Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ook dan maar over kleur

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

yamie schreef:
Jacksel schreef:
yamie schreef:ik ben qua kleuren genetica echt niet zo slim geloof ik...

bij de jacken "kennen" we 2 types ( qua kleur kenmerken dan he) twee kleur en drie kleur, , twee kleur kan variëren van licht bruin tot kastanje bruin ( lemon word wel eens genoemd, maar dat mag niet) drie kleur, is dus tan, wit en bruin, maar voor zowel de twee als drie kleur moet wit overheersen.

wat ik merk en zie in de fok, is dat twee kleur , overheerst... er komt wel eens een driekleur uit twee twee kleuren ( mits daar weer drie kleur achter zit) , maar uit twee kleur maal drie kleur komt veelal twee kleur.

ik heb geprobeerd in henk zijn calculator dingern op te zoeken, maar ik kom er niet helemaal uit.. het bruin en wit is dus sable? en het drie kleur, tri color tan piebald?
Nou dacht ik toch :N: dat zwart wit ook mag bij Jacks? en dus zwart-wit-tri?
wat is zwart-wit-tri?

tri staat voor driekleur = zwart-wit en tan

er komen wel jacken voor met heeel minimaal tan, of geen tan, maar die zie je weinig, maar in feite mag dat wel ja....
lol
ik bedoelde dus zwart-wit
en zwart-wit-tan
tri kan ook zijn bruin-wit-tan :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Jacksel schreef:
yamie schreef:
Jacksel schreef:
yamie schreef:ik ben qua kleuren genetica echt niet zo slim geloof ik...

bij de jacken "kennen" we 2 types ( qua kleur kenmerken dan he) twee kleur en drie kleur, , twee kleur kan variëren van licht bruin tot kastanje bruin ( lemon word wel eens genoemd, maar dat mag niet) drie kleur, is dus tan, wit en bruin, maar voor zowel de twee als drie kleur moet wit overheersen.

wat ik merk en zie in de fok, is dat twee kleur , overheerst... er komt wel eens een driekleur uit twee twee kleuren ( mits daar weer drie kleur achter zit) , maar uit twee kleur maal drie kleur komt veelal twee kleur.

ik heb geprobeerd in henk zijn calculator dingern op te zoeken, maar ik kom er niet helemaal uit.. het bruin en wit is dus sable? en het drie kleur, tri color tan piebald?
Nou dacht ik toch :N: dat zwart wit ook mag bij Jacks? en dus zwart-wit-tri?
wat is zwart-wit-tri?

er komen wel jacken voor met heeel minimaal tan, of geen tan, maar die zie je weinig, maar in feite mag dat wel ja....
lol
en zwart-wit-tan
nee, tan is het "bruin", in diverse kleurschakeringen van licht bruin tot warm kastanje bv.

bij de jack he, als je het hebt over een tri, heb je het over een wit-zwart-tan hond , bruin-wit is twee kleur.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

yamie schreef:
Jacksel schreef:
yamie schreef:
Jacksel schreef: Nou dacht ik toch :N: dat zwart wit ook mag bij Jacks? en dus zwart-wit-tri?
wat is zwart-wit-tri?

lol
en zwart-wit-tan
nee, tan is het "bruin", in diverse kleurschakeringen van licht bruin tot warm kastanje bv.

bij de jack he, als je het hebt over een tri, heb je het over een wit-zwart-tan hond , bruin-wit is twee kleur.
Afbeelding
Dat is dus bruin-wit-tan wat volgens mij (maar dat mogen de kenners me verbeteren) dus ook bij de Jack voor zou moeten komen, als zwart-wit-tan voorkomt...

de gewone bruin-witte Jacks zijn 'gewoon bruin', sable of recessief geel (ee) en dus niet tan (als je tan ziet als tanpoint zoals bij B&T) Maar dan zit je weer te klooien met terminologieën per ras volgens mij, als ik jouw reactie goed begrijp...
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Jacksel schreef:Dat is dus bruin-wit-tan wat volgens mij (maar dat mogen de kenners me verbeteren) dus ook bij de Jack voor zou moeten komen, als zwart-wit-tan voorkomt...
dat is volgens mij red-tricolor. komt voo rbij de border collie en de australian shepherd voor zover ik weet.
MAAR hoezo zou dat bij de jack voor moeten komen omdat er ook tricolor ( zwart -tan-wit ) voorkomt? rare redenatie :denken:
er zijn zoveel rassen waar wel tricolor voorkomt maar geen red tricolor, zoals bij de basenji, daar komt ook geen red tri voor maar wel tricolor ( zwart, tan, wit )
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Omdat tri alleen maar iets zegt over dat het gen voor tanpoint (weet zo niet uit mn hoofd wat de code daarvoor is) er is... Dus als je een zwarte tri met een bruine kruist lijkt mij dat er de mogelijkheid zou moeten zijn dat er een bruine tri ontstaat :19:

Even opgezocht, tanpoint is atat, in combinatie met welke bont-vorm dan ook krijg je dan dus een tri-patroon...

Een zwarte tri is volgens de calculator :-P
atat B- C- D- E- kk mm swsw tt

als je dat met bruin kruist (waarbij B- vervangen wordt door bb en atat vervangen wordt door welke combinatie dan ook van aw ay en at (zonder de mogelijkheid van atat), dan is logisch gezien de mogelijkheid van bruin tri (oftewel bb atat) ook een mogelijkheid.

Maar goed dat lijkt mij hoor, ik ben niet de expert hier :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jacksel op 20 nov 2008 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Jacksel schreef:Omdat tri alleen maar iets zegt over dat het gen voor tanpoint (weet zo niet uit mn hoofd wat de code daarvoor is) er is... Dus als je een zwarte tri met een bruine kruist lijkt mij dat er de mogelijkheid zou moeten zijn dat er een bruine tri ontstaat :19:
en waarom gebeurt dat dan in bv de basenji nooit?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Podenji schreef:
Jacksel schreef:Omdat tri alleen maar iets zegt over dat het gen voor tanpoint (weet zo niet uit mn hoofd wat de code daarvoor is) er is... Dus als je een zwarte tri met een bruine kruist lijkt mij dat er de mogelijkheid zou moeten zijn dat er een bruine tri ontstaat :19:
en waarom gebeurt dat dan in bv de basenji nooit?
Geen idee :mrgreen: Ik volg alleen mijn logica die zegt dat als B- atat er is en er wordt onderling tussen de kleuren gekruist, bb atat er ook zou moeten zijn :19:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik kan niet even weg, he ;)

Tri wordt gebruikt voor driekleur. Dat komt voor als een hond zwartwit of bruinwit is en ook een tanpoint-tekening heeft.

Als een ras geen bruin heeft, komt daar dus ook geen driekleur met bruin voor, maar bruin is dus niet hetzelfde als tan.

Henk haalt dominant zwart erbij omdat die locus van een aantal andere dingen bepaalt: als op de K-locus K^B aanwezig is, kan een hond wel tan hebben maar kan hij het niet uiten.

Als de Basenji geen bruin heeft, krijg je dus nooit bruine honden, want een eigenschap kan natuurlijk alleen naar buiten komen als hij anwezig is.
En Basenji zijn er niet in bruin, alleen in zwart en rood (en varianten daarvan). Rood is bij de Basenji sable (A-locus), dan kan een hond geen tan hebben tegelijk, want per locus kan maar één eigenschap zich uiten.
Zwart ligt op B, net als bruin, maar voor zover ik weet is Basenji fokzuiver voor zwart.

Red-tricolor kan dus wel, maar het is geen rood maar bruin en is er niet bij de Basenji.

Jacks zijn sable, dat noemt met gen genoeg tweekleur, maar die honden tonen vaak wel zwarte restanten: sables worden veelal donker geboren en worden daarna lichter.
Jacks kunnen ook tanpoint hebben, dan zijn ze dus driekleur volgens de standaard, en dan hebben ze zwart met daarin een tanaftekening.Beide eigenschappen liggen op de A-locus, sable is dominant over tanpoint.

Feitelijk hebben Jack tweekleuren dus dezelfde kleur als een rode Basenji.
Dan heb je meteen een aardig idee van hoe verschillend zoiets zich kan uiten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Marjoleine schreef:Ik kan niet even weg, he ;)

Tri wordt gebruikt voor driekleur. Dat komt voor als een hond zwartwit of bruinwit is en ook een tanpoint-tekening heeft.

Als een ras geen bruin heeft, komt daar dus ook geen driekleur met bruin voor, maar bruin is dus niet hetzelfde als tan.

Henk haalt dominant zwart erbij omdat die locus van een aantal andere dingen bepaalt: als op de K-locus K^B aanwezig is, kan een hond wel tan hebben maar kan hij het niet uiten.

Als de Basenji geen bruin heeft, krijg je dus nooit bruine honden, want een eigenschap kan natuurlijk alleen naar buiten komen als hij anwezig is.
En Basenji zijn er niet in bruin, alleen in zwart en rood (en varianten daarvan). Rood is bij de Basenji sable (A-locus), dan kan een hond geen tan hebben tegelijk, want per locus kan maar één eigenschap zich uiten.
Zwart ligt op B, net als bruin, maar voor zover ik weet is Basenji fokzuiver voor zwart.

Red-tricolor kan dus wel, maar het is geen rood maar bruin en is er niet bij de Basenji.

Jacks zijn sable, dat noemt met gen genoeg tweekleur, maar die honden tonen vaak wel zwarte restanten: sables worden veelal donker geboren en worden daarna lichter.
Jacks kunnen ook tanpoint hebben, dan zijn ze dus driekleur volgens de standaard, en dan hebben ze zwart met daarin een tanaftekening.Beide eigenschappen liggen op de A-locus, sable is dominant over tanpoint.

Feitelijk hebben Jack tweekleuren dus dezelfde kleur als een rode Basenji.
Dan heb je meteen een aardig idee van hoe verschillend zoiets zich kan uiten.
Ja daar had ik even geen rekening mee gehouden, lol, dat 'bruine' jacks sable zijn, ipv bb :mrgreen:, anders had wat ik had gezegd geklopt :pffff:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jacksel schreef:Ja daar had ik even geen rekening mee gehouden, lol, dat 'bruine' jacks sable zijn, ipv bb :mrgreen:, anders had wat ik had gezegd geklopt :pffff:
Jaja ;)
Bruin kan toch nooit zwarte haren hebben?
Maar je moet maar denken: nu vergeet je het nooit meer :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”