Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pups en springen

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Pups en springen

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik had laatst een discussie met iemand over het beoefenen van behendigheid met een pup. Deze vriendin van mij woont in Engeland en beoefent behendigheid met een Border Collie pup van 9 maand. De hond doet al behendigheid sinds ze een maand of 4 is en doet nu sprongen van een centimeter of 30. Ze liet me daar net een filmpje van zien en vertelde haar dat ik het erg hoog vond voor pups. Nu is ze plotseling beledigt en vertelde me dat haar trainster vertelde dat het veilig was voor haar pup. En waarom? Omdat de hond er geleidelijk aan is gewend steeds hoger te springen, tot deze hoogte van 30 centimeter. Ze verteld me dat de heupen er dan in feite aan wennen om deze hoogte te springen.

Nilo is nu zo'n 11 maand oud en het enige springen wat ik hem aan leer is over het hele lage stukje van een voetbalgoal :mrgreen: Gewoon zodat hij het commando gaat snappen. Dus wat denken jullie, ben ik te voorzichtig met Nilo of is de persoon met de Border Collie niet helemaal goed bezig?
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik neem het risico gewoon niet. In het bos springen ze ook wel eens over een boomstronk ofzo maar ik ga het ze nog niet aanleren. Of het heel schadelijk is... ik weet het niet maar ik neem liever het zekere voor het onzekere en wacht die paar maandjes :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn honden springen wel eens over boomstammen als pup en dat vind ik allemaal best. Dat doen ze uit zichzelf en dan zullen ze het wel kunnen denk ik dan :wink:
Ik heb er het commando hoog wel aan verbonden gewoon zodat ze dat al een beetje kennen voor er "serieus" gesprongen gaat worden.
Het echte trainen op hoogtesprongen ook al zijn ze nog zo laag, zie ik niet zitten voor een pup.
Voor mijn gevoel loop je het risico dat je ze meer laat doen dan ze fysiek aan kunnen als je echt gaat trainen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Over zes jaar zullen we het weten: is deze BC dan volledig kapot of loopt hij nog als een kievit :wink: Ik neem aan dat ze heel serieus agility doet en dan moet het allemaal maar jonger en sneller getraind worden. Ik zou zelf het springen niet doen. Er zijn veel andere dingen die je wel prima kunt doen op jonge leeftijd. Denk aan raakvlakken, insteek palen en tunnels.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik snap niet waarom er nog steeds zo veel mensen zijn die niet even kunnen wachten tot de hond een jaar, of anderhalf, is. Raakvlaktraining op de grond of alvast de tunnel en slurf aanleren, oke.. maar waarom zou je het risico nemen dat je hond straks onnodig in de kreukels ligt en daar wellicht de rest van z'n leven last van heeft? Ik doe het eerste jaar helemaal geen cursussen met de hond behalve gehoorzaamheid en eventueel speuren. Geen dingen die lichamelijk te belastend zijn. Dat laten ze op de hondenschool waar ik train overigens ook niet toe. De hond moet daar minstens een jaar oud zijn om behendigheid, flyball, doggydance e.d. te doen.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 30 dec 2008 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Ik ga niet bewust met mijn pup van vier maanden springen (dalmatierpup van 15 weken) maar mevrouw heeft regelmatig de gekke vijf min en springt dan op de bank en er weer af, weer op en van de leuning af (toch zo'n 60 cm)
Ook met het uitlaten en we moeten weer naar binnen via de trap, ik til haar altijd op, maar als ze los loopt dat springt ze de trap op!!!
Heel eng. Probeer er zoveel mogelijk op te letten. Laat haar noit los naar binnen lopen en til haar op tijd op, maar het blijft eng!
FlyingBorders
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door FlyingBorders »

Nee ik doe dit zelf niet, Glenn was ruim 14maand toen ik met hem begon, idd de kleine dingen aanleren zoals slurf enzo en raakvlak waarom niet, maar sprongen op die leeftijd, buiten springen ze wel een beetje, maar dan is anders dan persee over die sprong heen gaan.
Heb je geen link van dat filmpje?
Pootjes van Guide-Gangster-Glenn-Sasha-Gwendell-Bonita
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

kan iemand me uitleggen hoe je heupen (bot in de groei en zacht kraakbeen) kan laten wennen aan klappen? :denken: :piew:
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Hutsje schreef:kan iemand me uitleggen hoe je heupen (bot in de groei en zacht kraakbeen) kan laten wennen aan klappen? :denken: :piew:
Ik niet :wink:

Maar volgens mij hebben de ellebogen veel meer te lijden als de heupen.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Tulp schreef:
Hutsje schreef:kan iemand me uitleggen hoe je heupen (bot in de groei en zacht kraakbeen) kan laten wennen aan klappen? :denken: :piew:
Ik niet :wink:

Maar volgens mij hebben de ellebogen veel meer te lijden als de heupen.
ja, inderdaad.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

op de hondenschool waar ik train kun je voordat ze 1 jaar zijn beginnen met voorbereidend sporten. Hier worden raakvlakken aangeleerd, in steekpalen en wel wat hoogtesprongen ( 5 cm) en natuurlijk de tunnel ed. verder zit er een stuk gehoorzaamheid in. het starten wordt getraind, dus netjes zitten en wachten totdat het baasje vind dat de honden van start mogen. Voordat je aan deze cursus mag beginnen moet je eerst basis opvoeding en gedrag 1 hebben gedaan en toestemming van je instructeur krijgen. Na voorbereidend sporten kijken ze of je verder mag met beginners behendigheid of dat je nog een keer voorbereidend sporten moet doen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hier een foto, het filmpje kon ik niet kopieren:

Afbeelding

Deze hond is 9 maand, een andere BC van 4 maand sprong op dezelfde hoogte.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Maeve schreef:Hier een foto, het filmpje kon ik niet kopieren:

Afbeelding

Deze hond is 9 maand, een andere BC van 4 maand sprong op dezelfde hoogte.
Dit vind ik een pittige hoogte voor zulke jonge honden. op de hondenschool waar ik train springen ze hooguit 5 cm.
Afbeelding
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi,

Als ik die foto bekijk, moet ik er niet aan denken dat het mijn hond zou zijn.

Ik snap sommige mensen niet, dat ze zo vroeg met springen beginnen.
Leg dan de latjes op de grond of op bijv. 5 cm en leer je hond tussen de poortjes door te gaan. Tunneltje, slurf, aanleren raakvlak prima (ligt er aan hoe).

Ik heb liever een hond die wat later op wedstrijden verschijnt maar die dan wel tot een behoorlijke leeftijd mee kan draaien, dan een hond die vroeg op wedstrijden gaat en met 5 of jaar op is.

Een hond kan zelf die keuze niet maken, wij wel.

Hieronder een interessant stukje dan Ronald Mouwen (dierenarts).
Het is allemaal helder!

Pups en agility
Behendigheid met pups
Als dierenarts met een behendigheidspassie krijg ik regelmatig vragen als: "Wanneer kan ik met mijn jonge hond behendigheid gaan doen?" of: "Wat kan ik al met mijn pup van 5 maanden gaan doen?" De antwoorden op deze vragen zijn niet eenvoudig, maar wat wel altijd opvalt is dat de vraagsteller al behendigheid doet, de jonge hond als tweede of derde hond gekocht heeft en hem speciaal aangeschaft heeft voor de behendigheid. Als ik dan vervolgens informeer naar hun beweegredenen om zo vroeg behendigheid te gaan doen, dan komen antwoorden als: "Het is zo leuk." Of: "We kunnen niet wachten." Of: "We willen graag met 15 maanden wedstrijden kunnen lopen". Kortom ongeduld is vaak een belangrijke reden. Voordat zulke vragen goed beantwoord kunnen worden, is het belangrijk te realiseren dat een pup sterk verschilt van een volwassen hond.

Waarin verschilt een pup van een volwassen hond
Een pup is in de groei, met een lichaam dat zich voornamelijk bezig houdt met groeien.
Verder is een pup ook geestelijk onvolwassen. Pups kunnen zich veel korter concentreren, zijn sneller afgeleid en kunnen slecht druk hebben. Verder generaliseren ze negatieve ervaringen veel makkelijker, waardoor een slechte ervaring veel sneller tot ongenuanceerde vlucht- of angstreacties kan leiden.
Verder heeft een opgroeiende pup het nadeel dat zijn lichaam elke dag weer iets groter is, waardoor zijn verhoudingen per dag verschillen. Dit betekent dat een pup zijn lichaam veel minder goed kent dan een volwassen hond en dus veel slechter zijn bewegingen kan coördineren. Er is sprake van een coördinatieprobleem, zoals we die ook kennen bij de puber.

De groei van een pup
Honden horen tot de snelst groeiende zoogdieren ter wereld. Een pas geboren pup van zo'n 400 gram is een jaar later 25 tot 40 kg, waardoor zo'n jonge hond in een jaar tijd zo'n 60 tot 100 keer zijn geboortegewicht wordt. Dat zijn gigantische toenames, met als gevolg dat het lichaam van zo'n hond zich het eerste jaar alleen maar bezig houdt met groeien. Dit geldt vooral voor het bewegingsapparaat, dat wil zeggen de gewrichten, botten, spieren, pezen en banden. Andere functies van deze structuren zijn daar ondergeschikt aan: botten zijn bezig met groeien, en kunnen daardoor minder goed druk weerstaan, pezen hebben bij lange na niet dezelfde treksterkte als bij een volwassen hond. Gewrichten van groeiende honden zijn niet mooi aaneensluitend, juist omdat de botten aan beide zijden in de groei zijn.

En nog een interessant stuk, eveneens van Ronald Mouwen:
Toestellen met pups
Een pup heeft dus een afwijkend bewegingsapparaat dat duidelijk minder krachten kan weerstaan dan een volwassen hond. Wat betekent dat voor deelname aan behendigheid.

Sprongen
Het nemen van spronghindernissen betekent dat een pup moet afzetten voor de sprong en moet landen na de sprong. Bij de afzet moet de hond vooral spierkracht leveren om zijn lichaamsgewicht over de sprong heen te werken, verder moeten deze krachten door middel van botten, pezen en banden op de juiste manier overgebracht worden. Kans op overbelasting van deze nog niet uitgegroeide structuren is redelijk groot.
Voor de landing, waarvan bekend is dat de belasting duidelijk groter is, geldt dat in nog sterkere mate, met name als men zich realiseert dat voor een goede afwikkeling van de landing een goede coördinatie vereist is. Voor een goede coördinatie is een voldoende ervaring vereist, wat bij een pup nooit aanwezig kan zijn. Sprongen zijn daarom voor pups uit den boze. Dat geldt voor hoogtesprongen, breedtesprong, muur en band.

Slalom
Een hond moet zijn rug in de slalom in meerdere bochten wringen. Dat betekent een flinke belasting voor de wervelkolom. Tevens moet hij zes keer per slalom zijn hele lichaamsgewicht van de ene naar de andere kant brengen, wat nogal een belasting betekent voor de voorpoten.
Zowel de wervels als de voorpoten zijn bij een pup in de groei en daarom nog niet in staat om in zo'n korte tijd zo vaak deze krachten te weerstaan. Als een pup meerdere keren de slalom moet nemen, is de kans op overbelasting van deze structuren erg groot.

Schutting
Voor de schutting zijn een aantal momenten een potentieel risico. Allereerst de opgang. Als de hond op snelheid de schutting neemt, moet hij een landing maken met een sterke richtingsverandering. Dit is een van de zwaarste momenten van belasting op de voorhand van een hond. Vanuit stilstand betekent de steile klim naar boven een flinke belasting voor rug, heupen en achterhand. Niet doen dus. Ook de afgang is door zijn steilheid een flinke belasting voor de ondervoeten van de voorbenen.
Nu hoor ik wel mensen aangeven dat het vlak zetten van een schutting kan helpen. Ik zie daar geen voordelen van. De gelijkenis met de gewone schutting is volkomen verdwenen (dus het voordeel van tijdwinst of wennen aan toestellen is er niet) en de hond kan leren "flyers" over de schutting te maken.

Kattenloop
De normale kattenloop is een toestel dat vrij vaak door mensen met puppies genomen wordt. Op het eerste gezicht lijkt dit ook een toestel dat dit toelaat, immers de lichamelijke belasting is, als het toestel goed genomen wordt, niet zo groot. Toch heb ik ook hier mijn bedenkingen. Zo is de lengte van de kattenloop, zeker voor jonge pups, vrij lang. Hierdoor moeten ze zich langer concentreren, dan ze eigenlijk kunnen. Zeker op een behendigheidsveld met zoveel afleidingen van andere honden (en groepen).
Verder vind ik de hoogte van de kattenloop in combinatie met de breedte een probleem voor puppies. Als het fout gaat valt de hond ongecontroleerd van een flinke hoogte, met grote risico's op blessures. Verder geldt voor wat oudere grote pups dat de breedte problemen gaat opleveren in verband met een mindere coördinatie van de achterhand, waardoor de kans op valpartijen nog groter wordt. Dus een volledige kattenloop lijkt mij geen goed idee.
Dat betekent echter niet dat een begin van training van de kattenloop niet gemaakt kan worden. Als een kattenloop deel vanaf de tafel naar beneden gelegd wordt, zodat de hond vanaf de tafel naar beneden leert lopen, zijn een hoop bezwaren, zoals hierboven beschreven, ondervangen.

Wip
De wip is een toestel, waar de kans op lichamelijke overbelasting heel klein is. Als een pup aangelijnd de wip neemt, is die kans heel klein. Toch is dit toestel volgens mij niet geschikt voor pups, omdat het zelf laten kantelen van de wip een flinke geestelijke belasting betekent en nogal wat coördinatie vergt, wat opgroeiende pups slecht kunnen. Daarbij is een wip heel eenvoudig aan te leren, als een hond de kattenloop al beheerst en leuk vind. Aangezien ik hiervoor al aangegeven heb dat ik geen volledige kattenloop doe met pups, komt de wip voor mij ook niet in
aanmerking.

Tunnel en slurf
Voor de tunnel en de slurf geldt eigenlijk dat zij al vanaf heel jong getraind kunnen worden. Zowel qua geestelijke als lichamelijke belasting leveren deze toestellen weinig problemen op. Als ik al behendigheidstoestellen bij pups introduceer, dan zijn dat deze toestellen.

Conclusies
De pup verschilt zoveel van een volwassen hond dat hij absoluut niet geschikt is voor behendigheid, zoals we dat
met volwassen honden doen. Betekent dat we de pup de eerste 12 tot 15 maanden van zijn leven niet aan de
behendigheid mogen laten ruiken? Volgens mij niet. Ik denk dat een pup heel goed kennis kan maken met
behendigheid en perfect op een behendigheidsleven kan worden voorbereidt. Het doel moet echter heel duidelijk
vastgesteld worden. Is je doel om een hond op 15 maanden wedstrijdklaar te hebben, dan ben ik tegen. Is het doel om
een goede baas hond relatie op te bouwen en de pup al in de juiste motivatie te brengen voor behendigheid, dan ben
ik voor. Er is dan sprake van een aangepaste puppycursus, waarbij slechts zijdelings behendigheidstoestellen geïntroduceerd worden.

Jammer dat veel mensen zo prestatiegericht zijn, zelfs als het ten koste gaat van de hond :devil:

Groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Miekepiek
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Miekepiek »

Milo is 10 maanden.
En bij mijn gehoorzaamheids cursus zit mijn fokker ook.
Na de gehoorzaamheid mocht ik nog even behendigheid(hooguit 7 minuten)
waarbij hij lage sprongen moest doen en over de wip moest lopen(die nog wel werd tegen gehouden, de sprongen waren natuurlijk hartstikke laag ik denk ongeveer 3 cm ofzo iets.. Hij mocht van de fokker ook nog niet over de hele kattenloop dat durfde ze nog niet aan. Wel deden we elke week de paaltjes omdat dat moeilijk is om het te leren. De behendigheid dat ik deed duurde dus ongeveer 7 minuten en was 1x in de week. Ook deden we de tunnel. Milo heeft geen last van zijn botten of spieren omdat hij niet zoveel en extreem aan behendigheid deed.
Het lijkt mij echt niet slim om met een puppy behendigheid de doen.
Laatst gewijzigd door Miekepiek op 01 jan 2009 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik zou dit springen dus ook nooit doen met mijn hond. Met Fenja begin ik pas volgende maand echt, ze is dan 15 maanden vind ik een prima leeftijd om te beginnen zowel geestelijk als lichamelijk. Wel heb ik al andere dingen aangeleerd zoals tunnel, raakvlakken, insteek palen. Wel heeft ze over hordes gesprongen maar lag het latje op de grond. Ze weet nu dus dat ze over een horde heen moet springen. Op hoogte begin ik dus volgende maand. Ik snap ook nooit zo goed waarom een pup/jonge hond al meteen zo hoog moet springen. Als je als pup aanleerd dat ze laag over een horde moeten springen en je verhoogd de hindernis als ze volwassen zijn dan 'kennen' ze het principe toch. Ik snap niet wat voor winst je ermee bereikt om ze al vroeg heel hoog te laten springen. Bij bijvoorbeeld raakvlaktrainingen bij een pup zie ik het voordeel wel.
Kortom ik zou het dus nooit doen.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”