Biène was ook vandaag weer opvallend braaf (lees niet chagrijnig), veel fijner om zo met haar te werken.

We zijn vandaag begonnen met het appèl.
Tijdens het aangelijnd volgen was ze lekker attent. Draaide snel mee in de bochten, bleef netjes naar me kijken en sprong niet tijdens de tempowisselingen.
Bij het onaangelijnd volgen haar dus ook écht afgelijnd, soms moet je een risico nemen.

Hierna het af tijdens het volgen. Op mijn commando ging ze snel liggen, keurig gedaan. Zelf doorgelopen en haar bal onder de pion gelegd om haar te kunnen belonen na het vooruitsturen.
Biène weer opgehaald en mee laten volgen tot het beginpunt en haar van daaruit naar de pion gestuurd. In een speer ging ze naar de pion en ze ging direct liggen op mijn commando. Gelukkig maar, want de laatste tijd begon ze te rommelen bij dit onderdeel (niet wegwillen naar de pion, halverwege omdraaien). Naar haar toegelopen, pion opgetild en haar haar bal laten pakken waarna we even gespeeld hebben. Daarna haar weer bij de pion laten liggen en teruggelopen naar het beginpunt. Haar bij me geroepen, ze kwam in een strakke lijn naar me toe en vergat dit keer niet te remmen

Tijd voor ontspanning, dus even flink gespeeld.

Hierna het zoeken. Ik had in het bos 3 voorwerpen weggelegd waarvan 1 hoog (tussen wat takken verstopt). Biène was zeer geconcentreerd en binnen 2 minuten had ze alledrie de voorwerpen gevonden en geapporteerd.
Doorgelopen naar de tunnel waar ik haar een keer doorheen gestuurd heb. Ze ging netjes liggen aan de andere kant, prima.
Haar opgehaald en het veld opgevolgd. Daar haar het commando AF gegeven en haar een minuut of 10 laten liggen.
Ik ben de laatste weken bezig geweest met het haar snel laten oppakken van de sorteerbuisjes. Biène kan soms "mutsen" bij "nieuwe" voorwerpen. Dan wil ze die voorwerpen met haar kiezen oppakken en is erg onhandig bezig. Dus een paar weken geoefend met de buisjes op het snel met haar voortandjes oppakken en apporteren van de vlakke grond.
Dat gaat nu goed, dus vandaag voor de eerste keer de sorteerbak erbij gepakt.
Ik ben begonnen met de buisjes schuin neerleggen, dus nog niet vlak op de bak maar zo dat ze de buisjes zonder veel moeite kan oppakken.
De eerste keer ging het prima, snel het buisje pakken en apporteren.
Daarna het buisje vlak neergelegd en haar weer weggestuurd. Dit ging niet goed, ze begon weer te mutsen, toen het niet lukte sloeg ze met haar poot de buis van de bak af en daarna ging ze over in revieren en begon de bak aan te blaffen.

Terug weer naar het schuin neerleggen, maar ze was nu in verwarring geraakt en wist niet meer goed wat ze moest doen. Haar flink aangemoedigd op het apporteren en gelukkig na een paar keer goed af kunnen sluiten. Volgende keer maar weer opnieuw proberen.

Een clubgenoot had ondertussen het geweer en het breekijzer in het bos weggegooid dus door naar het voorwerp revieren. Biène was me bij de start te snel af en had weer iets eetbaars gevonden wat snel doorgeslikt werd. Trut.

Opnieuw afgezet en nu ging ze netjes aan de slag. Zelfstandig slagen makend had ze het eerste voorwerp (het breekijzer) snel gevonden en gaf ze een nette verwijzing. Haar beloond, bij me geroepen en haar weer afgezet voor het revieren. Ze werkte netjes verder, maakte goede slagen maar liep het voorwerp iets voorbij. Haar teruggeroepen en opnieuw weggestuurd. Op een gegeven moment zag ik dat ze ergens op tekende, maar ze leek te aarzelen. Toch ging ze liggen en gaf dus een verwijzing. Bij haar aangekomen bleek dat ze zo'n 2,5 meter van het geweer af lag. Haar dus naar het geweer gestuurd en nu ging ze er kort bij liggen. Haar meegenomen naar de rand van het bos en opnieuw afgezet, nu kwam ze wel netjes bij het geweer uit en gaf ze een goede verwijzing.
We zijn weer teruggelopen naar het veld en doorgelopen richting de springtoestellen.
Haag sprong ze de eerste keer niet vrij. Beetje gemopperd en opnieuw het commando gegeven, nu sprong ze ruim over de haag heen zonder die aan te tikken.
De schutting vindt ze nog steeds geweldig en die levert dus ook geen problemen op. In het programma hoeft ze de schutting niet te nemen maar ik doe die er gewoon bij.

De kuil sprong ze ook netjes en ruim, prima dus.
Haar even in de auto gelegd en gewacht tot mijn clubgenoten klaar waren met het kistrevieren.
Leon is daarna het bos ingelopen om zich te verstoppen. Hem instructies meegegeven (bal tussen voeten, clicker in je hand en na goed bij de voeten geblafd te hebben mag je een click geven en haar de bal laten pakken).
Biène weer uit de auto gehaald, kendekje omgedaan (oh...ik moet nu iemand gaan zoeken

Na de koffie gingen mijn clubgenoten verder met manrevieren, jasbewaken, voedselweigeren etc en ben ik in de auto gestapt en naar een nabijgelegen weiland gereden om te speuren.
Toen ik het spoor wilde uitleggen kwam ik erachter dat ik het geweer nog op de club had liggen en dus maar besloten dit keer zonder het eindvoorwerp een spoor te leggen.
Ik had een spoor gelopen met 3 haakse hoeken erin en 3 voorwerpen op het spoor.
Biène ging goed van start, misschien ietwat te snel maar wel echt speurend. Bij het eerste voorwerp tekende ze maar ze ging niet direct liggen, had een commando nodig. Eerste hoek overliep ze en ze had even moeite het spoor terug te vinden maar na even heen en weer zoeken lukte het en pikte ze het spoor weer op. Ook bij het tweede voorwerp tekende ze maar had ze een extra commando nodig. De tweede hoek nam ze heel strak en bij het derde voorwerp weer hetzelfde verhaal. Wel tekenen maar een extra commando nodig. De derde hoek werd ook strak genomen en het spoor werd verder dus prima uitgewerkt.
Ik ben wel een beetje aan het twijfelen of ik door moet gaan met stil verwijzen tijdens het speuren of dat ik wellicht toch moet overgaan op apporteren....

Weer terug op de club heeft Biène lekker mogen uitrusten in de auto terwijl mijn clubgenoten bezig waren met het stelwerk.
Toen zij klaar waren heeft Biène nopg even lekker mogen bijten en ze had er zin in.

De hele middag ligt ze nu al voor pampus, het meisje is heel moe.

Aanstaande zaterdag weer een oefendag, ben benieuwd wat ze dit keer op vreemd terrein en met een vreemd slachtoffer zal laten zien.