Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castratie ter voorkoming van problemen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Caro. schreef:
billy schreef:Ik heb dat ook niet, het uitvallen, Freek is een macho reu maar uitvallen naar andere honden op straat aan de lijn doet hij niet, Baco is nog jong maar doet zoiets ook niet.

Als ik het zo lees Caroline, vertoont Puchu dus wel dat gedrag en dat je het heel vervelend vind, ik zou dat dus wel corrigeren, op wat voor manier kan ik niet zeggen, want ik ken Puchu niet maar hij is nog jong en ik zou dat absoluut niet tolereren, op geen enkele manier, hoog in driften is leuk maar jij moet er nog zeker 10 jaar mee wandelen.
Hier gebeurt het niet, wat voor gedoe dan ook, stoer macho, driften, ik vind het allemaal prima, maar ze mogen niet uitvallen dat is alles.

Groetjes Els
Het gaat niet zozeer om Puchu, al vertoont hij dat gedrag wel, maar ik had het dus ook nog nooit meegemaakt bij een hond :wink:

En ik ben niet geheel onwetend wat honden betreft, ook niet met moeilijke honden.
Kaya tolereert ook geen andere honden, maar valt niet uit aan de lijn. Haar aandacht heb ik compleet.

Het wordt dus een ander verhaal als je hond echt overal dwars doorheen gaat en dat heb ik dus meegemaakt. Dat werkelijk niets hielp, geen enkele vorm van afleiding of correcties die nog acceptabel waren.
Ik ben er dus al heel lang mee bezig en nu eindelijk wordt het wat beter, maar dat is echt zweten geweest en nog steeds zweten.

Ik kom er wel met Puch, overigens heeft hij nooit de kans gekregen om te vechten, dus die oorzaak kan geschrapt worden. Hij is trouwens veel milder los dan aan de riem.
Maar om te zeggen, dat omdat je het zelf nooit hebt meegemaakt en het dus ook niet bestaat, dat vind ik onzin.
Ik heb in totaal zo'n 36 jaar met honden om mij heen geleefd, waaronder Rottweilers, een kruising Rottweiler op volwassen leeftijd uit het asiel, een buitenlandertje (schatje overigens), en een zeer eigenzinnige boerderijhond. Maar dit had ik dus ook niet eerder meegemaakt dat een hond zo dwars overal doorheen gaat.

Ik zou de eerste zijn die waarschijnlijk had gezegd 'niet voldoende band en/of baas', maar dat alles is hier absoluut niet van toepassing.
Ik heb een geweldige band met Puchu en dit is het enige punt waar nauwelijks grip is, omdat hij echt waanzinnig wordt en niks meer hoort of ziet, dus echt niets meer: hij heeft echt een blinde vlek op dat moment.
Niet genoeg baas? wie weet.... ik betwijfel het eerlijk gezegd, omdat dit de enige situatie is.

Dus het gaat me niet zozeer om Puch an sich, maar om de statements die gedaan worden en die ik dus inmiddels uit ervaring grotendeels tegen kan spreken.
Ik zeg alleen dat Puchu nog jong is en dat het misschien nog af te leren is, maar ik twijfel niet aan dat je weet en doet wat je kunt doen.
Nogmaals ik ken Puchu van heel even op de puppywandeling van Whera meer niet.

Ik zou het hier niet tolereren, misschien andere invalshoek, of anders ik kan het hier niet toestaan Baco is 65 kilo en Freek 50, ik ben 57 kilo dus dat zou niet goedgaan. :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Caro. schreef:Niet genoeg baas? wie weet.... ik betwijfel het eerlijk gezegd, omdat dit de enige situatie is.
Niet genoeg baas, niet genoeg baas, ...dat vind ik nou ook weer zowat :mrgreen:
Zelf zou ik wel denken, als de hond wel "normaal" kán functioneren, dat ik een persoonlijk probleem met hem zou hebben.
Ik zou, op basis van wat je zo in het kort even schrijft, in ieder geval eens overwegen dat de symptomen misschien over het algemeen in de hand kunnen worden gehouden? Maar dat dat niet meer lukt in een, voor de hond, extremere situatie?
En dus dat ik misschien in de basis niet zo'n hele goede relatie zou hebben als ik dacht?
Dat zou ik voor mijzelf dan eerst eens goed overdenken. En ik zou mijzelf heel goed voornemen om kritisch naar mijn relatie met de hond te willen (laten) kijken door iemand die ik daarmee vertrouw, en dat zou dan iemand moeten zijn die niet in hetzelfde patroon zit als ik. Een frisse kijk op de zaak dus.
Ik zou niet binnen mijn eigen kader voortborduren, want dat werkt dan schijnbaar niet, maar open staan voor wat een ander wellicht wél ziet en ik niet.
Maar dat terzijde :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

billy schreef:
Caro. schreef:
billy schreef:Ik heb dat ook niet, het uitvallen, Freek is een macho reu maar uitvallen naar andere honden op straat aan de lijn doet hij niet, Baco is nog jong maar doet zoiets ook niet.

Als ik het zo lees Caroline, vertoont Puchu dus wel dat gedrag en dat je het heel vervelend vind, ik zou dat dus wel corrigeren, op wat voor manier kan ik niet zeggen, want ik ken Puchu niet maar hij is nog jong en ik zou dat absoluut niet tolereren, op geen enkele manier, hoog in driften is leuk maar jij moet er nog zeker 10 jaar mee wandelen.
Hier gebeurt het niet, wat voor gedoe dan ook, stoer macho, driften, ik vind het allemaal prima, maar ze mogen niet uitvallen dat is alles.

Groetjes Els
Het gaat niet zozeer om Puchu, al vertoont hij dat gedrag wel, maar ik had het dus ook nog nooit meegemaakt bij een hond :wink:

En ik ben niet geheel onwetend wat honden betreft, ook niet met moeilijke honden.
Kaya tolereert ook geen andere honden, maar valt niet uit aan de lijn. Haar aandacht heb ik compleet.

Het wordt dus een ander verhaal als je hond echt overal dwars doorheen gaat en dat heb ik dus meegemaakt. Dat werkelijk niets hielp, geen enkele vorm van afleiding of correcties die nog acceptabel waren.
Ik ben er dus al heel lang mee bezig en nu eindelijk wordt het wat beter, maar dat is echt zweten geweest en nog steeds zweten.

Ik kom er wel met Puch, overigens heeft hij nooit de kans gekregen om te vechten, dus die oorzaak kan geschrapt worden. Hij is trouwens veel milder los dan aan de riem.
Maar om te zeggen, dat omdat je het zelf nooit hebt meegemaakt en het dus ook niet bestaat, dat vind ik onzin.
Ik heb in totaal zo'n 36 jaar met honden om mij heen geleefd, waaronder Rottweilers, een kruising Rottweiler op volwassen leeftijd uit het asiel, een buitenlandertje (schatje overigens), en een zeer eigenzinnige boerderijhond. Maar dit had ik dus ook niet eerder meegemaakt dat een hond zo dwars overal doorheen gaat.

Ik zou de eerste zijn die waarschijnlijk had gezegd 'niet voldoende band en/of baas', maar dat alles is hier absoluut niet van toepassing.
Ik heb een geweldige band met Puchu en dit is het enige punt waar nauwelijks grip is, omdat hij echt waanzinnig wordt en niks meer hoort of ziet, dus echt niets meer: hij heeft echt een blinde vlek op dat moment.
Niet genoeg baas? wie weet.... ik betwijfel het eerlijk gezegd, omdat dit de enige situatie is.

Dus het gaat me niet zozeer om Puch an sich, maar om de statements die gedaan worden en die ik dus inmiddels uit ervaring grotendeels tegen kan spreken.
Ik zeg alleen dat Puchu nog jong is en dat het misschien nog af te leren is, maar ik twijfel niet aan dat je weet en doet wat je kunt doen.

Ik zou het hier niet tolereren, misschien andere invalshoek, of anders ik kan het hier niet toestaan Baco is 65 kilo en Freek 50, ik ben 57 kilo dus dat zou niet goedgaan. :wink:

Groetjes Els
Niet toestaan? oké, doe ik ook niet.... dat klinkt dus heel leuk, maar wat als een hond compleet doordraait in zo'n situatie?
Wat doe je dan concreet?

Ik heb Kaya bijvoorbeeld aangeleerd dat een andere hond lekkers of iets leuks is bij de baas.
Werkt helemaal perfect :ok: waterdicht systeem, want Kaya ís gek op lekkers of speeltjes en ís onder de indruk als ik mijn stem verhef.

Wat als een hond dat niet is in een bepaalde situatie, wat doe je dan?

Het klinkt in theorie allemaal zo mooi, maar nu de praktijk :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Jaap*
Zeer actief

Caro. schreef:Niet toestaan? oké, doe ik ook niet.... dat klinkt dus heel leuk, maar wat als een hond compleet doordraait in zo'n situatie?
Wat doe je dan concreet?
Ook gij zoekt de oplossing van het probleem in het moment waarop het probleem zich aandient :mrgreen: :wink:
Maar de oorzaak ligt dáár meestal niet.
Het dak lekt eigenlijk nooit op de plek waar het water uit het plafond komt :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Caro. schreef:Niet genoeg baas? wie weet.... ik betwijfel het eerlijk gezegd, omdat dit de enige situatie is.
Niet genoeg baas, niet genoeg baas, ...dat vind ik nou ook weer zowat :mrgreen:
Zelf zou ik wel denken, als de hond wel "normaal" kán functioneren, dat ik een persoonlijk probleem met hem zou hebben.
Ik zou, op basis van wat je zo in het kort even schrijft, in ieder geval eens overwegen dat de symptomen misschien over het algemeen in de hand kunnen worden gehouden? Maar dat dat niet meer lukt in een, voor de hond, extremere situatie?
En dus dat ik misschien in de basis niet zo'n hele goede relatie zou hebben als ik dacht?
Dat zou ik voor mijzelf dan eerst eens goed overdenken. En ik zou mijzelf heel goed voornemen om kritisch naar mijn relatie met de hond te willen (laten) kijken door iemand die ik daarmee vertrouw, en dat zou dan iemand moeten zijn die niet in hetzelfde patroon zit als ik. Een frisse kijk op de zaak dus.
Ik zou niet binnen mijn eigen kader voortborduren, want dat werkt dan schijnbaar niet, maar open staan voor wat een ander wellicht wél ziet en ik niet.
Maar dat terzijde :wink:
Die basis is prima hoor :wink:
Noem me eigenwijs, maar dat weet ik gewoon.

Maar inderdaad, als het laatste (wat nu lijkt te werken) toch niet gaat werken, dan schakel in een GT in.
Maar ja, ik ken de verhalen..... ik weet enorm veel truukjes, ik ken de theorie. Eerlijk gezegd verwacht ik daar niet veel meer van dan 'castreren' en dat doe ik dus niet.
Ik denk echter niet dat ik de wijsheid in pacht heb, alleen ik ga wel eerst zelf aan de slag (hij is nog niet eens twee jaar oud :wink: ) en als dat echt niet lukt, dan zal ik verder kijken.

Alleen van opmerkingen 'basis toch niet zo goed', dan gaan eerlijk gezegd mijn haren van overeind staan: het ligt dus tóch altijd aan de baas en het is onmogelijk dat een hond heel hoog wat dit betreft in zijn driften zit. Dat is alleen maar mogelijk met pakwerk blijkbaar, dan is het allemaal goed te praten.
In alle andere situaties is de band niet goed.... shoot me.
Afbeelding
A good dog never dies...

billy
Erelid

Caro. schreef:
billy schreef:
Caro. schreef:

Groetjes Els

Groetjes Els
Niet toestaan? oké, doe ik ook niet.... dat klinkt dus heel leuk, maar wat als een hond compleet doordraait in zo'n situatie?
Wat doe je dan concreet?

Ik heb Kaya bijvoorbeeld aangeleerd dat een andere hond lekkers of iets leuks is bij de baas.
Werkt helemaal perfect :ok: waterdicht systeem, want Kaya ís gek op lekkers of speeltjes en ís onder de indruk als ik mijn stem verhef.

Kan me niet voorstellen dat het ineens is ontstaan, dus een beetje bij beetje en ergens is het erger geworden, zoiets
Ik heb het beetje nooit laten gebeuren, zoiets wat Jaap zegt denk ik , ik bedoel het ook niet als kritiek Caro maar kan ook niet snappen dat er niets aan te doen is .

Groetjes Els
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Caro. schreef:Alleen van opmerkingen 'basis toch niet zo goed', dan gaan eerlijk gezegd mijn haren van overeind staan: het ligt dus tóch altijd aan de baas en het is onmogelijk dat een hond heel hoog wat dit betreft in zijn driften zit. Dat is alleen maar mogelijk met pakwerk blijkbaar, dan is het allemaal goed te praten.
Het ligt altijd aan de baas, wat voor hond het ook maar is. Simpelweg omdat je geen verantwoordelijkheid bij de hond kunt neerleggen :19:
Het is de hond wel prima, maar JIJ wilt iets veranderen, en daarmee is het jouw probleem :19:
En dát zegt niet per definitie iets over de kwaliteiten van een baas :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb trouwens helemaal geen behoefte eraan om dit probleem hier te bespreken.

Het enige wat ik ermee wilde zeggen, dat ik dus wél anders meemaak en dit ook niet eerder had meegemaakt.
Dat ik het vergelijk met een zeer hoge drift, vergelijkbaar met bv pakwerk (om het duidelijker te maken).

Dat is mijn mening en die wilde ik geven.
Aan Puchu werk ik zelf wel, desnoods met de hulp van een GT mocht het toch niet lukken.

Andere mensen hebben hier ook al situaties geschetst waarin een hond doordraaide. Deze wilde ik verder onderschrijven dat ik dat dus ook in één bepaalde situatie meemaak.

That's it :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:
Caro. schreef:
billy schreef:
Caro. schreef: Het gaat niet zozeer om Puchu, al vertoont hij dat gedrag wel, maar ik had het dus ook nog nooit meegemaakt bij een hond :wink:

Groetjes Els
Wat doe je dan concreet?

Kan me niet voorstellen dat het ineens is ontstaan, dus een beetje bij beetje en ergens is het erger geworden, zoiets
Ik heb het beetje nooit laten gebeuren, zoiets wat Jaap zegt denk ik , ik bedoel het ook niet als kritiek Caro maar kan ook niet snappen dat er niets aan te doen is .

Groetjes Els
Ik zeg niet dat er niets aan te doen is :wink:
In mijn eerder posting heb ik gezegd wat ik nu doe en dat dit zeker lijkt te helpen.

We trainen hier dus al een hele tijd op, mét verbetering.

Denk je dat ik accepteer dat hij dit doet? Echt niet hoor :wink:
En ik krijg het er ook absoluut uit. Puchu is nog geen twee jaar, een grote hormoonbom en ik heb het er niet 1/2/3 uit, maar ik zal het er absoluut uitkrijgen.

Ik wilde alleen vertellen hoe extreem zoiets kan zijn.
Een situatie van 'niet bij een domme hondenbaas', maar toch blijkbaar een hond die zo hoog in zijn driften zit dat óók een baas met ervaring hier moeite mee heeft om dit onder controle te krijgen.

En dan zit je dus niet te wachten op 'ik zou het niet pikken' 'of de basis is niet goed'. Daar schiet ik niks mee op en dus wil ik het verder niet bespreken.
Als er zinnige adviezen gegeven worden, dan wil ik daar wel op ingaan.

Ook niet lelijk bedoelt, maar ik heb hier gewoon niks aan en ik ben niet helemaal op mijn achterhoofd gevallen.
Laatst gewijzigd door Caro. op 30 okt 2008 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Jaap*
Zeer actief

Caro. schreef:Die basis is prima hoor :wink:
Noem me eigenwijs, maar dat weet ik gewoon.
Juist die stelligheid zou ik zelf als eerste in twijfel trekken. Maar dat is persoonlijk.
Door schade en schande ontstaan :wink:
Jaap*
Zeer actief

Caro. schreef:That's it :wink:
Ok :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Caro. schreef:Alleen van opmerkingen 'basis toch niet zo goed', dan gaan eerlijk gezegd mijn haren van overeind staan: het ligt dus tóch altijd aan de baas en het is onmogelijk dat een hond heel hoog wat dit betreft in zijn driften zit. Dat is alleen maar mogelijk met pakwerk blijkbaar, dan is het allemaal goed te praten.
Het ligt altijd aan de baas, wat voor hond het ook maar is. Simpelweg omdat je geen verantwoordelijkheid bij de hond kunt neerleggen :19:
Het is de hond wel prima, maar JIJ wilt iets veranderen, en daarmee is het jouw probleem :19:
O, maar dat ik er een probleem mee heb om dit onder controle te krijgen, dat moge duidelijk zijn :wink:

Ik leg geen verantwoordelijkheid bij mijn hond neer, ik vertel hoe hoog bepaalde driften kunnen zijn.
Maar blijkbaar kan dit dus niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

billy
Erelid

Caro. schreef:
billy schreef:
Caro. schreef:
billy schreef: Ik zeg alleen dat Puchu nog jong is en dat het misschien nog af te leren is, maar ik twijfel niet aan dat je weet en doet wat je kunt doen.

Groetjes Els
Wat doe je dan concreet?

Groetjes Els
Ik zeg niet dat er niets aan te doen is :wink:
In mijn eerder posting heb ik gezegd wat ik nu doe en dat dit zeker lijkt te helpen.

We trainen hier dus al een hele tijd op, mét verbetering.

Denk je dat ik accepteer dat hij dit doet? Echt niet hoor :wink:
En ik krijg het er ook absoluut uit. Puchu is nog geen twee jaar, een grote hormoonbom en ik heb het er niet 1/2/3 uit, maar ik zal het er absoluut uitkrijgen.

Ik wilde alleen vertellen hoe extreem zoiets kan zijn.
Een situatie van 'niet bij een domme hondenbaas', maar toch blijkbaar een hond die zo hoog in zijn driften zit dat óók een baas met ervaring hier moeite mee heeft om dit onder controle te krijgen.

En dan zit je dus niet te wachten op 'ik zou het niet pikken' 'of de basis is niet goed'. Daar schiet ik niks mee op en dus wil ik het verder niet bespreken.
Als er zinnige adviezen gegeven worden, dan wil ik daar wel op ingaan.

Ook niet lelijk bedoelt, maar ik heb hier gewoon niks aan en ik ben niet helemaal op mijn achterhoofd gevallen.
Oke

Groetjes Els
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Caro. schreef:
Jaap* schreef:
O, maar dat ik er een probleem mee heb om dit onder controle te krijgen, dat moge duidelijk zijn :wink:

Ik leg geen verantwoordelijkheid bij mijn hond neer, ik vertel hoe hoog bepaalde driften kunnen zijn.
Driften, of passie, kan zeker vormen aannemen die het moeilijk maken om ermee om te gaan. En als die driften hormoongestuurd lijken te zijn ben ik niet pricipieel tegen castratie.
Wat ik bedoel is echter dat het 1000 keer aan de driften kan liggen, maar met het trekken van die conclusie alleen los je geen probleem op.
En de hond gaat er niets aan doen, en dus heeft de baas de aap op z'n schouder zitten.
billy
Erelid

Caro. schreef:
Jaap* schreef:

Ja hoor dat kan wel :wink:

Wil je Baco een week, :mrgreen: die kwijlt , sopt en doet bij ieder tevenplasje, dan moet je dus trainen om 65 kilo normaal mee te krijgen met wandelen, en dat lukt ook, ik ben het met je eens dat het soms veel oefenen kost en ook wel eens een andere invalshoek maar lukken doet het , ook al heet het hogere driften. :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef:
Addy schreef:
MARC_S schreef:Hier verloopt de loopsheid vooralsnog helemaal perfect. Zowel Dapper als Eva heeft geen enkel probleem. :ok:
dus Dapper is nu geholpen omdat eigenlijk jij de enige die een probleem had :19:
Tja als het alleen mijn probleem was dan had ik persoonlijk toch wel voor een andere optie gekozen :smile: :smile: :smile:
Laat ik nu helemaal niks van je bericht begrijpen???? :roll: Er staat waarom hij gesteriliseerd is. Vindt je de reden niet ok soms? Kan hoor, maar ik spuit liever geen teven vol hormonen als er iets mis gaat (ben niet in staat de komende jaren 24/7 op mijn honden te zitten nl.) en deze ingreep heeft geen enkel effect op Dapper verder. Dus wat is het probleem? :denken: Castratie is vele malen ingrijpender naast dat het een veel grotere ingreep is. Maar dat zou je liever doen als ik het goed begrijp? :19:
Ik vind de reden hardstikke okay :ok:
En ik vind bij bijna iedereen de reden waarom men castreert okay :ok:
Maar je slacht anderen af op hun keuze terwijl je zelf ook kiest voor je gemak en dat vind ik nou weer niet okay :wink:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

MARC_S schreef:Ik verwacht weer een enorm verweer nu in de vorm van ik kan wel trainen maar..........maar mijn hond is zo en zo.........allemaal prima hoor, maar de basis is wel dat je hond doet wat je niet wil en daar ook de kans toe heeft. Ik zeg dus niet dat je een hond niet moet laten castreren als hij dit doet, moet je zelf weten. Maar ik zeg wel dat VAAK deels de oorzaak bij gebrek aan (zelf in te vullen) hieraan ten grondslag ligt. :ok:
Maar honden kunnen toch primaire driften hebben die sterker zijn dan wat de baas wil.
Als alles trainbaar was dan kon jij Cleo toch los laten lopen waar je wilde een simpel uhh zou dan voldoende moeten zijn om haar niet te laten jagen maar bij je laten lopen.
Waarom zou een jachtdrift moeilijker te trainen zijn dan een voortplantingsdrift dan?
Omdat je die drift niet kunt beheersen in haar lijn je aan en dat is uiteraard wat anders dan een castratie maar geeft wel aan dat driften niet altijd zo makkelijk op te lossen zijn in sommige gevallen middels training.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Addy schreef: Maar je slacht anderen af op hun keuze terwijl je zelf ook kiest voor je gemak en dat vind ik nou weer niet okay :wink:
Klinkt dit nu gewoon lekker? Ik geef mijn mening en dat stoot sommigen voor de borst. Maar dat wil niet zeggen dat ik die mening bij moet stellen of aan moet passen. Het is niet mijn schuld dat een ander het op zichzelf betrekt. Ik heb gezegd waarom ik het niet doe en dat ik vind dat 75% van de gecastreerde honden is gecastreerd voor het gemak. Dat mensen daar aanstoot aan nemen verandert niets aan het feit dat ik die mening nu eenmaal heb. Dat verwarren met afslachten en me daarop blijven aanspreken vind ik zielig. :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Caro. schreef:
Jaap* schreef:

Driften, of passie, kan zeker vormen aannemen die het moeilijk maken om ermee om te gaan. En als die driften hormoongestuurd lijken te zijn ben ik niet pricipieel tegen castratie.
Wat ik bedoel is echter dat het 1000 keer aan de driften kan liggen, maar met het trekken van die conclusie alleen los je geen probleem op.
En de hond gaat er niets aan doen, en dus heeft de baas de aap op z'n schouder zitten.
Maar dat ben ik volkomen met je eens!

Sorry overigens voor mijn misschien iets te heftige uitval van gisteravond :wink:

Het is en blijft míjn probleem en míjn verantwoordelijkheid om dit onder controle te krijgen.
Alleen dat de oorzaak van bepaald gedrag altijd bij de baas ligt, daar ben ik het dus niet mee eens. Hiermee wordt het hele wezen hond en het principe van een eigen 'ik' totaal onder tafel geveegd.

En om dat punt gaat het mij dus, waar ik tegenin ga.
Natuurlijk zal dit 8 of 9 van de 10 keer wel zo zijn, maar niet altijd. En ik wil ook niet beweren dat ik alles helemaal goed aangepakt heb, maar wel dat het in hem zit dat hij zo fel is t.o.v. reuen.
Dat heb ik niet veroorzaakt, het is echter wél aan mij om dit in goede banen te leiden.
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief

tineke schreef:
MARC_S schreef:Ik verwacht weer een enorm verweer nu in de vorm van ik kan wel trainen maar..........maar mijn hond is zo en zo.........allemaal prima hoor, maar de basis is wel dat je hond doet wat je niet wil en daar ook de kans toe heeft. Ik zeg dus niet dat je een hond niet moet laten castreren als hij dit doet, moet je zelf weten. Maar ik zeg wel dat VAAK deels de oorzaak bij gebrek aan (zelf in te vullen) hieraan ten grondslag ligt. :ok:
Maar honden kunnen toch primaire driften hebben die sterker zijn dan wat de baas wil.
Als alles trainbaar was dan kon jij Cleo toch los laten lopen waar je wilde een simpel uhh zou dan voldoende moeten zijn om haar niet te laten jagen maar bij je laten lopen.
Waarom zou een jachtdrift moeilijker te trainen zijn dan een voortplantingsdrift dan?
Omdat je die drift niet kunt beheersen in haar lijn je aan en dat is uiteraard wat anders dan een castratie maar geeft wel aan dat driften niet altijd zo makkelijk op te lossen zijn in sommige gevallen middels training.
In ons geval is de jachtdrift moeilijk te trainen vanwege het succes. Cleo heeft al gejaagd vanaf jongs af aan en met succes. Ook is ze zeer moeilijk trainbaar omdat ze niet kan spelen, zelfstandig is en haar rasachtergrond het vrijwel onmogelijk maakt. Ze is een kruising tussen 2 rassen die beiden niet los kunnen vaak. Dan ook nog zonder mensen opgegroeid het eerste jaar en daarom nog zelfstandiger en ontrainbaarder dan de rassen op zichzelf. Moet zeggen dat we inmiddels al wel heel ver zijn en ze dus nu wel elke dag weer losloopt. In Amsterdam kon ze overal los. Op open velden met hazen kan ze nog steeds niet los. Maar los spelen met de honden kan inmiddels. Zie ook de foto's. Moeite moet er wel ingestopt worden en je moet leren wat wel en wat niet kan en hoe.

Verder zeg ik nergens dat ik nu zo'n trainingswonder ben hoor. Dat moge duidelijk zijn. :wink: Wel merk ik dat inzet meteen beloond wordt. Daarop en op wat andere mensen met honden bereiken baseer ik mijn mening. Dapper kan zo onder appel staan dat een reu aan hem kan snuffelen zonder dat hij reageert. Liefst eet hij hem op maar toch negeert hij. Dat dat kan zegt mij genoeg. Zonder appel staat hij krabbend hoog tegen bomen te poepen en vliegen de pollen om je oren terwijl hij diep brommend laat weten wat hij van het plasje van die reu vind. Je zou schrikken als je ziet hoe woest hij kan zijn. Diezelfde hond kan dus diezelfde reu negeren als wij dat vragen. Dat zegt niet dat hij los kan spelen oid maar wel dat we hem inmiddels overal mee naartoe kunnen nemen, ook waar honden zijn. :ok: En dat hij los kan en als er een hond komt hij meteen terug te roepen is. Meer kan ik niet vragen vind ik.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Alleen dat de oorzaak van bepaald gedrag altijd bij de baas ligt, daar ben ik het dus niet mee eens. Hiermee wordt het hele wezen hond en het principe van een eigen 'ik' totaal onder tafel geveegd.
Net zo goed als dit voor de hond opgaat gaat dit ook nog eens op voor de baas, iedereen is zoals hij/zij is en vaak blijkt pas als de hond eenmaal een tijd bij die baas verblijft dat er sprake is van een niet optimaal uitgebalanceerde baas/hond-combi.

Da´s gewoon logisch want het is niet te doen om al op heel jonge leeftijd precies vast te stellen hoe een bepaalde pup als volwassen hond zal zijn.

Afgezien van het karakter tellen de persoonlijke omstandigheden van iedere eigenaar (lees: de leefsituatie) ook mee bij het bepalen van diens mogelijkheden vwb het maximaal haalbare met zijn/haar hond.

Vaak zal dan blijken dat castratie een onvermijdelijk middel is om voor een voldoende leefbaar evenwicht te zorgen voor de hond én diens omgeving.

Theorietjes zijn leuk en prima, maar het vervelende van theorietjes is dat dezen zich niet altijd laten rijmen met de harde realiteit.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 30 okt 2008 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Maar als Dapper in 'mijn omgeving' zou wonen en de labjes komen links en rechts op hem afrennen. Is het verhaal dan nog zo? Want dat is wel de realiteit hier. Ik vind het niet vreemd dat de meeste mensen geen zin hebben om alleen om 5 uur te lopen om honden te ontlopen. En zo krijgt een hond dus de kans om gedrag te ontwikkelen, simpelweg omdat het niet altijd te voorkomen is dat hij niet onder appel honden tegenkomt. Vaak is dat ook nog op een leeftijd dat veel mensen helemaal niet zoveel te zeggen hebben over hun reu (rond het jaar). Zo groeit gedrag er dus in. Zeker als mensen helemaal niet voorbereid zijn op hondagressie en rondlopen met dat labje of russeltje.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef:
Addy schreef: Maar je slacht anderen af op hun keuze terwijl je zelf ook kiest voor je gemak en dat vind ik nou weer niet okay :wink:
Klinkt dit nu gewoon lekker? Ik geef mijn mening en dat stoot sommigen voor de borst. Maar dat wil niet zeggen dat ik die mening bij moet stellen of aan moet passen. Het is niet mijn schuld dat een ander het op zichzelf betrekt. Ik heb gezegd waarom ik het niet doe en dat ik vind dat 75% van de gecastreerde honden is gecastreerd voor het gemak. Dat mensen daar aanstoot aan nemen verandert niets aan het feit dat ik die mening nu eenmaal heb. Dat verwarren met afslachten en me daarop blijven aanspreken vind ik zielig. :wink:
Maar Dapper is net zo goed geholpen voor jullie gemak, waarom dan een ander daar op aanspreken terwijl je net hetzelfde doet :19:
Je had hem gewoon moeten opvoeden, dan had hij zijn driften niet zo laten gaan :pffff: :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:nu valt alles eigenlijk wel heel erg mee en kan ik doen alsof 'mijn appèl' zaligmakend is, maar dat is het natuurlijk niet :wink:
Appèl scheelt natuurlijk enorm. Maar zou jij met Sette langs de Kromme Rijn lopen bij mij, dan zou het toch wat lastiger worden gezien de honddichtheid en honden die aan komen stormen. Ik denk dat Sette wel een beetje vergelijkbaar is met een van de HH's en een van de Weimaraners in de buurt. Het is toch opletten met die dames, ook al luisteren ze beide prima. Zouden ze afgelegen wonen, dan zou je weinig 'last' hebben van hun felheid op teven. Omgeving is dus wel degelijk van invloed. Waarmee ik niet zeg dat het niet in de hand te houden is in drukke gebieden (beide dames maken geen gaten dankzij hun bazen), maar heel eenvoudig is het ook weer niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Addy schreef:
MARC_S schreef:
Maar Dapper is net zo goed geholpen voor jullie gemak, waarom dan een ander daar op aanspreken terwijl je net hetzelfde doet :19:
Je had hem gewoon moeten opvoeden, dan had hij zijn driften niet zo laten gaan :pffff: :mrgreen:
Ik neem aan dat je net zo goed als ik kan bedenken dat dat niet hetzelfde is. :ok: Dit heeft geen enkele lichamelijke consequentie, vandaar dat mensen hier ook bewust en zelf voor kiezen. Zie je het verschil? :roll: Ik was neem ik aan duidelijk over het feit dat het mij om de lichamelijke en geestelijke consequenties ging. Waren die er niet bij castratie dan was hij gecastreerd. Het gaat me echt niet om de ballen hoor. Het gaat me om de hond zelf en ik wil niet dat hij gecastreerd wordt en "anders" wordt. Hij is nu goed dus daar rommel ik niet aan. Hij is kerngezond en heel gelukkig. Als je dan in je hond gaat snijden omdat jij iets anders aan zijn fysiek of karakter wil spoor je wat mij betreft dus niet. Ik zou gek zijn als ik de hormonen ga verwijderen in een hond die lichamelijk en geestelijk helemaal in balans is. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maar als Dapper in 'mijn omgeving' zou wonen en de labjes komen links en rechts op hem afrennen. Is het verhaal dan nog zo? Want dat is wel de realiteit hier. Ik vind het niet vreemd dat de meeste mensen geen zin hebben om alleen om 5 uur te lopen om honden te ontlopen. En zo krijgt een hond dus de kans om gedrag te ontwikkelen, simpelweg omdat het niet altijd te voorkomen is dat hij niet onder appel honden tegenkomt. Vaak is dat ook nog op een leeftijd dat veel mensen helemaal niet zoveel te zeggen hebben over hun reu (rond het jaar). Zo groeit gedrag er dus in. Zeker als mensen helemaal niet voorbereid zijn op hondagressie en rondlopen met dat labje of russeltje.
Als je een reu koopt en eist dat deze nooit reageert op reuen en eist dat je altijd en overal kan lopen met die hond en dat hij met alles en iedereen door 1 deur kan dan kun je hem het beste met 6 maanden al castreren. Of 3 maanden zoals in de VS. Beter neem je gewoon een teef maar daar vinden sommige mensen weer iets niet goed aan.
Ik heb nog nooit gezegd dat iemand zijn hond niet mag castreren. Ik zeg alleen dat ik de keuze niet OK vind en dat is mijn persoonlijke mening. Vaak helpt castreren niet eens omdat agressie vaak vanuit onzekerheid komt en onzekerheid neemt toe na castratie. Die honden kunnen daarna vaak ook niet meer met teven. Ben je helemaal klaar natuurlijk. :mrgreen:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

onzekerheid neemt toe na castratie
Is dit altijd zo, bij iedere hond? :denken:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

MARC_S schreef:[Als je een reu koopt en eist dat deze nooit reageert op reuen en eist dat je altijd en overal kan lopen met die hond en dat hij met alles en iedereen door 1 deur kan dan kun je hem het beste met 6 maanden al castreren. Of 3 maanden zoals in de VS.
ik denk dat je niet zo in uiterste moet denken. Het gaat om de mate waarin, en dan kan castratie een hond b.v. net zo hanteerbaar maken, of trainbaar maken, dat de baas er weer mee verder kan.

omgekeerd, het feit dat ik spok niet heb laten castreren, wil niet zeggen dat hij altijd overal in elke situatie met elke reu dikke maatjes is. Dat is niet zo :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:Maar als Dapper in 'mijn omgeving' zou wonen en de labjes komen links en rechts op hem afrennen. Is het verhaal dan nog zo? Want dat is wel de realiteit hier. Ik vind het niet vreemd dat de meeste mensen geen zin hebben om alleen om 5 uur te lopen om honden te ontlopen. En zo krijgt een hond dus de kans om gedrag te ontwikkelen, simpelweg omdat het niet altijd te voorkomen is dat hij niet onder appel honden tegenkomt. Vaak is dat ook nog op een leeftijd dat veel mensen helemaal niet zoveel te zeggen hebben over hun reu (rond het jaar). Zo groeit gedrag er dus in. Zeker als mensen helemaal niet voorbereid zijn op hondagressie en rondlopen met dat labje of russeltje.
Als je een reu koopt en eist dat deze nooit reageert op reuen en eist dat je altijd en overal kan lopen met die hond en dat hij met alles en iedereen door 1 deur kan dan kun je hem het beste met 6 maanden al castreren. Of 3 maanden zoals in de VS. Beter neem je gewoon een teef maar daar vinden sommige mensen weer iets niet goed aan.
Ik heb nog nooit gezegd dat iemand zijn hond niet mag castreren. Ik zeg alleen dat ik de keuze niet OK vind en dat is mijn persoonlijke mening. Vaak helpt castreren niet eens omdat agressie vaak vanuit onzekerheid komt en onzekerheid neemt toe na castratie. Die honden kunnen daarna vaak ook niet meer met teven. Ben je helemaal klaar natuurlijk. :mrgreen:
Ik ben het helemaal met je eens op dat laatste stukje na.
De gecastreerde honden die ik ken kunnen allemaal prima met teven en dat heb ik ook met mijn eigen honden ervaren.Ook wordt er niet voortdurend op gereden, het enige wat ik zelf constateer is dat vreemde reuen bv Tomas wel interessant vinden en altijd even komen ruiken hoe dat nu zit bij hem, ze zijn ook niet onder de indruk van zijn wegsnauwen.
Ik heb ook bepaald niet de indruk dat onze honden onzekerder zijn geworden, integendeel.Maar ze zijn natuurlijk niet bepalend voor de hele gecastreerde hondenbevolking.
Ik denk dat agressie voor een deel hormoongestuurd wordt, tenminste voordat het aangeleerd gedrag is geworden.Omgekeerd roept de geur of wat het dan ook is van een intacte reu vaak agressie op bij andere honden die totaal verdwijnt als ze gecastreerd zijn.
Ik ken een blindegeleidehond die al jong gecastreerd is en daarom door geen enkele hond opgemerkt wordt, en eentje die twee niet ingedaalde teelballen heeft en bij die hond zie je hetzelfde gebeuren, geen hond, reu of teef, die aandacht voor hem heeft, positief noch negatief.
Maar goed, ik vind het jammer van de hond om te snel naar castratie te grijpen als enige redmiddel want dat is het inderdaad niet.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Marie-Josée schreef:[De gecastreerde honden die ik ken kunnen allemaal prima met teven en dat heb ik ook met mijn eigen honden ervaren..
zoie dacht heel zwart/wit: in de ene groep zaten de ongecastreerde reuen ( oke), in de andere de teven en de gecastreede reuen ( niet oke. ) Dus het komt echt wel voor, teven die niet met gecastreerde reuen kunnen. Wel denk ik dat het dan om teven gaat die ook niet met andere teven kunnen.

edit:typfout
Laatst gewijzigd door Zoie op 30 okt 2008 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”