Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup wel of niet op de slaapkamer

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

malinois schreef:nee dat klopt... maar blijkbaar hebben ze daar dus ook weinig behoefte aan anders lieten ze het wel merken lijkt me...
nee dat zal ook wel niet als ze zo jong al in kennels geplempt worden
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

LongFields schreef: Dat je een pup niet alleen aan zijn/haar lot over laat snap ik perfect, maar waarom de enige beschreven optie meenemen naar de slaapkamer is, is mij niet geheel duidelijk.
Je kan inderdaad ook bij de pup gaan slapen hoor. :wink: Ook een prima optie!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Lola ging ook vanaf dag 1 mee naar boven in een doos langs mijn bed.
Heb dat een aantal maanden volgehouden totdat ik haar de trap niet meer kon optillen. :wink:
Daarna een aantal nachtjes beneden bij haar geslapen.
Toen kon ze wel alleen beneden blijven. :ok:

Toen Jakko bij ons kwam wonen heb ik ong.1 week beneden geslapen, daarna niet meer, was niet nodig. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Als wij ooit nog een pup zouden nemen gaat ie lekker mee naar de slaapkamer de eerste tijd. Dan hoor ik hem meteen goed als hij eruit moet 's nachts.
Afbeelding
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

Persoonlijk vind ik het behoorlijk onhygienisch al die beesten in je bed.
De slaapkamer is van ons tweeen, daar komt, tenzij er een noodgeval is, geen beest in. En dan nog als er een hond erg ziek is ga ik liever beneden bij de honden liggen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

wiek schreef:Persoonlijk vind ik het behoorlijk onhygienisch al die beesten in je bed.
De slaapkamer is van ons tweeen, daar komt, tenzij er een noodgeval is, geen beest in. En dan nog als er een hond erg ziek is ga ik liever beneden bij de honden liggen.
Ach met al die miljoenen mijten en wat er allemaal nog maar meer leeft in zo'n matras kan de hond er ook nog wel bij :mrgreen:
Vies vind ik het niet in ieder geval, onhandig wel :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

En ik vind het hartstikke jammer dat ze niet naar boven willen om gezelli met mij op stok te gaan. :mrgreen:
Zo zie je maar weer. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

sam en lola zijn allebei meteen beneden gebleven en dat is altijd goed gegaan.

van lola's nestje 1 pup teruggehad na een paar dagen en die heb ik bij lola gelaten. dat ging perfect.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

wendy71 schreef:En ik vind het hartstikke jammer dat ze niet naar boven willen om gezelli met mij op stok te gaan. :mrgreen:
Felix ook niet, als het warm is ligt hij wel eens in de slaapkamer (koel) maar nooit op bed :mrgreen:
Toen hij pup was wel eens, maar wij lagen dan eigenlijk altijd in de weg vond hij zegmaar :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mijn eerste hond Amor (xMH) lag wel altijd op bed (voeteneind), maarja, bed was ook 2m bij 2,2m :wink:
alleen is die ook overleden op bed, hij is vergiftigd en ik werd er wakker van dat hij stuiptrekkingen had...
toen maanden daarna Ace kwam wilde ik hem als pup ook eerst op bed/bij bed wennen, maar merkte dat ik daar heel onrustig door sliep....dus in benchje op de gang, deur op, dan hoorde ik hem wel als hij uit moest, maar niet als hij draaide, droomde etc....dat was voor mijn rust beter.... :wink:
sindsdien beginnen alle puppen hier zo...
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik lig eigenlijk meer nachten in de week met Spike in bed dan met Leon :smile:

Ach.... het is zo gegaan. Hij wacht nu tot z'n dekentje erop ligt.
Ligt ook ontzettend stil, blijft op z'n eigen plekje.
Zodra hij Leon de trap op hoort komen ligt hij al op z'n dekentje op de grond.
En Leon heeft een heerlijk warm plekje :mrgreen:

Daisy heeft het nooit gewild, die ligt naast mij op de grond.

Als ik slaapdienst heb en Leon is een nacht thuis zal Spike nooit op bed gaan liggen :wink:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

roy schreef:
estelle schreef:
Hanneke2 schreef:
marye schreef:Ik heb een aantal weken bij Caja geslapen toen ze pup was.
Nog nooit een pup gehad, maar zo zou ik het ook doen, pup wel beneden bij de groters, maar er een tijd lang 's nachts bij blijven. De overgang naar zonder baas slapen lijkt me dan veel soepeler gaan dan wanneer er uiteindelijk verhuisd moet worden van boven naar beneden.
Of gewoon niet laten verhuizen maar gezellig allemaal op de slaapkamer.
:mrgreen:

Al mijn honden hebben als pup (of de herplaatsers als jonge hond) bij ons geslapen op de slaapkamer. Ghaya lag bijv. gezellig tussen ons in of naast het bed. Chello lag liever op de grond bij het voeteneind.
Woopy kwam er weer later bij en die lag op de grond in de slaapkamer.
Hera lag ook bij ons als pup.

Uiteindelijk sliepen alleen Ghaya en Hera nog bij ons op de slaapkamer omdat ik dat zelf gezellig vindt.
De rest bleef op een gegeven moment in ons vorige huis beneden omdat de trap naar boven te stijl was. Chello durfde dan niet goed naar beneden en Woopy sliep liever op de bank.
Dat is dus allemaal probleemloos verlopen ondanks dat ze dus allemaal jaren bij ons op de slaapkamer hadden gelegen.
Lopen jouw herders gewoon de trap op?
.
Ja hoor al mijn honden lopen trappen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

estelle schreef:
roy schreef:
Waarom zou een herder niet de trap op kunnen lopen?
Mijn herders van 4 1/2 en 9 jaar doen dit ook gewoon hoor. Niks raars aan toch?
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Josh heeft een aantal weken met zijn bench bij ons op de slaapkamer geslapen. Vanaf daar is hij langzaam verhuisd naar de woonkamer.

Frencey was al volwassen toen ze hier kwam en ze lag liever met haar nieuwe vriendje samen op de bank dan bij ons :mrgreen:

Caoimhe kwam wel als pupje van 8 weken bij ons en haar hadden we ook heel braaf naast ons bed neergezet, ook met de intentie om haar langzaam te verhuizen naar de woonkamer.
Maar ze was gelijk erg onrustig en voelde zich duidelijk niet prettig. We hebben haar toen met de bench weer naar beneden gebracht zodat ze de andere 2 honden kon zien en horen. En daar voelde ze zich veel beter en ging gelijk lekker slapen!
Dus toen de babyfoon maar naast haar neergezet en haar beneden gelaten, maar het druiste wel eventjes tegen al mijn moedergevoelens in :roll:

Voor mijn gevoel zou ik elke nieuwe hond of pup meenemen naar de slaapkamer of zelf naar beneden verhuizen om bij ze te liggen.
Maar niet elke hond heeft deze behoefte, dus dat is eventjes uitvogelen.
Groetjes,
Wendy
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Wij hebben Siena als pup beneden (alleen..)laten slapen, ging gelukkig wel goed. Sindsdien mocht ze af en toe bij ons slapen, omdat wij dat zo gezellig vonden haha. Dat begon in een mand op de slaapkamer en dat is nu sinds jaar en dag uitgegroeid tot een zacht snurkende hodn onder het dekbed. :slaap: Zoals het er nu naar uitziet komt hier over 4 maanden een pupje bij en ik heb nog geen idee hoe we dat gaan doen. Ik zou kiezen voor de optie om haar bij Siena te laten slapen, nu die altijd op de slaapkamer ligt zal de pup straks ook wel in mijn bed belanden!!
Afbeelding
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

LongFields schreef:
estelle schreef:
roy schreef:
Nee op zich niet raar, maar Roy doet het gewoon niet.

yvonne
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

roy schreef:
LongFields schreef:
estelle schreef:
roy schreef:
Nee op zich niet raar, maar Roy doet het gewoon niet.

yvonne
==of topic== Roy was toch een gepensioneerde diensthond? Wat vreemd dan dat ie geen trappen loopt, ontkomt ie tijdens de dienst ook niet aan...

Pup in bed? Wat mij betreft wel, maar ik heb ook nog een man die mee mag praten (helaas :smile: )

Ik vind het heerlijk honden en katten in bed. Als mijn man 's nachts voor zijn werk van huis is ligen we met z'n allen (ik ,de kids, hond en kat) in bed. Heerlijk.
Onze volgende hond, wordt van mijn jongste zoon, en die gaat dan ook met hem mee naar bed. (die heeft mazzel)
Mijn eigen volgende pup, gaat voorlopig nog niet komen maar als ie komt, gaat ie naast mijn bed, tot dat ie groot genoeg is. Maar dus niet (geen toestemming) op bed :jank: .
Alhoewel ik mijn 13-jarige Jack russeltje bijna elke nacht stiekem meesmokkel :smile:
Gr. Aniek

Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

LongFields schreef:
estelle schreef:
roy schreef:
Hier ook hoor :wink: Heb Dingo het eerste jaar de trap op en af getild, en daarna mocht hij zelf :mrgreen:
Nu lopen ze beiden gewoon trap, 5.5 jaar en 9 jaar.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Heb Dingo als pup mee naar boven genomen, omdat hij zijn hele leven ook boven mag komen en slapen. Ons bed is 2 bij 2.10 dus hij past er wel tussen :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Tycha en Shendor hebben als pup allebei de eerste tijd bij mij in bed geslapen. Totdat ze eigenlijk vanzelf van in bed naast bed verhuisden en daarna naar beneden.
Of eigenlijk: Tycha heb ik zelf op een gegeven moment zelf naar beneden verhuisd. Die ging 's nachts lopen spoken. Spelen, rond rennen op bed, bijten in alles wat buiten de deken stak. Vanaf het moment dat ze naar beneden ging heeft ze geen kik gegeven. Daarvoor ook niet. :wink:

De volgend pup zou ik het zo weer zo doen. Alleen slaap ik nu niet meer alleen en ik heb eigenlijk geen idee wat mijn partner er van vindt, een pup in ben :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

flamme schreef:wij beneden bij de pup. honden slapen hier niet bij ons boven dus daar zijn we ook als pup niet aan begonnen. Is eigenlijk bij alle honden tot nu toe goed gegaan.

even een andere vraag tussendoor. als een pup niet piept, dan wil dat toch neit automatisch zeggen dat hij het prettig vindt alleen??
Nee, lijkt mij ook geen garantie. Je hebt luidruchtige honden en honden die 'in stilte lijden'. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:Op de slaapkamer! In de regel krijgen bij pups in huis op een leeftijd dat zelfstandigheid nog niet aan de orde is. Op de leeftijd van 7 a 8 weken is een pup nog volledig aangewezen op het nest. Pas als de pup een week of 12 is wordt hij zelfstandiger en zal uitgaande van een natuurlijk verlooop ook vaker bv een slaapplek uitzoeken los van het nest.
Ik vind dat we zoveel mogelijk als richtlijn de ontwikkeling van de pup moeten aanhouden en het diertje niet moeten overvragen met dingen waar hij van nature nog niet rijp voor is.
Dat geeft onnodige angsten en gevoelens van machteloosheid, wat mijns inziens effect heeft op de ontwikkeling van de pup.
Dus op de slaapkamer!
Maar dan praat je over een situatie waarbij volwassen honden in de roedel ook naar de slaapkamer mogen? Want het grote spul verplicht beneden en de pup mee naar boven lijkt mij gewoon geen hele goeie optie omdat je a) later weer gaat verhuizen en b) de pup in een uitzonderingspositie plaatst.

Ik denk dat het belangrijkste gewoon is dat een pup (of volwassen herplaatser, of logeetje) lekker zorgeloos kan dutten, en als hij effe wakker wordt, zich veilig genoeg voelt om zich om te draaien en verder te slapen. De makkelijkste manier om dat te bewerkstelligen lijkt mij om de 'nieuwe' hond (de eerste tijd) te laten slapen waar de hele roedel slaapt. Niks zo geruststellend als allemaal geronk en gesnurk om je heen als je 's nachts even half wakker wordt. :wink:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef:Op de slaapkamer! In de regel krijgen bij pups in huis op een leeftijd dat zelfstandigheid nog niet aan de orde is. Op de leeftijd van 7 a 8 weken is een pup nog volledig aangewezen op het nest. Pas als de pup een week of 12 is wordt hij zelfstandiger en zal uitgaande van een natuurlijk verlooop ook vaker bv een slaapplek uitzoeken los van het nest.
Ik vind dat we zoveel mogelijk als richtlijn de ontwikkeling van de pup moeten aanhouden en het diertje niet moeten overvragen met dingen waar hij van nature nog niet rijp voor is.
Dat geeft onnodige angsten en gevoelens van machteloosheid, wat mijns inziens effect heeft op de ontwikkeling van de pup.
Dus op de slaapkamer!
Maar dan praat je over een situatie waarbij volwassen honden in de roedel ook naar de slaapkamer mogen? Want het grote spul verplicht beneden en de pup mee naar boven lijkt mij gewoon geen hele goeie optie omdat je a) later weer gaat verhuizen en b) de pup in een uitzonderingspositie plaatst.

Ik denk dat het belangrijkste gewoon is dat een pup (of volwassen herplaatser, of logeetje) lekker zorgeloos kan dutten, en als hij effe wakker wordt, zich veilig genoeg voelt om zich om te draaien en verder te slapen. De makkelijkste manier om dat te bewerkstelligen lijkt mij om de 'nieuwe' hond (de eerste tijd) te laten slapen waar de hele roedel slaapt. Niks zo geruststellend als allemaal geronk en gesnurk om je heen als je 's nachts even half wakker wordt. :wink:
nee hoor, hier gaat de pup ook (alleen) mee naar bed. alleen lijf lag samen met de rest op bed, maar de andere pups lekker alleen bij mij op bed. pups hebben zowieso vaak een uitzonderingspositie, dat mag, daar zijn ze pup voor.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

wiek schreef:Persoonlijk vind ik het behoorlijk onhygienisch al die beesten in je bed.
Beesten in huis hebben is überhaupt al onhygiënisch. :mrgreen: "Koken met haren" is mijn favoriete kookboek en mijn kinders hebben als baby wel eens een kattenhaar uitgepoept.

Okee, niet dat het hier een bende is, ik ben wel redelijk schoon. Echt. Maar de katten komen overal, en slapen ook op de bedden, en ik vind het altijd heerlijk knus, zo'n spinnend kacheltje op bed. Kittens gaan altijd verplicht op een slaapkamer bij mij of een kind, met eten en water en bak erbij. En er is weinig mooier in het leven dan een wollig bolletje kitten dat op je kussen tegen je hoofd aan ligt te spinnen of je ogen open gaat likken omdat hij wil dat je wakker wordt en leuke dingen met hem gaat doen. :mrgreen:

Oh god ik wil weer een kitten. :roll:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier sliepen alle puppen (doggen en nakers) het eerste halfjaar bij ons op bed .Er is ook nog nooit een pup geweest die er s'nachts uit moest om te plassen . Na het halfjaar waren ze groot genoeg om bij de andere te slapen in de woonkamer. Nu slapen alleen Sop en Flirt nog bij ons en natuurlijk oma Leg , wel op haar eigen bedje :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hanneke2
Zeer actief

wendy71 schreef:En ik vind het hartstikke jammer dat ze niet naar boven willen om gezelli met mij op stok te gaan. :mrgreen:
Ik weet precies wat je bedoelt!

Laatste keer op vakantie lag ik met dochterlief en twee honden in een tweepersoonsbed. Okee, het ligt thuis bepaald comfortabeler, maar wakker worden, en dan meteen zo'n dolenthousiaste lebber over je gezicht van JE BENT WAKKER! GOEIEMORGEN BAAS!, dat is toch heerlijk. Ik zou er wel een beetje ongemakkelijk slapen voor over hebben om dat elke ochtend mee te maken.
Hanneke2
Zeer actief

LongFields schreef:
estelle schreef:
roy schreef:
Mijn Jack heeft twee kromme poten en is dol op trappen. :roll: Waar het mag rent hij probleemloos en erg enthousiast de trap op (en af). Ik zie het probleem ook niet?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

mijn puppen gaan ook mee naar boven, net zoals de volwassen honden ( ja, per nacht wel een ander stel, twee beneden en 4 boven)

wel heb ik een pup ( 8-9-10 wk) in een benchje ( kattenbenchje) naast mijn kussen staan, er is een keer een pup s'nachts uit bed gedondert en dat was niet grappig, krijsen als een speenvarken, waardoor de andere honden haar de nek wel konden omdraaien en een zere poot.

dus die kleine jack pupjes, braaf in een benchje op bed, opzich vind ik dat ook wel fijn, want als ze wat ouder zijn, moeten ze ook wel eens s'nachts beneden blijven, in de bench dus :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef:
flamme schreef:wij beneden bij de pup. honden slapen hier niet bij ons boven dus daar zijn we ook als pup niet aan begonnen. Is eigenlijk bij alle honden tot nu toe goed gegaan.

even een andere vraag tussendoor. als een pup niet piept, dan wil dat toch neit automatisch zeggen dat hij het prettig vindt alleen??
Nee, lijkt mij ook geen garantie. Je hebt luidruchtige honden en honden die 'in stilte lijden'. :roll:
ik weet wel zeker dat mijn honden niet in stilte geleden hebben hoor, want die lieten luid en duidelijk merken als ze het ergens niet mee eens waren...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Vind beneden slapen ook een optie.
De volgende hond wil ik liever niet meer boven hebben. (of ik dat volhoud weet ik nog niet :wink: )

We hebben alles bij elkaar maanden beneden geslapen als er weer eens iets geopereerd werd. Dus tja... waarom met een pup eigenlijk niet. Leer je hem/haar wel gelijk wat hun plek is.

Alleen beneden laten zal ik in ieder geval niet meer doen.

Ik heb er op zich geen moeite mee áls ze boven komen. Maar als ze wat mankeren aan hun poten houdt het al op. En aangezien ze dan niet gewend zijn om alleen beneden te blijven doen wij dat in zulke gevallen.
(nu had ik de pech dat ze dat nogal eens gehad hebben...)
Dragen wordt een beetje té :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”