Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze pups staan te trappelen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ennath schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Budkes schreef:maar ik kan me geen situatie bedenken waar een politiehond in een menigte moet lopen
Wat dacht je van een stationshal tijdens het begeleiden van supporters?
dan is de enige menigte de betreffende supporters... en die moeten maar uit de buurt van hun bekkies blijven lijkt me?
Ben zelf supporter en bleef altijd netjes uit de buurt van die hondjes hoor...

Onschuldige voorbijgangers lopen niet midden in een groep supporters want die worden begeleid en daar komt geen buitenstaander bij.
Ooit stond ik met kind aan de hand en kind in de wandelwagen op de trein te wachten op Station Amsterdam Amstel.
Plotseling werd omgeroepen dat een trein een extra stop zou maken en dat wij verzocht werden niet in te stappen. De trein stopte, een ploegje agenten kwam het perron oprennen met een aantal honden. En eén daarvan had in een oogwenk bijna mijn zoontje van toen nog drie te pakken.
Ik stond in het midden van het perron, niet eens in de buurt van die trein. Ik had nog geen halve minuut de tijd gehad om daar te maken dat ik wegkwam. Ik wist niet eens dat er een supporterstrein aankwam.

Ik snap best dat in het heetst van de supportersstrijd best wel eens mis kan gaan.
Maar dat je als onschuldige niet tussen die supporters terecht kan komen is quatsch.
Het is me veel later nog een keer overkomen op station Leiden. Gelukkig was ik toen alleen. Maar ook dat was beangstigend.
En niet alleen vanwege het gedrag van die supporters.
tja normaal kan dat niet aangezien die mensen al betaald hebben voor reis en toegangsbewijs dus verder niets hebben. Zou makkelijk zijn als ik daar me dus gewoon tussen kan mengen en zo gratis het stadion ik kan wandelen... want daar wordt niet meer gecontroleerd... alleen bij instappen van de trein.

Lijkt me idd. geen leuke ervaring... als je er zelf tussenloopt valt het wel mee. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Zoek stok! schreef:
Ennath schreef: Maar dat je als onschuldige niet tussen die supporters terecht kan komen is quatsch.
Ah zie je, ik ben niet de enige die dat overkomen is dus :wink: Bij mij werd overigens ook niks omgeroepen, ik stond er ineens middenin, maar kon vrij snel afslaan. Zou lekker zijn als ik dan recht in de bek van een hond was gelopen. Overigens kan ik me wel voorstellen dat als de honden aan komen rennen dat ze dan zo vol adrenaline zitten dat ze dan idd ook dat kind van drie bijten. Ik doelde meer op een 'rustsituatie' waarbij honden door de stationshal lopen en zich keurig gedragen.

Wat is voetbal toch idioot eigenlijk he als je ziet hoe die supporters afgevoerd moeten worden. Het lijkt verdorie wel oorlog.
Ik snap best dat die hond zo vol adrenaline zit.
Wat ik niet snap is dat er geen rekening mee gehouden wordt dat er op dat perron ook onschuldige burgers staan.
Sterker nog: dat er op dat perron alleen maar onschuldige burgers staan.
Die supporters zitten nog in de trein.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
Zoek stok! schreef:
Ennath schreef: Maar dat je als onschuldige niet tussen die supporters terecht kan komen is quatsch.
Ah zie je, ik ben niet de enige die dat overkomen is dus :wink: Bij mij werd overigens ook niks omgeroepen, ik stond er ineens middenin, maar kon vrij snel afslaan. Zou lekker zijn als ik dan recht in de bek van een hond was gelopen. Overigens kan ik me wel voorstellen dat als de honden aan komen rennen dat ze dan zo vol adrenaline zitten dat ze dan idd ook dat kind van drie bijten. Ik doelde meer op een 'rustsituatie' waarbij honden door de stationshal lopen en zich keurig gedragen.

Wat is voetbal toch idioot eigenlijk he als je ziet hoe die supporters afgevoerd moeten worden. Het lijkt verdorie wel oorlog.
Wat ik niet snap is dat er geen rekening mee gehouden wordt dat er op dat perron ook onschuldige burgers staan.
de meeste grote stadions hebben een apart perron bij hun stadion, die komen dus niet meer in contact met buitenstaanders. Ben vroeger als supporter ook nog door heel amsterdam gevoerd naar het Olympisch Stadion... vond het niet fijn om daar als supporter van andere vereniging zo herkenbaar te lopen ook al was je daar met zovelen...

Het probleem is dat als die deuren los gaan dat je dan een groot probleem hebt als dat over het hele perron dendert... daarnaast heb je ook nog te maken met de thuissupporters die graag nog wel ff willen matten en ze vaak opwachten bij het perron...
daarom ook steeds meer die aparte perrons.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief

malinois schreef:
Ennath schreef: Ooit stond ik met kind aan de hand en kind in de wandelwagen op de trein te wachten op Station Amsterdam Amstel.
Plotseling werd omgeroepen dat een trein een extra stop zou maken en dat wij verzocht werden niet in te stappen. De trein stopte, een ploegje agenten kwam het perron oprennen met een aantal honden. En eén daarvan had in een oogwenk bijna mijn zoontje van toen nog drie te pakken.
Ik stond in het midden van het perron, niet eens in de buurt van die trein. Ik had nog geen halve minuut de tijd gehad om daar te maken dat ik wegkwam. Ik wist niet eens dat er een supporterstrein aankwam.

Ik snap best dat in het heetst van de supportersstrijd best wel eens mis kan gaan.
Maar dat je als onschuldige niet tussen die supporters terecht kan komen is quatsch.
Het is me veel later nog een keer overkomen op station Leiden. Gelukkig was ik toen alleen. Maar ook dat was beangstigend.
tja normaal kan dat niet aangezien die mensen al betaald hebben voor reis en toegangsbewijs dus verder niets hebben. Zou makkelijk zijn als ik daar me dus gewoon tussen kan mengen en zo gratis het stadion ik kan wandelen... want daar wordt niet meer gecontroleerd... alleen bij instappen van de trein.

Lijkt me idd. geen leuke ervaring... als je er zelf tussenloopt valt het wel mee. :wink:
Die snap ik niet helemaal?
Kan je dat uitleggen?

Er kwam dus een supporterstrein binnen rijden die een (ongeplande) stop moest maken vanwege problemen in die trein.
Daar kwamen die agenten ook voor.
Maar op dat perron stonden gewone burgers.
Die hadden niets met voetbal of supporters te maken.
En die agenten, met hun honden (en hun opgefokte gedrag) kwamen dat perron oprennen om het geweld in de trein aan te pakken.
En dat liep bijna op ongelukken uit. :19:

Die keer in Leiden ging het om een grote groep supporters die zelfstandig op weg naar een wedstrijd was, en onderweg vernielingen in de trein aanrichtte. En niet zeggen dat dat niet kan omdat het niet mag. Losse supporters in de trein kom ik vaker tegen (en die zijn lang niet altijd vernielzuchtig al zijn ze wel altijd luidruchtig).
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk ook een beetje dubbel over hulphonden en blindegeleidehonden.

Ik ken een witte herder als blindegeleidehond en die vind ik echt sneu.
Die mag ook alleen maar werken en wordt verder nauwelijks uitgelaten.
Zijn uitjes zijn mee naar de supermarkt en dergelijke maar meer niet.
Als ik hem dan zie lopen denk ik van: zo'n hond wil toch veel meer in zijn leven.
De eigenaar heeft me ook verteld dat als hij niet blind was hij geen hond zou nemen.

Verder ken ik er een van een forum.
De eigenares is ook een keer naar mij gekomen voor een wandeling.
Hele leuke hond, en die mag dus echt ook gewoon hond zijn.
Ik ging haar ophalen op het station, en daar mocht de hond gewoon kennismaken met Macho.
Daarna gingen we naar mijn huis en mocht ze ook gewoon loslopen en spelen met Macho en kennis maken met de rest van mijn gezin.
Tijdens de wandeling mocht de hond gewoon los, en alles doen wat ze wou.
Deze vrouw maakt iedere dag een lange wandeling waar de hond mag doen wat ze wil.
En verder traint ze bij een gewone hondenschool, en doet allerlei andere leuke uistapjes met de hond.
Dit vind ik een geweldige combinatie en zowel baasje als hond zijn gelukkig.
Hier heb ik dan absoluut geen problemen mee.

Waarom labjes als hulphond/geleidehond?
Tja ik weet het niet, maar ik weet wel dat er enorm veel verschil is in karakters van labjes.
Mijn Macho zou bijvoorbeeld denk ik wel geschikt zijn.
Hij is heel makkelijk te trainen, en heel baasgericht.
Hij is niet tot nauwelijks geintresseerd in de buitenwereld, maar toch wel heel sociaal.
Macho is alleen wel een hond die wat meer beweging nodig heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
malinois schreef:
Ennath schreef: Ooit stond ik met kind aan de hand en kind in de wandelwagen op de trein te wachten op Station Amsterdam Amstel.

Kan je dat uitleggen?
hoe ik het altijd mee heb gemaakt (zelf dus als supporter of als begeleidende steward) dat ik als supporter van de uitspelende club dus een combikaart koop voor een wedstrijd. Hier betaal je dus zowel vervoer als toegang tegelijk...
Je stapt op bij je eigen stadion met een kaart wat alleen een combikaart is... verder kun je er niets mee... daar wordt je al gefouilleerd etc. In de trein/bus krijg je pas je toegangsbewijs welke 9 van de 10 keer niet meer wordt gecontroleerd bij de club waar je naar toe gaat... aangezien ze alleen maar het hele spul z.s.m. binnen willen hebben.
Dus je stapt uit, in een hermetisch afgesloten ruimte en loopt zo het stadion in zonder dat er iemand tussen kan komen. Want zou dat wel zo zijn zou jij dus zo mee het stadion in kunnen wandelen.....zonder kaartje.
Laatst gewijzigd door malinois op 27 nov 2008 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

samantha! schreef:
Tja ik weet het niet, maar ik weet wel dat er enorm veel verschil is in karakters van labjes.
Hij is niet tot nauwelijks geintresseerd in de buitenwereld, maar toch wel heel sociaal.
Het lijkt me dat ze in de fok dus op bepaalde karaktereigenschappen selecteren die zij willen bij 'hun Labjes' :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:Er kwam dus een supporterstrein binnen rijden die een (ongeplande) stop moest maken vanwege problemen in die trein.
En die agenten, met hun honden (en hun opgefokte gedrag) kwamen dat perron oprennen om het geweld in de trein aan te pakken.
ok, als dat ongepland is moet er snel gehandeld worden idd. en zullen geen tijd hebben om eerst het perron te ontruimen... En zelfs mijn honden raken nog opgefokt als er aktie is en iedereen begint te rennen dus dat lijkt me vrij normaal dat dat gebeurd :wink:
Dat daar een riscio aan zit geloof ik direct maar ik geloof dat de problemen nog vele malen groter zijn als die deuren open gaan en het hele spul uit de trein komt zetten. :wink:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Moos schreef:
samantha! schreef:
Het lijkt me dat ze in de fok dus op bepaalde karaktereigenschappen selecteren die zij willen bij 'hun Labjes' :wink:
Inderdaad ja.
Volgens mij fokken ze ook veel kruisingen tussen goldens en labjes.
Ze letten dus vooral op gezondheid en werklust, en niet op schoonheid.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Wellicht de labrador (die met 6 maanden gecastreerd worden) omdat ze zich dan zo makkelijk voegen, weinig tot niks verlangen?
Ik doe ook maar een wilde gok hoor.
Maar dat is toch eigenlijk wel triest dan. Je zoekt honden uit die zich makkelijk voegen zonder iets te verlangen. Je castreert ze zo vroeg mogelijk zodat ze maar zo veel mogelijk on-honds worden. Hm.
Ja, wat ik wel aardig vond is dat er zelden diensthonden worden gecastreerd.
Ik vroeg ernaar en ze waren echt heel verbaasd.

Als een hond gedreven aan het werk is, kan een loopse teef hem niks schelen, zeiden ze.
En de man die ik sprak heeft zoveel ervaring dat ik dat ogenblikkelijk geloof.

Het maakte wel dat ik me dingen ging afvragen over geleidehonden en hulphonden op dat gebied ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Wellicht de labrador (die met 6 maanden gecastreerd worden) omdat ze zich dan zo makkelijk voegen, weinig tot niks verlangen?
Ik doe ook maar een wilde gok hoor.
Maar dat is toch eigenlijk wel triest dan. Je zoekt honden uit die zich makkelijk voegen zonder iets te verlangen. Je castreert ze zo vroeg mogelijk zodat ze maar zo veel mogelijk on-honds worden. Hm.
Ja, wat ik wel aardig vond is dat er zelden diensthonden worden gecastreerd.
Ik vroeg ernaar en ze waren echt heel verbaasd.

Als een hond gedreven aan het werk is, kan een loopse teef hem niks schelen, zeiden ze.
En de man die ik sprak heeft zoveel ervaring dat ik dat ogenblikkelijk geloof.
dat is nu net een discussie die hier een paar weken geleden is geweest... bijna alle honden in de africhting (en dus ook diensthonden in opleiding, KNPV dus) zijn nog intact. Loopse teef of niet er wordt altijd getraint en geen hond die er naar kijkt als ze op het veld zijn.
Bij andere verenigingen (kc, gg etc.) worden loopse honden vaak geweigerd omdat honden geen aandacht meer zouden hebben dan...
Ik verlang van mijn hond dat hij aandacht heeft voor mij en voor niets anders als hij op het veld loopt en een diensthond natuurlijk ook. Zou wat moois zijn dat als hij een loopse teef ruikt hij de boef maar laat lopen...

Ik heb er nooit problemen mee gehad met geen enkele reu van mij.
Ze leren het vanaf pup, alleen vrouwtje is van belang op het veld...(en de pakwerker) verder niets.
Laatst gewijzigd door malinois op 27 nov 2008 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

Ennath schreef:
malinois schreef:

Kan je dat uitleggen?

Er kwam dus een supporterstrein binnen rijden die een (ongeplande) stop moest maken vanwege problemen in die trein.

Die keer in Leiden ging het om een grote groep supporters die zelfstandig op weg naar een wedstrijd was, en onderweg vernielingen in de trein aanrichtte. En niet zeggen dat dat niet kan omdat het niet mag. Losse supporters in de trein kom ik vaker tegen (en die zijn lang niet altijd vernielzuchtig al zijn ze wel altijd luidruchtig).
Dus kwamen die agenten het perron oprennen met hun honden om er zo snel mogelijk te zijn, juist om te voorkomen dat die (dus al agressieve supporters, want ze maken en noodstop) tussen die onschuldige burgers op het perron terecht zouden komen. En, zoals ik al eerder aangaf, ligt het aan de oplettendheid van de geleiders, dat er dan geen ongelukken gebeuren, omdat de honden het verschil niet zien tussen een onschuldige burger en een voetbalsupporter. en nee, dat kunnen we ze nu eenmaal niet leren
En zoals ik het lees is het ook nu gewoon weer goed gegaan, want je praat over bijna ongelukken, dus is er niets gebeurd...

@ Zoek stok, met een surveillancehond loop je nooit zomaar wat te surveilleren in een stationshal, daar kom je alleen als er wat aan de hand is. En dan hoeft het idd niet zo te zijn dat je altijd als een gek ergens naar toe moet rennen. De ene hond is wat makkelijker dan een ander in zo een situatie qua gevaarzetting voor onschuldige burgers, en de ene geleider let wat beter op dan de andere. Maar ook dan zul je zien dat de geleiders nooit zomaar in de menigte lopen maar er zo voorzichtig mogelijk door heen laveren, steeds proberend zoveel mogelijk afstand te houden.

Ik kan me trouwens je gevoel heel goed voorstellen als al dat geweld ineens om je heen ontstaat, dat is niet mals, zeker niet als je er met je kinderen tussen staat. Helaas is er op dat soort momenten voor ons vaak geen tijd om de onschuldige burgers rustig het een en ander uit te leggen, zeker niet als je met je hond aan de hand staat. Maar begrijpen doe ik het zeker.
Gr. Aniek

Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Ik weet niet of ik hier een link mag zetten naar een ander forum, maar hier staat een interessant artikel over hulp en geleidehonden.
Er staat ook nog iets in over de raskeuze.

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.p ... 14371da33d
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

samantha! schreef:Ik weet niet of ik hier een link mag zetten naar een ander forum, maar hier staat een interessant artikel over hulp en geleidehonden.

Interessant :ok: :ok:
En had ik het toch zomaar goed gegokt over dat Labjes makkelijk van baas naar baas kunnen en Herders niet :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Budkes schreef: @ Zoek stok, met een surveillancehond loop je nooit zomaar wat te surveilleren in een stationshal, daar kom je alleen als er wat aan de hand is.
Ik zeg ook niet dat ze aan het surveilleren zijn, maar wel dat ze gewoon door een menigte lopen zonder ongelukken. Maar goed, laat maar.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ennath
Zeer actief

Budkes schreef: Dus kwamen die agenten het perron oprennen met hun honden om er zo snel mogelijk te zijn, juist om te voorkomen dat die (dus al agressieve supporters, want ze maken en noodstop) tussen die onschuldige burgers op het perron terecht zouden komen. En, zoals ik al eerder aangaf, ligt het aan de oplettendheid van de geleiders, dat er dan geen ongelukken gebeuren, omdat de honden het verschil niet zien tussen een onschuldige burger en een voetbalsupporter. en nee, dat kunnen we ze nu eenmaal niet leren
En zoals ik het lees is het ook nu gewoon weer goed gegaan, want je praat over bijna ongelukken, dus is er niets gebeurd...

@ Zoek stok, met een surveillancehond loop je nooit zomaar wat te surveilleren in een stationshal, daar kom je alleen als er wat aan de hand is. En dan hoeft het idd niet zo te zijn dat je altijd als een gek ergens naar toe moet rennen. De ene hond is wat makkelijker dan een ander in zo een situatie qua gevaarzetting voor onschuldige burgers, en de ene geleider let wat beter op dan de andere. Maar ook dan zul je zien dat de geleiders nooit zomaar in de menigte lopen maar er zo voorzichtig mogelijk door heen laveren, steeds proberend zoveel mogelijk afstand te houden.

Ik kan me trouwens je gevoel heel goed voorstellen als al dat geweld ineens om je heen ontstaat, dat is niet mals, zeker niet als je er met je kinderen tussen staat. Helaas is er op dat soort momenten voor ons vaak geen tijd om de onschuldige burgers rustig het een en ander uit te leggen, zeker niet als je met je hond aan de hand staat. Maar begrijpen doe ik het zeker.
Die supporters kwamen de trein niet uitzetten. Die trein zat op slot (althans op A'dam Amstel).

Dat er niets gebeurde kwam vooral doordat IK zo snel reageerde (en niet bang voor honden ben) niet doordat de geleider zo goed oplette.
Maar ik snap best dat je het de hond niet kwalijk mag nemen.
En dat die ook alleen maar doet waar hij voor opgeleid is snap ik ook.

Waar ik wel moeite mee heb is:
1. de agressiviteit naar de gewone burger toe, als die per ongeluk op dat perron staat.
Wij zijn de veroorzakers van de problemen niet en wij hoeven niet als potentiële relschoppers behandeld te worden. Voor je beeldvorming het ging om een aantal moeders met kinderen en een paar bejaarden op een klein stationnetje waar normaal geen supporterstrein stopt.
En eerlijk gezegd ging zowel in A'dam als in Leiden de meeste dreiging uit van de agenten -die minstens net zo opgefokt waren als hun honden-
2. dat er steeds maar weer benadrukt wordt dat het je eigen schuld is als je als burger (dus niet als relschopper) gebeten wordt.
Het blijkt wel dat je zomaar, zonder de problemen op te zoeken, in zo'n situatie kan verzeilen.

Het had een wereld van verschil gemaakt als na alle drukte en angst iemand van de Politie "sorry, u bent zeker wel geschrokken " tegen de heftig geschrokken burgers gezegd had. In plaats van: "dan moet je maar zorgen dat je niet in de buurt komt".
Dat laatste voelt namelijk zeer onterecht aan als je veilig en rustig op een perron staat te wachten en je van geen kwaad -of rel- bewust bent.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ennath schreef:
Budkes schreef: Dus kwamen die agenten het perron oprennen met hun honden om er zo snel mogelijk te zijn, juist om te voorkomen dat die (dus al agressieve supporters, want ze maken en noodstop) tussen die onschuldige burgers op het perron terecht zouden komen. En, zoals ik al eerder aangaf, ligt het aan de oplettendheid van de geleiders, dat er dan geen ongelukken gebeuren, omdat de honden het verschil niet zien tussen een onschuldige burger en een voetbalsupporter. en nee, dat kunnen we ze nu eenmaal niet leren

Die supporters kwamen de trein niet uitzetten. Die trein zat op slot (althans op A'dam Amstel).

Dat er niets gebeurde kwam vooral doordat IK zo snel reageerde (en niet bang voor honden ben) niet doordat de geleider zo goed oplette.
Maar ik snap best dat je het de hond niet kwalijk mag nemen.
En dat die ook alleen maar doet waar hij voor opgeleid is snap ik ook.

Waar ik wel moeite mee heb is:
1. de agressiviteit naar de gewone burger toe, als die per ongeluk op dat perron staat.
Wij zijn de veroorzakers van de problemen niet en wij hoeven niet als potentiële relschoppers behandeld te worden. Voor je beeldvorming het ging om een aantal moeders met kinderen en een paar bejaarden op een klein stationnetje waar normaal geen supporterstrein stopt.
En eerlijk gezegd ging zowel in A'dam als in Leiden de meeste dreiging uit van de agenten -die minstens net zo opgefokt waren als hun honden-
2. dat er steeds maar weer benadrukt wordt dat het je eigen schuld is als je als burger (dus niet als relschopper) gebeten wordt. Het blijkt wel dat je zomaar, zonder de problemen op te zoeken, in zo'n situatie kan verzeilen.

Het had een wereld van verschil gemaakt als na alle drukte en angst iemand van de Politie "sorry, u bent zeker wel geschrokken " tegen de heftig geschrokken burgers gezegd had. In plaats van: "dan moet je maar zorgen dat je niet in de buurt komt".
Dat laatste voelt namelijk zeer onterecht aan als je veilig en rustig op een perron staat te wachten en je van geen kwaad -of rel- bewust bent.
Dat een trein op slot zit is geen garantie dat ze er niet uitkomen :wink: .

Maar zoals ik al aangaf hab ik alle begrip voor je en idd. ik vind ook dat als het kan dat er dan zeker met de mensen op het perron gesproken moet worden om de angst en de paniek enigszins weg te nemen door de juiste uitleg. En zeker schort het daar nog wel eens aan.

Volgens mij is hier nergens benadrukt dat het je eigen schuld is als je gebeten wordt, maar ik vermoed dat je in zijn algemeenheid spreekt. Dan moet ik eerlijk zeggen dat een ongeluk soms in een klein hoekje zit, het komt echter (gelukkig)ook weinig voor. Ik weet dat er bij ons in het verleden 1 x iemand onschuldig is gebeten, dus een persoon die per ongeluk te dicht langs de hond fietste wat de geleider niet opmerkte en die werd gebeten, dus het hoeft zeker niet altijd je eigen schuld te zijn.

Wat wel vaker aan de orde is dat mensen gebeten worden omdat ze niet voldoen aan bevel of vordering. Maw er is ergens iets aan de hand en de "menigte"moet om wat voor reden dan ook daar weg, dan is het meestal al ernstig uit de hand gelopen en wordt de gewone politie belaagd . Op zo'n moment wordt er meermaals aangegeven door de geleiders; "Politie, verwijderen of de hond wordt ingezet." Dan zijn er dikwijls mensen die menen dat dat niet voor hen geldt "want ik heb er niets mee te maken". Als men dan halstarrig blijft staan, dan kan men gebeten worden en zij vinden zichzelf dan meestal die onschuldige burger die zomaar gebeten wordt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Zoek stok! schreef:
Budkes schreef:maar ik kan me geen situatie bedenken waar een politiehond in een menigte moet lopen
Wat dacht je van een stationshal tijdens het begeleiden van supporters?
Dan sta je voor de menigte, of erachter, je loopt er niet tussendoor :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Dingo
Zeer actief

Ennath schreef:
Zoek stok! schreef:

Je houd zoveel mogelijk rekening met alles, maar je zegt het zelf, helemaal uitlsuiten kan gewoon niet. Je hebt niet de tijd om een rede te gaan houden over wat er staat te gebeuren. Helaas.
AfbeeldingAfbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Verwijt het die supporters, waardoor dit nodig is?
Dat lijkt me een meer reële oplossing.
Die honden doen alleen hun werk, dat het nodig is hebben zij niet geregeld.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dingo
Zeer actief

Marjoleine schreef:Verwijt het die supporters, waardoor dit nodig is?
Juist :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Ennath
Zeer actief

Dingo schreef:
Ennath schreef:
Zoek stok! schreef:

Je houd zoveel mogelijk rekening met alles, maar je zegt het zelf, helemaal uitlsuiten kan gewoon niet. Je hebt niet de tijd om een rede te gaan houden over wat er staat te gebeuren. Helaas.
Nee, dat snap ik.
Maar je hebt wél de gelegenheid om even rustig wat te zeggen NADAT de trein weggereden is.
Even citerend uit een Pbtje dat ik vanmiddag verzonden had:

Er hoeft trouwens niet echt gebeten te worden om je bedreigd te voelen als burger. Je staat onschuldig op een perron .... en dan breekt de hel los.
Misschien heeft er wel iemand: "Politie, verwijderen of de hond wordt ingezet" geroepen. Die mogelijkheid wil ik zeker openlaten.
Maar dan ben je niet meteen weg: in ieder geval niet als je daar met je kindjes staat te keuvelen over het komende bezoek aan opa en oma.
Je bent je van geen kwaad bewust.

Tekst en uitleg zou fijn geweest zijn; maar kwam misschien op dat moment niet uit.
Eventjes een paar sussende woorden toen de trein weg was zouden daarom zeker op zijn plaats geweest zijn.

Het maffe is dus dat op het Amstel die trein helemaal niet open ging, die reed na een paar minuten weer door.
Een (zwarte) mevrouw verderop die helemaal van de kook raakte kreeg wel toegesnauwd dat ze "dan maar niet op het perron had moeten blijven staan".
Op mijn protesten dat die hond bijna mijn kind beet had kreeg ik te horen dat ik hem dan maar bij die hond weg had moeten houden.
Nee, dat was makkelijk geweest: geleider en hond liepen op ons af, wij niet op de hond. Ik was nogal immobiel.

Nogmaals dat er op het moment dat het misgaat geen tijd voor uitleg is: ach dat begrijp ik.
Maar dat het na afloop nog nodig is om de overstuurde burger uit te kafferen over zijn stommiteit, dát is nergens voor nodig.
Spreek desnoods van te voren af wie er na de actie eventjes met het publiek praat (zodat de rest ondertussen verder kan). Al kan en mag je niet echt iets zeggen, iets als: "sorry vrouwtje dat is schrikken hè, Gelukkig liep het weer goed af. Goede actie van je om dat kind weg te trekken" is genoeg.
Dingo
Zeer actief

Snap ik, het was zeker niet netjes om mensen af te snauwen. Vooraf dingen afspreken werkt gewoon niet, je denkt maar aan 1 ding, en dat is zo snel mogelijk de situatie onder controle krijgen. Afspreken wie er toespraakjes gaat houden achteraf is dan geen optie.
AfbeeldingAfbeelding
Ennath
Zeer actief

Marjoleine schreef:Verwijt het die supporters, waardoor dit nodig is?
O ik verwijt die supporters een hoop.
Wat mij betreft werd voetbal met ingang van vandaag verboden.
Dát zou een hoop rijksmiddelen vrij maken.
Nee, het gaat mij erom dat het wel degelijk mogelijk is om totaal onschuldig in zo'n situatie te verzeilen.
Daar is de politie natuurlijk ook niet schuldig aan.
Maar ze is er wel schuldig aan als ze vervolgens de burger gaat verwijten dat deze zich op die plaats bevond.

Nogmaals: we hebben het niet over het bewust ophouden in een verboden gebied. of uitlokken van rellen.
Budkes
Zeer actief

Ik ben het wel met je eens Ennath, en zoals ik ook al aangaf vind ik ook dat wat meer tekst en uitleg van de kant van de politie vaak een hoop goodwill kan kweken. Zeker in een situatie zoals jij die beschrijft.
Zoals ik al zei tegen je, als het kan blijf ik ook vaak nog wat nahangen, hondje weer in de auto en dan effen wat kletsen met omstanders, je ziet dan vaak een wederzijds begrip ontstaan.
Tsja en wij, hondengeleiders komen vaak redelijk agressief over omdat we meestal nogal moeten schreeuwen om over onze blaffende honden heen te komen. Social talk mét hond is nagenoeg onmogelijk.
Maar met alle mitsen en maren meegewogen, blijf ik het wel met je eens. :wink:

-edit- ik antwoorde nog op je stukje waarin je dat pbtje citeerde(dit ff voor de duidelijkheid)
Gr. Aniek

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

samantha! schreef:Ik weet niet of ik hier een link mag zetten naar een ander forum, maar hier staat een interessant artikel over hulp en geleidehonden.

Interessant artikel, bedankt voor het plaatsen van de link!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Ennath
Zeer actief

Budkes schreef:Ik ben het wel met je eens Ennath, en zoals ik ook al aangaf vind ik ook dat wat meer tekst en uitleg van de kant van de politie vaak een hoop goodwill kan kweken. Zeker in een situatie zoals jij die beschrijft.
Zoals ik al zei tegen je, als het kan blijf ik ook vaak nog wat nahangen, hondje weer in de auto en dan effen wat kletsen met omstanders, je ziet dan vaak een wederzijds begrip ontstaan.
Tsja en wij, hondengeleiders komen vaak redelijk agressief over omdat we meestal nogal moeten schreeuwen om over onze blaffende honden heen te komen. Social talk mét hond is nagenoeg onmogelijk.
Maar met alle mitsen en maren meegewogen, blijf ik het wel met je eens. :wink:

-edit- ik antwoorde nog op je stukje waarin je dat pbtje citeerde(dit ff voor de duidelijkheid)
:ok:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Marjoleine schreef:Ik zou graag eens horen wat iemand die langer ZELF ervaringen heeft met dergelijke honden hiervan vindt.
Dat lijkt me zinniger.

Want wat wij hier allemaal roepen is subjectiever dan eigen ervaringen. Er zijn trouwens ook verschillende opleidingen, dat scheelt ongetwijfeld in de aanpak.
4 Jaar geleden heb ik een pup uit Griekenland geadopteerd. Hij groeide gewoon lekker vrij en blij op en op een gegeven moment ging hij uit zichzelf dingen pakken voor me. Iedereen zegt wel eens tegen zijn hond van joh pak eens even dit of dat. Ollie deed dat dus ook daadwerkelijk! Die heeft er nooit voor geleerd, maar gewoon uit zichzelf...
Zo nam hij steeds meer dingen op zich en ik kon steeds meer juist door Ollie. Hij maakte het zoveel makkelijker voor mij.

Als ik viel kwam hij bij me staan en kon ik met zijn hulp weer in mijn stoel komen. Ik denk vaak dat ik iets nog wel kan en dan wil ik opstaan en lig dan stomweg op de grond. Voor Ollie heb ik toen een speciaal tuig laten maken zodat ik niet zijn nek overbelaste.
Ik was zo enorm blij met mn puppedup. Nooit een speciale opleiding gehad. Natuurlijk zelf wel positief getraind en hij deed het fantastisch. Met het uitlaten was hij gewoon vrij en liep hij te spelen en dollen met de andere honden.

Begin juni dit jaar kreeg ik een zware terugslag van de MS waardoor ik intensievere thuiszorg nodig had. Ollie vond een hoop goed, maar niet dat iedereen zo maar in en uit loopt. Toen kreeg ik de keuze of Ollie herplaatsen of in ziekenhuis en daarna verpleeghuis gaan, waarbij ik alledrie mijn honden kwijt zou zijn...
Juist de hond die het zoveel makkelijker maakte voor mij moest weg.

Een hulphond is een wereld van verschil voor veel mensen die het nodig hebben. Je kunt zoveel meer, hebt veel meer zelfvertrouwen, juist door je hond. Iedereen die nu tegen is, moet zich eens voorstellen hoe het zou zijn als je zelf in zo n situatie zou komen. Wat zou je dan doen?
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Jaren geleden tijdens een duitse herder wandeling liepen er ook twee blindegeleidehonden mee. In het bos mochten ze los en ik liep samen met één van de blinde baasjes aan mijn arm. Haar hond heeft haar geen seconde uit het oog verloren. Ook al was het tuigje af en mocht ze vrij rondlopen ze bleef zich verantwoordelijk voelen voor haar baasje. Die ene wandeling heeft bij mij er in ieder geval voor gezorgd dat ik erg kritisch tegenover blindegeleidenhonden sta. Wellicht dat het met labradors toch anders is en dat herders teveel gericht zijn op één persoon om in dat soort situaties toch ontspannen te kunnen zijn.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Joyce schreef:Jaren geleden tijdens een duitse herder wandeling liepen er ook twee blindegeleidehonden mee. In het bos mochten ze los en ik liep samen met één van de blinde baasjes aan mijn arm. Haar hond heeft haar geen seconde uit het oog verloren. Ook al was het tuigje af en mocht ze vrij rondlopen ze bleef zich verantwoordelijk voelen voor haar baasje. Die ene wandeling heeft bij mij er in ieder geval voor gezorgd dat ik erg kritisch tegenover blindegeleidenhonden sta. Wellicht dat het met labradors toch anders is en dat herders teveel gericht zijn op één persoon om in dat soort situaties toch ontspannen te kunnen zijn.
Tyra volgt buiten ook elke beweging van mij, blijft ook altijd in de buurt en kijkt om de paar meter waar ik blijf. Is een stafford en geen hulphond oid :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”