Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Misschien een stomme vraag.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ari@ne

Misschien een stomme vraag.

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Plotseling vroeg ik me het volgende af.
Is het bij honden net zoals bij mensen dat het geslacht van de pups door de reu "bepaald" wordt?
Staat er een beetje krom, maar jullie weten vast wel wat ik bedoel.
Hoop ik :oeps:
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Re: Misschien een stomme vraag.

Ongelezen bericht door Maria »

Ari@ne schreef:Plotseling vroeg ik me het volgende af.
Is het bij honden net zoals bij mensen dat het geslacht van de pups door de reu "bepaald" wordt?
Staat er een beetje krom, maar jullie weten vast wel wat ik bedoel.
Hoop ik :oeps:
Ja bij honden hetzelde XX (vrouwelijk) en XY (mannelijk) chromosomen.
Dus de "reu" bepaald het geslacht.

gr Maria
Ari@ne

:ok:

Maar dan vraag ik me af hoe het kan dat er geen honden geboren worden met een soort van Down-syndroom?
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Poeh ik kan je even niet volgen hoor. Wat heeft geslachtsbepaling te maken met een chromosoomafwijking?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Down syndroom is een verdubbeling van het 21 chromosoom.
En in de meeste gevallen ontstaat die doordat in de eicel het 21 chromosoom in tweevoud aanwezig is.
Als je dus een "schuldige" zou moeten aanwijzen dan zou dit de moeder zijn. :19:
Ware het niet dat de term schuldig hier misplaatst is. Niemand kan aan de aan of afwezigheid van een dubbele 21 chromosoom in de geslachtscellen iets veranderen, schuldig zijn is dan ook niet mogelijk.

Mensen zijn uitzonderlijk in zover dat bij ons baby's met Trisomie vaak blijven leven.
Dwz met Trisomie 21, niemand weet hoeveel van de vroege miskramen met andere soorten Trisomie te maken hebben.

zie ook: http://www.nrcnext.nl/projecten/nextque ... oom_hebben
Ennath
Zeer actief

Ikke was eerder :pffff: :mrgreen:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

wij hadden vroeger een schildpad waarvan ik bijna zeker weet dat ze syndroom van down had, er is natuurlijk nooit onderzoek gedaan of het werkelijk zo was, maar het leek er verdomd veel op.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Ennath
Zeer actief

Podenji schreef:wij hadden vroeger een schildpad waarvan ik bijna zeker weet dat ze syndroom van down had, er is natuurlijk nooit onderzoek gedaan of het werkelijk zo was, maar het leek er verdomd veel op.
Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat dieren geen Syndroom van Dowen kunnen hebben maar wel aan een groot aantal andere afwijkingen kunnen lijden die min of meer hetzelfde effect hebben. :19:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
Podenji schreef:wij hadden vroeger een schildpad waarvan ik bijna zeker weet dat ze syndroom van down had, er is natuurlijk nooit onderzoek gedaan of het werkelijk zo was, maar het leek er verdomd veel op.
Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat dieren geen Syndroom van Dowen kunnen hebben maar wel aan een groot aantal andere afwijkingen kunnen lijden die min of meer hetzelfde effect hebben. :19:
dat zou heel goed kunnen hoor, dat het een soorgelijke afwijking was,ze had ook wat bepaalde uiterlijke kenmerken en in dr gedrag week in elk geval een hoop af , ze kwijlde alleen nog net niet zeg maar, of niet zichtbaar :N: :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Ari@ne

MirandaH schreef:Poeh ik kan je even niet volgen hoor. Wat heeft geslachtsbepaling te maken met een chromosoomafwijking?
Nee, niet het geslacht natuurlijk, maar de chromosomen.

Afwijkingen in aantal.
Bij de aanmaak van eicellen en zaadcellen kan het wel eens zijn dat deze cellen niet 23 chromosomen, maar bijvoorbeeld 22 of 24 chromosomen krijgen. Als deze cellen dan samensmelten met een andere geslachtscel ontstaat er een vruchtje met meer of minder chromosomen.

Een voorbeeld van een vermeerdering van deze chromosomen is het syndroom van Down. Bij het syndroom van Down is er sprake van trisomie 21, dit houdt in dat er 3 (tri) chromosomen 21 aanwezig zijn.
Ari@ne

Thanks voor de reacties :ok:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Podenji schreef:
Ennath schreef:
dat zou heel goed kunnen hoor, dat het een soorgelijke afwijking was,ze had ook wat bepaalde uiterlijke kenmerken en in dr gedrag week in elk geval een hoop af , ze kwijlde alleen nog net niet zeg maar, of niet zichtbaar :N: :wink:
Alsof alle mensen met Downs syndroom kwijlen?! :roll:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef: Alsof alle mensen met Downs syndroom kwijlen?! :roll:
zeg anders ga je er ff serieus op in ofzo :roll: sjongejonge jij gaat echt overal serieus op in he? :19:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Podenji schreef:
Scooby schreef: Alsof alle mensen met Downs syndroom kwijlen?! :roll:
zeg anders ga je er ff serieus op in ofzo :roll: sjongejonge jij gaat echt overal serieus op in he? :19:
Valt best mee, hoor. :wink: Haha, rustig maar. Het is alleen zo'n fijn onwaar statement over mensen met Downs syndroom en dat vind ik niet terecht.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Valt best mee, hoor. :wink: Haha, rustig maar. Het is alleen zo'n fijn onwaar statement over mensen met Downs syndroom en dat vind ik niet terecht.
ik heb ook niet gezegt dat alle mensen met Down syndroom kwijlen want dat doen ze inderdaad niet :wink: er zijn ook zoveel "gradaties" in.
Ari@ne

Oeioeioei, ik ben weer eens een topic begonnen :N: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”