Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met HD?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Inge O schreef:
Madelief schreef:
Sylvia schreef:Ja een stambomen database kan zeker helpen met honden terug in de lijn zoeken. Dat is ook wat ik doe.
Wij gebruiken tegenwoordig Animalpedigree, en hebben diverse info on der geavanceerde info staan, zoals de HD, en ook leeftijden dat een hond gehaald heeft.

Het jammere met OFFA is helaas dat (het zal Amerika niet zijn) de eigenaar mag beslissen of een uitslag gepubliceerd wordt of niet. Dus om van Amerikaanse honden dus een stamboom uit te zoeken geeft een redelijk vertekend beeld :roll: Zo weet ik dat binnen ons ras er honden ingezet zijn die gewoon slechte heupen hadden. Uitslag niet gepubliceerd en fokken maar. Wat kun je dan uit je verticale stamboom halen? :19:
Nouja, maar de keuze om met een hond te fokken is aan jou als fokker. Als je weet dat de uitslagen regelmatig niet gepubliceerd worden, heb je er inderdaad dus niet veel aan. Maar ik zou dat wetende dus ook handelen alsof de niet gepubliceerde uitslagen niet zo gunstig waren. Daar mag je tenslotte vanuitgaan. Er is geen enkele reden waarom je je prachtige HD-A met botafwijking nul niet publiceren zou ;-).
Het vergt wel meer zoekwerk. Ik zou dus o.a. zoeken naar de eigenaar/kennel. Kijken of hij van andere honden wel de resultaten bekend heeft laten maken, dan is het nóg verdachter als er een andere hond van hem niks heeft.

Maar makkelijk is het niet nee, dat is duidelijk. Dan zul je het moeten doen met de informatie die je wel hebt. Maar alles wat je buiten de gewone stamboom kunt vinden, is natuurlijk wél meegenomen.
jamaar (kom ik weer :wink: ), dat is steeds allemaal ervan uitgaande dat alles over de voorouders niet alleen openbaar wordt gemaakt maar ook op het internet staat. als dat bij jullie ras tot in de details zo is dan heeft er zich vast ergens een freak (positief) mee beziggehouden, maar de realiteit is nog wel even anders.

voorbeeldje : over mijn honden vind je ook nog amper iets op het internet hoor en dat heeft echt niks met slechte wil te maken.
\

Ja, dán heb je natuurlijk niet veel info. Maar. technisch gezien waren daar dus die RV's voor, die er helaas inmiddels in de meeste gevallen een puinzooi van maken.

Als het goed is hebben de RV's een archief met verzamelde informatie en zou dus een FAC (Fok Advies Commissie) aan die informatie kunnen komen en zo de fokker kunnen adviseren. Maar ik ben het roerend met je eens dat dat dus niet bepaald eenvoudig is, niet functioneert ook, en niet gemakkelijk toegankelijk. Je kunt moeilijk van 15 proefstambomen een FAC in de archieven laten duiken...

Dus ja, je kunt een hoop vinden (maar ook ik heb alleen de informatie in kunnen zien die in een database, gemaakt door een freak ;-) staan). De meeste info ligt bij de RV's. Dus de info ís er vaak wel, maar onvindbaar. En dat is voor de fokkerij jammer.

p.s. Je kunt ook heel veel info vinden door zelf te zoeken naar verwanten, dat heb ik ook gedaan en doe ik ook als mijn moeder een reu zoekt. Dan maak ik haar gek met...jaa, maar zijn broer heeft dit en dit. En zijn zusje heeft lelijke nakomelingen. En die heeft slecht pigment, en die heeft een nest met slechte heupen......Gewoon zoeken naar verwanten op het net.

Als zelfs kennels niks op een site zetten (he, Inge ;-)) dan wordt het wel héél erg moeilijk. Dan moet je roeien met de andere riemen die je hebt...testuitslagen. We hebben het hier alleen over wat "beter" zou zijn. Maar ik neem aan dat je als fokker ook via de papier-weg wel wat info kan achterhalen...zeker verticaal, want dat gaat veel minder generaties verder terug dan een gewone stamboom, omdat je juist kijkt naar de meest relevante genetische info. De meeste honden die je dan wilt achterhalen leven gewoon nog.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

hij is geen wereldkampioen hoor, hij heeft 2 jeugdtitels, en dat is jeugd wereldkampioen en pools jeugdkampioen. dus zo goed wordt hij op shows niet gekwalicifeerd ;). hij is wel zeer gewild als dekreu vanwege zijn grootte en met name zijn kop.

kijk zijn kop eens, die is zo zwaar dat hij amper uit zijn ogen kan kijken en het lijkt of hij aan zijn ogen geopereerd (maar dat mag allemaal, ik ken er meer die forse entropion hebben en veel worden ingezet als dekreu). kijk ook eens naar zijn neusgaten, die zitten heel erg dicht. en dan heb ik het nog niet gehad over de lippen, die niet over mogen hangen :N: . volgens hun site is hij 70 cm, zo groot is dat niet (maar ik betwijfel of hij niet groter is). kiefer is dat ook maar weegt "slechts" 60 kilo ipv 80 ;). als kief dat al haalt, trouwens.

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Madelief schreef:Als het goed is hebben de RV's een archief met verzamelde informatie en zou dus een FAC (Fok Advies Commissie) aan die informatie kunnen komen en zo de fokker kunnen adviseren.
Maar dat doen ze inderdaad lang niet allemaal.

Er zijn landen (en ook Nederland is er mee bezig) waar de kennelclub info op Internet zet. Als het goed is, wordt het steeds toegankelijker allemaal.
Nog wel deels via fokkers, maar toch, het wordt beter en beter.
Een heel goede zaak :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

bulletjebe schreef:
wilma23 schreef:heeft iemand van jullie een foto van hoe de bm er volgens de standaard uit hoort te zien.
daar ben ik dan nieuwschierig naar hoe ze echt horen te zijn volgens de standaard.
Zo bijvoorbeeld:

Afbeelding

Overal waar TE voor staat is niet goed: te kort, te klein, te groot, te lange rug, te dikke kop, te veel rimpels, te veel onderbijt etc. De minimale en maximale afmetingen staan keurig vermeld in de standaard. Verder moet de hond vierkant ogen, dus even hoog als lang en de omtrek van de kop moet ook weer die afmeting hebben.
Dus niet een hoge hond met een kleine kop erop, daarom staat in de standaard dat alles in verhouding moet zijn :wink:

En nog een foto van een BM uit begin 1900:

Afbeelding

edit: foto toegevoegd
hey bedankt,
mijn teef komt een stuk meer overeen dan mijn reu.
behalve dat ze een vrij licht masker heeft.
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Jammer dat er vaak te veel op uiterlijk wordt gekeken ipv in mij ogen toch het belangrijkste : de gezondheid!!!
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Madelief schreef:Ja, dán heb je natuurlijk niet veel info. Maar. technisch gezien waren daar dus die RV's voor, die er helaas inmiddels in de meeste gevallen een puinzooi van maken.

Als het goed is hebben de RV's een archief met verzamelde informatie en zou dus een FAC (Fok Advies Commissie) aan die informatie kunnen komen en zo de fokker kunnen adviseren. Maar ik ben het roerend met je eens dat dat dus niet bepaald eenvoudig is, niet functioneert ook, en niet gemakkelijk toegankelijk. Je kunt moeilijk van 15 proefstambomen een FAC in de archieven laten duiken...

Dus ja, je kunt een hoop vinden (maar ook ik heb alleen de informatie in kunnen zien die in een database, gemaakt door een freak ;-) staan). De meeste info ligt bij de RV's. Dus de info ís er vaak wel, maar onvindbaar. En dat is voor de fokkerij jammer.

p.s. Je kunt ook heel veel info vinden door zelf te zoeken naar verwanten, dat heb ik ook gedaan en doe ik ook als mijn moeder een reu zoekt. Dan maak ik haar gek met...jaa, maar zijn broer heeft dit en dit. En zijn zusje heeft lelijke nakomelingen. En die heeft slecht pigment, en die heeft een nest met slechte heupen......Gewoon zoeken naar verwanten op het net.

Als zelfs kennels niks op een site zetten (he, Inge ;-)) dan wordt het wel héél erg moeilijk. Dan moet je roeien met de andere riemen die je hebt...testuitslagen. We hebben het hier alleen over wat "beter" zou zijn. Maar ik neem aan dat je als fokker ook via de papier-weg wel wat info kan achterhalen...zeker verticaal, want dat gaat veel minder generaties verder terug dan een gewone stamboom, omdat je juist kijkt naar de meest relevante genetische info. De meeste honden die je dan wilt achterhalen leven gewoon nog.
Waar staat RV voor?
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

parelridder schreef:Waar staat RV voor?
Rasvereniging. :wink:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Jess, mijn vriend is helemaal weg van Yster, maar als ik die close up van zijn hoofd zie, dan kan ik alleen maar hopen dat hij er geen last van heeft :roll: maar ik heb wel het gevoel dat fokkers op dit moment voor fors gaan, terwijl ik dat toch echt niet de belangrijkste eigenschap vind...
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ook bij de Sint Bernard is het heel gebruikelijk om met HD-D honden te fokken. En dan heb ik het niet over HD-D x HD-A, maar ook rustig over HD-D x HD-B of zelfs C. Niemand die daar vreemd van opkijkt.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef:Ook bij de Sint Bernard is het heel gebruikelijk om met HD-D honden te fokken. En dan heb ik het niet over HD-D x HD-A, maar ook rustig over HD-D x HD-B of zelfs C. Niemand die daar vreemd van opkijkt.
Bij de Bordeauxdoggen is dit ook gewoon toegestaan. Het verbaast me dat dit juist bij grote, zware rassen gebeurt eigenlijk...?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Scooby schreef:
Muk schreef:Ook bij de Sint Bernard is het heel gebruikelijk om met HD-D honden te fokken. En dan heb ik het niet over HD-D x HD-A, maar ook rustig over HD-D x HD-B of zelfs C. Niemand die daar vreemd van opkijkt.
Bij de Bordeauxdoggen is dit ook gewoon toegestaan. Het verbaast me dat dit juist bij grote, zware rassen gebeurt eigenlijk...?
als er nauwelijks ander "materiaal" is, dan mot je wat he
:roll:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Scooby schreef:
De Bullmastiff, de Sint Bernard en de Bodeauxdoggen hebben toch niet zulke kleine populaties dat er nauwelijks ander materiaal is?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef:
De Bullmastiff, de Sint Bernard en de Bodeauxdoggen hebben toch niet zulke kleine populaties dat er nauwelijks ander materiaal is?
nou ja... ik ken natuurlijk niet van allemaal de hele populatie, maar ik bedoelde dus materiaal welke bv hd-a of hd-b heeft. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Scooby schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef: Bij de Bordeauxdoggen is dit ook gewoon toegestaan. Het verbaast me dat dit juist bij grote, zware rassen gebeurt eigenlijk...?
nou ja... ik ken natuurlijk niet van allemaal de hele populatie, maar ik bedoelde dus materiaal welke bv hd-a of hd-b heeft. :wink:
Dat snapte ik, maar volgens mij is de populatie van deze rassen helemaal niet zo klein dat er uitgeweken moet worden naar HD-D honden?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef:
yamie schreef: als er nauwelijks ander "materiaal" is, dan mot je wat he
Dat snapte ik, maar volgens mij is de populatie van deze rassen helemaal niet zo klein dat er uitgeweken moet worden naar HD-D honden?
nou nee, misschien moet dat niet nee, maar als dat de honden zijn die winnen, die "goed in de markt" liggen, dan word daar naar toe gegaan.
ik heb net even zitten neuzen op een aantal bordeaxdog fokkers sites, en ik werd er niet vrolijk van, een enkele hond met hd a of b , maar veelal met c of d.
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Schandalig!!! Dat vind ik echt. Fokken met honden met een ernstige heupafwijking en dit doorgeven aan zijn nakomelingen.

Bij de RR komt HD gelukkig niet zo vaak voor. Er is een reu bekend die zelf A heupen heeft maar die in combinatie met een HD-B teef met B lijn erachter toch regelmatig C en D heupen geeft. Zet je de lijn van deze reu op een A lijn dan is er niets aan de hand. Dit is echt duidelijk ze zien in de lijnen van deze reu en zijn familieleden. HD heeft zowel met erfelijkheid, voeding en opvoeding te maken, maar sommige lijnen zijn gewoon gevoeliger voor het doorgeven van HD.

En om dan ook nog even op het ED verhaal terug te komen, ook daar heeft de RR niet zo heel veel last van maar het is een feit dat de lijnen uit Australië (worden daar niet op ED getest), ED inmengen in de Ridgebacks in europa. Hoe het kan weet ik niet, maar in praktisch elk nest waar een australische lijn achter zit komt ED voor, ook hier is voorzichtigheid dus geboden.

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Dat is al tientallen jaren noodgedwongen het geval omdat die een andere constructie hebben en een groot gedeelte van deze honden nou eenmaal "slechte" uitslagen zullen krijgen omdat de mal nog altijd gebaseerd is op de greyhound.

Het gaat om fokwaarde schatting zoals hier al eerder is besproken. "liever een C hond uit goede lijnen dan een A hond uit een wat mindere lijn". (even uit mijn hoofd)

De foto showt het fenotype en om daarop uit te sluiten heeft natuurlijk geen enkele zin. Het kan namelijk zo zijn dat die reu normaal vererft en geen andere erfelijke (genetische) gebreken heeft.
Zoals hier laatst is besproken: een knikstaart bijvoorbeeld. Dat is vele malen erger voor het nageslacht.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Esther80 schreef:
Schandalig!!! Dat vind ik echt. Fokken met honden met een ernstige heupafwijking en dit doorgeven aan zijn nakomelingen.

Bij de RR komt HD gelukkig niet zo vaak voor. Er is een reu bekend die zelf A heupen heeft maar die in combinatie met een HD-B teef met B lijn erachter toch regelmatig C en D heupen geeft. Zet je de lijn van deze reu op een A lijn dan is er niets aan de hand. Dit is echt duidelijk ze zien in de lijnen van deze reu en zijn familieleden. HD heeft zowel met erfelijkheid, voeding en opvoeding te maken, maar sommige lijnen zijn gewoon gevoeliger voor het doorgeven van HD.

En om dan ook nog even op het ED verhaal terug te komen, ook daar heeft de RR niet zo heel veel last van maar het is een feit dat de lijnen uit Australië (worden daar niet op ED getest), ED inmengen in de Ridgebacks in europa. Hoe het kan weet ik niet, maar in praktisch elk nest waar een australische lijn achter zit komt ED voor, ook hier is voorzichtigheid dus geboden.

Groeten,
Esther en Co.
Toen jaren geleden in Nederland nog niet op ED werd getest, kwam het ook sporadisch voor, sinds het testen komt het meer voor. De reden is dat je dragers inzet en die werden vroeger gewoon uitgesloten vanwege hun slechte fokwaarde. Nu heeft die bewuste 'vrije' hond zogenaamd een hoge fokwaarde, terwijl het juist fenotypisch is zo'n foto. Het zegt niks over de erfelijkheid.
Bij fokken speelt juist de fokwaarde een grote rol zou je zeggen, maar door alles op foto te zetten denken heel veel mensen ineens te weten wat er genotypisch speelt.

Pas met een DNA marker weet je wat er aan de hand is met het genotype van de hond, niet met foto.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:Zoals hier laatst is besproken: een knikstaart bijvoorbeeld. Dat is vele malen erger voor het nageslacht.
Leuke stelling.

Kun je uitleggen waarom?

Afbeelding

bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
bulletjebe schreef:Zoals hier laatst is besproken: een knikstaart bijvoorbeeld. Dat is vele malen erger voor het nageslacht.
Leuke stelling.

Kun je uitleggen waarom?
Gebaseerd op een artikel van mw. Brooymans-Schallenberg:

Afwijkingen staartwervels

Afwijkingen aan staartwervels behoren tot de skeletafwijkingen. Ze kunnen verschillend van vorm zijn, afhankelijk van het defecte gen of de defecte genen. Zo kan de staart afwezig, te kort met een stop einde of een stompstaart zijn. De staart kan één of meerdere knikken vertonen van verschillende vorm, haken en niet verstrijkbare krommingen. Er kunnen te weinig of teveel wervels zijn en soms dubbel. Ook afwijkingen aan de tussenwervelgewrichten komen voor. Knikstaarten kunnen overigens nog enkele weken na de geboorte optreden.
Beperken deze staartafwijkingen zich tot de staart, dan heeft de hond hier geen last van en zal onbekommerd kunnen leven.

Wordt er echter met deze honden gefokt, dan kunnen dergelijke misvormingen gaan optreden in het nageslacht Deze beperken zich dan zelden tot de staart, maar treden in andere delen van de wervelkolom op.
Voorbeelden hiervan hebben wij bij honden gezien in de halswervels, borst- en rugwervels en lendenwervels Ook zijn er voorbeelden van gespleten verhemelten, waterhoofden, scheve kaken, misvormingen aan de ribben, teveel of te weinig tenen en te korte onderbenen.

Als gevolg van de interactie tussen de diverse erfelijke factoren kunnen er afwijkingen optreden in andere orgaansystemen die vanuit het mesoderm worden aangelegd.
Voorbeelden hiervan zijn de persisterende (blijvende) embryonale bloedvaten, een septumdefect (defect van het harttussenschot), ectopische ureteren (buizen van nieren naar blaas liggen op een verkeerde plek), het ontbreken van de anus en cloacavorming (anus en urinebuis hebben één gezamenlijke uitgang).
Deze afwijkingen worden meestal gecategoriseerd als aangeboren afwijkingen welke niet erfelijk zouden zijn. Natuurlijk komt dat ook voor. Denkt u maar aan de Softenonbaby's

Zolang echter geen niet-erfelijke oorzaak is vastgesteld moeten wij er veiligheidshalve van uitgaan dat erfelijke factoren een rol spelen. De omgekeerde redenatie; Eerst maar eens aantonen dat het erfelijk is, kan ernstige gevolgen voor de populatie hebben.

Zolang niet aangetoond is dat knikstaarten niet erfelijk zijn; zijn ze dus erfelijk en dat is genetisch slechter voor de nakomelingen dan een HD-D uitslag van een ouderdier, wat misschien genotypisch HD vrije honden kan vererven.

Knikstaarten fokkerij is vele malen gevaarlijker vooor het nageslacht door de hele riedel andere aandoeningen die het met zich mee kan brengen.

Aldus het artikel en ik geloof daar wel in eigenlijk.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Dat heb ik me ook al tijden lang afgevraagd. Ik denk dat de misvormde pups meteen weggewerkt worden en de lijders op latere leeftijd worden niet ingezet voor de fokkerij. Verbergen dus. Als er dan een nakomeling opduikt met bijv een puntblaas is het vast en zeker toeval en niemand staat er bij stil dat er misschien knikstaarten in het nest zaten.

Edit: oh bij de rassen waarbij het moet. Tja, dan denk ik ook dat men de lijders aan andere ziekten niet zal inzetten voor de fokkerij. Maar gespleten gehemelten komen wel voor hoor. Denk aan de Engelse Bulldog, daar hoor je het wel vaker.
Laatst gewijzigd door bulletjebe op 11 jan 2009 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
wilma23
Zeer actief

Hutsje schreef:hij is geen wereldkampioen hoor, hij heeft 2 jeugdtitels, en dat is jeugd wereldkampioen en pools jeugdkampioen. dus zo goed wordt hij op shows niet gekwalicifeerd ;). hij is wel zeer gewild als dekreu vanwege zijn grootte en met name zijn kop.

kijk zijn kop eens, die is zo zwaar dat hij amper uit zijn ogen kan kijken en het lijkt of hij aan zijn ogen geopereerd (maar dat mag allemaal, ik ken er meer die forse entropion hebben en veel worden ingezet als dekreu). kijk ook eens naar zijn neusgaten, die zitten heel erg dicht. en dan heb ik het nog niet gehad over de lippen, die niet over mogen hangen :N: . volgens hun site is hij 70 cm, zo groot is dat niet (maar ik betwijfel of hij niet groter is). kiefer is dat ook maar weegt "slechts" 60 kilo ipv 80 ;). als kief dat al haalt, trouwens.

Afbeelding
nee hij is niet groter, qua hoogte.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:Gebaseerd op een artikel van mw. Brooymans-Schallenberg:

Ah, ik dacht wel dat je dat zou bedoelen.

Dan zou ik willen weten hoe het kan dat de honden waar nu regelmatig knikstaarten voorkomen, en waarvan we dat voor heen niet "wisten" omdat die staarten gecoupeerd worden, niet allemaal massaal omvielen?

Ik bedoel: is een knikstaart alleen maar erg als je hem ziet en maakt het iet meer uit als hij eraf is gehaald of zo? :denken:

Want die rassen hadden natuurlijk altijd al knikstaarten, alleen zagen we dat niet.
En nu moeten we opeens de halve populatie door de plee trekken omdat de knikstaarten zichtbaar zijn vanwege het coupeerverbod?

Afbeelding

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ok, dat heb ik van diverse kanten gehoord, maar dat is dus niet zo blijkt. dan is er dus weer aardig overdreven. hij zou rond de 75 a 76 cm zijn ;).
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:Maar gespleten gehemelten komen wel voor hoor. Denk aan de Engelse Bulldog, daar hoor je het wel vaker.
Er zijn zoveel rassen waar dat voorkomt.

Gespleten gehemelte vererft enkelvoudig recessief, dat is allang bekend.
Daar zou ik me nou niet zo druk om maken in dit verband.

Als je het in een nest hebt, weet je dat pa en ma allebei drager zijn.
Dus zoiets melden is handig, dan hebben andere fokkers daar ook nog iets aan.
Maar met knikstaarten heeft het geen enkel verband.

edit: misschien kan de moderator dit afsplitsen? Anders wordt het erg verwarrend denk ik?

Afbeelding

bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
bulletjebe schreef:Gebaseerd op een artikel van mw. Brooymans-Schallenberg:

Ah, ik dacht wel dat je dat zou bedoelen.

Dan zou ik willen weten hoe het kan dat de honden waar nu regelmatig knikstaarten voorkomen, en waarvan we dat voor heen niet "wisten" omdat die staarten gecoupeerd worden, niet allemaal massaal omvielen?

Ik bedoel: is een knikstaart alleen maar erg als je hem ziet en maakt het iet meer uit als hij eraf is gehaald of zo? :denken:

Want die rassen hadden natuurlijk altijd al knikstaarten, alleen zagen we dat niet.
En nu moeten we opeens de halve populatie door de plee trekken omdat de knikstaarten zichtbaar zijn vanwege het coupeerverbod?
Van mij niet. Dat schrijf ik ook nergens volgens mij. Ik zie ook geen HD D honden van grote rassen massaal omvallen. Terwijl daar wel op geselecteerd wordt door velen. Waarom dan niet op knikstaarten selecteren als daar zoveel andere genetische defecten mee samen kunnen hangen?
wilma23
Zeer actief

Hutsje schreef:ok, dat heb ik van diverse kanten gehoord, maar dat is dus niet zo blijkt. dan is er dus weer aardig overdreven. hij zou rond de 75 a 76 cm zijn ;).
nee heb hem op de winner gezien en hij was iets groter dan mijn reu en die was toen 68cm.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
bulletjebe schreef:Maar gespleten gehemelten komen wel voor hoor. Denk aan de Engelse Bulldog, daar hoor je het wel vaker.
Er zijn zoveel rassen waar dat voorkomt.

Gespleten gehemelte vererft enkelvoudig recessief, dat is allang bekend.
Daar zou ik me nou niet zo druk om maken in dit verband.

Als je het in een nest hebt, weet je dat pa en ma allebei drager zijn.
Dus zoiets melden is handig, dan hebben andere fokkers daar ook nog iets aan.
Maar met knikstaarten heeft het geen enkel verband.

edit: misschien kan de moderator dit afsplitsen? Anders wordt het erg verwarrend denk ik?
Waarom schrijft mw. Brooymans dat dan? Ze zit er dus naast begrijp ik? In dat geval kunnen er veel meer honden ingezet worden voor de fokkerij want er worden nu knikstaarten uitgesloten bij diverse rassen.
wilma23
Zeer actief

hercujess schreef:Jess, mijn vriend is helemaal weg van Yster, maar als ik die close up van zijn hoofd zie, dan kan ik alleen maar hopen dat hij er geen last van heeft :roll: maar ik heb wel het gevoel dat fokkers op dit moment voor fors gaan, terwijl ik dat toch echt niet de belangrijkste eigenschap vind...
moet wel zeggen dat ik van forse honden hou maar het moet wel allemaal in verhouding zijn.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ok, dat heb ik van diverse kanten gehoord, maar dat is dus niet zo blijkt. dan is er dus weer aardig overdreven. hij zou rond de 75 a 76 cm zijn ;).
Er staat een dekkingsfilmpje op zijn blog en daar toont hij heel hoog, maar dat kan een kleine teef zijn natuurlijk :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”