Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vooroordelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Vooroordelen

Ongelezen bericht door Maeve »

Een paar dagen geleden sprak een vrouw mij aan tijdens een wandeling met de honden. Ze vroeg mij of Nilo een kruising Border Collie was (of zoals zij het zei: zo'n schapenhond). Toen ik haar uitlegde dat hij een Retriever was, volgde dit antwoord: "Ooh, ik dacht een schapenhond want hij luisterd zo goed!" :19: Verder denken heel veel mensen dat Nilo niet van zwemmen houd, geen idee waarom maar ik krijg steeds verbaasde blikken als hij een vijver in duikt :mrgreen: Als ik ze dan uit leg dat zijn ras oorspronkelijk is gefokt als waterhond zijn ze toch wel een beetje verbaasd.

Verder loop ik vaak met de hond van mijn oma, een Amerikaanse Stafford. Als ik met Donya loop merk ik toch dat mensen mij niet eens durven aan te spreken :denken: Een keer gebeurde het zelfs dat ik heel leuk met een vrouw stond te praten maar er stond een heggetje tussen ons in. Donya stond dus achter de heg en de vrouw zag haar niet. Toen zag ze dat ik een riem vast hield en vroeg al enthousiast of het hondje ook een koekje wou. Toen ze om het heggetje heen liep zag ze Donya en toen deinsde ze toch terug. Ik heb toen maar aangeboden het koekje van haar aan te pakken en aan Donya te geven, die het uiterst vriendelijk vast pakt. :mrgreen:

Dus welke vooroordelen hoor jij vaak over je hond?
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Over Max eigenlijk niet veel.
Behalve : die zou wel heel veel eten, en jullie zullen wel op een boerderij wonen.
Beide niet waar.

Over Macho het standaard gedoe.
Dat hij wel mager is, vooral voor een labrador.
Hij is dan ook vaak een duitse staande, want labradors zijn niet slank.
En verder zou hij wel erg hyper zijn, maar Macho is juist vrij rustig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sammy1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Aantal honden: 2

Re: Vooroordelen

Ongelezen bericht door Sammy1980 »

Maeve schreef: Dus welke vooroordelen hoor jij vaak over je hond?
Ik hoor niet zoveel vooroordelen maar er word me wel elke dag gevraagd waar ik de andere 100 heb gelaten :mrgreen:

En daarnaast denken (bijna) alle ouders dat Sammy kinderen leuk vind, dus die laten ze ook maar gewoon op haar springen.

Als ik dan zeg dat ze dat eerst even moeten vragen krijg ik hele verbaasde gezichten of een grote mond :boos:
Wolvin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Wolvin »

Mensen denken blijkbaar dat Kieb gevaarlijk is als hij uit onzekerheid met zijn vacht borstelt. Ook krijg ik vaak een "ja kijk maar uit want hij is zo groot",alsof de grootte van een hond hem meteen tot een gevaarlijk monster omtovert :19:
Ik vind hem er zelf juist behoorlijk liefjes uitzien met die roze snuit van hem :I:

niet echt een vooroordeel maar wel altijd "oh wat een mooie husky,oh wacht het is geen husky want hij heeft geen blauwe ogen" :denken: tja.. ik krijg vaak ook de kans niet eens om uit te leggen dat hij een kruising is en dat ook rasechte huskies niet altijd blauwe ogen hebben.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik hoor nooit vooroordelen, iedereen loopt in een ruime bocht om mij heen :denken:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Bij Saar zijn mensen vaak verbaasd dat ze lange losloopwandelingen meeloopt. Ik heb zelfs weleens gehad dat een oudere meneer mij een beetje boos kwam vertellen dat dat wel zielig was hoor, voor zo'n klein hondje met die korte pootjes!
Verder moet ik zeggen dat Saar soms best aan het bevooroordeelde beeld voldoet :N: :mrgreen: Ze kan heel timide/verlegen zijn en soms ook wat bang; truttig dus :F:

Bij Vera is het standaard "ohhh, dat zijn echt van die heerlijke mensenvrienden he?!?", en hoppakee, dan wordt ze weer geaaid :wink:
Ik vind het wel leuk dat vrijwel iedereen haar zo leuk en lief vindt, alleen deze over-enthousiaste groep mensen valt niet aan het verstand te peuteren dat ze niet mag springen. Dan aaien ze haar nog even extra hard al roepende "ohh ja, maar zo'n jonge lieverd hoort ook zo enthousiast te zijn hoor!"
Tja :mrgreen:
Mensen laten ook (te) vaak hun hele kleine kinderen zomaar op haar aflopen; laatst draaide ik me om (ik had even een paar seconde naar Saar gekeken wat die uit stond te vreten), stond er een peutertje met zijn armen om haar nek over haar heen te hangen, alsof ze een paard was zeg maar. Nu vindt Vera dat inderdaad wel prima, en blijft volledig onspannen staan, maar handig is anders natuurlijk.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Valt wel mee.
Mensen denken alleen vaak wel dat Caja heel aaibaar is en dat is ze niet :wink:
Als ik dat zeg staan ze me raar aan te kijken.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Hier hoor ik op een warme dag vaak in het voorbijgaan (blijkbaar durven mensen mij dat nooit recht in mijn gezicht te zeggen) dat Jaymz het wel heel warm heeft en dat dat heel zielig is. Natuurlijk heeft hij het sneller warm dan bijvoorbeeld een naakthond met warm weer, maar dan nog. Ik kan daar best kwaad over worden dat mensen dat niet in mijn gezicht durven zeggen, want ik doe er van alles aan om het hem zo aangenaam mogelijk te maken (zwembad in de tuin speciaal voor hem, parasol in de tuin ijsjes, laten zwemmen in alle sloten die wij tegenkomen, overdag heel rustig aandoen enz.).

Is niet echt een vooroordeel (want een hond met een dikke vacht heeft het ook sneller warm), maar mensen kijken vaak niet verder dan hun neus lang is.
Wolvin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Wolvin »

Muk schreef:Hier hoor ik op een warme dag vaak in het voorbijgaan (blijkbaar durven mensen mij dat nooit recht in mijn gezicht te zeggen) dat Jaymz het wel heel warm heeft en dat dat heel zielig is. Natuurlijk heeft hij het sneller warm dan bijvoorbeeld een naakthond met warm weer, maar dan nog. Ik kan daar best kwaad over worden dat mensen dat niet in mijn gezicht durven zeggen, want ik doe er van alles aan om het hem zo aangenaam mogelijk te maken (zwembad in de tuin speciaal voor hem, parasol in de tuin ijsjes, laten zwemmen in alle sloten die wij tegenkomen, overdag heel rustig aandoen enz.).

Is niet echt een vooroordeel (want een hond met een dikke vacht heeft het ook sneller warm), maar mensen kijken vaak niet verder dan hun neus lang is.
ik krijg dat ook heel vaak te horen,dan voel ik m'n hoofd gewoon rood worden als ze zeggen hoe 'zielig' hij wel niet is! :boos:
maar altijd achter je rug om..ze zullen niet naar je toekomen om te vragen hoe en wat nee..
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Muk schreef:Hier hoor ik op een warme dag vaak in het voorbijgaan (blijkbaar durven mensen mij dat nooit recht in mijn gezicht te zeggen) dat Jaymz het wel heel warm heeft en dat dat heel zielig is.
Ik hoorde mensen altijd heel wijsneuzerig over mijn Newfoundlander zeggen dat ie zwemvliezen heeft ;-)
En dat had ie toch écht niet ;-) Geen enkele hond, bij mijn weten.
Die van toch allebei hoor :mrgreen: Weet niet of alle Retrievers het hebben maar lijkt me toch wel.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ik heb ooit is te horen gekregen dat ik zeker weten geen labrador's had want ze lagen niet in het water :denken: (alleen een labrador kan zwemmen,een flatcoated doet daar niet aan)

toen ik er nog 3 had(en straks dus weer)ben je vaak het middelpunt van de belangstelling en laat ik daar nou net niet van houden en dus ook niet reageren op commentaar in de trand van:drukke boel in huis,die eten veel en dat ik wel mag oppassen dat ze geen loopje met me nemen.over het ras zelf krijg ik wel is te horen dat ze heel erg druk zijn en soms zelfs neuroten,in mijn ogen ook niet waar.
Afbeelding

jemble 5 maanden
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

Maeve schreef:
Nanna schreef:
Muk schreef:Hier hoor ik op een warme dag vaak in het voorbijgaan (blijkbaar durven mensen mij dat nooit recht in mijn gezicht te zeggen) dat Jaymz het wel heel warm heeft en dat dat heel zielig is.
Ik hoorde mensen altijd heel wijsneuzerig over mijn Newfoundlander zeggen dat ie zwemvliezen heeft ;-)
En dat had ie toch écht niet ;-) Geen enkele hond, bij mijn weten.
Die van toch allebei hoor :mrgreen: Weet niet of alle Retrievers het hebben maar lijkt me toch wel.
geen een hond heeft speciale zwemvliezen,is echt een broodje aap verhaal.mijn maltezer had echt geen andere voetjes als mijn flatcoateds en toch kon hij zwemmen :wink:
Afbeelding

jemble 5 maanden
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Pffff standaard vraag: "zijn dat beagles?!?!" (soms komt er nog achteraan: of 3fm honden/hushpuppies)

"ja dat zijn beagles"

"kunnen die los dan? Die luisteren toch nooit?"

"U ziet het mevrouw/meneer"

Een andere variant:

"Oh kijk! Beagles....neeeee die zijn zooooooooooooooo eigenwijs, die kun je niks leren."

het daarop volgende standaard antwoord:
"Oh dus u heeft ze zelf ook (gehad)?"

Einde discussies :mrgreen:
Afbeelding
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

Mensen vinden onze Zowie ook te mager en onze Does is een schattig hondje dat elk kindje wil aaien. Zowie is goed zoals ze is en Does houdt niet van aaiende kindjes...
Afbeelding
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Wolvin schreef:Mensen denken blijkbaar dat Kieb gevaarlijk is als hij uit onzekerheid met zijn vacht borstelt. Ook krijg ik vaak een "ja kijk maar uit want hij is zo groot",alsof de grootte van een hond hem meteen tot een gevaarlijk monster omtovert :19:
Ik vind hem er zelf juist behoorlijk liefjes uitzien met die roze snuit van hem :I:

niet echt een vooroordeel maar wel altijd "oh wat een mooie husky,oh wacht het is geen husky want hij heeft geen blauwe ogen" :denken: tja.. ik krijg vaak ook de kans niet eens om uit te leggen dat hij een kruising is en dat ook rasechte huskies niet altijd blauwe ogen hebben.
Die van denken ze dus dat het een husky of kruising husky is omdat ze blauwe ogen heeft.

Of ze zeggen wat een leuke kruising. en dan denk ik, pardon het is een ECHTE rashond...

Het is trwns een aussie
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Jachthonden zijn vogel-en konijnenkillers.Niet dus.
Jachthonden lopen weg.Ook niet waar.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

alm@ schreef:Ik hoor nooit vooroordelen, iedereen loopt in een ruime bocht om mij heen :denken:
hahahaha, je was me net voor. Mensen kijken vaak naar Dingo of Quinto alsof ze kinderen als ontbijt eten :mrgreen: Als ik met beiden loop zie ik helemaal niemand :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marie-Josée schreef:Jachthonden zijn vogel-en konijnenkillers.Niet dus.
Jachthonden lopen weg.Ook niet waar.
In zijn algemeenheid niet nee :wink:
Teckels willen niet leren was inderdaad een van de standaardopmerkingen.
En een staande hond staat en dat is makkelijk want dan loopt hij niet weg :mrgreen: :smile:

Elke jachthond maakt de beestjes dood (konijnen e.d.)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef:Ik hoor nooit vooroordelen, iedereen loopt in een ruime bocht om mij heen :denken:
Enge hedders hebben toch een voordeeltje :ok: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

"je moet zeker wel goed stofzuigen met al dat haar :blah: "
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Goh, hier ook al :)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Dingo schreef:
hahahaha, je was me net voor. Mensen kijken vaak naar Dingo of Quinto alsof ze kinderen als ontbijt eten :mrgreen: Als ik met beiden loop zie ik helemaal niemand :mrgreen:
Precies, ik loop in zalige onwetendheid door 't bos te kuieren :mrgreen:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Sophie is steevast heel oud. Of ziek. Of droevig. Of oud en ziek en daardoor droevig. Als ik opmerk dat 'die grote jonger is dan die kleine en dat die kleine 5 is' raakt men helemaal de weg kwijt. Ted is namelijk meestal een puppy. En de dochter van Sophie.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

"U zult toch wel heel wat aan vachtverzorging moeten doen met 2 honden?"
Nou nee,hooguit een keer per week even een borstel er doorheen en klaar is Kees.
En dan moet je die ogen zien :smile:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

ranetje schreef:En een staande hond staat en dat is makkelijk want dan loopt hij niet weg :mrgreen: :smile:
Ahaaaaaaaaaa nu snap ik'm, daarom liepen mijn honden nooit weg.
Stom dat ik dat zelf niet doorhad :smile:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

O wat is ze schattig (klopt)
Ze is zeker wel erg eigenwijs (klopt soms ook wel)

Hmmm kloppende vooroordelen :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Ik heb een Stafford dus breek me de bek niet open over vooroordelen.

Tja, zo wordt mijn eigen vooroordeel telkens weer bevestigd:
mensen zijn stom :pffff:
Laatst gewijzigd door Hayley84 op 13 jan 2009 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
fabienne s schreef:
geen een hond heeft speciale zwemvliezen,is echt een broodje aap verhaal.mijn maltezer had echt geen andere voetjes als mijn flatcoateds en toch kon hij zwemmen :wink:
Mijn windhonden en teckels hebben evenveel zwemvlies als mijn newfoundlander zaliger.
Het is echt totale nonsensica die door iedereen nagebauwd wordt.
Je leest op het internet zelfs dat retrievers rudimentaire zwemvliezen zouden hebben :smile: Vraag me af of die andere voorouders hebben dan dan de honden die als oeropa ome wolf konden aanmerken.
Wellicht otters? :mrgreen:
Het staat wel in de rasstandaard bij de toller :N:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
marye schreef:
Nanna schreef:
fabienne s schreef:
Mijn windhonden en teckels hebben evenveel zwemvlies als mijn newfoundlander zaliger.
Je leest op het internet zelfs dat retrievers rudimentaire zwemvliezen zouden hebben :smile: Vraag me af of die andere voorouders hebben dan dan de honden die als oeropa ome wolf konden aanmerken.
Ga maar eens een vergelijkend warenonderzoek doen. Bekijk eens de poten van zo veel mogelijk verschillende rassen. Je zult grote platpoten tegenkomen, kattenvoeten en spreidtenen. Maar geen enkele hond zal meer zwemvliezen hebben dan de ander ;-)
Ach het maakt mij niet zoveel uit, loop toch geen shows meer.
Caja heeft platvoeten, maar ze kan er in ieder geval prima mee zwemmen :mrgreen:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
marye schreef:
Nanna schreef:
fabienne s schreef:
Ga maar eens een vergelijkend warenonderzoek doen. Bekijk eens de poten van zo veel mogelijk verschillende rassen. Je zult grote platpoten tegenkomen, kattenvoeten en spreidtenen. Maar geen enkele hond zal meer zwemvliezen hebben dan de ander ;-)
Nou ga ik het nog nakijken ook op stage :smile: Bij Nora en Nilo voel je duidelijk nog een vliesje tussen de tenen. Kan me niet voorstellen dat dat zoveel scheelt met zwemmen hoor, maar ze zijn er wel. Maar ach, misschien hebben alle honden die wel. Heb ze het op shows nooit zien controleren :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”