Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kort verslag en foto's

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Kort verslag en foto's

Ongelezen bericht door tycha »

Gisteren ben ik dus naar de keuring voor het basiscertificaat geweest. Gelukkig had Jan aangeboden om bij hun te komen slapen zodat we niet 's ochtends om 5 uur in de auto hoefden te stappen om toch maar op tijd op de keuring te zijn.
De keuring begint altijd met het aanmelden. Je stamboom en lidmaatschapkaart laten zien, gegevens controleren en de chip van de hond controleren.
Afbeelding
Hierna werd begonnen met de oefeningen volgen, afliggen en gelijk daarna het lokaliseren van het breekijzer en geweer.
Tijdens een van de volg rondes werd het nog even spannend voor ons, de hond die namelijk af moest liggen kwam luid blaffend het veld in rennen en hield een meter of 3 voor ons halt. Gelukkig is Tycha haar apèl goed en bleef ze keurig netjes mee volgen. En de hond kwam gelukkig niet dichter bij.
Versnelde pas tijdens het volgen
Afbeelding
Terug plaats tijdens het volgen
Afbeelding
Het breekijzer en geweer had ze binnen no time gevonden, alleen beet ze in het geweer en ging ze graven bij het breekijzer. Dat koste 4 punten.
Geweer gevonden.
Afbeelding
Hierna waren de hindernissen aan de beurt, en deze gingen vlekkeloos op het steunen op de vrije sprong na. De volgende 2 punten verloren, maar ook dit wist ik van te voren. De trap nam ze deze keer heel rustig tree voor tree.
Op de loopplank
Afbeelding
Breed!
Afbeelding
Hierna direct door naar het zoeken, Tycha wil met apporteren nog wel eens niet direct terugkomen of de stukjes laten vallen en weer oprapen. Deze keer volle bak, al moest ik bij het laatste stukje wel erg rekken om het aan te pakken.
Hierna was het optillen en overgeven van de honden aan de beurt, en hier maakte ik zelf de fout om na het commando halt, zelf niet helemaal halt te houden en ook Tycha niet halt te laten houden. 1 punt eraf voor het algemeen appèl.
Afbeelding
Het volgende onderdeel was speuren. Tycha liep diep en strak en spoor over, apporteerde razend snel het voorwerp. Alleen bij het eindvoorwerp, moest het geweer uit haar bek trekken :mrgreen: 2 punten eraf.
Afbeelding
Terug op het veld bleven alleen de oefeningen vlakte revieren, en sorteren nog over. Vlakterevieren ging perfect, alleen is Jan nu een beetje doof aan één oor :smile:
Bij het sorteren heeft ze me hartkloppingen bezorgd. Ik wist niet waar het goede buisje lag. Na het luchtnemen liep ze naar het eerste buisje, neigde tot pakken, wilde door lopen, kwam toch terug en pakte het eerste buisje en apporteerde dat. Ik was er van overtuigd, dat ze zomaar aan het rapen was gegaan en het foute buisje had. Dus heel voorzichtig een blik naar rechts waar de keurmeester stond, en daar ging tot mijn volle verbazing een duim omhoog. Ze had het goede buisje en volgens de omstanders sorteerde ze juist met volle overtuiging.
Afbeelding
De dag zat erop en ik ben razend trots op mijn meisje, ze heeft zich echt van haar allerbeste kant laten zien :ok:

Alle foto's zijn op mijn sitete bekijken
Afbeelding
Groetjes Marja
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

leuk verslag en leuke foto's Link doorgestuurd en verschillende deelnemers en kmers
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Goed gedaan en mooie foto's!
Zie dat Jolanda er ook was. :mrgreen: En Jan...lach nu eens wat meer op foto's. :smile: :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Goed gedaan en mooie foto's!
Zie dat Jolanda er ook was. :mrgreen: En Jan...lach nu eens wat meer op foto's. :smile: :smile:
ik moet aan mijn imago denken :pffff:
Jan
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Mooi verslag en foto's.
Het lijkt me trouwens een erg mooi programma om te oefenen.
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Mooi verslag en foto's.
Het lijkt me trouwens een erg mooi programma om te oefenen.
Het is ook een geweldig leuk programma om te doen.

Ik vergeet nog te melden dat de sfeer de hele dag geweldig goed, zowel tussen de deelnemers, de keurmeesters en het publiek. Van mijn eigen club waren er zelfs 4 mensen die de moeite hadden genomen dat hele eind te rijden om te komen kijken.
We hebben de hele dag door veel gelachen en de sfeer was zeer ontspannen.

Daarnaast heb ik enorm veel complimenten gekregen, zowel van andere deelnemers als van de keurmeerster en omstanders. Dit vanwege het goede appèl van Tycha. Dat maakt ook dat je met zoveel meer zelfvertrouwen op het veld loopt. Waardoor het nog beter gaat. :ok:
Afbeelding
Groetjes Marja
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Natuurlijk is Vriezenveen gezellig (is hier "om de hoek") en Jan en Jolanda waren er toch? :wink:

PS Wasde langharige Duitse herder Sjaak?
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Natuurlijk is Vriezenveen gezellig (is hier "om de hoek") en Jan en Jolanda waren er toch? :wink:

PS Wasde langharige Duitse herder Sjaak?
Ja, dat was Sjaak (geloof ik :denken: ) Dat weet Jan vast zeker.
Afbeelding
Groetjes Marja
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Natuurlijk is Vriezenveen gezellig (is hier "om de hoek") en Jan en Jolanda waren er toch? :wink:

PS Was de langharige Duitse herder Sjaak?
ja fokker Jan Rekers, Mahler meister
Jan
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:

Dat laatste wilde ik graag weten, ik ken er 2. Weet je ook welk nest?
L??
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:
janinca2002 schreef:

Dat laatste wilde ik graag weten, ik ken er 2. Weet je ook welk nest?
L??
nee weet ik zo niet
Jan
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Nogmaals gefeliciteerd :ok:
En Jan en een imago :denken: :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mooi om te zien!
janinca2002 schreef:
Welke ben jij op de foto???
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Mooi om te zien!
janinca2002 schreef:
Met de pet met opschrift K9
Jan
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Leuk verslag Marja, en nogmaals gefeliciteerd! :ok:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Mooie foto's en mooi verslag! en natuurlijk een mooie uitslag, knap gedaan jullie beiden! :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

janinca2002 schreef:
Zoek stok! schreef:Mooi om te zien!
janinca2002 schreef:
Met de pet met opschrift K9
Je kijkt idd niet zo blij bij het honden tillen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat goed zeg :ok:
Leuke foto's ook :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Leuk! Gefeliciteerd :ok:
Even een vraagje, dat optillen en overhandigen van je hond, is dat met een bekende? Nu wel dus in jouw geval, maar mag je zelf weten met wie je dat onderdeel doet? Ook bv je partner om maar wat te noemen? Dat omdat ik weet dat Eva niet opgetild wil worden door een vreemde. Zouden we haar misschien wel kunnen leren maar omdat ze het waarschijnlijk echt niet wil gaat dat moeite kosten en als het met een bekende persoon kan is dat prima en kan ze het al omdat wij haar 4 keer per dag optillen ivm de trap :mrgreen:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:Leuk! Gefeliciteerd :ok:
Even een vraagje, dat optillen en overhandigen van je hond, is dat met een bekende? Nu wel dus in jouw geval, maar mag je zelf weten met wie je dat onderdeel doet? Ook bv je partner om maar wat te noemen? Dat omdat ik weet dat Eva niet opgetild wil worden door een vreemde. Zouden we haar misschien wel kunnen leren maar omdat ze het waarschijnlijk echt niet wil gaat dat moeite kosten en als het met een bekende persoon kan is dat prima en kan ze het al omdat wij haar 4 keer per dag optillen ivm de trap :mrgreen:
Ik was er echt van overtuigd (en met mij mijn clubgenoten) dat dat optillen ook voor Biène een probleem zou zijn en dan met name het overgeven aan een ander.
Achteraf hebben we ons daar voor niets over druk gemaakt want ze laat het prima toe. Ze vindt het niet leuk (oortjes naar achteren) maar ze ondergaat het. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tycha
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Leuk! Gefeliciteerd :ok:
Het is inderdaad wat Inge zegt, ik dacht ook dat Tycha dat nooit goed ging vinden en liet haar door een bekende tillen. Nu kan ik haar aan iedereen overgeven.
Maar ik dacht, dat werd mij in het begin verteld, dat je ook de hond aan een bekende mag overgeven. Maar het kan ook zijn dat, dat inmiddels weer veranderd is. Je kan even op de site van de KNPV kijken, daar staat het reglement en als het zo is dan moet het er in staan. Kijk dan onder het kopje zoekhonden, reglement basis.
Afbeelding
Groetjes Marja
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

G. Het optillen, het overgeven en het weer in ontvangst nemen van de hond
De geleider en of de vervanger(s) tilt/tillen de hond op, loopt/lopen er ongeveer 5 meter mee en geeft/geven
de hond over aan een ander persoon.
Deze persoon geeft de hond vervolgens aan de geleider terug.
Het begin en het einde van de oefening
De oefening begint op een teken van de keurmeester en is geëindigd als de hond door de geleider en of
diens vervanger weer op de grond is gezet.
Uitmuntend gedrag van de geleider
Op een teken van de keurmeester tilt/tillen de geleider/vervanger(s) zijn hond op en loopt/lopen er ongeveer
5 meter mee en geeft/geven daar zijn hond over aan een ander persoon.
Na een teken van de keurmeester wordt de hond aan de geleider en of diens vervanger teruggegeven,
waarna de hond op de grond wordt gezet.
Uitmuntend gedrag van de hond
De hond laat zich gemakkelijk optillen en doorgeven.
Keuringsmethodiek voor de beoordeling van de geleider:
Afwijkend gedrag
Als de geleider en of diens vervanger, niet de voorgeschreven meters loopt/lopen en de hond niet over
kan/kunnen geven, vindt er geen waardering plaats.
Keuringsmethodiek voor de beoordeling van de hond:
Tolerantie
Het is toegestaan dat zware honden door 2 personen worden opgetild en of ontvangen.
Afwijkend gedrag
De hond laat zich moeilijk optillen of doorgeven.
1 Punt wordt in mindering gebracht als de hond enige schichtigheid, angst of nervositeit laat zien.
2 Punten worden in mindering gebracht als de hond schichtigheid, angst of nervositeit laat zien, maar door
zoals aangegeven is de ander persoon in principe geen bekende, je kunt ook de oefening gewoon laten dan krijg je de punten niet.
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Leuke foto's Marja! Je kunt met recht trots zijn :ok:
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

gefeliciteerd hoor!
laeken
Zeer actief

Bedankt Jan, dan weet ik dat. Mocht het niet willen dan kan de oefening dus weggelaten worden? Zijn er meer punten waarop er zwaar lichamelijk contact is met vreemden? Dus echt vasthouden of betasten oid? Puur om een beeld te hebben. :wink: Werken met een vreemde is geen probleem. Apporteren ook niet. Vasthouden bij de halsband en omklemmen laat ze absoluut niet toe.

Niet dat ik denk dat dat niet gaat als ik het intrain, maar dat zijn wel zaken waaraan dan gewerkt moet worden want Eva wil het niet graag want ze denkt dan aan de dierenarts of keurmeester waar ze niet al te tof op reageert. Maar gezien ze eerder wel meer dingen niet tof vond en nu veel makkelijker wordt denk ik dat het net als bij Biene misschien wel ineens heel erg mee zal vallen. Lijkt me ook wel goed voor haar. :ok:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Marc, het komt wel vaker voor dat honden het in eerste instantie niet zo prettig vonden maar eigenlijk lukt het altijd wel hoor. In de andere onderdelen is "zwaar lichamelijk contact" niet gewenst, maar dit overdragen heeft natuurlijk wel een functie, het is niet zomaar een oefeningetje :wink:
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Marc, even om te laten horen hoe een hond kan veranderen in de loop der jaren met de juiste aanpak en training.

Mijn hond liet zich absoluut niet aanraken door vreemden en beet dan ook gericht. Nu kan iedereen haar aaien. En is ook het tillen geen enkel probleem. Ze wil zelfs niet anders dan geaaid worden en ligt het liefst bij iedereen op schoot.
Afbeelding
Groetjes Marja
laeken
Zeer actief

tycha schreef:Marc, even om te laten horen hoe een hond kan veranderen in de loop der jaren met de juiste aanpak en training.

Mijn hond liet zich absoluut niet aanraken door vreemden en beet dan ook gericht. Nu kan iedereen haar aaien. En is ook het tillen geen enkel probleem. Ze wil zelfs niet anders dan geaaid worden en ligt het liefst bij iedereen op schoot.
Hoe heb je dat gedaan? Eva heeft het niet zo sterk als jouw hond het had maar ik laat haar zeker niet door iedereen aaien omdat mensen al snel op de kop gaan aaien/kloppen of de snuit pakken en denken dat ze dat lekker of leuk vindt. Dat accepteert ze absoluut niet en dat hebben we getest met iemand die er verstand van heeft. Aaien is ok maar niet van harte, krabbelen op de borst ook, koekje aannemen is geen probleem en dan wordt ze ook echt opdringerig en vrij. Om de snuit pakken of willekeurig welke dominante handeling accepteert ze alleen van ons. Klopjes geven trekt ze ook niet van andere mensen en vastgepakt worden al helemaal niet. Spelen met de bal ed vindt ze met redelijk bekenden wel erg leuk.

We merken wel heel sterk dat met de leeftijd ook de tolerantie toeneemt maar als jij zo stelt dat je van gericht bijten naar een allemansvriend hebt getraind ben ik zeer benieuwd naar hoe je dat gedaan hebt. :ok:
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
tycha schreef:Marc, even om te laten horen hoe een hond kan veranderen in de loop der jaren met de juiste aanpak en training.

Hoe heb je dat gedaan? Eva heeft het niet zo sterk als jouw hond het had maar ik laat haar zeker niet door iedereen aaien omdat mensen al snel op de kop gaan aaien/kloppen of de snuit pakken en denken dat ze dat lekker of leuk vindt. Dat accepteert ze absoluut niet en dat hebben we getest met iemand die er verstand van heeft. Aaien is ok maar niet van harte, krabbelen op de borst ook, koekje aannemen is geen probleem en dan wordt ze ook echt opdringerig en vrij. Om de snuit pakken of willekeurig welke dominante handeling accepteert ze alleen van ons. Klopjes geven trekt ze ook niet van andere mensen en vastgepakt worden al helemaal niet. Spelen met de bal ed vindt ze met redelijk bekenden wel erg leuk.

We merken wel heel sterk dat met de leeftijd ook de tolerantie toeneemt maar als jij zo stelt dat je van gericht bijten naar een allemansvriend hebt getraind ben ik zeer benieuwd naar hoe je dat gedaan hebt. :ok:
toen ik met haar op de club kwam was ze net 7 maanden. Gelukkig heeft bij een knpv club niet iedereen de neiging om iedere hond maar te aaien, behalve 1 vrouw, die pakte Tycha direct om haar snuit en het was gelijk hap. Tycha gaat en ging altijd heel vrolijk naar iedereen toe, maar aaien was een ander verhaal. Een aai over haar lichaam was vaak wel goed, maar was ook persoons afhankelijk. Eigenlijk heb ik er niet echt iets bijzonders aangedaan. Maar haar aan het eind van de training steeds maar gewoon tussen de mensen laten lopen. De persoon die op de club een beetje de leiding heeft, heeft als eerste haar vertrouwen gewonnen. Niet door haar bijvoorbeeld brokjes of zo te geven maar haar gewoon in haar waarde te laten. Als ze naar mensen toe gaat, haar gewoon laten gaan en niet meteen aaien wanneer ze contact zoekt.
Ik denk dat bij Tycha het voor een groot deel vertrouwen in mensen is, en ze is in de loop der jaren mensen steeds leuker gaan vinden. In eerste instantie merkte ik dat zodra ik op de club was iedereen daar haar kon aaien. Terwijl dat op vreemd terrein niet zo was. Later liet ze zich op ieder trainings terrein aaien. Voor haar was de associatie training en mensen positief.

Als ik jou verhalen hoor over Eva, vind ik Eva heel veel op mijn hond lijken toen ze jong was. Ik denk dat als je haar gewoon in haar waarde laat en ze gewoon mensen leert vertrouwen in alle opzichten dat in de loop der tijd steeds toleranter wordt.

Persoonlijk ben ik niet voor opdringen, wanneer een hond niet geaaid wil worden hoeft dat van mij ook niet. Tycha beet ook niet zomaar uit het niets. Het was altijd te herleiden naar een handeling van de persoon die haar wilde aaien.
Soms nog waarschuw als ze haar aaien dat ze niet haar bek beet pakken. Wat dat aangaat blijf ik altijd alert.

Maar goed ze wordt volgend jaar 6 en heeft natuurlijk al heel veel meegemaakt. Eerst 3 en half jaar PH1 training en nu al weer anderhalf jaar basis.
Afbeelding
Groetjes Marja
laeken
Zeer actief

Bedankt voor je uitleg. Dan doen wij precies wat jij deed. Niet stimuleren, geen gedoe en geen koekjes meer. Het gaat al veel beter nu ze weet dat mensen niks van haar moeten en zij niks moet van die mensen. Op de IPO club is ze enorm gepest, aangeplaagd en betast. Dat zou goed zijn omdat ze dan kon leren wat ze wel en niet moet doen. Als ze agressief reageerde vonden ze dat grappig. :roll: Ik werd er echt gek van omdat ik elke keer vroeg "niet die hond ineens aaien" "mijn hond, afblijven!" en er is haar daar een tik gegeven toen ze hapte naar iemand die ineens haar tanden ging kijken. Echt bezopen gedrag wat mij betreft en Eva voelde ook mijn irritatie denk ik. Daarna ben ik daar nooit meer geweest maar dat is absoluut niet goed geweest. Ook heeft ze als 10 weken oude pup een tik gehad van iemand die haar wilde aaien en toen bromde ze. Tja, brommen moet je meteen afstraffen volgens die man. Voor ik het wist kreeg ze dus een tik van iemand waar ze zelf op af was gegaan en waar ze aardig tegen was tot die persoon haar wilde oppakken. Ik kon niet reageren omdat dat dan extra beladen werd voor haar. Ik heb haar gewoon zonder een reactie meegenomen en meteen afgeleid met een bal maar ik heb het idee dat ze denkt dat ze zomaar een tik krijgt van mensen. Tel daar de dierenarts met spuitjes en neusdruppels en na een vermoeide dag een vervelende keurmeester bij op en Eva heeft het dus gehad met opdringerige mensen. Ze is al een echte eenmanshond van zichzelf en dan ook nog 2 tikken en veel gezeik op die IPO-club erbij.
Sinds een paar maanden volledig negeren door iedereen is ze veel vrijer en makkelijker. Ze loopt helemaal vrij door hartje Nijmegen, niks is een probleem. Knallen etc maakt haar niks uit. Alleen wildvreemden die haar strak aankijken en iets van haar willen, dat vind ze dus niks! Nu dus naar de speurclub maandag en zoals ik uit jou verhaal lees, gewoon doorgaan met zelf laten onderzoeken zonder dat mensen zich opdringen en dan komt het helemaal goed :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”