\Inge O schreef:jamaar (kom ik weerMadelief schreef:Nouja, maar de keuze om met een hond te fokken is aan jou als fokker. Als je weet dat de uitslagen regelmatig niet gepubliceerd worden, heb je er inderdaad dus niet veel aan. Maar ik zou dat wetende dus ook handelen alsof de niet gepubliceerde uitslagen niet zo gunstig waren. Daar mag je tenslotte vanuitgaan. Er is geen enkele reden waarom je je prachtige HD-A met botafwijking nul niet publiceren zouSylvia schreef:Ja een stambomen database kan zeker helpen met honden terug in de lijn zoeken. Dat is ook wat ik doe.
Wij gebruiken tegenwoordig Animalpedigree, en hebben diverse info on der geavanceerde info staan, zoals de HD, en ook leeftijden dat een hond gehaald heeft.
Het jammere met OFFA is helaas dat (het zal Amerika niet zijn) de eigenaar mag beslissen of een uitslag gepubliceerd wordt of niet. Dus om van Amerikaanse honden dus een stamboom uit te zoeken geeft een redelijk vertekend beeldZo weet ik dat binnen ons ras er honden ingezet zijn die gewoon slechte heupen hadden. Uitslag niet gepubliceerd en fokken maar. Wat kun je dan uit je verticale stamboom halen?
.
Het vergt wel meer zoekwerk. Ik zou dus o.a. zoeken naar de eigenaar/kennel. Kijken of hij van andere honden wel de resultaten bekend heeft laten maken, dan is het nóg verdachter als er een andere hond van hem niks heeft.
Maar makkelijk is het niet nee, dat is duidelijk. Dan zul je het moeten doen met de informatie die je wel hebt. Maar alles wat je buiten de gewone stamboom kunt vinden, is natuurlijk wél meegenomen.), dat is steeds allemaal ervan uitgaande dat alles over de voorouders niet alleen openbaar wordt gemaakt maar ook op het internet staat. als dat bij jullie ras tot in de details zo is dan heeft er zich vast ergens een freak (positief) mee beziggehouden, maar de realiteit is nog wel even anders.
voorbeeldje : over mijn honden vind je ook nog amper iets op het internet hoor en dat heeft echt niks met slechte wil te maken.
Ja, dán heb je natuurlijk niet veel info. Maar. technisch gezien waren daar dus die RV's voor, die er helaas inmiddels in de meeste gevallen een puinzooi van maken.
Als het goed is hebben de RV's een archief met verzamelde informatie en zou dus een FAC (Fok Advies Commissie) aan die informatie kunnen komen en zo de fokker kunnen adviseren. Maar ik ben het roerend met je eens dat dat dus niet bepaald eenvoudig is, niet functioneert ook, en niet gemakkelijk toegankelijk. Je kunt moeilijk van 15 proefstambomen een FAC in de archieven laten duiken...
Dus ja, je kunt een hoop vinden (maar ook ik heb alleen de informatie in kunnen zien die in een database, gemaakt door een freak
p.s. Je kunt ook heel veel info vinden door zelf te zoeken naar verwanten, dat heb ik ook gedaan en doe ik ook als mijn moeder een reu zoekt. Dan maak ik haar gek met...jaa, maar zijn broer heeft dit en dit. En zijn zusje heeft lelijke nakomelingen. En die heeft slecht pigment, en die heeft een nest met slechte heupen......Gewoon zoeken naar verwanten op het net.
Als zelfs kennels niks op een site zetten (he, Inge