Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup wel of niet op de slaapkamer

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Sjalot schreef:Onze laatste pup, de Schotse Herder sliep bij ons ik mijn nek in bed. Was hij bij de fokker gewend. Handig, want als hij wakker werd, werd ik ook wakker en dan ging ik naar beneden voor een plas. Ik heb nog nooit een hond zo snel zindelijk gekregen.
Op een bepaald moment koos hij er zelf voor beneden te slapen bij de andere honden. Sindsdien heeft hij nooit meer boven geslapen.
Hier net zo, ze slapen gewoon op bed en idd erg makkelijk want merk het gelijk als ze uit moeten.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik vind het stiekum wel gezellig als ik 's morgens wakker wordt met zo'n hondenlijf tegen me aan :mrgreen:
Bente klimt 's morgen heeeeeeellllll sneaky op mijn (hoge) bed en nestelt zich dan lekker :I:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix kan overal komen, alle deuren staan altijd open. Maar hij wil niet op ons bed en dat vind ik ook wel prima eigenlijk. Als er iets is maakt hij ons wel wakker maar hij slaapt in z'n slaapmand. Hij gaat ook echt op bed 's avonds. Dan staat hij op, kijkt ons even aan en gaat in z'n slaapmand. Dat vind ik zo leuk altijd :smile:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Keeffer sliep altijd bij mij op de kamer. Ik ben hem zo langzaamaan aan het verhuizen naar beneden. Eerst in de gang boven slapen en daarna naar beneden. Dat probeer ik in ieder geval. Hij piept niet. Maar ik vind het wel gezellig hoor, als hij in de kamer ligt. Alleen ben ik een lichte slaper, dus als Keeff zn kont keert word ik al wakker van het geluid. Dus het is heeeeeeeeeeeeeeerlijk als hij op de gang aan het pitten is, lekker stil. :wink:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

wij beneden bij de pup. honden slapen hier niet bij ons boven dus daar zijn we ook als pup niet aan begonnen. Is eigenlijk bij alle honden tot nu toe goed gegaan.

even een andere vraag tussendoor. als een pup niet piept, dan wil dat toch neit automatisch zeggen dat hij het prettig vindt alleen??
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Gelijk mee naar boven genomen en daar slaapt hij nog steeds
Hij kan overal liggen maar ligt altijd vooral met dit koude weer lekker onder het dekbed in mijn knieholtes lekker warm ook voor mij :mrgreen:
Afbeelding
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Jullie zullen mij vast niet aardig vinden, maar honden op of in je bed vind ik niet zo fris. Onze pups sliepen en slapen gewoon bij de andere honden in de gang en dat ging op een enkele piep de eerste nacht na altijd goed.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

flamme schreef:
even een andere vraag tussendoor. als een pup niet piept, dan wil dat toch neit automatisch zeggen dat hij het prettig vindt alleen??
als een pup iets niet zint dan laat ie dat luid en duidelijk merken is mijn ervaring... En ze moeten de rest van hun leventje wel vaker iets wat ze niet leuk vinden... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

malinois schreef: hier lagen ze bij de fokker al in het nachthok.... dus die kleine ruimte zijn ze al gewend... hier heb ik verder andere honden dus alleen ligt hij niet...
ja maar die liggen toch ook allemaal apart dus hij kan er toch niet lekker tegen aan kruipen :denken:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Alles wat hier binnen komt, pup, opvanger of logee slaapt lekker bij ons, dan hebben ze de minste stress. Meestal slapen we dan zelf een aantal weken beneden zodat de nieuwkomer meteen eraan went om bij de roedel te zijn :wink:
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

estelle schreef:
Hanneke2 schreef:
marye schreef:Ik heb een aantal weken bij Caja geslapen toen ze pup was.
Nog nooit een pup gehad, maar zo zou ik het ook doen, pup wel beneden bij de groters, maar er een tijd lang 's nachts bij blijven. De overgang naar zonder baas slapen lijkt me dan veel soepeler gaan dan wanneer er uiteindelijk verhuisd moet worden van boven naar beneden.
Of gewoon niet laten verhuizen maar gezellig allemaal op de slaapkamer.
:mrgreen:

Al mijn honden hebben als pup (of de herplaatsers als jonge hond) bij ons geslapen op de slaapkamer. Ghaya lag bijv. gezellig tussen ons in of naast het bed. Chello lag liever op de grond bij het voeteneind.
Woopy kwam er weer later bij en die lag op de grond in de slaapkamer.
Hera lag ook bij ons als pup.

Uiteindelijk sliepen alleen Ghaya en Hera nog bij ons op de slaapkamer omdat ik dat zelf gezellig vindt.
De rest bleef op een gegeven moment in ons vorige huis beneden omdat de trap naar boven te stijl was. Chello durfde dan niet goed naar beneden en Woopy sliep liever op de bank.
Dat is dus allemaal probleemloos verlopen ondanks dat ze dus allemaal jaren bij ons op de slaapkamer hadden gelegen.
Lopen jouw herders gewoon de trap op?
Toen ik Roy eens wilde douchen kreeg ik hem met geen mogenlijkheid naar boven, hij begreep het niet, durfde niet.
Koekje voor koekje ging hij een treetje hoger arm ding, naar beneden deed hij echt niet, was dus de laatste keer want veertig kilo naar beneden tillen is geen pretje, wel jammer want een hondelijfje in bed is zo heerlijk warm.

yvonne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Als hier een pup is, verkast mijn matras en beddengoed tijdelijk naar de eetkamer, waar mijn volwassen honden ook slapen, en ga ik dus bij de pup slapen in plaats van andersom. Ik vind dat zelf prettiger, omdat de pup dan direct went om bij mijn andere honden te zijn, en ook went aan de plek waar ze altijd zal slapen. Hier werkt dat altijd prima, na een poosje ga ik een nachtje of wat in de woonkamer liggen zodat de pup mij niet meer direct kan zien en als dat zonder problemen gaat, verkas ik weer naar boven.

Toen we hier een pup van vrienden te logeren hadden (ze was rond de 6 maanden) ben ik er ook de eerste nacht bij gaan liggen om haar zichzelf niet eenzaam te laten voelen. De tweede nacht lag ze lekker samen met Sjefke en Nozem in hun manden en kon ik gewoon weer boven slapen.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Een pup gaat hier lekker naast het bed. Zo kan ik ook meteen horen, of de pup naar buiten moet...en daarnaar handelen... :wink:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Daisy hebben we beneden gehouden.
Spike is boven naast bed begonnen.

Daisy heeft 2 weken s'nachts liggen janken.
Spike heeft heerlijk geslapen zijn eerste weekjes.

Daisy is geleerd alleen te zijn.
En ja! Ook Spike is het geleerd. :ok:

Daisy heb ik, weet ik nu, verkeerd aangepakt.
Zoals het met Spike ging zou ik het zó weer doen!
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Bobbes ging naast het bed. We hadden geen keuze.
We hadden haar in de bench in de keuken. De eerste nacht ging het perfect: ze sliep en was heel moe van alle nieuwe indrukken.
De 2e nacht brak de hel echter los! Dit was geen gewoon janken, maar keihard en fel blaffen, zonder adempauze leek wel. En ze hield het vol! De buurman kwam aanbellen (het was rond een uur of 2) en we waren op dat moment al beneden want het was geen volhouden zo. Ik kreeg gewoon hartkloppingen ervan.
Dus naar boven gehaald, mand naast bed, niets meer aan de hand. En nu slaapt ze nog op de slaapkamer, maar ja, dit is ook nooit anders geweest bij ons.
Ik weet niet anders dan dat de hond mee naar boven gaat als we gaan slapen.
Ik denk dat ik het de volgende keer weer zo ga doen. Bench op slaapkamer, dan zijn ze niet alleen.
Mijn honden kunnen dus ook neit echt alleen zijn in huis. MAar dat hoeft ook niet. Ze zijn niet alleen; ze hebben elkaar. En dat scheelt een hoop.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Op de slaapkamer! In de regel krijgen bij pups in huis op een leeftijd dat zelfstandigheid nog niet aan de orde is. Op de leeftijd van 7 a 8 weken is een pup nog volledig aangewezen op het nest. Pas als de pup een week of 12 is wordt hij zelfstandiger en zal uitgaande van een natuurlijk verlooop ook vaker bv een slaapplek uitzoeken los van het nest.
Ik vind dat we zoveel mogelijk als richtlijn de ontwikkeling van de pup moeten aanhouden en het diertje niet moeten overvragen met dingen waar hij van nature nog niet rijp voor is.
Dat geeft onnodige angsten en gevoelens van machteloosheid, wat mijns inziens effect heeft op de ontwikkeling van de pup.
Dus op de slaapkamer!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

sjef schreef:Jullie zullen mij vast niet aardig vinden, maar honden op of in je bed vind ik niet zo fris. Onze pups sliepen en slapen gewoon bij de andere honden in de gang en dat ging op een enkele piep de eerste nacht na altijd goed.
Het is ook al wel een verschil als je al andere honden hebt waarmee de pup het goed kan vinden. Saar en Vera kwamen als pup beiden bij een andere hond in huis en hadden denk ik ook wel probleemloos 'alleen' met de andere hond kunnen slapen 's nachts.
Maar alles slaapt hier op de slaapkamer, dus dat is lekker makkelijk :mrgreen:
Ik zie het probleem ook niet zo om een jonge pup lekker bij je te laten slapen :19:
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Moos schreef::mrgreen:
Ik zie het probleem ook niet zo om een jonge pup lekker bij je te laten slapen :19:
Ik had het niet willen missen, ik kon er uren naar kijken.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Candy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Candy »

Mijn honden slapen in hun eigen hondenkamer als er een pup blijft gaat die gewoon mee maar die is hier natuurlijk gewend en kan dan gewoon slapen bij haar moeder
Bij pups die hier weg gaan raad ik aan om ze tot ze goed gewend zijn ze mee te nemen naar de slaapkamer eventueel in een hoge doos of bench
groetjes janneke
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Het maakt een pup ook niet uit of hij bij mensen slaapt op de slaapkamer, of in een ander vertrek met andere honden.
Het enige wat hij belangrijk vindt, is dat hij niet alleen is. MAar de meeste mensen hebben verder geen honden en dan lijkt het me wel beter om de pup mee naar de slaapkamer te nemen.
Pups zijn babies en het zijn roedeldieren. Vroeger geloofde ik ook dat een pup s'nachts in de bijkeuken moest verblijven om zindelijk te worden. Zo ben ik opgevoed, mijn moeder is op haar beurt zo opgevoed. MAar als je er even over nadenkt, is dat niet een erg eerlijke methode.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Ik heb nog nooit bij een pup geslapen of de pup bij mij. Over een aantal weken komt er hier weer een pup, en zij slaapt gezellig bij Myra in de keuken
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ja hoor, eerst stond de bench in de slaapkamer, die hebben we rustig aan verschoven naar de aangrenzende hal. Maar ik vond het zo gezellig dat er al snel een kussen in de slaapkamer lag voor Gol. Helaas besloot ze op een gegeven moment dat de bank lekkerder sliep en nu komt ze alleen nog in bed voordat ik slaap en als ze de wekker hoort.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jaap* schreef:Hij gaat ook echt op bed 's avonds. Dan staat hij op, kijkt ons even aan en gaat in z'n slaapmand. Dat vind ik zo leuk altijd :smile:
Zo waren we Bram een keer kwijt in de vakantie. We zaten buiten en na een tijdje merkte ik dat Bram er niet meer was. Ik gaan zoeken, was hij al in z'n mand naast het bed gaan liggen, in diepe slaap.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb bij DuCain 14 dagen met mijn hand in de bench geslapen, gewoon zodat hij de warmte kon voelen.
Honden kunnen hier niet op de slaapkamer, omdat er een stijle trap tussen zit :19:
dus slaap ik liever tijdelijk beneden bij ze :19:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Jaap* schreef:Hij gaat ook echt op bed 's avonds. Dan staat hij op, kijkt ons even aan en gaat in z'n slaapmand. Dat vind ik zo leuk altijd :smile:
Zo waren we Bram een keer kwijt in de vakantie. We zaten buiten en na een tijdje merkte ik dat Bram er niet meer was. Ik gaan zoeken, was hij al in z'n mand naast het bed gaan liggen, in diepe slaap.
Moos en Saar hebben een periode een paar keer in de week de avonden alleen gezeten (tot 22:30), en als ik dan thuis kwam lagen ze ook altijd al in de manden in de slaapkamer :mrgreen:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ik ben van plan om met de komst van onze nieuwe pup een tijd beneden te gaan slapen,of op een opklap bed of op de bank.in princiepe kan hij ook mee naar boven,maar aangezien ik hem later toch echt beneden wil hebben doe ik het op deze manier.kijken of ik aan slapen toe kom dan met een pup en 2 volwassen honden die het heel erg leuk vinden vrouwtje beneden op de bank :mrgreen:
Afbeelding

jemble 5 maanden
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes

Ongelezen bericht door Jeannet »

Swift en Myrthe heb ik als pup ook bij mij in de slaapkamer gehad. Myrthe sliep bij mij op bed als pup en Swift had ik in de benche. Nooit geen problemen mee gehad. Later toen ze ouder waren konden ze kiezen waar ze gingen liggen. Meestal was dit inderdaad op bed. Het waren ook geen onrustige slapers, dus mochten ze dat ook :mrgreen:

Mijn volgende pup gaat ook eerst in de benche of op bed in de slaapkamer. Heeft ze in ieder geval nog wat gezelligheid.
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Hier geen puppen ervaring, maar ook mijn herplaatsers van 1 jaar en 8 maanden hoefden de eerste nachten niet alleen te slapen. Je wordt toch als hond/pup uit je vertrouwde omgeving gehaald, alles is eng en nieuw en dan is het m.i. best prettig om niet alleen te hoeven zijn. :slaap:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Eline* schreef:Op de slaapkamer! In de regel krijgen bij pups in huis op een leeftijd dat zelfstandigheid nog niet aan de orde is. Op de leeftijd van 7 a 8 weken is een pup nog volledig aangewezen op het nest. Pas als de pup een week of 12 is wordt hij zelfstandiger en zal uitgaande van een natuurlijk verlooop ook vaker bv een slaapplek uitzoeken los van het nest.
Ik vind dat we zoveel mogelijk als richtlijn de ontwikkeling van de pup moeten aanhouden en het diertje niet moeten overvragen met dingen waar hij van nature nog niet rijp voor is.
Dat geeft onnodige angsten en gevoelens van machteloosheid, wat mijns inziens effect heeft op de ontwikkeling van de pup.
Dus op de slaapkamer!
Ik begrijp je betoog volledig, alleen vraag ik me af waarom je het alleen hebt over de pup verhuizen naar de slaapkamer, en niet je bed verhuizen naar de toekomstige slaapplek van de pup.
Ik slaap zelf dus altijd bij die toekomstige slaapplek met mijn pup (en de andere honden) totdat de pup het alleen af kan. Op die manier went de pup direct aan de slaapplek, zonder dat je na een poos de pup hoeft te wennen aan het niet meer in de slaapkamer slapen maar elders in het huis.
Dit even in het geval van een pup die later niet op de slaapkamer komt te slapen, zoals bij ons in huis. Als je pup altijd in de slaapkamer mag blijven slapen, zou ik zelf ook de pup mee naar de slaapkamer nemen (dat wordt immers de vaste slaapplek van de pup).

Dat je een pup niet alleen aan zijn/haar lot over laat snap ik perfect, maar waarom de enige beschreven optie meenemen naar de slaapkamer is, is mij niet geheel duidelijk.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Addy schreef:
malinois schreef: hier lagen ze bij de fokker al in het nachthok.... dus die kleine ruimte zijn ze al gewend... hier heb ik verder andere honden dus alleen ligt hij niet...
ja maar die liggen toch ook allemaal apart dus hij kan er toch niet lekker tegen aan kruipen :denken:
nee dat klopt... maar blijkbaar hebben ze daar dus ook weinig behoefte aan anders lieten ze het wel merken lijkt me...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”