ook niet echt veel doen met de honden, want ze nemen hem domweg niet serieus genoeg. Maar hij is ook gewoon te veel weg, niks aan te doen :19:
Van mij weten ze dat flink op hun flikker krijgen en 1 brul van mij is dan ook voldoende om ze plat op de grond te krijgen als het moet.

Maar rangorde regels kennen ze dus verder niet echt. Dit maakt het ook lastiger om Staffies in een groep te hebben.
Voordeel is wel dat ze deze regels ook niet zo zeer hebben richting mensen en met name met kinderen.
Daarom zien Staffords bijv. een knuffel of een flinke maar onhandige omhelsing van een kind ook niet als bedreigend. Ook kunnen kinderen gewoon over hun heen hangen en klimmen zonder dat hun dit als dominantie zien. (Niet dat je dit moet willen, maar soms wil dit in een onbewaakt moment nog wel eens gebeuren)

Ook hebben wij dus een intacte Stafford-reu en niet voor de stoerigheid of wat dan ook :mrgreen: Want de meeste Staffords zijn simpelweg niet stoer en ik moet dan ook erg lachen als iemand probeert stoer te doen met een Staffie die dan vrolijk naar je staat te kwispelen en glimlachen. Het liefst knuffelen ze met iedereen die ze tegenkomen.

Maar om even op Josh terug te komen... Een castratie had bij hem niet geholpen...
Tja hij is wat lastiger met andere reuen en soms ook teven, maar dit komt simpelweg doordat hij als pup/jonge hond een paar keer flink is gegrepen door honden die losliepen en aanval is de beste verdediging in zijn ogen.
Dus ja, hij hangt soms inderdaad woest grommend en tanden blinkerend in de riem :N:
Wij hebben hierop getraind en het is nu grotendeels onder controle. Maar omdat we niet nog meer negatieve ervaringen willen komen wij dus niet in losloopgebieden en tillen wij hem eventueel op als er een loslopende hond aankomt waarvan de baas niet de moeite neemt hem/haar aan te lijnen.

Je hebt Staffords van bepaalde lijnen/fokkers die wat beter zijn in de omgang met andere honden, maar ook bij hun is het nooit 100% zeker dat er nooit wat zal gebeuren. Het vechten is er simpelweg te lang ingefokt om er zo weer uit te hebben. En helaas heb je nog steeds idioten, ook hier in NL, die nog met hun Staffords vechtwedstrijden houden.

En opvoeding/socialisatie is natuurlijk bij dit soort honden erg belangrijk! Maar soms zijn er gewoon dingen die je niet onder controle hebt, zoals de incidenten bij Josh, die leiden tot vervelende gedragingen. En dan komt het helaas soms wel heel stereotype over...
Groetjes,
Wendy
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

MARC_S schreef:
Zoie schreef:
Hector schreef:[
Maar waarom kiezen jullie niet gewoon voor een teef dan,
als je de reuen hormonen niet kan aanvaarden/waarderen?
waarom ga jij het topic niet even lezen en dan serieus reageren op wat er gezegd wordt ipv met bizarre logica conclusies in andersmans mond te leggen ?
Waarom reageer je hier zo heftig op? Ik ben het wel eens met deze stelling. Ik zal hierna ook niet zomaar 123 weer een reu kopen omdat ik merk dat ik trekjes van reuen irritant kan vinden.
dat kan ik ook maar dat maakt toch niet elke ongecastreerde reu tot een oncontroleerbare wegloper, onhandelbare vechtmachine, of weet ik het wat.

Wij hebben hier ook drie ongecastreerde reuen lopen, waaruit je de conclusie kunt trekken dat wij ook niet voor zomaar castreren zijn. Ik beweer ook nergens dat ik dat ben, of dat ik met graagte mijn reu zou castreren.

Ik zeg ook nergens dat mensen niet beter zouden moeten nadenken over de aanschaf van een reu of type hond iha. Integendeel.

Dat neemt niet weg dat er omstandigheden zijn waarin ik het kan billijken. Dat wil zeggen dat ik andere oplossingen minder goed vind of onpraktisch.

En dan zou ik geen reu mogen nemen omdat ik reuen niet kan waarderen ? tsja. Het discussieert zo moeilijk als alle nuanceringen die in dit topic door diverse mensen worden aangevoerd worden afgedaan met zo'n uitspraak.

Nog even afgezen van de vraag of je een gecastreerde reu gelijk kunt stellen aan een teef. Dat geloof ik namelijk ook niet.
Wij zitten nu te denken aan het hebben van altijd 1 herplaatsreu. Puur een gedachte dus pin me er niet op vast. Dat zou betekenen dat onze reuen herplaatsers zijn en onze teven gekocht bij fokkers. Leek ons wel leuk zo. Maar ik zal dus niet snel een reu castreren. Wat doe je dan? Wij gaan dan voor de volwassen herplaatser die niet vecht. Dat is wat ik rot vind aan sommige reuen, vechten.
Ik koop dus domweg niet snel een pup van een ras dat makkelijk en heftig kan gaan vechten. Geen zin in. Dus ik koop niet toch gewoon een reu en dan castreer ik die. Laat die honden dan bij mensen komen die dat gedrag onder controle krijgen en de reu waarderen om het reu zijn.

Is dat zo raar? Dit is overigens niet op Sandra gericht die ik erg fel vind in de discussie. Het is mijn mening en die moet ik kunnen uiten zonder meteen op tenen te trappen vind ik. Anders snoert de irritatie en het persoonlijk opvatten mij de mond en dat vind ik niet eerlijk. :ok:
het is helemaal niet raar, ik heb zelf ook overwogen een (am)staff te nemen, maar het niet gedaan omdat ik het risico op een te grote hondagressie te groot vond. Teven zijn trouwens ook niet altijd lieverdjes, weet ik uit ervaring :mrgreen:

Ik zie wel een probleem met deze redenering: stel nu eens, als gedachteexperiment, dat we het castreren van reuen gaan verbieden. Wat doen we dan met alle reuen die nu vanwege hun gedrag gecastreerd worden ? Ik vrees dat de asiels overvol komen te zitten. En de fokkers met hun reuen blijven zitten.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Of mensen denken beter na. Ik heb het gevoel dat castreren heel erg samen gaat met ondoordachte aanschaf. Ik kan het mis hebben hoor maar zover ik weet is vrijwel geen Laekense herderreu gecastreerd. Omdat je daar op moet wachten en omdat ze niet zomaar te koop zijn is het misschien een meer doordachte keuze? Dan weten de mensen ook dat ze iets met de hond willen doen en dan hoeven ze vrijwel nooit gecastreerd te worden lijkt het wel. Dat zie je bij heel veel rashonden die bij de fokker vandaan komen en waar mensen op gewacht hebben. Niet altijd hoor, maar het valt me gewoon op. Het lijkt wel alsof broodfok- en gelegenheidsnest-kopers gewoon ook eerder problemen met hun honden krijgen. Jij en Tineke hebben toch ook geen problemen met jullie honden? Waarom heeft een ander dan zo snel problemen met de reu? Ik kom toch altijd weer op het eerste punt van mij hier. Die honden gedragen zich als honden maar die mensen willen helemaal geen echte hond. Die willen Boomer, Rex of een pagepuppy. Zodra die dingen doet als geil zijn, rijden etc dan trekken ze dat al helemaal niet. Uitzonderingen genoeg van mensen die wel veel met de hond doen etc maar daar gaat het nu even niet over. Als 75% van de mensen eens iets met die hond gingen doen was er niks aan de hand :ok:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

MARC_S schreef: Als 75% van de mensen eens iets met die hond gingen doen was er niks aan de hand :ok:
Ik ben het helemaal met je eens :mrgreen: We hebben het ooit eens ergens gehad over mijn rot-reu in zijn beginjaren. Een draak met andere reuen. Door veel met hem te doen en te trainen zijn er vrijwel nooit incidenten geweest. Jammer genoeg moest hij met 5 jaar toch aan de castratie vanwege prostaatproblemen anders had hij z'n ballen nog steeds gehad.
Wil overigens niet zeggen dat ik denk dat dit voor elke reu geldt.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:Of mensen denken beter na. Ik heb het gevoel dat castreren heel erg samen gaat met ondoordachte aanschaf. Ik kan het mis hebben hoor maar zover ik weet is vrijwel geen Laekense herderreu gecastreerd. Omdat je daar op moet wachten en omdat ze niet zomaar te koop zijn is het misschien een meer doordachte keuze? Dan weten de mensen ook dat ze iets met de hond willen doen en dan hoeven ze vrijwel nooit gecastreerd te worden lijkt het wel. Dat zie je bij heel veel rashonden die bij de fokker vandaan komen en waar mensen op gewacht hebben. Niet altijd hoor, maar het valt me gewoon op. Het lijkt wel alsof broodfok- en gelegenheidsnest-kopers gewoon ook eerder problemen met hun honden krijgen. Jij en Tineke hebben toch ook geen problemen met jullie honden? Waarom heeft een ander dan zo snel problemen met de reu? Ik kom toch altijd weer op het eerste punt van mij hier. Die honden gedragen zich als honden maar die mensen willen helemaal geen echte hond. Die willen Boomer, Rex of een pagepuppy. Zodra die dingen doet als geil zijn, rijden etc dan trekken ze dat al helemaal niet. Uitzonderingen genoeg van mensen die wel veel met de hond doen etc maar daar gaat het nu even niet over. Als 75% van de mensen eens iets met die hond gingen doen was er niks aan de hand :ok:
Maar zo werkt het ook meestal in de praktijk Marc.
De mensen die hier op het forum schrijven, die hebben meestal niet ondoordacht een hond aangeschaft (en dan nog valt het niet altijd mee).

Mensen zien het 'pagepupje' op tv, of willen een kameraadje voor hun kindje. Loopsheid is lastig.... weet je wat? lekker makkelijk, we nemen een reu :idea:
Niet gehinderd door enige kennis.

Tja, dan wordt het kiezen of delen: hond gaat weer weg richting asiel, of mensen laten hun reu castreren in de hoop dat hij daar makkelijker van wordt en dat gebeurt 8 of 9 van de 10 keer ook.
Hond blij, iedereen blij :19:

Het is niet jouw keuze, ook niet de mijne, maar het is wel de werkelijkheid van alledag. En als de hond hierdoor blijere baasjes heeft, wordt de hond ook blijer.

Familie van goede kennissen van ons had ook een Boxerreu aangeschaft voor het kindje. Goh, Boxer was toch wel erg springerig en laatst een ritje met kind én hond richting dierenarts was ook niet alles 'maar ja, ze zijn toch wel aan hem gehecht en willen hem niet zomaar wegdoen'.
Letterlijk dus he? omdat dit al lastig was.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
tineke

MARC_S schreef:Of mensen denken beter na. Ik heb het gevoel dat castreren heel erg samen gaat met ondoordachte aanschaf. Ik kan het mis hebben hoor maar zover ik weet is vrijwel geen Laekense herderreu gecastreerd. Omdat je daar op moet wachten en omdat ze niet zomaar te koop zijn is het misschien een meer doordachte keuze?:
Dat valt wel mee hoor want er staan op mp ook nesten laekense te koop en ik denk niet dat hier een wachtlijst voor is anders hoef je immers niet meer te adverteren,
http://dieren.marktplaats.nl/honden-en- ... -pups.html?

http://dieren.marktplaats.nl/honden-en- ... -koop.html?
MARC_S schreef: Dan weten de mensen ook dat ze iets met de hond willen doen en dan hoeven ze vrijwel nooit gecastreerd te worden lijkt het wel. Dat zie je bij heel veel rashonden die bij de fokker vandaan komen en waar mensen op gewacht hebben. Niet altijd hoor, maar het valt me gewoon op. Het lijkt wel alsof broodfok- en gelegenheidsnest-kopers gewoon ook eerder problemen met hun honden krijgen. Jij en Tineke hebben toch ook geen problemen met jullie honden? Waarom heeft een ander dan zo snel problemen met de reu? Ik kom toch altijd weer op het eerste punt van mij hier. Die honden gedragen zich als honden maar die mensen willen helemaal geen echte hond. Die willen Boomer, Rex of een pagepuppy. Zodra die dingen doet als geil zijn, rijden etc dan trekken ze dat al helemaal niet. Uitzonderingen genoeg van mensen die wel veel met de hond doen etc maar daar gaat het nu even niet over. Als 75% van de mensen eens iets met die hond gingen doen was er niks aan de hand :ok:
Mijn ervaring met honden die om gedragsproblemen worden gecastreerd is anders en vaak zijn het juist mensen die veel met hun hond willen doen maar door het gedrag van hun hond tegen een beperking aanlopen.
Over het meer doen met honden ben ik het wel met je eens ,ik denk dat daar een hoop oorzaken van problemen kunnen liggen en dat de hond lekker,regelmatig, laten uitrauzen een hoop kan voorkomen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Freek , 10 en een half jaar intact en Baco 20 maanden intact
Wel heb ik een paar van mijn vorige honden laten castreren, bouvier vanwege agressie naar andere honden en mijn Lakeland die ongeveer paars aanliep als hij andere reuen zag, daarna werd hij nog maar roze dus het heeft wel geholpen. :wink:

Je kan niet zomaar zwart-wit stellen dat je niet capabel genoeg voor een reu bent als je hem laat casteren, zeker de mensen hier op het forum niet.

Groetjes Els
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ik blijf het vreemd vinden dat mensen die niet capable genoeg zijn voor bepaalde Reuen, dat in een keer wel blijken te zijn als die ballen eraf zijn :cheer:
is toch gek wat zo'n operatie met de eigenaar doet( blijkbaar) :eek:
Is natuurlijk ook quats
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

S@ndr@ schreef:ik blijf het vreemd vinden dat mensen die niet capable genoeg zijn voor bepaalde Reuen, dat in een keer wel blijken te zijn als die ballen eraf zijn :cheer:
Is natuurlijk ook quats
Als het niks met de hond doet, waarom doen mensen het dan? Voorlopig ga ik er van uit dat de hond verandert en aangepast wordt als hij geopereerd wordt en van zijn hormonen ontdaan :wink: Het is een vrij dure operatie die je niet doet omdat het mooier uitziet toch? :19:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

je hebt mij niet horen verklaren dat het niets doet, en
nee het ziet er niet mooier uiten het is ook nog niet gratis en de meeste mensen vinden het echt niet grappig om hun hond achter te laten bij de dierenarts.
maar als de testosteron verdwenen is dan zijn de scherpe randjes er vaak wel vanaf, en natuurlijk veranderd er hormonaal het een en het ander- anders had het geen zin
als je een labje neemt omdat die allemaal zo gezellig zouden zijn, en makkelijk op te voeden. :N:
en het blijkt een beetje een wolf in schaapskleren te zijn buiten, nadat hij eenmaal volwassen is geworden
denk dat ik er dan best achter kan staan dat de mensen besluiten te castreren, liever dan hond in het asiel achter laten :19:

asiels hebben behoorlijk wat ongecastreerde klanten om die reden denk ik :19:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

MARC_S schreef:
S@ndr@ schreef:ik blijf het vreemd vinden dat mensen die niet capable genoeg zijn voor bepaalde Reuen, dat in een keer wel blijken te zijn als die ballen eraf zijn :cheer:
Is natuurlijk ook quats
Als het niks met de hond doet, waarom doen mensen het dan? Voorlopig ga ik er van uit dat de hond verandert en aangepast wordt als hij geopereerd wordt en van zijn hormonen ontdaan :wink: Het is een vrij dure operatie die je niet doet omdat het mooier uitziet toch? :19:
Ik denk dat er veel meer mensen zijn (meer dan sommigen hier denken) die heus weloverwogen de beslissing nemen om hun hond (reu of teef) te castreren. En niet op een regenachtige namiddag ineens op het idee komen :idea: : ha, laten we bello, fikkie of truusje maar eens lekker onder het mes doen.
Nee, wel denk is het zo dat de meeste mensen met een schattig pupje naar de da gaan en dan direct te horen krijgen 'wanneer laat je hem/haar helpen? Want anders loopt je reutje/teefje kans op... ' En dan volgt de ellenlange lijst van vreselijke ziekten die het arme beestje kan oplopen.
En heel veel mensen trappen er dus in en gaan er echt vanuit dat zij de castratie om bestwil doen.
Daarbij komt nog de categorie mensen (waartoe ik behoor) die een ras kiezen die bekend staat om de zachtheid/tolerantie/gehoorzaamheid en vervolgens geconfronteerd worden met een vervaarlijk 'monster'.
Je traint, beloont, leidt af, corrigeert, etc., en het helpt geen fluit.
Dan zal ik wel één van die buitengewoon incompetente bazen zijn waaraan diverse forummers refereren :roll: , maar feit is wel dat ik dus ook een geweldige hond heb teruggekregen met wie ik na bijna drie jaar eindelijk die 'klik' heb die ik ook met mijn teven heb. Een hond met wie ik nu kan lezen en schrijven en die nog steeds ondeugend en 'woester' is dan die lieve, zachtmoedige meisjes maar in ieder geval een hond met wie ik nu een leuk leven heb.
En geloof me, ik heb er héél lang over nagedacht want narcoses en collies is een buitengewoon slechte combinatie en het risico op een castratenvacht bij 'mijn' ras erg groot is (en beslist buitengewoon lelijk en lastig is!) en de kans om mijn mooie reu te showen nu verkeken is.
Het is naar mijn mening helemaal niet zo zwart-wit als sommigen afschilderen. Er zijn vele grijstinten en om nou gelijk een brevet van onvermogen uit te delen aan mensen die hun reu laten castreren vind ik wel erg ver gaan.
Overigens: waarom is deze discussie zo toegespitst op castratie bij reuen? En waarom niet op het laten castreren van teven? De operatie is veel ingrijpender en heeft vaak net zo'n lichamelijke en geestelijke impact op de hond als de ingreep bij reuen?

In ieder geval heb ik besloten om nooit meer een reu te nemen, want ik blijk toch een echt tevenmens te zijn :wink: .
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

lieke schreef: Overigens: waarom is deze discussie zo toegespitst op castratie bij reuen? En waarom niet op het laten castreren van teven? De operatie is veel ingrijpender en heeft vaak net zo'n lichamelijke en geestelijke impact op de hond als de ingreep bij reuen?

In ieder geval heb ik besloten om nooit meer een reu te nemen, want ik blijk toch een echt tevenmens te zijn :wink: .
Omdat bij teven niet gecastreerd wordt om de hond 'makkelijker' te maken, denk ik :wink:
Wat ik persoonlijk dan weer niet snap is dat over het algemeen het beter voor de teef wordt gevonden om te castreren als ze meer dan de helft van het jaar hoteldebotel is door haar hormonen (schijnzwanger, sloom, instabiel), maar als een reu vrijwel het hele jaar door door zijn hormonen hoteldebotel is (hitsig, van slag door loopse teven) dat de natuur is, en helemaal niet sneu voor de reu. Terwijl het voor de teef wel als sneu gezien wordt.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Moos schreef: Omdat bij teven niet gecastreerd wordt om de hond 'makkelijker' te maken, denk ik :wink:
Wat ik persoonlijk dan weer niet snap is dat over het algemeen het beter voor de teef wordt gevonden om te castreren als ze meer dan de helft van het jaar hoteldebotel is door haar hormonen (schijnzwanger, sloom, instabiel), maar als een reu vrijwel het hele jaar door door zijn hormonen hoteldebotel is (hitsig, van slag door loopse teven) dat de natuur is, en helemaal niet sneu voor de reu. Terwijl het voor de teef wel als sneu gezien wordt.
Goeie vraag :ok: :ok: :ok: !
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef: Omdat bij teven niet gecastreerd wordt om de hond 'makkelijker' te maken, denk ik :wink:
Goeie waarneming :ok: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”