Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze pups staan te trappelen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
billy schreef::mrgreen: Baco vraagt meteen wat is een balletje :mrgreen:
zoiets geks waarvan sommige baasjes denken dat het honden automatisch hypnotiseert :mrgreen: .
Och ja, hoe vaak ik dat niet van hondenmensen gehoord heb. ,,Dan neem je toch een balletje mee". Yeah right, alsof Bram een bal prefereert boven hetgeen hij dan in z'n kop heeft :wink:
ja, compleet gek hè hoe die idee echt bij heel veel mensen leeft dat je per definitie iedere hond gek kan maken van een balletje/speeltje :denken: ? ik snap daar dus ook geen bal van :mrgreen: .
tja je kunt er de gek mee aansteken dat moet je zelf weten... je hebt meer dingen dan een balletje... :roll: Ik heb een mishandelde X-kees gehad die totaal geen idee had wat je met een bal moest doen, maar voor eten deed ze heel veel kan ik je vertellen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Moos schreef:
billy schreef:
Heel eerlijk hoeft Baco ook niet balletjesgek te zijn hoor, moet er niet aan denken dat ik wandel met een Baco die alleen maar denkt balletje, balletje, ik wil mn balletje. :mrgreen:
Alhoewel hij dan misschien wel perfect zou luisteren. :idea:

Groetjes Els
Maar dat is weer het andere uiterste natuurlijk :wink: Vera is balletjesgek, maar een hond die alleen maar rondloopt van "bal bal bal!!" wil ik ook absoluut niet :N: :mrgreen:
Vera krijgt dus de bal als beloning voor het hierkomen in moeilijke situaties, dan mag ze hem een paar keer apporteren en/of vangen, en dan gaat ie weer in mijn zak. Kan ze zeuren tot ze een ons weegt, maar die bal krijgt ze nooit als ze erom vraagt. Kortom, dat erom zeuren heeft ze lang geleden al opgegeven, en ze vraagt nooit om de bal, maar weet wel dat dat haar beloning is voor komen en komt daardoor dus tot nog toe als een speer :wink:
Er is 1 uitzondering, als er een jogger aankomt mag ze naast me komen 'vragen' om de bal. Dat weet ze ook, en als ze een jogger ziet komt ze dus ook als een speer naar mij toe "ja, kom maar op met die bal :lol: "
:mrgreen:
Ja is ook zo hoor, je kan het trainen natuurlijk, alleen als beloning voor bepaald gedrag. :ok:

Ach Baco vraagt gewoon een heel andere manier van trainen, maar voor mij heel interessant, hoe krijg ik hem zo dat hij doet wat ik wil en dat lukt steeds beter, maar je moet heel veel geduld en inlevingsvermogen hebben, ze doen nooit iets zomaar of omdat de baas het leuk vind. :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: ja, compleet gek hè hoe die idee echt bij heel veel mensen leeft dat je per definitie iedere hond gek kan maken van een balletje/speeltje :denken: ? ik snap daar dus ook geen bal van :mrgreen: .
Ik ben al zo blij dat ik voor elkaar heb dat Bram op elk gewenst moment wil spelen in training! Maar nee, het gaat echt nooit gebeuren dat ik hem met een bal of welk ander speeltje dan ook van een ander plan in z'n hoofd ga weerhouden.
dat is het verschil, dat andere plan krijgt ie hier niet in zn kop op het veld, want hij kent het programma op zn duimpje en weet wat hem te doen staat. :ok:

Buiten het veld weet hij dat hij terug moet komen omdat hij anders een probleempje heeft... mij. Ik ga hem persoonlijk halen nl en dat is niet zo prettig over het algemeen. Dan kun je de volgende keer toch beter komen als je geroepen wordt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Aussie? Welnee joh, een Pekinees; maakt toch niks uit :mrgreen:
Scheelt ook een hoop ruimte :mrgreen:
Kan je in de small bij behendigheid ook :mrgreen: :mrgreen: En dan wel trainen met balletje he :idea:

Het is dat Saar er absoluut de hond niet naar is, en ik mijn honden niet 'uitleen', maar Saar doet dus echt niks met ballen. Echt gewoon helemaal niks. Ze rent er niet eens 1 pas achteraan, kijkt er niet naar, wil er niks mee.
Het zou zo leuk zijn om haar aan iemand uit te lenen die claimt dat elke hond ballengek te maken is. Als ze het lukt Saar alles te laten doen voor de bal ben ik om :mrgreen: :wink:
zeg nooit nooit, de trainer van mn oude vereniging heeft mn mishandelde x-kees aan het bijten met pakwerk gekregen... dus ik zeg niet snel meer dat iets niet lukt...
En dan heb ik het natuurlijk niet over een compleet IPO III programma... maar het bijten op zich op een mouw.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: ja, compleet gek hè hoe die idee echt bij heel veel mensen leeft dat je per definitie iedere hond gek kan maken van een balletje/speeltje :denken: ? ik snap daar dus ook geen bal van :mrgreen: .
Ik ben al zo blij dat ik voor elkaar heb dat Bram op elk gewenst moment wil spelen in training! Maar nee, het gaat echt nooit gebeuren dat ik hem met een bal of welk ander speeltje dan ook van een ander plan in z'n hoofd ga weerhouden.
dat is het verschil, dat andere plan krijgt ie hier niet in zn kop op het veld, want hij kent het programma op zn duimpje en weet wat hem te doen staat. :ok:

Buiten het veld weet hij dat hij terug moet komen omdat hij anders een probleempje heeft... mij. Ik ga hem persoonlijk halen nl en dat is niet zo prettig over het algemeen. Dan kun je de volgende keer toch beter komen als je geroepen wordt.
Wat doe je dan als je je honden moet ophalen?

Ik maak namelijk niet zo heel veel indruk als ik Gol moet ophalen..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:en, wat denk je - stel, je hebt een chow-reu die nogal damesgek is - kan jij hem op een trainingsveld gek maken op een balletje met dat teefje in de buurt? (offeuhhh, kan je hem überhaupt gek maken op een balletje :F: ?)
er zijn ook andere dingen dan een balletje waar je een hond gek op kunt maken... (mijn hond zal zn apporteerblok nl nooit willen ruilen voor een bal, die is voor hem toch nog een tikkie leuker)
het gaat hem ook niet om het voorwerp balletje op zich, maar om de idee dat er ontzettend veel honden zijn die je nergens echt 'gek' kan op maken, toch niet in die mate dat je het als afleiding zou kunnen gebruiken.

dat neemt niet weg dat ik wel denk dat je op heel wat van die honden met gewoon appèl (zonder afleiding met speeltje) ook al een heel eind zou komen hoor, maar nooit in die mate dat je hond dan nog echt leuk en aktief met jóu bezig zou zijn, op het trainingsveld.

appèl zal dan in dagdagelijkse omstandigheden wel genoeg zijn om een teefjesgekke reu bij je te houden/roepen, maar verwacht dan alsjeblief niet nog een keer dat die de hele wereld rondom zich zal vergeten om leuk met jou te gaan spelen.
maar dat hoeft toch ook niet, het gaat er toch om dat er gewoon loopse teven lopen en dat hij normaal doet wat er gevraagd wordt van hem?
Dat heb ik toch al eerder gezegd... ik wil dat wel bij mijn honden inderdaad... aangezien ze niet naar iets anders mogen kijken op het veld... maar dat is niet nodig bij een gehoorzaamheidscursus. Wat wel nodig is dat ze leren luisteren en als je dan de problemen gaat ontwijken dan ben je daar een heel eind, maar ja... thuis ontwijk je die problemen niet en dan heb je een probleem.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

malinois schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Aussie? Welnee joh, een Pekinees; maakt toch niks uit :mrgreen:
Scheelt ook een hoop ruimte :mrgreen:
Kan je in de small bij behendigheid ook :mrgreen: :mrgreen: En dan wel trainen met balletje he :idea:

Het is dat Saar er absoluut de hond niet naar is, en ik mijn honden niet 'uitleen', maar Saar doet dus echt niks met ballen. Echt gewoon helemaal niks. Ze rent er niet eens 1 pas achteraan, kijkt er niet naar, wil er niks mee.
Het zou zo leuk zijn om haar aan iemand uit te lenen die claimt dat elke hond ballengek te maken is. Als ze het lukt Saar alles te laten doen voor de bal ben ik om :mrgreen: :wink:
zeg nooit nooit, de trainer van mn oude vereniging heeft mn mishandelde x-kees aan het bijten met pakwerk gekregen... dus ik zeg niet snel meer dat iets niet lukt...
En dan heb ik het natuurlijk niet over een compleet IPO III programma... maar het bijten op zich op een mouw.
Ja, maar dat is ongeveer hetzelfde als dat iemand Saar zover zou krijgen dat ze achter de bal aangaat en hem wellicht ook nog in haar bek neemt.
Dat dat te bereiken is, als je maanden hebt, geloof ik direct.
Maar ik heb het over haar zodanig ballengek maken dat de wereld kan vergaan als ze haar bal maar heeft. Ik zie het niet gebeuren, maar daarom zou het een leuk experiment zijn wat helaas niet is uit te voeren :mrgreen: :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gollum schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:

hij krijgt op zn flikker (en dan bedoel ik niet dat ik hem in elkaar ram oid natuurlijk) en dan gaat ie aangelijnt mee naar de auto (geen gesnuffel meer), de auto in naar huis... of hij nu wel iets gedaan heeft (poepen etc.) of niet... da's dan jammer voor hem...maar het is direct uit met de pret.
En dat werkt hier in ieder geval uitstekend... hoef het over het algemeen maar een keer of 2 a 3 te doen en ik heb er geen problemen meer mee...
Hier is hier, aangezien het om leven of dood zou kunnen gaan en dat is het enige waar ik heel veel waarde aan hecht buiten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Ja, maar dat is ongeveer hetzelfde als dat iemand Saar zover zou krijgen dat ze achter de bal aangaat en hem wellicht ook nog in haar bek neemt.
Dat dat te bereiken is, als je maanden hebt, geloof ik direct.
ik denk niet dat je het zal geloven maar het is bij Dusty in 1 avond gebeurd.... :wink: en dat is dan allemaal heel vrijwillig en veel spelen maar je moet het kunnen, ik zou het haar niet hebben kunnen leren daar ben ik heel eerlijk in.
Maar ik heb het over haar zodanig ballengek maken dat de wereld kan vergaan als ze haar bal maar heeft. Ik zie het niet gebeuren, maar daarom zou het een leuk experiment zijn wat helaas niet is uit te voeren :mrgreen: :wink:
da's inderdaad jammer... maar dat geloof ik ook niet. Wellicht wel als ze wat jonger was geweest al zal ik niet zeggen dat ze dan compleet idolaat zal worden want daarvoor zal er toch wat buitdrift in de hond moeten zitten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef: Scheelt ook een hoop ruimte :mrgreen:

daar vind ik op zich niet zoveel uitzonderlijks aan - het is nou niet dat keeshonden bekend zouden staan om hun onafhankelijkheid of gebrek aan buitdrift, dus individuele gevallen zal je zeker aan het bijten krijgen - maar dat heeft weinig te maken met het feit dat er honden zijn waarbij dat niet lukt.
ze had totaal geen buitdrift en door haar angst (mishandeling) was ze als de dood voor mannen en liep ze het liefst weg....
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
ik denk niet dat je het zal geloven maar het is bij Dusty in 1 avond gebeurd.... :wink: en dat is dan allemaal heel vrijwillig en veel spelen maar je moet het kunnen, ik zou het haar niet hebben kunnen leren daar ben ik heel eerlijk in.
Ik geloof dat wel hoor, zeker omdat, wat Inge ook al zegt, keeshonden ook geen honden zijn waarbij je zou denken dat die nooooit zouden bijten in de mouw ofzo.
Ik denk overigens zelfs dat je Moos ook zover had kunnen krijgen hoor, om in de mouw te bijten :wink:

da's inderdaad jammer... maar dat geloof ik ook niet. Wellicht wel als ze wat jonger was geweest al zal ik niet zeggen dat ze dan compleet idolaat zal worden want daarvoor zal er toch wat buitdrift in de hond moeten zitten.
Ja, dat denk ik dus ook :wink:
Ik denk dat het bij Vera trouwens weer veel meer die apporteerdrift is dan buitdrift waardoor ze zo dol op de bal is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:of, als het toch allemaal niet uitmaakt, waarom ga jij niet op voor ipo3 met een beagletje?
ik niet, wil niks anders dan een mechelaar (loop toch ook niet met onze dobers :19: ) en natuurlijk maakt het uit anders neem je niet een hond uit bepaalde lijnen... maar daar gaat het hier toch helemaal niet om? Het gaat om een simpele gehoorzaamheidsles...En over loopse teven wel of niet op cursus....
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

malinois schreef:
Gollum schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef: Ik ben al zo blij dat ik voor elkaar heb dat Bram op elk gewenst moment wil spelen in training! Maar nee, het gaat echt nooit gebeuren dat ik hem met een bal of welk ander speeltje dan ook van een ander plan in z'n hoofd ga weerhouden.

hij krijgt op zn flikker (en dan bedoel ik niet dat ik hem in elkaar ram oid natuurlijk) en dan gaat ie aangelijnt mee naar de auto (geen gesnuffel meer), de auto in naar huis... of hij nu wel iets gedaan heeft (poepen etc.) of niet... da's dan jammer voor hem...maar het is direct uit met de pret.
En dat werkt hier in ieder geval uitstekend... hoef het over het algemeen maar een keer of 2 a 3 te doen en ik heb er geen problemen meer mee...
Hier is hier, aangezien het om leven of dood zou kunnen gaan en dat is het enige waar ik heel veel waarde aan hecht buiten.
Wat is jouw defenitie van op de flikker geven? Alleen schelden of ook vastpakken bij de halsband bijvoorbeeld?
Ik scheld op Gol en lijn haar direct aan, maar ga nog wel verder met wandelen. Misschien moet ik ook maar eens proberen echt direct naar huis met haar te gaan.

wbt het topiconderwerp; ik vind het heel dubbel. Ik lees over gebruikers van geleidehonden die heel goed met hun hond omgaan, doen ook veel met hun hond buiten het werk om en zijn echt liefhebbers. Maar ik lees ook over geleidehondengebruikers die helemaal niet goed met hun hond omgaan, de honden hebben echt een rotleven.
Om nou te zeggen afschaffen die hap zou ik ontzettend rot vinden voor de mensen die wél goed met hun maatje omgaan.
Ik pleit voor een (nóg) betere begeleiding.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gollum schreef:Wat is jouw defenitie van op de flikker geven? Alleen schelden of ook vastpakken bij de halsband bijvoorbeeld?
ik pak hem meestal bij zn wangetjes... :wink: ze hebben hier geen band om...
vastpakken in zn nek, en bij zn wangetjes en hem boos toespreken... daarna is het eind van t uitje
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:En over loopse teven wel of niet op cursus....
en dus ook over het feit of je dan nog van alle types honden kan verwachten dat je hun aandacht kan blíjven vasthouden - niet voor 10 seconden maar voor de volledige duur van de training.

en nee, dat kan je niet - ook jij niet als het niet meer over mecheltjes alleen gaat.
dus moet je ze dan maar gaan ontwijken met alle ellende van dien thuis...?
Ik ken maar heel weinig (eigenlijk geen) honden op een gehoorzaamheidscursus die hun aandacht op hun geleider hebben gedurende de hele training... dat kan ook niet met de manier waarop er getraint wordt... allemaal 1 voor 1 en de rest moet wachten... :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef: dat zie je mij nergens zeggen. ik vind wel dat een reu nog voldoende onder appèl moet staan om naar je te luisteren voor de tijd die er normaal nodig zou zijn om een loopse teef te passeren - niet dat hij er een uur zou moeten staan op kijken maar ondertussen toch zijn baasje veel leuker zou moeten vinden :cheer: .
Dat is precies wat ik ook bedoel, maar we hebben daar al eerder een discussie over gehad :mrgreen: Het verschil tussen die Mechelaar uit africhtingslijnen en de Beagle is nou juist dat die eerste ook bij flinke afleiding bereid is werk te verrichten. Die tweede zal veel eerder afhaken. Natuurlijk kun je die tweede ook leren om tijdens wandelingen te komen als je dat wilt en een loopse teef te passeren zonder te verdwijnen. Maar een uur volgwerk, terug plaats, apporteren, posities etc is een ander verhaal. En juist daarom worden honden gefokt om te werken. Die hebben zo'n enorme drive dat ze altijd gaan, ongeacht de afleiding. Doen ze dat niet, dan redden ze het niet op topniveau in de sport. En nee, dat is niet allemaal training. Als aanleg geen rol speelt, dan vind ik het heel bijzonder dat het vandaag weer een werkhonden-parade was tijdens agility :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef:En over loopse teven wel of niet op cursus....
en dus ook over het feit of je dan nog van alle types honden kan verwachten dat je hun aandacht kan blíjven vasthouden - niet voor 10 seconden maar voor de volledige duur van de training.

en nee, dat kan je niet - ook jij niet als het niet meer over mecheltjes alleen gaat.
dus moet je ze dan maar gaan ontwijken met alle ellende van dien thuis...?
dat zie je mij nergens zeggen. ik vind wel dat een reu nog voldoende onder appèl moet staan om naar je te luisteren voor de tijd die er normaal nodig zou zijn om een loopse teef te passeren - niet dat hij er een uur zou moeten staan op kijken maar ondertussen toch zijn baasje veel leuker zou moeten vinden :cheer: .
maar dat voldoende nodig is er blijkbaar niet anders was er niet zoveel weerstand om loopse teven toe te laten.
Ik zeg ook nergens dat je een uur moet staan en aandacht vragen..? Maar hij moet wel normaal kunnen functioneren en dat kan al niet als je een hond hebt die op dat moment totaal niets anders meer ziet dan die loopse teef...
Dat ik die aandacht wel op het veld eis, dat wil niet zeggen dat je dit bij een simpele gehoorzaamheidscursus ook moet eisen. Al vind ik wel dat de nadruk op aandacht als je niets doet soms wel iets meer aandacht mag krijgen bij een aantal hondenscholen... want er zijn er genoeg die de rest van de mensen maar een beetje laten staan... hond doet van alles en nog wat en baasjes staan rustig te kleppen...
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik heb een duitse herder teef die met niks te motiveren is, geen speeltje en geen voertje, terwijl het toch een enorme vreetbak is.
Daar heb ik me maar bij neergelegd en ik begrijp het dus best als mensen zeggen dat hun honden niks aan een voertje, een bal of ander speeltje vinden.

Maar wat ik wel denk is dat als je heel vroeg begint met dat balletje aantrekkelijk te maken je een grotere kans hebt dat je hondje er gek van raakt.
Wat ik bijvoorbeeld nooit gedaan heb (tot ik stopte met trainen) was de bal weggooien.
De bal is vanaf dat hij 7 weken oud was altijd alleen gebruikt als beloning en om samen mee te spelen. Hij de bal vast en ik het touwtje.

Ik heb dus ook zo'n hond die op het veld niet op- of omkijkt naar een loopse teef.
Dat deed ie uiteraard niet vanaf het begin en het ging ook niet vanzelf (ben zelfs een keer gezakt voor een examen vanwege een bijzonder lekker ruikende teef) maar dat heeft ie geleerd door continue zn aandacht te vragen en zo intensief bezig te zijn dat ie gewoon geen tijd had voor die loopse teef.

Als we nu een loopse teef tegenkomen is hij zich daar wel van bewust, maar moeite om hem mee te krijgen heb ik niet.
Als ik zeg dat het afgelopen is is het ook afgelopen en gaan we gezellig samen verder.

En voordat iemand daar weer over begint te gillen, wij hebben hiervoor nooit een tt gebruikt.

edit: verduidelijking
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ach met die Beagle loop je dat programma ook niet zonder loopse teef, dus what's the point.
En ja, ik beweer wel dat elke hond trainbaar is. Niet met een balletje of met voer? Dan moet je creatief zijn er is altijd iets te bedenken waar je de aandacht cq. de motivatie mee opwekt.
Ik heb achtereenvolgens met een Boxer, een Schnautzer, een Dobermann, een Jack Russel, een Mastiff, nog een Jack Russel
een Bullmastiff, een Duitse Herder, Hollandse Herder en een Mechelse Herder getraind en die waren uiteraard geen van allen op dezelfde manier te trainen, dus moest je creatief zijn. BV. de mastiff hebben we met man en macht geleerd te apporteren voor GG II, hoe ? Door iedereen te laten stoppen met waar ze mee bezig waren en masaal te applaudiseren als hij het blok in zijn bek nam, die hond was gek op in het middelpunt van de belangstelling staan en liep dan heel trots met apporteerblok in de bek zijn ererondje over het veld :smile: .
Kortom het gaat niet allemaal van zelf, maar het gaat wel !
Allemaal konden ze ten alle tijden loslopen, dus in het "dagelijks leven".
Behalve nu dus de onvolprezen gehoorzame mechelaar, haha. Dat is de enige waarbij dat never nooit gaat lukken.
Wat idd wel altijd grappig was, waren mijn medetrainers met bijna altijd zeer trainbare honden zoals de goldens, de hollanders, de labjes, collies etc. Die wilden mensen met andere rassen idd nog wel eens veroordelen tot enkel het voertje of het balletje, want als het dan niet zou lukken, dan lag het op zeker aan de eigenaar :roll: , en die les had ik dus al geleerd.
Maar elke hond is in mijn opinie binnen zijn eigen grenzen,wel te trainen, soms kost het meer tijd, en veel geduld, lange adem en creativiteit, maar kan niet bestaat volgens mij niet.
Gr. Aniek

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Budkes schreef:Maar elke hond is in mijn opinie binnen zijn eigen grenzen,wel te trainen, soms kost het meer tijd, en veel geduld, lange adem en creativiteit, maar kan niet bestaat volgens mij niet.
Maar ik neem aan dat je het mensen niet verwijt als ze gewoon een huishondje willen en daar eens in de week mee in een KC-les gaan staan voor de lol en basisoefeningen? En dat het dus niet hun 'ding' is om uren en uren te steken in het laten apporteren van een hond, en dan ook nog in het bijzijn van een loopse teef?

Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen hun 'sportwereld' vergelijken met de 'huishondenwereld'. Niet iedereen heeft er zin in om de hele zaterdag op een veld te staan blauwbekken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Budkes schreef:BV. de mastiff hebben we met man en macht geleerd te apporteren voor GG II, hoe ? Door iedereen te laten stoppen met waar ze mee bezig waren en masaal te applaudiseren als hij het blok in zijn bek nam, die hond was gek op in het middelpunt van de belangstelling staan en liep dan heel trots met apporteerblok in de bek zijn ererondje over het veld :smile: .
Blijkbaar pakte hij het blok wel op, anders kun je niet eens gaan applaudisseren :mrgreen: Bram kwam niet verder dan het apportblok aanraken, weinig ererondjes dus :wink: En ja, ik ben het met je eens dat honden op een creatieve manier een hoop kunnen leren. Maar daar heb je een hoop voor nodig: goede trainers, geduld, tijd, doorzettingsvermogen. Om maar wat te noemen. En zoals ik hierboven al zei: ik vind het niet gek dat niet iedereen daar zin in heeft en al lang blij is dat z'n hond over het algemeen komt als hij geroepen wordt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Budkes schreef:Maar elke hond is in mijn opinie binnen zijn eigen grenzen,wel te trainen, soms kost het meer tijd, en veel geduld, lange adem en creativiteit, maar kan niet bestaat volgens mij niet.
Maar ik neem aan dat je het mensen niet verwijt als ze gewoon een huishondje willen en daar eens in de week mee in een KC-les gaan staan voor de lol en basisoefeningen? En dat het dus niet hun 'ding' is om uren en uren te steken in het laten apporteren van een hond, en dan ook nog in het bijzijn van een loopse teef?

Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen hun 'sportwereld' vergelijken met de 'huishondenwereld'. Niet iedereen heeft er zin in om de hele zaterdag op een veld te staan blauwbekken :wink:
dan moet je, als je daar geen zin in hebt, je hond als je die los gooit onder controle hebben... en dat heeft een zeer groot aantal niet, zeker niet met een loopse teef in de buurt. Heb je dat niet moet je hem maar vasthouden lijkt me dan want je wil er ook niet zoveel aan doen om het hem te leren nl. :19:

dan sla je het apport maar een keertje over... dan doe je alleen volgen... da's namelijk het belangrijkste....
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:dan moet je, als je daar geen zin in hebt, je hond als je die los gooit onder controle hebben... en dat heeft een zeer groot aantal niet, zeker niet met een loopse teef in de buurt. Heb je dat niet moet je hem maar vasthouden lijkt me dan want je wil er ook niet zoveel aan doen om het hem te leren nl. :19:

dan sla je het apport maar een keertje over... dan doe je alleen volgen... da's namelijk het belangrijkste....
Kom jij weleens in het bos op zondag? :mrgreen: Je kunt wel van alles vinden, maar er is ook zoiets als de praktijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Eventjes de loopse teven, het negeren van andere honden, het begeleiden van het blinde persoon en het trappelen om aan de opleiding te beginnen buiten beschouwing gehouden.

Ik heb dus zo'n afgekeurde blindegeleidehond en ik kan alleen mijn mening dus op hem baseren.

Als ik kijk naar Juno nu en Juno toen zie ik water en vuur, zoveel verschil is er. Bijvoorbeeld het buiten lopen, hij mocht namelijk buiten niet spelen. Ook niet in zijn vrije tijd. Honden moesten genegeerd worden en je hebt niets aan een hond die vol met z'n kont tegen je knieen aan rost. Laten we eerlijk zijn, een blind persoon die ziet dat dus gewoon niet aankomen. Alleen als ik dan kijk naar hoeveel plezier die hond er in heeft om bijvoorbeeld een krantje naar iemand te brengen, z'n riem op te pakken, te doen waarvoor hij toen der tijd is aangenomen, valt het niet spelen bij hem in het niet.

Klinkt raar en misschien is het buitenlopen wel tenenkrommend saai, maar als ik me aankleed en hem de opdracht geef om m'n schoenen en m'n sokken te halen. Dan zie ik die hond opleven en krijgt hij een blik in z'n ogen die ik nergens anders zie, zijn staart neemt standje schud de kont eraf en zijn loopje krijgt het loopje van een vrouwelijke godin. In 1 woord fantastisch vind hij het.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Gaia schreef:Eventjes de loopse teven, het negeren van andere honden, het begeleiden van het blinde persoon en het trappelen om aan de opleiding te beginnen buiten beschouwing gehouden.

Ik heb dus zo'n afgekeurde blindegeleidehond en ik kan alleen mijn mening dus op hem baseren.

Als ik kijk naar Juno nu en Juno toen zie ik water en vuur, zoveel verschil is er. Bijvoorbeeld het buiten lopen, hij mocht namelijk buiten niet spelen. Ook niet in zijn vrije tijd. Honden moesten genegeerd worden en je hebt niets aan een hond die vol met z'n kont tegen je knieen aan rost. Laten we eerlijk zijn, een blind persoon die ziet dat dus gewoon niet aankomen. Alleen als ik dan kijk naar hoeveel plezier die hond er in heeft om bijvoorbeeld een krantje naar iemand te brengen, z'n riem op te pakken, te doen waarvoor hij toen der tijd is aangenomen, valt het niet spelen bij hem in het niet.

Klinkt raar en misschien is het buitenlopen wel tenenkrommend saai, maar als ik me aankleed en hem de opdracht geef om m'n schoenen en m'n sokken te halen. Dan zie ik die hond opleven en krijgt hij een blik in z'n ogen die ik nergens anders zie, zijn staart neemt standje schud de kont eraf en zijn loopje krijgt het loopje van een vrouwelijke godin. In 1 woord fantastisch vind hij het.
Maar zou dat niet ook voor een deel te maken kunnen hebben met dat dat is wat hij van pup af aan gewend is, waar bij bekend en vertrouwd mee is? Dat hij daarom daar het allervrolijkst van wordt?
Het zit in de hond, maar hij is natuurlijk ook juist zo getraind.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Maar omdat het er vanaf pup af aan ingegoten is, doet dat dan af aan het plezier?

Ik vind het paar uurtjes op straat beetje suf rond hupsen met een tuigje om in het niet vallen als ik zie wat er bijvoorbeeld gebeurt als hij zelf een glas omgooit. Zelf ruim ik het niet met zoveel plezier op, dat kan ik je wel vertellen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Gaia schreef:Maar omdat het er vanaf pup af aan ingegoten is, doet dat dan af aan het plezier?

Ik vind het paar uurtjes op straat beetje suf rond hupsen met een tuigje om in het niet vallen als ik zie wat er bijvoorbeeld gebeurt als hij zelf een glas omgooit. Zelf ruim ik het niet met zoveel plezier op, dat kan ik je wel vertellen.
Nee, daarom zeg ik ook 'voor een deel' en heb dat ook nog even schuin gemaakt :mrgreen: :wink:

Tuurlijk zit het in de hond, sowieso in veel retrievers, en hij is naar ik aanneem ook nog eens op bepaalde eigenschappen (extra) gefokt.
Maar hij heeft dus ook nooit leren spelen met andere honden, nooit geleerd om echt helemaal vrij rond te lopen. Je zegt dat hij daarbij nu ook niet die glans in zijn ogen krijgt die hij wel krijgt als hij taakjes mag doen. En ik vraag me dan af in hoeverre dat ook te maken heeft met dat die taakjes doen is iets wat vanaf heel erg jong vertrouwd voor hem is, het is 'wat hij doet', en dat helemaal vrij los rondlopen iets is wat hem juist nooit geleerd is.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef:Ja ze klapperen bij de auto en buiten het veld, maar niet op het veld want dan is ze niet interessant meer... alleen ik en zn bal.
en denk je nu echt dat je dit met de doorsnee niet-werkhond ook zou kunnen bereiken?
op het veld? ja dat denk ik wel ja... als je vanaf 7 weken leert dat aandacht alleen voor jou moet zijn... wanneer beginnen gehoorzaamheidcursussen? meestal als de hond al veel ouder is. :19: Puppycursus mogen ze juist met elkaar spelen op het veld, iets wat ik dus nooit gedaan heb... ik wil dat niet.
Spelen doen ze er maar buiten.
Misschien zal het niet zo strak zijn en zullen ze best klapperen maar ik denk dat het toch zeker moet kunnen inderdaad.
sam is een echte hoerejoep maar toen ik nog met hem trainde zat ik in de zomer met hem in het gras te kletsen met een mevrouw die een hoog loopse teef bij zich had. tussen sam en die teef zaten alleen ik en die mevrouw en hij verroerde zich niet.

als je het veld zo overduidelijk trainingsgebied maakt snappen ze dat best.

dezelfde reden waarom ik mijn cursisten verbied om op het trainingsveld hun hond met andere honden te laten spelen. dat wil je als baasje nooit als ie moet kiezen tussen braaf volgens of spelen met de buurman :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
Gaia schreef:Maar omdat het er vanaf pup af aan ingegoten is, doet dat dan af aan het plezier?

Nee, daarom zeg ik ook 'voor een deel' en heb dat ook nog even schuin gemaakt :mrgreen: :wink:

Tuurlijk zit het in de hond, sowieso in veel retrievers, en hij is naar ik aanneem ook nog eens op bepaalde eigenschappen (extra) gefokt.
Maar hij heeft dus ook nooit leren spelen met andere honden, nooit geleerd om echt helemaal vrij rond te lopen. Je zegt dat hij daarbij nu ook niet die glans in zijn ogen krijgt die hij wel krijgt als hij taakjes mag doen. En ik vraag me dan af in hoeverre dat ook te maken heeft met dat die taakjes doen is iets wat vanaf heel erg jong vertrouwd voor hem is, het is 'wat hij doet', en dat helemaal vrij los rondlopen iets is wat hem juist nooit geleerd is.
Dat verbaast me zo.

Ik heb in mijn vorige woonplaats mensen gekend die geregeld een hondje opvoedden voor de blinde geleiden school.
Dat hondje speelde het eerste jaar ook gewoon met andere honden. :denken:
Is dat weer een ander instituut dan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gaia
Zeer actief

In Nederland zijn er zowiezo twee instituten waar ik van weet. Het Martin Gaus instituut en de KNFG. De werkwijze van KNGF verschilt dus ontzettend dan van het Gaus instituut, zeker als het gaat om de training, selecteren etc. De KNGF fokt namelijk zelf heb ik begrepen.

Het Gaus instituut haalt zijn pups bij verschillende fokkers vandaan, dit kunnen kruisingen, of boom Labradors wezen. Juno komt bij de van 't Ruwerveld Zicht vandaan en was daar het A nest. De fokker vertelde mij zelf dat hij het nu wat rustiger aan doet met nog maar 3 tot 5 nestjes per jaar. Dit terwijl hij eerder toch aan de 10 tot 15 nesten per jaar zat. Hij wist mij ook te vertellen dat niet iedere gastgezin netjes met de honden omgingen en dat Juno die toch uit perfecte lijnen kwam nog heel ver zou kunnen komen met de juiste begeleiding. In ieder geval, het Gaus instituut neemt dus pups af van verschillende fokkers. Daarna gaan ze richting gastgezin.

Een gastgezin krijgt een lijstje waaraan de hond moet voldoen als deze een jaar is. Daarna worden die dingen (onderbegeleiding) aangeleerd. Dat het niet altijd goed gaat is Juno het levende bewijs van. Zo mag een geleide hond alles in zijn bek nemen, wordt hem geleerd om dingen die hij omgooit zelf op te pakken, Buiten ten alle tijden dicht bij de geleider te blijven en wat basis commando's zoals, zit, af, blijf, volg, voet en hier. Ik zet het onderbegeleiding even tussenhaakjes omdat ik echt geen idee heb of dit ook onder begeleiding gebeurt. Uiteraard wordt er ook een lijstje meegeven waar hij mee gesocialeert moet worden. Er kan dus een behoorlijke druk op het gastgezin ontstaan. Kan dit hoeft niet, want schijnbaar bedenkt niet iedereen zicht dat hij hier een jaar voor heeft.

Na een jaar bij het gastgezin gezeten te hebben komen de honden richting het Gausinstituut. Daar wordt nog maximaal 6 maanden met ze door getraint en dan zijn ze klaar voor het echte werk. In die zes maanden wordt het tuig aangeleerd en de puntjes op de i gezet.

Juno daar in tegen heeft een jaar in die kennel gezeten waarvan de laatste zes maanden hij op de lijst stond, wel of niet geschikt voor het werk.

Voor Juno was het ook zo dat buiten moest hij aan het werk, maar omdat hij zes maanden wel met andere honden (en dus niet geisoleert) in een kennel heeft gezeten had hij wel degelijk interesse voor andere honden. Alleen spelen en zeker in een groep vindt hij gewoon erg moeilijk. Niet alleen omdat hij erg onderdanig is, maar ook omdat hij dus altijd hiervan weg gehouden is. Langzamerhand begint hij dus los te komen en zie je echt die verandering van werkhond naar huishond. Best een mooi gezicht. Alleen als je hem dan zoals hij dat gewent is aan het werk zet met simpele apportjes en helpen opruimen van dingen (al hoewel je sokken meestal vies zijn en de schone sokken in de wasmand verdwijnen), dan zie je daar gewoon echt het plezier vanaf druipen.

Ik zal er eens een filmpje van maken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”