Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen in het donker

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Grommen in het donker

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik had net (over de telefoon :P ) een discussietje met mijn moeder. Jamey heeft namelijk als ik in het donker wandel (en dan het laatste rondje voor het slapen erger dan de 'etenstijd wandeling') dat als we vreemden tegenkomen (en dan weer het meest met vreemde mannen) dat ze in eerste instantie er nog redelijk vrolijk heen wil, maar vervolgens gaat borstelen en grommen.

Ik laat het beperkt toe (ze mag even brommen en dan is het klaar), mn moeder vindt dat ik haar slechte dingen aanleer en dat ze zo vals gaat worden. Even toevoegen dat dit gedrag denk ik wel ook aan mij ligt, want ik kan zelf angstig zijn voor anderen in het donker, al laat ik daar volgens mij niets van merken (lichamelijke reacties zijn volgens mij aardig onder controle). Ik doe niets anders dan overdag (dan moet ze met passeren ook bij me komen met de flex kort, aangezien ze nogal van opspringen en aandacht eisen en raar gillen enzo is).

Maar het is toch gewoon oké als ze borstelt en even bromt als we iemand in het donker passeren? Als ze er maar geen hele toestand van gaat maken? Ik vind het ook wel fijn dat ze wat waakt eigenlijk, maar dat was helemaal fout volgens mn moeder (die gewoon uitgaat van wat zij logisch vindt, heeft verder niet echt specifieke hondenkennis).
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik vind het niet goed als mijn honden zonder reden brommen tegen iemand, overdag niet en in het donker ook niet.
Dan krijgen ze een korte, duidelijke 'foei' en moeten ze meekomen en wel onmiddellijk.
Maar omdat ik ze dat al vanaf het begin op die manier heb aangeleerd (of afgeleerd, net zoals je wil) gebeurt het praktisch nooit.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

nou nee ik zou dat niet toestaan en jamy dus ook niet er naar toe laten lopen.ruby heeft daar ook een beetje een handje van en een 'hou op'is genoeg om haar te laten stoppen,ik wil dat niet.ik zou ook niet heel blij zijn als er een brommende hond op me af kwam lopen trouwens ongeacht de grote van die hond.of ze er vals van wordt zal wel niet maar ik zou het gedrag toch proberen bij te spijkeren.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou er geen drama van maken, maar het is ook niet iets wat ik zomaar toe zou staan :wink:
Moos deed het ook heeeel soms weleens tijdens het laatste aangelijnde rondje en dan zei ik iets van dat hij hop door moest lopen en klaar.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

In het donker blijven mn honden bij me, ze zijn dan veel waakser dan overdag en ze mogen best zacht mokken als ze maar bij me blijven...
De een doet dit wel de ander niet (mokken)... :19: Ik straf ze er niet voor in ieder geval.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik voorkom het wel door de straat over te steken of aandacht te vragen als we iemand passeren. Het lijkt me niet zo prettig voor de onschuldige passant en ik wil ook niet dat Bram het verder ontwikkelt, hij is meer dan waaks genoeg :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Angel gromt ook heel soms als ik in de wijk het laatste rondje loop.
Ik heb het idee dat ze wat minder ziet in het donker en ze gromt alleen maar als iemand plots opduikt. Van schrik dus.

Ik zeg even tegen haar dat het ok is, en dan is ze weer rustig. Vind het dus geen probleem (soms schrik ik ook van mensen die plots ergens opduiken in het donker) maar ik wil wel dat ze vlug kalmeert.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:hier mogen ze het wel, in die zin dat ik ze er niet voor zal corrigeren, hoogstens letterlijk dan - ik bedoel dat ik het brommen wel zal proberen te laten stoppen door ze aan te spreken of ze eventueel een bevel te geven, maar echt streng verbieden, nee, dat doe ik niet.

edit : dat is dan alleen als ze aangelijnd zijn - zouden los lopen en er grommend op af gaan dan worden ze zeer zeker gecorrigeerd.
ja hier ook, maar dat mogen ze dus niet... ze moeten bij me blijven en dan mogen ze best mokken maar daar moet het dan bij blijven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief

Toen Jan ging puberen was het niet mokken maar patsen en dat wil ik gewoon niet hebben.
Dus heb ik dat verboden, niet door straf maar gewoon door een duidelijk foei en verplicht meekomen zonder napruttelen.

Hij is nog steeds in het donker alerter dan overdag maar brommen tegen voorbijgangers doet ie niet en daar ben ik blij om.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ik wil dat ook niet hebben hoor.. de reu heeft in het begin na een paar maanden dat ontwikkeld.. erg beschermend naar mij toe.. het begon bij grommen waar ik middels stem voor corrigeerde.. maar ook mannen die inene op me afstapten.. of hem pardoes wilden aaien dan zat ie keurig aan de voet maar bij een pas richting mij was het inene soort van actie.. aanblaffen opspringen.. net als in het verstek.. nou eh.. dat heb ik rap afgeleerd! Toch de regie in handen houden..en het werd een wisseleffect natuurlijk.. soms dacht ik van straks springt ie weer op.. en ja dat is doemdenken natuurlijk en dat voelen ze ook...
Maar zoals gezegd, door dat in te zien en zelf de regie weer in handen te nemen was dat rap over..
En dat jijzelf wat angstiger in het donker bent voor vreemden.. ook al denk je dat je dat gevoel niet aan Jamey overdraagt.. als je een goede band hebt met je hond.. dan voelen ze je emoties feilloos aan :wink:
laten grommen zou ik dus zeker niet doen..ga dan maar als jamey van balletjes of stokjes houdt gewoon spelen, van aanvang af al.. dan ben jij niet gefocussed op de vreemde mensen en hij is ook afgeleidt--
En bij nood aan de man.. denk ik heus wel dat de honden grommen aanblaffen of wat dan ook hoor :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:En bij nood aan de man.. denk ik heus wel dat de honden grommen aanblaffen of wat dan ook hoor :wink:
daar ben ik ook absoluut niet bang voor, maar van mij mogen ze waarschuwen... en dat is voor hun een lichte grom... Kom zo goed als niet mensen in het donker tegen maar als dat wel zo is, en ze vertrouwen het niet mogen ze dat daardoor laten merken van mij.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

malinois schreef:maar van mij mogen ze waarschuwen... en dat is voor hun een lichte grom... Kom zo goed als niet mensen in het donker tegen maar als dat wel zo is, en ze vertrouwen het niet mogen ze dat daardoor laten merken van mij.
Dat ben ik wel met je eens, Jan mag het ook best laten merken als hij het niet vertrouwt en dat gebeurt ook wel als degene die we tegenkomen anders dan anders doet (wat in de praktijk meestal een dronken persoon is) Maar dat is dan toch niet grommen en borstelen tegen iedere voorbijganger?
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
malinois schreef:maar van mij mogen ze waarschuwen... en dat is voor hun een lichte grom... Kom zo goed als niet mensen in het donker tegen maar als dat wel zo is, en ze vertrouwen het niet mogen ze dat daardoor laten merken van mij.
Dat ben ik wel met je eens, Jan mag het ook best laten merken als hij het niet vertrouwt en dat gebeurt ook wel als degene die we tegenkomen anders dan anders doet (wat in de praktijk meestal een dronken persoon is) Maar dat is dan toch niet grommen en borstelen tegen iedere voorbijganger?
nee dat klopt, maar goed ik kom dan ook geen bergen mensen tegen in het donker :mrgreen: maar daar heb je ook gelijk in, maar ik kan er niet altijd een vinger opleggen waarom hij iets niet vertrouwt, er zit geen lijn in... de ene wel de ander niet.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik kom ook niet heel veel mensen tegen, en het is ook echt niet dat Jamey uit haar stekker gaat. Ze loopt altijd aan de flex buiten, als we anderen tegenkomen gaat ze zowel overdag als 's avonds kort bij me, omdat ze nogal getikt kan doen (in enthousiasme met begroeten). Als we in het echt donker (dus meestal echt de laatste wandeling voor het slapen, die is wisselend ergens tussen 11 en 2 's nachts) dus iemand tegenkomen is het borstelen en grommen, dat mag even en dan kap ik het af met een 'klaar'. Meestal is het dan ook wel redelijk klaar. Maar ze mag het wel van mij, ik ga het niet helemaal verbieden, mijn moeder is het er niet mee eens omdat ik haar zo vals zou maken...

Dat bedoelde ik in mijn eerste post ook al over te brengen :P
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
blondie
Zeer actief

malinois schreef:
renee-uk schreef:
nee dat klopt, maar goed ik kom dan ook geen bergen mensen tegen in het donker :mrgreen: maar daar heb je ook gelijk in, maar ik kan er niet altijd een vinger opleggen waarom hij iets niet vertrouwt, er zit geen lijn in... de ene wel de ander niet.
Ja tuurlijk mogen ze het laten merken.. maar het moet niet zo zijn dat iedere passant inene een potentieel gevaar gaat betekenen in de ogen van de honden...
Dat vind ik bij aanslaan thuis ook nl.. aanslaan ok-- maar wel om een reden.. niet omdat er iemand voorbij loopt bijvoorbeeld--
Als een hond buiten in het donker structureel gaat grommen dan is dat mi niet goed, of het komt uit onzekerheid of door extreme bescherming naar de baas toe.. vandaar dat ik het niet goedkeur.. en ja als iemand zich vreemd gedraagt en ik het zelf niet vertrouw.. dan is het vroeg genoeg.. en dan bijvoorbeeld liet ik finn aan de lijn volgen.. hij was dan uitzichzelf al allert maar door een extra commando erbij werd hij allert gemaakt door mij en onder controle bij mij.. waaks is fijn.. maar wel gecontroleerd hoor..als iemand de weg wil vragen in het donker (dat neem ik dan altijd maar als voorbeeld) dan moeten ze dat gewoon kunnen vragen zonder dat een hond inene naast me staat te grommen of op wil vliegen..
Ik loop vaak in de avond en dan kom je vaak andere passanten tegen.. en soms ook dronken lui.. tsja.. als die dan overmoedig zijn .. dat heb ik ook wel eens.. dan zeg ik al niet naar hem toe te gaan-- tsja.. doen ze dat niet en hij na grommen even aanblaft en omhoog komt.- daar ga ik natuurlijk niet corrigeren.. bijten doet hij niet direct maar waarschuwen wel.. dat geeft me ook wel een veilig gevoel hoor.. :wink:
renee-uk
Zeer actief

Ik denk niet dat je haar zo vals maakt, wel denk ik dat je haar verkeerd gedrag aanleert door het toe te staan.
(redelijk klaar is trouwens niet klaar in mijn ogen :?)

Maar dat is mijn persoonlijke mening die ik ook al gaf in mijn eerste post ;)
Afbeelding

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jacksel schreef:Ik kom ook niet heel veel mensen tegen, en het is ook echt niet dat Jamey uit haar stekker gaat. Ze loopt altijd aan de flex buiten, als we anderen tegenkomen gaat ze zowel overdag als 's avonds kort bij me, omdat ze nogal getikt kan doen (in enthousiasme met begroeten). Als we in het echt donker (dus meestal echt de laatste wandeling voor het slapen, die is wisselend ergens tussen 11 en 2 's nachts) dus iemand tegenkomen is het borstelen en grommen, dat mag even en dan kap ik het af met een 'klaar'. Meestal is het dan ook wel redelijk klaar. Maar ze mag het wel van mij, ik ga het niet helemaal verbieden, mijn moeder is het er niet mee eens omdat ik haar zo vals zou maken...

Ik denk niet dat je haar vals ermee maakt. Ik denk wel door haar even te laten grommen en haar die kans te geven ze het wellicht vaker kan gaan doen, en meer uit kan gaan bouwen. Hoeft natuurlijk niet, maar die kans lijkt me groter als je haar toe staat te grommen naar mensen dan wanneer je het in de kiem smoort of gewoon even mijdt door bijv. over te steken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Meestal gaan de mensen zelf al naar de overkant als ik eraan kom, en anders ga ik altijd wel iets aan de kant... dan grommen ze idd. niet tegen iedereen maar sommigen dus wel en sommigen niet... Het moet idd niet tegen iedereen zijn
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Jacksel schreef:Ik kom ook niet heel veel mensen tegen, en het is ook echt niet dat Jamey uit haar stekker gaat. Ze loopt altijd aan de flex buiten, als we anderen tegenkomen gaat ze zowel overdag als 's avonds kort bij me, omdat ze nogal getikt kan doen (in enthousiasme met begroeten). Als we in het echt donker (dus meestal echt de laatste wandeling voor het slapen, die is wisselend ergens tussen 11 en 2 's nachts) dus iemand tegenkomen is het borstelen en grommen, dat mag even en dan kap ik het af met een 'klaar'. Meestal is het dan ook wel redelijk klaar. Maar ze mag het wel van mij, ik ga het niet helemaal verbieden, mijn moeder is het er niet mee eens omdat ik haar zo vals zou maken...

Ik denk je eerste post ook wel te begrijpen, maar toch ben ik persoonlijk van mening dat je niet standaar haar moet toelaten te grommen naar personen die gewoon passeren, geen contact met jullie willen maken etc..
waarom standaard grommen=? als er geen reden is.. stel dat iemand wel op jullie afloopt om wat te vragen... en ze heeft al gegromd en de situatie word in haar ogen bedreigend, dan zal ze of weglopen omdat ze het misschien eng vind-- of aanvallen omdat ze al waarschuwend gegromd had... even zwart wit geschets--
starfleet
Erelid

Re: Grommen in het donker

Ongelezen bericht door starfleet »

Jacksel schreef:
Maar het is toch gewoon oké als ze borstelt en even bromt als we iemand in het donker passeren? Als ze er maar geen hele toestand van gaat maken? Ik vind het ook wel fijn dat ze wat waakt eigenlijk, maar dat was helemaal fout volgens mn moeder (die gewoon uitgaat van wat zij logisch vindt, heeft verder niet echt specifieke hondenkennis).
Ik wil niet dat Buffy gromt omdat ze dat uit angst doet, ik zie het niet als waken. wat is er te waken als we ergens in het donker lopen? Straffen is zinloos bij angst, dus is het op tijd afleiden en gewoon vrolijk doen. Zonder brommen passeren is braaf en dan gaat er lekkers in (meestal). eigenlijk net zo als overdag dus.

Je maakt haar niet vals door haar toe te staan te grommen, maar omdat het bij Jamey beslist ook wel angst is, is het beter dat ze zich zo veilig voelt dat ze jou de touwtjes in handen laat nemen. Waarom zou je haar toestaan even tegrommen als je dat overdag niet doet? Wat is het verschil dan? Als Buffy eenmaal gromt, is het hier overigens ook "klaar, tis goed" en doorlopen verder. Om er nou een halszaak van te maken, veel honden zijn veel alerter in het donker, maar de aanpak zou hetzelfde moeten zijn overdag of in de nacht.

Anne
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

2 van de honden zijn ook veel attenter in het donker en als er iemand anakomt die ze niet kennen of herkennen dan gaat e rwel eens 1 of blaffen... ik loop gewoon door en straf dara niet voor... ik heb mijn honden ook voor een veiliger gevoel en ik ga dat zeker niet afstraffen...zolang ze bij me blijven en niet wild hysterisch aan de lijn gaan hangen vind ik het prima.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”