Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen als?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Wat te doen als?

Ongelezen bericht door Minhie »

Stel je hebt twee of meer honden (aangelijnd of niet) en je zit in een groot weiland met niks om je heen.
En er komt een onbekende hond op een van je honden afrennen. En dan?

het klinkt wat stom maar stel ik had twee honden aangelijnd en er klapt een hond op mijn hond.. en ik kan de ander niet vastzetten. Dan zou k dus niet weten wat ik zou doen.

De honden losmaken? beide? een? :19:

Wat zouden jullie doen? En hebben jullie ooit zoiets meegemaakt?
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

ik maak dat wel eens mee, met drie aan de lijn en dan gooi ik Ozzy los, hij is mijn buffer omdat hij ontzettend goed een hond weet af te leiden en spanning weg te nemen, ondertussen kan ik Danne en Lilo zo makkelijk mogelijk vast houden of korter aanlijnen.
Danne vind andere honden zo ontzettend leuk, maar kan niet overal los, als ik haar niet korter pak draait ze debiel om de loslopende hond met alle gevolgen van dien.

met Oz als bliksemafleider is het nog nooit fout gegaan en keert de rust binnen no time weer terug
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Heb gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt, maar als het zou gebeuren denk ik dat ik mijn reu zou loslaten.
Die staat wel zn mannetje maar is niet hond (of mens) agressief.

Aan de andere kant weet ik wel zeker dat mijn teef als een dwaas zou gaan gillen en ook zeker de knok niet uit de weg zou gaan en of mijn reu dan nog afzijdig blijft is maar de vraag :?

Moeilijk, moeilijk.... ik hoop het nooit mee te maken en gelukkig is die kans ook klein omdat ik ze altijd apart uitlaat.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Daisy gooi ik bewust los. Om de andere hond af te leiden van Spike.
Die hou ik echt zo lang mogelijk vast, geen zin in gedoe. Aan de riem is hij dan wel te hanteren.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

als er nog tijd is ze apart aan de omheinigspalen vast maken? ik zou lijf dsan laten lopen als afleiding en wellicht kiefer ook laten lopen. alhoewel ik niet denk dat er vreemde honden op mijn honden afkomen als ik ergens loop. huts zou ik zowieso vast moeten houden, 10 en een half of niet. de rest zou nog wel kunnen blijven lopen. die hebben nog nooit gevochten en kiefer dwingt ook heel veel respect af.
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

als ik alleen bob en baukje bij heb zou ik eerst die hond weg proberen te brullen
lukt dat niet dan schop ik
beter een schop van mij dan een gevecht

heb ik bente bij laat ik die los
als afleiding
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik zou eerst kijken wat de andere hond voor lichaamstaal geeft. Zolang ik geen tekenen van agressie zie, blijf ik staan en ben ik eventueel klaar om de muilkorf van de herder los te maken, mocht het toch problemen gaan geven. Ik houd de lijnen in eerste instantie vast.

Mocht de hond duidelijk agressie vertonen, dan zal ik de muilkorf afdoen en in elk geval de herder loslaten. De herder is nl. bijzonder sociaal naar andere honden, en mocht het TOCH tot een matpartij komen, dan is hij de sterkste van de twee. Maar als er gevochten word, grijp ik ook direct in... en dat betekend dat ik de andere hond zal proberen te overmeesteren en vast te zetten. En daar heb ik een lange adem in.... (En nu ik dat zo zeg; dan komt die muilkorf weer uitstekend van pas.. :mrgreen: )
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Is de hond agressief of niet?
Als er 'gewoon' een hond op de mijne af komt rennen roep ik Vera er even bij, attendeer haar op die hond, en laat haar het regelen. Gaat altijd goed eigenlijk. Saar en Vera zijn makkelijk met vreemde honden.

Komt de hond echt overduidelijk de aanval inzetten dan til ik Saar op, zet Vera achter me (waar ze dan uit zichzelf ook al zou staan, want ze heeft feilloos door of een hond met leuke of minder leuke bedoelingen aan komt zetten) en dan proberen weg te brullen. Meer zou ik op dat moment even niet weten :19:
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Moeilijk vind ik het zelf, ik vind het leuk om jullie reacties te lezen..:ok:
En de hond die eraan komt is in de stelling wel agressief.
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Wij lopen hier nooit met meer dan 1 hond per persoon om dit soort gevallen te voorkomen.
Zouden we dit wel doen en deze situatie doet zich voor dan zit ik met een heel groot probleem :N:
Ik zou eerst kijken of ik nog weg kan komen en anders is het brullen en schoppen geblazen naar de andere hond waarbij ik mijn eigen honden dan zo kort mogelijk vasthou en misschien een stuk van de grond til.
Lukt dit allemaal niet, tja dan ben ik bang dat het op een bloedbad zal uitlopen :N:
Josh doet uit zichzelf niks, maar zal wel lekker opgehitst worden door 1 van de dames en zal dan vanzelf mee doen ben ik bang.
Groetjes,
Wendy
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Als er een agressieve hond op me af zou komen denk ik dat ik probeer om hard met mijn honden weg te rennen.
Mocht de hond toch bij mijn honden weten te komen dan laat ik Romeo los.
Ik wil niet dat Julia ooit in een gevecht zal belanden, zij is sociaal en heeft nog nooit gevochten, en dat wil ik graag zo houden.
Overigens ben ik doodsbang dat ze zichzelf dood laat bijten.

Romeo zou die hond dan op zijn kop of achterin zijn nek vastpakken, en zo blijft hij dan een hele tijd staan.
Hopelijk druipt de agressieve hond dan af zodra Romeo los laat en ik hem weg trek.

Alleen wat ik dan met Julia moet doen?
Ergens vastmaken durf ik niet, veel te bang dat die hond dan op haar afkomt en zij niet kan vluchten.
Maar loslaten durf ik ook niet, straks gaat ze zich ermee bemoeien.

Geen idee wat ik zou doen eigenlijk.
Maar gelukkig loop ik nooit in mijn eentje met de honden op een afgelegen weiland ofzo.
Dat doe ik alleen samen met mijn vriend, en dan kunnen wij samen de honden uit elkaar houden en politie bellen om de hond op te laten halen.
:zweep:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou mijn honden NIET vastzetten aan een vast object; ze hebben dan geen kans meer te vluchten of zich te verdedigen.

Merlijn zou waarschijnlijk een tegenaanval inzetten en omdat hij niet zo groot is zou hij het verliezen van een grotere hond (denk ik). Ik zou in geval van uiterste nood merlijn loslaten zodat hij zich in ieder geval KAN verdedigen. Tristan zou ik waarschijnlijk optillen (of dat slim is weet ik niet)

Ik zal de andere hond proberen met woord en daad met alle kracht weg te sturen of weg te schoppen of slaan of schreeuwen, of alles bij elkaar.

Ik laat mijn honden niet zonder mijn tussenkomst afmaken door een andere.

En nee... ik zit niet te wachten op zo'n situatie!

Suzanne
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als de hond agressief is en een reu dan laat ik Cleo los. Die is heel sociaal en kan ook met heel veel overdreven lichaamstaal honden wegjagen. In Nijmegen en liepen wij een keer snachts en toen kwam er een bruine hond aanrennen die het echt op Dapper voorzien had die aan de riem zat. Na 10 keer brullen en 25 schijnaanvallen die steeds dichterbij kwamen hebben we Cleo losgelaten. Die rent met veel poeha op zo'n hond af en jaagt hem op happend in de kont :mrgreen: Cleo is vrij klein maar de meeste honden gaan dan wel rennen omdat ze zo zeker is en zo duidelijk hondentaal spreekt. Ze doet dan niks maar verdedigt Dapper dus wel.
Als tweede optie laat ik Eva los als Cleo het niet geregeld krijgt. 2 honden die zich bemoeien is al intimiderender voor een vreemde hond. Maar liever niet want Eva is serieuzer dan Cleo. Eva ziet niet zo goed in hoe ernstig dingen zijn en ik kan me voorstellen dat die dan ineens een knauw uitdeelt omdat ze denkt dat dat de bedoeling is.

Dapper laat ik nooit los op een reu die agressief is. Dan bemoei ik me er zelf mee tot het stopt. Moet er overigens niet aan denken dat ik lastig gevallen wordt door een Cane corso oid die het op mijn honden voorzien heeft. Zou dat echt heel eng vinden. :N:

Zou er een agressieve teef komen dan hield ik alles vast en zou ik een soort linie vormen waar ze niet doorheen kwam :ok:

Nu moet ik zeggen dat de meeste honden niet in onze roedel durven duiken. 3 zelfverzekerde honden is toch vaak wat veel voor een vreemde hond en vrijwel altijd stoppen ze op een meter of 5 voor me en kan ik ze met wat overredingswerk wel op andere gedachte zetten. :ok:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Suzanne123 schreef:Ik zou mijn honden NIET vastzetten aan een vast object; ze hebben dan geen kans meer te vluchten of zich te verdedigen.
dat ligt dus aan de honden die je hebt. ik zou dat dus wel doen zodat ik de aanvallende hond zelf in de kraag kan vatten om te voorkomen dat deze doodgebeten wordt door mijn honden, daarom ook allemaal apart aan een paal, gesteld dat ik daar tijd voor zou hebben zoals ik al schreef. ook apart om te voorkomen dat ze onderling door de spanning op elkaar klappen. ik zou zo eentweedrie geen hond weten die het tegen mijn honden op zou kunnen nemen en er goed vanaf zou komen als het serieus wordt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ligt eraan wie ik bij me heb... als die hond echt komt om te knokken denk ik dat ik ze om de beurt los laat....niet tegelijk in ieder geval... Eerst de makkelijkste dan de wat minder vriendelijke.
Overigens zal ik eerst proberen zelf die andere hond weg te schoppen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

In het open veld, zou ik cheeky loslaten.
Die is bijzonder ontwapenend en regelt het allemaal wel op een kleuterige naive manier.

Bij een agressieve hond zal ik ze uiteindelijk allebei loslaten. Dan heb ik mijn handen vrij. Cheeks als eerste want die zal tussen mijn benen kruipen en zich achter mij verschuilen.
Maddox is aan de lijn tegenover een agressieve hond veel feller dan wanneer hij los is. Toch zou ik hem zo lang mogelijk vast houden, in het open veld zijn ze te snel buiten bereik en dan kan ik niet ingrijpen. Als ik die hond niet weg kan jagen, dan gaat Maddox los op hoop van zegen. Echt vechten heb ik hem nog nooit zien doen, maar hij laat zich niet op de kop zitten.

In de wijk zou ik Maddox los gooien en een brul geven. Hij gaat dan meteen naar huis :mrgreen:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Het gebeurd mij wel eens als ik met de paarden bezig ben dat er ineens een hond aankomt. Meestal gooi ik Dyna los van de pen (heb ze aan lange lijnen vast staan in de dode hoek).
Dan heb ik nog de tijd om tussen de hond en de anderen in te gaan staan met een beetje mazzel.
Dyna gilt en blaft maar doet verder weinig en meestal schrikt dat de andere hond af.
Als het niet werkt en de hond schrikt niet van mij dan gooi ik Lu los. De twee dames functioneren als buffer. De mannen gooi ik alleen los als het echt uit de hand dreigt te lopen en de hond persee de aanval op hun wil inzetten. Kito is een heer als hij in een vechtpartij beland en mag als eerste, Ik weet dat er dan weinig kleerscheuren zijn voor beide. Nikan ontzie ik het meeste, die gaat linea recta achter het hek. Hij is lomp en onbehouden en ik wil gewoon niet dat hij doorkrijgt wat hij aan kan richten.
Op zich is het een leuk verhaal en ik moet het dan ook echt zien aankomen en de tijd hebben om te handelen.
Zoniet dan kan het een aardig probleem gaan worden denk ik
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

Als het een hele grote echt enorm agressieve hond betreft vraag ik me sowieso af of je uberhaupt echt iets kan doen. :19:
Ik zie mezelf geen blind woeste hond maatje Berner bij mijn honden weghouden eigenlijk...
Betreft het nou een agressieve reu dan kan ik Vera nog 'in de strijd gooien' (in die zin dat een reu hoogstwaarschijnlijk geen teef aan zal vallen, en Vera erg goed is in honden mild stemmen). Is het een agressieve teef, tja, dan vrees ik eigenlijk dat ik gewoon nergens ben.

Ik hoop het dan ook gewoon nooit mee te maken, zo'n situatie met een teef van formaat zonder andere baas in de buurt.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Moos schreef:Als het een hele grote echt enorm agressieve hond betreft vraag ik me sowieso af of je uberhaupt echt iets kan doen. :19:
Ik zie mezelf geen blind woeste hond maatje Berner bij mijn honden weghouden eigenlijk...
Betreft het nou een agressieve reu dan kan ik Vera nog 'in de strijd gooien' (in die zin dat een reu hoogstwaarschijnlijk geen teef aan zal vallen, en Vera erg goed is in honden mild stemmen). Is het een agressieve teef, tja, dan vrees ik eigenlijk dat ik gewoon nergens ben.

Ik hoop het dan ook gewoon nooit mee te maken, zo'n situatie met een teef van formaat zonder andere baas in de buurt.
Nee ik hoop ook nooit zo'nsituatie mee te maken, ik zat in bed maar wat dag te dromen over het hebben van honden. En toen bedacht ik mij; stel ik heb 2 honden in een groot weiland zonder palen of wat dan ook.. En ik heb ze allebei in mijn eentje mee en er komt formaatje rotweiler of een enge heddur :mrgreen: dan zou ik dus niet weten wat ik moet.. Sta je daar.. stel je hebt er één los dan kan je ze eigenlijk moeilijk uitelkaar halen want je hebt de ander vast etc etc...
Dus was erg benieuwd naar hoe jullie dat deden.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ik kan me dat wel voorstellen dat je af en toe doemdenkt. Alleen een plan de campagne kan je niet maken want als je in een situatie komt dan is het vaak de paniek en stress die je totaal anders laat reageren.
Zelf heb ik het in zo een situatie die uitzichloos leek doordat de baas elke keer zijn hond op mijn hond gooide gewoon de baas aangevallen en het enige dat ik riep tegen mijn man laat hem op de grond. Toen nam de paniek de overhand want dit was gewoon ordinair wat er gebeurde en wat wij ook deden, zodra de honden los waren vond zijn baas het leuk om hem er weer in terug te smijten richting de buik van mijn hond.
Toen kon ik voor mijn gevoel niets anders dan proberen de baas uit te schakelen want zodra ik zijn hond vast had duwde hij mij weg zodat de hond weer los was.

Achteraf is dat een hele rel geworden en gelukkig zijn baas en hond uiteindelijk gescheiden en zit de hond bij iemand die hem respecteerde en er geen vechtmachine van maakte.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

minhie schreef:
Moos schreef:Als het een hele grote echt enorm agressieve hond betreft vraag ik me sowieso af of je uberhaupt echt iets kan doen. :19:

Nee ik hoop ook nooit zo'nsituatie mee te maken, ik zat in bed maar wat dag te dromen over het hebben van honden. En toen bedacht ik mij; stel ik heb 2 honden in een groot weiland zonder palen of wat dan ook.. En ik heb ze allebei in mijn eentje mee en er komt formaatje rotweiler of een enge heddur :mrgreen: dan zou ik dus niet weten wat ik moet.. Sta je daar.. stel je hebt er één los dan kan je ze eigenlijk moeilijk uitelkaar halen want je hebt de ander vast etc etc...
Dus was erg benieuwd naar hoe jullie dat deden.
Dit soort echte doemscenario's denk ik liever niet aan :mrgreen: Heb het ook nog nooit meegemaakt moet ik zeggen, in ieder geval niet zonder dat er ook nog een baas bij de hond was.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

chrico schreef:Ik kan me dat wel voorstellen dat je af en toe doemdenkt. Alleen een plan de campagne kan je niet maken want als je in een situatie komt dan is het vaak de paniek en stress die je totaal anders laat reageren.
Zelf heb ik het in zo een situatie die uitzichloos leek doordat de baas elke keer zijn hond op mijn hond gooide gewoon de baas aangevallen en het enige dat ik riep tegen mijn man laat hem op de grond. Toen nam de paniek de overhand want dit was gewoon ordinair wat er gebeurde en wat wij ook deden, zodra de honden los waren vond zijn baas het leuk om hem er weer in terug te smijten richting de buik van mijn hond.
Toen kon ik voor mijn gevoel niets anders dan proberen de baas uit te schakelen want zodra ik zijn hond vast had duwde hij mij weg zodat de hond weer los was.

Achteraf is dat een hele rel geworden en gelukkig zijn baas en hond uiteindelijk gescheiden en zit de hond bij iemand die hem respecteerde en er geen vechtmachine van maakte.
:eek: Eh, ja, dan had ik ook die vent proberen uit te schakelen.

Wel een heel klein beetje grappig dat jij het was die die man aanviel, niet je man zelf. Moeders komt op voor haar hondenkindjes!
chrico
Zeer actief

Vaders had het te druk met zijn hondenkindje behoeden voor meer schade en de ander kon ik met de mond uit het slagveld houden. Zonder afspraken neem je een taak op je in zo een situatie en dan maakt het niet uit wie wat doet, als er maar iets gebeurd
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Minhie
Zeer actief

jezus wat heftig! Wat een ontzettende lompe asociale gast zeg.. ik denk dat ik die vent ook had geslagen! Gelukkig is die hond toen herplaatst!

Gelukkgi denk ik niet vaak aan doemscenario's. :mrgreen: Ik heb nog niet eens 1 hond laat staan 2 en dan nog..
Vaak dagdroom ik gewoon lekker over puppiesnuiven, het opvoeden en lekker trainen met de hond maar af en toe moet dit ook even :P :mrgreen:
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Ik zou in ieder geval 1 van mijn honden los laten, mijn honden mogen zich namelijk wel verdedigen als ze aangevallen worden...en dan is 1 tegen 1 beter dan 2 tegen 1.... :19:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tjsa ik weet het niet.
Het ligt ook aan de hond die aan komt rennen. Is het een hele grote hond? of een middelmaatje. En dan ook nog het ras, een golden retriever grijp ik sneller in zn kladden dan een rottweiler.
Maar goed, ik zou de andere hond al niet kunnen grijpen want dan kan ik mijn eigen agressieve Hera niet meer in bedwang houden.

Ik probeer denk ik in eerste instantie de hond weg te schreeuwen en mocht dat niet helpen en hij grijpt 1 van mijn honden dan kan hij eerst een paar rake schoppen van mij verwachten. Helpt dat ook niet dan laat ik mijn honden hun gang ook gaan.

Maar tot nu toe kiezen vrijwel alle honden eieren voor hun geld als ze Hera in het vizier krijgen.
Overigens werkt Woopy hier ook als bliksem afleider. De knokt ook nog wel eerlijk, bij hem is het ookklaar als de andere hond zich overgeeft.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ligt eraan wat de intentie van die hond zijn.

Is het om enthousiast te spelen, dat laat ik Puch los en grijp Kaya vast.
Al zou Puch lelijk doen, dan is het nog altijd 50 keer milder dan Kaya.

Komt de hond agressief over, dan grijp ik Puch bij zijn kladden en laat Kaya los en probeer zelf om met een enorme brul de hond weg te jagen. Zou dat niet lukken, dan zet ik Kaya beter in dan Puch :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Op deze manier is Dingo inmiddels 5x opgeknapt, tot de dierenarts aan toe. Het is heel belangrijk om in de gaten te hebben wat de intentie van de hond is, je ziet het vrijwel altijd meteen. Een teef gaat bij beide van mijn honden goed. Een reu bij Quinto wel, Dingo absoluut niet. Ik zou met mijn stem proberen de hond weg te krijgen, lukt dat niet krijgt hij een trap. Word het knokken dan trap ik de andere hond er af.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik hoop het nooit mee te maken maar ik denk dat ik op dit moment Daan vast houd en Abel loslaat. Abel is nog heel sociaal en probeert zich met een spelbuiging los te krijgen of geeft zich over. Daan zal zich nooit overgeven en met zijn 9 kilo is hij geen tegenstander voor een grote hond. Ik zal zelf proberen die hond weg te brullen, mocht dat niet lukken dan gaat Daan ook los en hoop ik dat ik veel engeltjes heb.
Afbeelding
Abischa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Abischa »

Ik heb de honden achter me gezet en een enorme bek op gezet dat hij op moest zouten en me groot gemaakt en het werkte de loslopende agressiefe hond liep om het perk de andere kant op.
Alleen was dat niet in een weiland maar hier in de woonwijk en liep dat beest los en renden al grommend op ons af.

Blijf het geweldig vinden die bazen die maar blijven volhouden dat hun hond niets doet en jij elke keer maar kan optreden om te verkomen dat de hond jouw of je honden aan valt.
"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es"
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”