Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto's maken van een hond, die niet in de lens wil kijken...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Niek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Niek »

Raw heeft in eerste instantie niets met Photoshop te maken. Het bereik van Raw is veel groter. Jpg is prima geschikt wanneer je weinig aan je foto's doet en ze op je computer blijven of er kleine printjes van gemaakt worden.
Wanneer je een moeilijkere belichtingssituatie hebt is RAW veel flexibeler.
Er zit veel meer info in het Raw materiaal en heeft een rek van wel 5 stops. Aanpassingen kunnen gemaakt worden zonder dat het negatief beschadigd.
Je kan Raw ontwikkelen met de bijgevoegde software van de camera, daar kunnen meestal eenvoudig verschillende dingen gewijzigd worden.
Of een makkelijker programma als Lightroom gebruiken....

Probeer beide maar eens uit, laat je camera de opnames in Jpg en Raw maken en kijk wat het verschil is. Opslaan in Jpg is alleen maar goed voor internet e.d., beter is inderdaad Tif. Raw bestanden kunnen uiteindelijk als DNG opgeslagen worden, dit is beter omdat dit een algemeen bestand is en niet merk gebonden.... Raw heet bij Nikon NEF......

Wanneer je achteraf meer met de foto's wilt doen is het ook goed om de kleurrprofiel in de camera op RGB te zetten i.p.v. sRGB welke ook een beperktere ruimte is.......

Maar dit is natuurlijk alleen maar leuk als je er ook het plezier aan beleeft wat fotograferen eigenlijk zou moeten zijn......
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Mi schreef:
Golden Stanley schreef: Mij was meteen opgevallen dat zijn 'snotje' weg was. Dat hoort bij hem, hoor....die snotjes..... :pffff: :mrgreen:
Kennen jullie een gratis te downloaden programma van Photoshop? Ik heb het ooit gehad op proef. Werk nu met PSP om te verkleinen, maar alles wordt zo lelijk op elkaar gepropt. Vandaar dat ik ook heel veel foto's heb die rondom de ogen bv. zo 'zwart' zijn. Als ik ze uitvergroot zoals ze zijn, zie je het niet.
Is geen antwoord op je vraag;maar betreft het verkleinen van je foto's is er een heel handig programmatje dat heel licht draait op je pc.
Je kan per foto verkleinen of per map; pixresizer
Ik ben er iig helemaal weg van, fotoshop snap ik geen hout van, verder dan een "fotolijstje"om de foto plaatsen kom ik niet en voor eenvoudige bewerking gebruik ik picasa, ook een aanrader wanneer je van fotoshop geen hout snapt en toch wat aanpassingen wil gebruiken.
Vooral 'bijsnijden' vind ik heel prettig bij picasa.
Nou ja helemaal geen antwoord op je vragen, maar wie weet kan je er wat mee ;-)
Heee toppie, bedankt! Ik ga dit installeren als ik eerst eens heb uitgeprobeerd...........of ik met mijn RAW functies en het programma van mijn camera wat eraan verbonden zit ook kan verkleinen.... :oohja:
Wat dom, want volgens mij kan dit wel. :roll:
Niek
Zeer actief
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011

Hangt een beetje van het origineel af, de grootte die het oorspronkelijk heeft.
Maar Tif is een niet-gecomprimeerd formaat, dus inderdaad groter dan een Jpg. Daarom is jpg juist zo fijn om voor presentatie doeleinden te gebruiken e.d.
Dus voor PP eerst omzetten naar Jpg.....

Misschien heeft iemand nog wat aan deze info....:

Afbeeldingen verkleinen:

Na een tip in een nieuwsbrief van Seniorweb enkele jaren geleden heb ik een programmaatje gedownload voor Windows XP van de site van Microsoft.
Dit werkt bij mij perfect.
Als ik in De Verkenner een afbeelding (of meerdere tegelijk) selecteer en met de rechtse knop klik krijg ik er een optie bij. n.l. <Resize>
Als ik deze optie aanklik met links dan krijg ik een rolmenu met de volgende mogelijkheden:

- Small komt overeen met een schermresolutie van 640 x 480 pixels

- Medium idem met 800 x 600 pixels

- Large idem met 1024 x 768 pixels en

- Handheld PC idem met 240 x 320 pixels.

Na mijn keuze wordt er een nieuwe afbeelding bijgemaakt, met in de naam de afmeting tussen haakjes. Bev. Verjaardag (Large).jpg
Dit programmaatje (521 Kb) is nog altijd te vinden op de site van Microsoft.
De Link is:

http://www.microsoft.com/windowsxp/down ... rtoys.mspx

En dan vind je het in de rechterkolom bijna onderaan het heet ImageResizer.exe

Door erop te klikken wordt gevraagd of je het wilt openen, opslaan of anuleren.

Je kunt het gewoon openen of opslaan en dan installeren.
Niek
Zeer actief
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011

Mi
Actief

Ongelezen bericht door Mi »

Niek schreef:Raw heeft in eerste instantie niets met Photoshop te maken. Het bereik van Raw is veel groter. Jpg is prima geschikt wanneer je weinig aan je foto's doet en ze op je computer blijven of er kleine printjes van gemaakt worden.
Wanneer je een moeilijkere belichtingssituatie hebt is RAW veel flexibeler.
Er zit veel meer info in het Raw materiaal en heeft een rek van wel 5 stops. Aanpassingen kunnen gemaakt worden zonder dat het negatief beschadigd.
Je kan Raw ontwikkelen met de bijgevoegde software van de camera, daar kunnen meestal eenvoudig verschillende dingen gewijzigd worden.
Of een makkelijker programma als Lightroom gebruiken....

Probeer beide maar eens uit, laat je camera de opnames in Jpg en Raw maken en kijk wat het verschil is. Opslaan in Jpg is alleen maar goed voor internet e.d., beter is inderdaad Tif. Raw bestanden kunnen uiteindelijk als DNG opgeslagen worden, dit is beter omdat dit een algemeen bestand is en niet merk gebonden.... Raw heet bij Nikon NEF......

Wanneer je achteraf meer met de foto's wilt doen is het ook goed om de kleurrprofiel in de camera op RGB te zetten i.p.v. sRGB welke ook een beperktere ruimte is.......

Maar dit is natuurlijk alleen maar leuk als je er ook het plezier aan beleeft wat fotograferen eigenlijk zou moeten zijn......
Thx voor de uitleg.
Maar belichting e.d aanpassen wat met raw kan is toch op basis van photosjop of vergelijkbare programma's...ik bedoeld eigenlijk ook meer bewerking wat dat aangaat.
Als ik aanpassingen maak van een jpg bewaar ik ook altijd het origineel om de reden die jij noemt (beschadiging) maar wanneer je standaard foto's bewerkt kan je net zo goed raw oid gebruiken qua ruimte innemen :mrgreen:
Ik ben wat dat aangaat meer met fotografie bezig (of beter gezegd ik zou er op het moment meer mee bezig willen zijn :p) dan de bewerking.
Je laatste zin slaat wat dat betreft precies wat voor mij opgaat; ik begrijp nog te weinig van fotografie en kan nog te weinig invloed uitoefenen op mijn foto's tijdens fotograferen (en daarnaast de moeilijkheidsgraad die ik ervaar bij fotoshop of andere fotobewerkingprogramma's wat ingewikkelder en uitgebreider wordt) waardoor het bewerken ervan me nog niet echt heeft weten te interesseren.....of althans ik doe wat basis dingen zoals bijsnijden sepia/zwart-wit maken, licht ietsje donkerder/lichter en daar houdt het voor mij zo'n beetje op.
Hopelijk werkt doggie met wat zaken mee eerdaags, kan ik eindelijk fotografie cursus voort gaan zetten.
Daarna nog eens een cursusje bewerking er tegenaan en wie weet dat ik dan ook de voordelen van raw zal ervaren.
Mi
Actief

Ongelezen bericht door Mi »

Golden Stanley schreef:
Mi schreef:
Golden Stanley schreef: Mij was meteen opgevallen dat zijn 'snotje' weg was. Dat hoort bij hem, hoor....die snotjes..... :pffff: :mrgreen:
Kennen jullie een gratis te downloaden programma van Photoshop? Ik heb het ooit gehad op proef. Werk nu met PSP om te verkleinen, maar alles wordt zo lelijk op elkaar gepropt. Vandaar dat ik ook heel veel foto's heb die rondom de ogen bv. zo 'zwart' zijn. Als ik ze uitvergroot zoals ze zijn, zie je het niet.
Is geen antwoord op je vraag;maar betreft het verkleinen van je foto's is er een heel handig programmatje dat heel licht draait op je pc.
Ik ben er iig helemaal weg van, fotoshop snap ik geen hout van, verder dan een "fotolijstje"om de foto plaatsen kom ik niet en voor eenvoudige bewerking gebruik ik picasa, ook een aanrader wanneer je van fotoshop geen hout snapt en toch wat aanpassingen wil gebruiken.
Heee toppie, bedankt! Ik ga dit installeren als ik eerst eens heb uitgeprobeerd...........of ik met mijn RAW functies en het programma van mijn camera wat eraan verbonden zit ook kan verkleinen.... :oohja:
ohw maar wacht even; het gaat om verkleinen van raw bestanden.....ik weet niet of hij dat weer pakt en als hij het pakt zet hij het geloof ik om in jpg.
Zo kan je gif bestandjes ook verkleinen maar zet hij om in jpg.....
Ilse zoekt een hond
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ilse zoekt een hond »

De nepkat van Nanna lenen? :mrgreen:
Ilse ZOCHT een hond....en heeft 'm gevonden..:)
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Ik heb nu een paar foto's gemaakt, vanmiddag in het park.

Ik zal ze zo in het foto-topic neerzetten.

Er zitten volgensmij wel aardige foto's bij :mrgreen: :ok:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Mi schreef:
Golden Stanley schreef:
Mi schreef:
ohw maar wacht even; het gaat om verkleinen van raw bestanden.....ik weet niet of hij dat weer pakt en als hij het pakt zet hij het geloof ik om in jpg.
Zo kan je gif bestandjes ook verkleinen maar zet hij om in jpg.....
Yep, verkleinen van raw bestanden. Maar dat gaat niet in datzelfde raw programma, dus moet ik zo'n verkleinprogramma. Ik heb niet zo'n idee wat het verschil is tussen raw en jpg, omdat ik niet bewerk achteraf. Gaat mij puur om de foto's zelf. Maar wie weet, kom ik ooit eens er achter wat het verschil is.

Bedankt voor jouw info en ook Niek bedankt. :ok:
Niek
Zeer actief
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011

Raw bestanden zijn niet te verkleinen of te veranderen, ze zijn alleen te ontwikkelen. Omzetten naar JPG of Tif gaat wel. Raw geldt als het negatief, je kan dus alleen aan het Raw bestand zien of een foto niet 'bewerkt' is.
Zo ook is het noodzakelijk om bij b.v. de Word Press foto het Raw bestand bij te leveren.........
Dus eerst Raw omzetten naar b.v. Jpg en dan de verkleining toepassen.
Het Raw bestand blijt in het archief achter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”