Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelgebruik

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jaap* schreef:
Budkes schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef: Ik geloof er niet in dat een hond die lol heeft tijdens een training op een wedstrijd ineens gaat plassen.
ik zie dat nou echt niet bij elkaar passen... :denken:
Nee ik ook niet echt, de hond die zich bij ons regelmatig ontlast in het zoekveld is de hond die letterlijk het meest schijt heeft aan zijn baas :smile:
Als jullie een plassende hond zien tijdens een oefening denken jullie eerder aan sabotage dan aan oversprong gedrag?
Er vanuit gaande dat de hond is uitgelaten en hij niet aan het markeren is (dat verschil is prima te zien), vind ik plassen dus wel een teken (zoals jij al begreep :wink: ). Op een wedstrijd zag ik dat het verbaal gecorrigeerd werd en de hond verder moest. De eigenaar had ook echt zo'n houding van 'wat een rothond, gaat staan pissen ipv naar mij luisteren'. Ik dacht al 'die gaat het volgende parcours helemaal niet meer lopen'. En idd: hij liep zo het veld af bij de start van het daarop volgende parcours. Nogmaals, ik denk dus dat er bij de trainingen ook al dingen gebeuren die de hond niet leuk vindt of niet begrijpt. Bij Bram is dat direct zichtbaar, wat dat betreft is hij erg leerzaam: wat je erin stopt, krijg je direct terug. Bij een wat hardere hond duurt het veel langer voordat je wat ziet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

ranetje schreef:
Budkes schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef: Ik geloof er niet in dat een hond die lol heeft tijdens een training op een wedstrijd ineens gaat plassen.
Nee ik ook niet echt, de hond die zich bij ons regelmatig ontlast in het zoekveld is de hond die letterlijk het meest schijt heeft aan zijn baas :smile:
Je gaat dus uit van het idee dat een hond doelbewust zijn baas loopt te dwarsbomen?

edit: zie dat Jaap dezelfde vraag heeft (ietsje anders gesteld :wink: )
Nee, maar ik ga er ook niet direct vanuit dat hij dat doet omdat de training niet leuk was
Gr. Aniek

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Budkes schreef:
ranetje schreef:
Budkes schreef:
malinois schreef: ik zie dat nou echt niet bij elkaar passen... :denken:
Je gaat dus uit van het idee dat een hond doelbewust zijn baas loopt te dwarsbomen?

Nee, maar ik ga er ook niet direct vanuit dat hij dat doet omdat de training niet leuk was
En de derde mogelijkheid dan?

Spanning van de baas en daardoor onduidelijk naar de hond en daardoor onzekerheid bij de hond wat zich uit in een stress signaal? :idea:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:
Budkes schreef:
ranetje schreef:
Budkes schreef: Nee ik ook niet echt, de hond die zich bij ons regelmatig ontlast in het zoekveld is de hond die letterlijk het meest schijt heeft aan zijn baas :smile:

Spanning van de baas en daardoor onduidelijk naar de hond en daardoor onzekerheid bij de hond wat zich uit in een stress signaal? :idea:
als het om dat plassen/deemoedsplasje gaat wel .. dat kan of de stress zijn of wat anders, de grote behoeften op het speurveld doen, daarin zie ik ook wel schijt aan de baas hebben hoor... of de baas heeft vergeten zijn hond goed uit te laten.. dan is het gevalletje eigen schuld dikke bult al geloof ik niet dat een hond die gedreven is om te werken even zijn speuren onderbreekt of even tijdens volgen wegloopt om zijn behoeften te gaan doen.. :denken:

Een hond die ik ineen zie duiken en ook nog zijn plas laat lopen.. dan vraag ik me af of zo'n baas niet even achter zijn oren krabt een balletje erbij pakt omdat hij inziet dat hij wellicht iets te dominant reageert tijdens een training of dat hij zijn hond toch iets anders moet gaan trainen..
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

ranetje schreef:
Budkes schreef:
ranetje schreef:
Budkes schreef: Nee ik ook niet echt, de hond die zich bij ons regelmatig ontlast in het zoekveld is de hond die letterlijk het meest schijt heeft aan zijn baas :smile:

Mwah in dit specifieke geval niet, maar ik had dat al eerder aangegeven aan zoek stok, dat oa gedrukt gedrag van de hond tijdens een examen niet altijd klakkeloos kan worden teruggevoerd op "mishandeling" tijdens de training, maar ook op stress van de baas.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

een hond die rustig zn poot optilt tegen een struik of tegen een verstek zie ik nu niet echt stresssignalen vertonen nee... wel een deemoedplasje maar dat heb ik nog nooit gezien (gelukkig).
Hetzelfde voor poepen.. die hond waar ik het over heb ging rustig naar de zijkant van het veld terwijl hij af lag met afleiding.. ging poepen, liep rustig terug en ging weer liggen :wink: Ik zie daar geen verband met stress inderdaad... misschien wel met niet goed uitlaten maar mijn honden poepen ook niet altijd voor ze het veld opgaan dus dat risico loop je in principe altijd wel een beetje.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Ik denk dat een volwassen hond best even z'n poep en plas kan ophouden. Dat lukt in huis toch ook prima? Het feit dat een hond dus naar de kant loopt tijdens het lopen van een parcours (bij agility hebben we het over minder dan een minuut!) en daar z'n poot optilt, dat is geen hond die zo vreselijk nodig moet. En ja, het kan er heel kalm uitzien, maar het is toch wel degelijk een stress-signaal of kalmerend signaal, hoe je het ook wilt noemen. En ja, ik geloof best dat het de eerste of tweede wedstrijd ook kan zijn dat de baas gestresst is en de hond dat overneemt. Maar de vijfde wedstrijd wordt dat al een stuk minder logisch. Het hoeft trouwens helemaal geen mishandeling te zijn. Bram heb ik nooit fysiek gecorrigeerd en toch zag je in een wedstrijd dat hij er geen klap aan vond. In trainingen was het ook zeer wisselend. Gelukkig zie je hem nu stralen tijdens een training en dat zie ik ook terug in wedstrijden. Ik blijf er dus bij dat je bij een hond-baas-combi waar het superlekker tussen gaat ook op een wedstrijd geen overmatige stress bij de hond ziet, ook al is baasje zenuwachtig. Marye (mag ik vast wel even als voorbeeld gebruiken :mrgreen: ) is bijv. iemand die heel erg zenuwachtig is en Caja is ook best een gevoelig hondje. Toch ging hun GG examen prima, gewoon omdat ze elkaar er doorheen trekken. Ik ben ook wel een zenuwpees, maar dat uit zich niet in Bram die gaat plassen en doen, ik kan wel door mijn zenuwen verkeerde aanwijzingen geven, maar da's een ander verhaal :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik denk dat een volwassen hond best even z'n poep en plas kan ophouden. Dat lukt in huis toch ook prima? Het feit dat een hond dus naar de kant loopt tijdens het lopen van een parcours (bij agility hebben we het over minder dan een minuut!) en daar z'n poot optilt, dat is geen hond die zo vreselijk nodig moet. En ja, het kan er heel kalm uitzien, maar het is toch wel degelijk een stress-signaal of kalmerend signaal, hoe je het ook wilt noemen. En ja, ik geloof best dat het de eerste of tweede wedstrijd ook kan zijn dat de baas gestresst is en de hond dat overneemt. Maar de vijfde wedstrijd wordt dat al een stuk minder logisch. Het hoeft trouwens helemaal geen mishandeling te zijn. Bram heb ik nooit fysiek gecorrigeerd en toch zag je in een wedstrijd dat hij er geen klap aan vond. In trainingen was het ook zeer wisselend. Gelukkig zie je hem nu stralen tijdens een training en dat zie ik ook terug in wedstrijden. Ik blijf er dus bij dat je bij een hond-baas-combi waar het superlekker tussen gaat ook op een wedstrijd geen overmatige stress bij de hond ziet, ook al is baasje zenuwachtig. Marye (mag ik vast wel even als voorbeeld gebruiken :mrgreen: ) is bijv. iemand die heel erg zenuwachtig is en Caja is ook best een gevoelig hondje. Toch ging hun GG examen prima, gewoon omdat ze elkaar er doorheen trekken. Ik ben ook wel een zenuwpees, maar dat uit zich niet in Bram die gaat plassen en doen, ik kan wel door mijn zenuwen verkeerde aanwijzingen geven, maar da's een ander verhaal :wink:
Dat bedoel ik :ok:
Budkes schreef:Mwah in dit specifieke geval niet, maar ik had dat al eerder aangegeven aan zoek stok, dat oa gedrukt gedrag van de hond tijdens een examen niet altijd klakkeloos kan worden teruggevoerd op "mishandeling" tijdens de training, maar ook op stress van de baas.
Zeg ik toch? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Budkes schreef:
malinois schreef:
Als jullie een plassende hond zien tijdens een oefening denken jullie eerder aan sabotage dan aan oversprong gedrag?
ligt aan de manier waarop hij het doet
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

malinois schreef:een hond die rustig zn poot optilt tegen een struik of tegen een verstek zie ik nu niet echt stresssignalen vertonen nee... wel een deemoedplasje maar dat heb ik nog nooit gezien (gelukkig).
Hetzelfde voor poepen.. die hond waar ik het over heb ging rustig naar de zijkant van het veld terwijl hij af lag met afleiding.. ging poepen, liep rustig terug en ging weer liggen :wink: Ik zie daar geen verband met stress inderdaad... misschien wel met niet goed uitlaten maar mijn honden poepen ook niet altijd voor ze het veld opgaan dus dat risico loop je in principe altijd wel een beetje.
ik noem dat toch wel redelijk schijt hebben aan de baas :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Budkes schreef:Mwah in dit specifieke geval niet, maar ik had dat al eerder aangegeven aan zoek stok, dat oa gedrukt gedrag van de hond tijdens een examen niet altijd klakkeloos kan worden teruggevoerd op "mishandeling" tijdens de training, maar ook op stress van de baas.
ja maar Daphne bijv. zegt (als ik het goed begrijp) dat dit wel voorkomt maar niet zoveel... nou ik kan je vertellen dat ik nu bij mn 3e hond nog steeds dezelfde stress heb als bij mn eerste hond... misschien wel meer juist... waarom? Omdat ik van haar uiteindelijk precies wist dat ze heel goed reageerde op mn stress en dat zij altijd wel zou slagen in principe...
Bij mn huidige trainingshonden weet ik dat veel minder... mn jongste hond krijgt het elk keer nog voor elkaar om net voor het examen de slechtste generale ooit te laten zien... en ja puur door de stress van mij...
Je kunt mij beter niet zeggen dat ik examen heb of een wedstrijd want dan gaat het prima. :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
malinois schreef:een hond die rustig zn poot optilt tegen een struik of tegen een verstek zie ik nu niet echt stresssignalen vertonen nee... wel een deemoedplasje maar dat heb ik nog nooit gezien (gelukkig).
ik noem dat toch wel redelijk schijt hebben aan de baas :mrgreen:
ja dat schaar ik ook niet onder stress :mrgreen:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

De meeste honden in de africhting weten prima dat ze niet hun behoefte op het trainingsveld moeten doen, dat wordt ze als pup al direct geleerd.
Ik geloof er dus ook niet in dat een hond 'even' zomaar gaat plassen/poepen maar alles te maken heeft met stress. En stress wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat het dan om zware mishandeling gaat o.i.d.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:De meeste honden in de africhting weten prima dat ze niet hun behoefte op het trainingsveld moeten doen, dat wordt ze als pup al direct geleerd.
tja en toch gebeurd het nog wel... ik zie het toch nog weleens. Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt al moet ik wel zeggen dat als ik mn reu de kans geef als ik na het vooruitsturen het balletje weggooi en hij komt terug lopen langs de struiken dat hij daar echt wel even zn poot op zou gaan tillen, maar die kans krijgt hij dus niet...En dat is geen stress-uiting bij hem... want dat staartje huizenhoog op zn kont, oortjes kaarsrecht effe snuffen ... :wink:
Ik geloof er dus ook niet in dat een hond 'even' zomaar gaat plassen/poepen maar alles te maken heeft met stress. En stress wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat het dan om zware mishandeling gaat o.i.d.
dat laatste ben ik helemaal met je eens...
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

estelle schreef:De meeste honden in de africhting weten prima dat ze niet hun behoefte op het trainingsveld moeten doen, dat wordt ze als pup al direct geleerd.
het is voor mij al weer even terug, maar ik kwam toch ook best vaak op een trainings veld ( kringgroep herder, geen idee qua ipo oid hoor) , en ja, daar gingen ook honden wel plassen ( poepen niet zozeer) tijdens de training, en ik kan echt uit eigen ervaring vertellen dat dat geen stress oid was, ik durf haast te beweren, dat als een hond dat nog wel gewoon durft te doen, het allemaal wel meevalt met de enorme druk.
ik heb het natuurlijk wel over echt even plassen he, niet over gehurkt van zich afzeiken ;)
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:
ja maar Daphne bijv. zegt (als ik het goed begrijp) dat dit wel voorkomt maar niet zoveel... nou ik kan je vertellen dat ik nu bij mn 3e hond nog steeds dezelfde stress heb als bij mn eerste hond... misschien wel meer juist... waarom? Omdat ik van haar uiteindelijk precies wist dat ze heel goed reageerde op mn stress en dat zij altijd wel zou slagen in principe...
Bij mn huidige trainingshonden weet ik dat veel minder... mn jongste hond krijgt het elk keer nog voor elkaar om net voor het examen de slechtste generale ooit te laten zien... en ja puur door de stress van mij...
Je kunt mij beter niet zeggen dat ik examen heb of een wedstrijd want dan gaat het prima. :19:
Dan kunnen we elkaar een hand geven, want ik ben vreselijk op een proef of wedstrijd :mrgreen: :wink:
De ene hond heeft daar meer last van dan de andere :wink:

Ik heb toch het idee dat stress vaker voorkomt dan wordt verondersteld :wink:
Het is alleen lastig te bewijzen.

Waar ik vooral de riebels van krijg, is als mensen er bij voorbaat van uitgaan dat een hond wil saboteren.
Ik denk zelf dat dat veel en veel minder het geval is dan door sommige trainers en geleiders wordt aangenomen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

yamie schreef:
het is voor mij al weer even terug, maar ik kwam toch ook best vaak op een trainings veld ( kringgroep herder, geen idee qua ipo oid hoor) , en ja, daar gingen ook honden wel plassen ( poepen niet zozeer) tijdens de training, en ik kan echt uit eigen ervaring vertellen dat dat geen stress oid was, ik durf haast te beweren, dat als een hond dat nog wel gewoon durft te doen, het allemaal wel meevalt met de enorme druk.
ik heb het natuurlijk wel over echt even plassen he, niet over gehurkt van zich afzeiken ;)
We verschillen daarover van mening. De honden die ik het zie doen als ze bijv. teruglopen naar hun baas, vind ik niet 'zomaar' plassen. Ik vind het wat anders als een hond staat te snuffelen en z'n poot tegen een struik optilt. Maar opstaan terwijl de af en blijf oefening gedaan wordt en gaan plassen? Da's echt niet omdat de hond zo nodig moet en het is ook niet om de baas een hak te zetten. In dat laatste geloof ik overigens helemaal niet, dat is gewoon een verschil van inzicht en maakt ook dat ik (en anderen) heel anders train. Plassen zegt mij dus wel degelijk wat. En niet dat het wel meevalt met de druk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:Waar ik vooral de riebels van krijg, is als mensen er bij voorbaat van uitgaan dat een hond wil saboteren.
Ik denk zelf dat dat veel en veel minder het geval is dan door sommige trainers en geleiders wordt aangenomen :wink:
Het is zo menselijk gedacht dat een hond zou gaan bedenken dat hij eens lekker gaat muiten. Zo van 'ik ga eens opstaan uit de af en blijf en schijten, lekker m'n baasje pesten'. Daar geloof ik dus niet in. Maar voor handlers en trainers is het wel zo makkelijk om de schuld bij de hond neer te leggen. Kun je hem op z'n sodemieter geven en gewoon weer doorgaan. Het lag immers vooral niet aan jou. O o wat was Brutus weer vervelend vandaag, hij is zoooo dominant. Ik denk dus precies omgekeerd. Een hond is uit op eigen belang en als je een goede band hebt, de training leuk maakt en juist beloont zal hij het gedrag laten zien wat je wilt. Tenminste, als je dingen vraagt die hij kan!! En dus corrigeer ik niet als Bram rechtdoor gaat in een parcours terwijl hij rechtsaf moest. Waarom zou hij het willens en wetens verkeerd doen? Ik ben blijkbaar niet duidelijk. Als er op een wedstrijd iets verkeerd gaat, reageer ik ook heel laconiek. Dan sta ik daar zonder hond met Bram die al drie hindernissen verder is, maar wel de verkeerde :mrgreen: Brrrrrrammmie, kom maarrrrr, jaaaaa goed zo. En dan gaan we weer. Dit wordt gelukkig ook erg gewaardeerd door keurmeesters. Ik zie ze achteraf op foto's met een big smile naar ons kijken. We gaan beide met een goed gevoel het veld af en hij doet de volgende keer weer net zo z'n best.

Dit soort discussies geeft aan dat mensen in de basisgedachte al verschillen over honden. Dat uit zich in discussies over van alles en nog wat, vooral als het gaat om training en signalen interpreteren van van honden tijdens training :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Overigens, ter aanvulling (alsof ik nog niet genoeg getikt had :mrgreen: ): ik zeg niet dat een hond altijd stressvrij moet trainen. Het apportblok gaf bij Bram bijv. best wat stress. De druk opvoeren, deed ik dan ook alleen in het bijzijn van de trainer. Om te zorgen dat ik niet te ver zou gaan. En daarna direct spelen en oefeningen die hij goed beheerst om de druk van de ketel te halen. Maar stresssignalen van de hond afdoen als schijt hebben aan de baas, dat vind ik niet juist.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef:Waar ik vooral de riebels van krijg, is als mensen er bij voorbaat van uitgaan dat een hond wil saboteren.
Het is zo menselijk gedacht dat een hond zou gaan bedenken dat hij eens lekker gaat muiten. Zo van 'ik ga eens opstaan uit de af en blijf en schijten, lekker m'n baasje pesten'. Daar geloof ik dus niet in. Maar voor handlers en trainers is het wel zo makkelijk om de schuld bij de hond neer te leggen. Kun je hem op z'n sodemieter geven en gewoon weer doorgaan. Het lag immers vooral niet aan jou.
ehm... hoe wil je dat doen tijdens een wedstrijd met mijn voorbeeld dus? Die hond die rustig gaat staan... trippeld wat naar de zijkant, gaat poepen en trippeld rustig weer terug en gaat weer liggen...zeker als een hond dat nog nooit heeft laten zien tijdens een training of wedstrijd. :denken:
Tenminste, als je dingen vraagt die hij kan!! En dus corrigeer ik niet als Bram rechtdoor gaat in een parcours terwijl hij rechtsaf moest. Waarom zou hij het willens en wetens verkeerd doen? Ik ben blijkbaar niet duidelijk. Als er op een wedstrijd iets verkeerd gaat, reageer ik ook heel laconiek. Dan sta ik daar zonder hond met Bram die al drie hindernissen verder is, maar wel de verkeerde :mrgreen: Brrrrrrammmie, kom maarrrrr, jaaaaa goed zo. En dan gaan we weer.
bij jou is het waarschijnlijk nooit een vast programma... het IPO programma is een vast programma, op welk veld je het ook loopt, het is overal en altijd gelijk.
Mijn honden staan al vroeg in het programma, dus weten niet anders dan wat er komen gaat...
Na het volgen de groep, daarna de zit, dan de af en dan de sta...dan apporteren vlakke grond, dan apport haag en tenslotte apport over de 180. Tenslotte nog ff vooruitsturen en dan nog afliggen aan de kant of dit heb je aan het begin al gedaan. Het enige verschil in de verschillende diploma's is zijn de tempo's waarin het gedaan wordt.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Het is zo menselijk gedacht dat een hond zou gaan bedenken dat hij eens lekker gaat muiten. Zo van 'ik ga eens opstaan uit de af en blijf en schijten, lekker m'n baasje pesten'. Daar geloof ik dus niet in. Maar voor handlers en trainers is het wel zo makkelijk om de schuld bij de hond neer te leggen. Kun je hem op z'n sodemieter geven en gewoon weer doorgaan. Het lag immers vooral niet aan jou.
ehm... hoe wil je dat doen tijdens een wedstrijd met mijn voorbeeld dus? Die hond die rustig gaat staan... trippeld wat naar de zijkant, gaat poepen en trippeld rustig weer terug en gaat weer liggen...zeker als een hond dat nog nooit heeft laten zien tijdens een training of wedstrijd. :denken:
Het gaat niet altijd over jouw specifieke voorbeelden :mrgreen: Als de hond dit in training had gedaan, had hij toch een correctie gekregen?
malinois schreef:
Tenminste, als je dingen vraagt die hij kan!! En dus corrigeer ik niet als Bram rechtdoor gaat in een parcours terwijl hij rechtsaf moest. Waarom zou hij het willens en wetens verkeerd doen? Ik ben blijkbaar niet duidelijk. Als er op een wedstrijd iets verkeerd gaat, reageer ik ook heel laconiek. Dan sta ik daar zonder hond met Bram die al drie hindernissen verder is, maar wel de verkeerde :mrgreen: Brrrrrrammmie, kom maarrrrr, jaaaaa goed zo. En dan gaan we weer.
bij jou is het waarschijnlijk nooit een vast programma... het IPO programma is een vast programma, op welk veld je het ook loopt, het is overal en altijd gelijk.
Mijn honden staan al vroeg in het programma, dus weten niet anders dan wat er komen gaat...
Na het volgen de groep, daarna de zit, dan de af en dan de sta...dan apporteren vlakke grond, dan apport haag en tenslotte apport over de 180. Tenslotte nog ff vooruitsturen en dan nog afliggen aan de kant of dit heb je aan het begin al gedaan. Het enige verschil in de verschillende diploma's is zijn de tempo's waarin het gedaan wordt.
Ik had ipv agility ook GG kunnen zeggen. Maar wat ik al zei: wij denken in de basis al zo anders over hondentraining, dus ook hier komen we niet op 1 lijn :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef: Het gaat niet altijd over jouw specifieke voorbeelden :mrgreen: Als de hond dit in training had gedaan, had hij toch een correctie gekregen?
dat ligt eraan, niet elke hond die op een training zit te poepen zal gecorrigeerd worden, heeft toch geen nut meer... heb zo'n 2 weken dit bij een hond van maand of 11 zien gebeuren en nee deze is niet gecorrigeerd hierop... want het was toch al te laat en dit was ook tijdens het belonen/spelen na een oefening...
Ik ken eigenlijk geen enkele hond die dit tijdens een oefening ooit gedaan heeft behalve die uit mijn voorbeeld... en dat is geen stressuiting naar mijn mening... want dat ziet er heel anders uit...dan ga je niet rustig terugtrippelend naar je plek weer liggen en om je heen kijken.
heb dr zelfs nog een foto van gevonden:

Afbeelding

http://www.adschotfotografie.nl/
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Het is zo menselijk gedacht dat een hond zou gaan bedenken dat hij eens lekker gaat muiten. Zo van 'ik ga eens opstaan uit de af en blijf en schijten, lekker m'n baasje pesten'. Daar geloof ik dus niet in. Maar voor handlers en trainers is het wel zo makkelijk om de schuld bij de hond neer te leggen. Kun je hem op z'n sodemieter geven en gewoon weer doorgaan. Het lag immers vooral niet aan jou. O o wat was Brutus weer vervelend vandaag, hij is zoooo dominant. Ik denk dus precies omgekeerd. Een hond is uit op eigen belang en als je een goede band hebt, de training leuk maakt en juist beloont zal hij het gedrag laten zien wat je wilt. Tenminste, als je dingen vraagt die hij kan!! En dus corrigeer ik niet als Bram rechtdoor gaat in een parcours terwijl hij rechtsaf moest. Waarom zou hij het willens en wetens verkeerd doen? Ik ben blijkbaar niet duidelijk. Als er op een wedstrijd iets verkeerd gaat, reageer ik ook heel laconiek. Dan sta ik daar zonder hond met Bram die al drie hindernissen verder is, maar wel de verkeerde :mrgreen: Brrrrrrammmie, kom maarrrrr, jaaaaa goed zo. En dan gaan we weer. Dit wordt gelukkig ook erg gewaardeerd door keurmeesters. Ik zie ze achteraf op foto's met een big smile naar ons kijken. We gaan beide met een goed gevoel het veld af en hij doet de volgende keer weer net zo z'n best.

Dit soort discussies geeft aan dat mensen in de basisgedachte al verschillen over honden. Dat uit zich in discussies over van alles en nog wat, vooral als het gaat om training en signalen interpreteren van van honden tijdens training :wink:
Ik ben het zo vreselijk helemaal met je eens :ok: :wink:
Ik heb op een ander forum exact het zelfde geschreven :mrgreen:
(behalve het verhaal over Bram natuurlijk :wink: )
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

ranetje schreef:
Zoek stok! schreef:

Ik ben het zo vreselijk helemaal met je eens :ok: :wink:
Ik heb op een ander forum exact het zelfde geschreven :mrgreen:
(behalve het verhaal over Bram natuurlijk :wink: )
Maar wat ik nu dus niet begrijp is dat er helemaal niemand heeft gezegd dat de hond het doet om te saboteren. Dus "dit soort discussies" voer je in dit topic dan vooral helemaal in je eentje.
Ik begrijp er werkelijk niets van :denken: Alles moet er aan de haren worden bijgesleept om vooral het punt maar te maken dat er binnen de africhting vooral veel mishandeld wordt.
Er wordt gezegd, "ach ik ben maar een duffe clickermuts", en ik ben een softie, terwijl er van de ander kant (ik in dit geval) ook wordt aangegeven dat er met de clicker gewerkt wordt, maar niet bij het pak. :19:
Ik geef aan dat ik er wat van zeg als er met de tt wordt omgesprongen zoals aangehaald in een voorbeeld ergens in dit topic, ook daar wordt gewoon over heen gewalst.
Daarnaast heb ik nog een heel verhaal getypt over waar het in dit topic eigenlijk om ging, nl de hond in de kennel. Maar ja daar wordt dan niet op ingegaan omdat het een "ervaring" is. (Daar werd volgens mij vooral naar gevraagd maar goed) .
Dus wat ik ook aandraag, als het niet uitkomt, wordt het in het beste geval gewoon genegeerd of in ieder geval "anders" gelezen.
Nah ja, ik vind het wel best. :19:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Inge O schreef:wat ik niet snap is dat er überhaupt maar iemand op de idee zou komen dat een hond 'het schijt aan je zou hebben' als hij tijdens een oefening plots gaat poepen.

is hier iemand die kan poepen op aanvraag? zo ja, hoe doe je dat?
Ook dat heb ik niet gezegd :19:

In antwoord op de veronderstelling dat de hond dit zou doen omdat de training voorafgaand aan het examen cq. wedstrijd onaangenaam was gaf ik dus een hond als voorbeeld die zich regelmatig in het zoekveld ontlast. En om aan te geven dat deze hond in het geheel niet onder druk staat van zijn geleider zei ik daar dus bij dat juist deze hond letterlijk het meest schijt heeft aan zijn baas (woordgrapje weet je wel ).
Nee ik ook niet echt, de hond die zich bij ons regelmatig ontlast in het zoekveld is de hond die letterlijk het meest schijt heeft aan zijn baas smile
En om aan te geven dat de hond dit niet op "aanvraag" doet zei ik ook reeds:

edit: zie dat Jaap dezelfde vraag heeft (ietsje anders gesteld wink )

Gr. Aniek

Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:wat ik niet snap is dat er überhaupt maar iemand op de idee zou komen dat een hond 'het schijt aan je zou hebben' als hij tijdens een oefening plots gaat poepen.

Nee, je poept niet op aanvraag maar spanning kan wel stimulerend op de darm werken.
En die spanning kan kan opgebouwd worden door:
- het moeten werken onder afwijkende omstandigheden
zowel een wedstrijd als een examen zijn afwijkend van een normale training
- het moet een werken met een baas die afwijkend gedrag vertoond
door de spanning van de wedstrijd of het examen
- er zit iets fundamenteels mis met het de verhouding baas/hond waardoor er spanning ontstaat.

Als dusdanig heb ik wel eens ontlastingsgedrag van een hond tijdens training/wedstrijd gezien die duiden op problemen in de verhouding baas/hond.
En ik kan me voorstellen dat een dergelijk gedrag extra te voorschijn komt als er sprake is van een extra spannende situatie (wedstrijd/examen)
Aan de andere kant kan het ook gewoon een symptoom van buikpijn zijn :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ennath schreef:

Nee, je poept niet op aanvraag maar spanning kan wel stimulerend op de darm werken.
- er zit iets fundamenteels mis met het de verhouding baas/hond waardoor er spanning ontstaat.

Als dusdanig heb ik wel eens ontlastingsgedrag van een hond tijdens training/wedstrijd gezien die duiden op problemen in de verhouding baas/hond.
En ik kan me voorstellen dat een dergelijk gedrag extra te voorschijn komt als er sprake is van een extra spannende situatie (wedstrijd/examen)
Laat ik dat nou andersom gehad hebben,.. de allereerste wedstrijd die ik samen met Finn liep... vanaf de ochten ronde.. geen poep... daar meerdere malen uitgelaten... FInn doe nou piesen poepen :boos: ik moest laat op en meneer had geen poepje gedaan de hele dag, terwijl hij normaliter altijd in de ochtend poept en dan in de avond..
Nou ik het veld maar op en ja in mijn achterhoofd...het eventuele scenarioo dat juist Hij zou gaan poepen op ons debuut... :eek:
Is niet gebeurd.. maar vreemd was het wel dat hij juist niet poepte.. ook vorm vaan spanning denk..
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

blondie schreef:
Ennath schreef:

Laat ik dat nou andersom gehad hebben,.. de allereerste wedstrijd die ik samen met Finn liep... vanaf de ochten ronde.. geen poep... daar meerdere malen uitgelaten... FInn doe nou piesen poepen :boos: ik moest laat op en meneer had geen poepje gedaan de hele dag, terwijl hij normaliter altijd in de ochtend poept en dan in de avond..
Nou ik het veld maar op en ja in mijn achterhoofd...het eventuele scenarioo dat juist Hij zou gaan poepen op ons debuut... :eek:
Is niet gebeurd.. maar vreemd was het wel dat hij juist niet poepte.. ook vorm vaan spanning denk..
Ja, ook een vorm van spanning.
Eva poept ook nooit als we naar speuren gaan, ook niet als we voor het speuren eerst een wandeling doen.
-Omdat we weinig tijd hebben speuren we eigenlijk alleen maar als we hiervoor afspraken gemaakt hebben. De omstandigheden wijken dan dus af van een normale wandeling. Eva moet nooit poepen (en wil ook niet spelen ofzo)..... Eva wil SPEUREN.-

Geen hond besluit dat hij moet poepen om de baas te stangen, net zo min als dat een hond besluit om te schrikken/van het veld te lopen/je verkeerd te begrijpen/etc. etc. om de baas te stangen. Honden kunnen op die manier niet met hun baas en zijn verwachtingen omgaan.
Honden kunnen wel onverwacht reageren omdat de verwachtingen van de baas groter/spannender zijn als waar de hond mee om kan gaan.
En een baas die verwachtingen op een ambivalente manier uit, die meer verwacht dan de hond in kan vullen, die onduidelijk is in het uiten van verwachtingen of die de hond onder druk zet met zijn verwachtingen. Die baas kan verwachten dat zijn hond onverwacht reageert (en dus bijvoorbeeld poept tijdens het volgprogramma).
Budkes
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Een hond is uit op eigen belang en als je een goede band hebt, de training leuk maakt en juist beloont zal hij het gedrag laten zien wat je wilt. Tenminste, als je dingen vraagt die hij kan!! En dus corrigeer ik niet als Bram rechtdoor gaat in een parcours terwijl hij rechtsaf moest. Waarom zou hij het willens en wetens verkeerd doen? Ik ben blijkbaar niet duidelijk.
En juist omdat de hond uit is op eigen belang zal ik hem soms helaas moeten corrigeren. Bijvoorbeeld bij het terug roepen. De oefening gaat als volgt; De hond wordt in de richting van de pakwerker gestuurd en als de hond op 80 meter vanaf de start is en op ongeveer 30 meter vd pakwerker krijgt hij het commando HIER. Hij moet dan acuut de achtervolging staken onmiddelijk omkeren en terug bij mij komen. Het belang van mijn hond is de pakwerker op dat moment. Er is namelijk in de hele wereld geen grotere beloning dan bijten. Ik ben wel duidelijk geweest, hij verkiest op dat moment echter de pakwerker, ondanks mijn duidelijkheid. Dus moet hij bij deze oefening regelmatig gecorrigeerd worden. Want door de afstand van mij, de nabijheid van de pakwerker en zijn drift is er soms op dat moment voor hem geen leuker alternatief. Ondanks dat ik aan de start sta met zijn bijtrol :19:.Hij moet de oefening echter wel correct uitvoeren. Doet hij dat namelijk niet, dan zijn we onmiddellijk gezakt. Normaal zou ik dat geen probleem vinden, echter in ons geval mogen we maar 2 keer zakken, dan mogen we niet meer werken, vervolgens hebben we nog 1 herkansing, lukt het dan niet, dan moeten we als combinatie uit elkaar, ergo dan ben ik dus mijn maatje door dik en dun kwijt. En dit is geen eenmalig verhaal, elke 2 jaar moeten we de keuring halen waarbij dit dus slechts 1 van de vele oefeningen is (bijna een dagprogramma :wink: )

Als er op een wedstrijd iets verkeerd gaat, reageer ik ook heel laconiek. Dan sta ik daar zonder hond met Bram die al drie hindernissen verder is, maar wel de verkeerde :mrgreen: Brrrrrrammmie, kom maarrrrr, jaaaaa goed zo. En dan gaan we weer. Dit wordt gelukkig ook erg gewaardeerd door keurmeesters. Ik zie ze achteraf op foto's met een big smile naar ons kijken. We gaan beide met een goed gevoel het veld af en hij doet de volgende keer weer net zo z'n best.
Als er tijdens een Demo iets verkeerd gaat reageer ik ook heel laconiek, ik kan daar zelf namelijk smakelijk om lachen en het publiek meestal ook. Als er in de praktijk echter iets verkeerd gaat krijg ik echter een advocaat op mijn nek, door hen wordt dit namelijk niet gewaardeerd. Trouwens ook niet door degene die misschien per ongeluk gebeten wordt omdat mijn hond op dat moment besluit niet terug te komen ondanks dat ik heel laconiek :mrgreen: Mikeyyyy, kom maarrrr, jaaaaa goed zo, sta te roepen.
Dit soort discussies geeft aan dat er verschillende belangen zijn bij de correcte uitvoering van een oefening. Ik denk in de basis exact hetzelfde over honden als jij waarschijnlijk (nou ja bijna :wink:) Ik zou het bijvoorbeeld niet in mijn hoofd halen mijn Mastiff tijdens de training naar het G&G examen toe een TT om te hangen om hem correct vooruit te kunnen sturen :neenee:. Dan doet ie het maar niet so what. Dan maar gezakt. Zoals ik hiervoor echter al aangaf gaat dat echter voor mijn Mikey niet op, "het dan maar gezakt" kan dan zo maar omslaan in een onschuldig slachtoffer of zelfs "dan dus weg".

En dan zou ik dit snoezige snoetje moeten missen:
Afbeelding
:jank:
Gr. Aniek

Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

yamie schreef:
Ik heb het echt zelden gezien dat africhtingshonden 'even' gingen plassen/poepen.
De enige hond die ik het elke training weer zag doen was een hond die ontiegelijk veel stress had en zeer hardhandig werd aangepakt. En de baasjes steeds maar weer verbaasd afvragen hoe dat toch kwam dat ze ondanks van te voren uitlaten steevast ging zitten te kakken.... :wink:

Vrijwel iedereen laat zn hond vlak voor het veld opgaan zn behoefte doen. Vandaar dat ik stress aannemelijker vindt als het gewoon hoge nood hebben.

Overigens vind ik ook een beetje stress niet rampzalig hoor.
Hera had soms ook moeite met te begrijpen wat ik wilde, bij haar uitte zich dat dan in overmatig blaffen en onzeker tegen mij opspringen.
Reden voor mij om dan opnieuw te beginnen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”