Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer een trainingsverslagje van mijn meisje

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Weer een trainingsverslagje van mijn meisje

Ongelezen bericht door Inge »

Vanmorgen hebben we weer lekker getraind.
Biène was ook vandaag weer opvallend braaf (lees niet chagrijnig), veel fijner om zo met haar te werken. :mrgreen:

We zijn vandaag begonnen met het appèl.
Tijdens het aangelijnd volgen was ze lekker attent. Draaide snel mee in de bochten, bleef netjes naar me kijken en sprong niet tijdens de tempowisselingen.
Bij het onaangelijnd volgen haar dus ook écht afgelijnd, soms moet je een risico nemen. :mrgreen: Ook nu bleef ze netjes bij me, maar moest haar af en toe met mijn stem wat attenter krijgen. Omspringen naar de andere kant deed ze snel en netjes.
Hierna het af tijdens het volgen. Op mijn commando ging ze snel liggen, keurig gedaan. Zelf doorgelopen en haar bal onder de pion gelegd om haar te kunnen belonen na het vooruitsturen.
Biène weer opgehaald en mee laten volgen tot het beginpunt en haar van daaruit naar de pion gestuurd. In een speer ging ze naar de pion en ze ging direct liggen op mijn commando. Gelukkig maar, want de laatste tijd begon ze te rommelen bij dit onderdeel (niet wegwillen naar de pion, halverwege omdraaien). Naar haar toegelopen, pion opgetild en haar haar bal laten pakken waarna we even gespeeld hebben. Daarna haar weer bij de pion laten liggen en teruggelopen naar het beginpunt. Haar bij me geroepen, ze kwam in een strakke lijn naar me toe en vergat dit keer niet te remmen :cheer: , ze ging netjes bij me zitten.
Tijd voor ontspanning, dus even flink gespeeld. :cheer: :cheer:

Hierna het zoeken. Ik had in het bos 3 voorwerpen weggelegd waarvan 1 hoog (tussen wat takken verstopt). Biène was zeer geconcentreerd en binnen 2 minuten had ze alledrie de voorwerpen gevonden en geapporteerd.
Doorgelopen naar de tunnel waar ik haar een keer doorheen gestuurd heb. Ze ging netjes liggen aan de andere kant, prima.
Haar opgehaald en het veld opgevolgd. Daar haar het commando AF gegeven en haar een minuut of 10 laten liggen.

Ik ben de laatste weken bezig geweest met het haar snel laten oppakken van de sorteerbuisjes. Biène kan soms "mutsen" bij "nieuwe" voorwerpen. Dan wil ze die voorwerpen met haar kiezen oppakken en is erg onhandig bezig. Dus een paar weken geoefend met de buisjes op het snel met haar voortandjes oppakken en apporteren van de vlakke grond.
Dat gaat nu goed, dus vandaag voor de eerste keer de sorteerbak erbij gepakt.
Ik ben begonnen met de buisjes schuin neerleggen, dus nog niet vlak op de bak maar zo dat ze de buisjes zonder veel moeite kan oppakken.
De eerste keer ging het prima, snel het buisje pakken en apporteren.
Daarna het buisje vlak neergelegd en haar weer weggestuurd. Dit ging niet goed, ze begon weer te mutsen, toen het niet lukte sloeg ze met haar poot de buis van de bak af en daarna ging ze over in revieren en begon de bak aan te blaffen. :19: Damn....ik wilde te snel. :boos:
Terug weer naar het schuin neerleggen, maar ze was nu in verwarring geraakt en wist niet meer goed wat ze moest doen. Haar flink aangemoedigd op het apporteren en gelukkig na een paar keer goed af kunnen sluiten. Volgende keer maar weer opnieuw proberen. :wink:

Een clubgenoot had ondertussen het geweer en het breekijzer in het bos weggegooid dus door naar het voorwerp revieren. Biène was me bij de start te snel af en had weer iets eetbaars gevonden wat snel doorgeslikt werd. Trut. :devil:
Opnieuw afgezet en nu ging ze netjes aan de slag. Zelfstandig slagen makend had ze het eerste voorwerp (het breekijzer) snel gevonden en gaf ze een nette verwijzing. Haar beloond, bij me geroepen en haar weer afgezet voor het revieren. Ze werkte netjes verder, maakte goede slagen maar liep het voorwerp iets voorbij. Haar teruggeroepen en opnieuw weggestuurd. Op een gegeven moment zag ik dat ze ergens op tekende, maar ze leek te aarzelen. Toch ging ze liggen en gaf dus een verwijzing. Bij haar aangekomen bleek dat ze zo'n 2,5 meter van het geweer af lag. Haar dus naar het geweer gestuurd en nu ging ze er kort bij liggen. Haar meegenomen naar de rand van het bos en opnieuw afgezet, nu kwam ze wel netjes bij het geweer uit en gaf ze een goede verwijzing.

We zijn weer teruggelopen naar het veld en doorgelopen richting de springtoestellen.
Haag sprong ze de eerste keer niet vrij. Beetje gemopperd en opnieuw het commando gegeven, nu sprong ze ruim over de haag heen zonder die aan te tikken.
De schutting vindt ze nog steeds geweldig en die levert dus ook geen problemen op. In het programma hoeft ze de schutting niet te nemen maar ik doe die er gewoon bij. :mrgreen:
De kuil sprong ze ook netjes en ruim, prima dus.

Haar even in de auto gelegd en gewacht tot mijn clubgenoten klaar waren met het kistrevieren.
Leon is daarna het bos ingelopen om zich te verstoppen. Hem instructies meegegeven (bal tussen voeten, clicker in je hand en na goed bij de voeten geblafd te hebben mag je een click geven en haar de bal laten pakken).
Biène weer uit de auto gehaald, kendekje omgedaan (oh...ik moet nu iemand gaan zoeken :idea: ) en meegenomen naar het bos. Twan (die tot nu toe altijd als slachtoffer gelegen heeft) liep met me mee om te kunnen zien hoe ze reviert. Biène ging goed van start, was goed in de hand te houden, maakte keurige slagen en binnen een halve minuut had ze Leon gevonden. Ze dook tussen zijn voeten en begon toen netjes aan te blaffen. Na even doorgeblafd te hebben kreeg ze de click en mocht ze de bal pakken. Ze pakte de bal...en duwde die bij Leon in zijn handen...ik wil met jou spelen! :cheer: Zo grappig, dat doet ze alleen bij hem. Leon heeft even lekker met haar gespeeld en ik heb haar daarna nog een keer op korte afstand naar hem toe laten gaan...ook nu weer goed blaffen. Ze kwam iets te ver naar voren (en dat mag ze niet van me, ik wil niet dat ze vlakbij een gezicht blaft) maar herstelde zich en ging terug naar de voeten. Weer een click en spelen....en nu een tijdje pauze, ze had al hard gewerkt tot nu toe!

Na de koffie gingen mijn clubgenoten verder met manrevieren, jasbewaken, voedselweigeren etc en ben ik in de auto gestapt en naar een nabijgelegen weiland gereden om te speuren.
Toen ik het spoor wilde uitleggen kwam ik erachter dat ik het geweer nog op de club had liggen en dus maar besloten dit keer zonder het eindvoorwerp een spoor te leggen.
Ik had een spoor gelopen met 3 haakse hoeken erin en 3 voorwerpen op het spoor.
Biène ging goed van start, misschien ietwat te snel maar wel echt speurend. Bij het eerste voorwerp tekende ze maar ze ging niet direct liggen, had een commando nodig. Eerste hoek overliep ze en ze had even moeite het spoor terug te vinden maar na even heen en weer zoeken lukte het en pikte ze het spoor weer op. Ook bij het tweede voorwerp tekende ze maar had ze een extra commando nodig. De tweede hoek nam ze heel strak en bij het derde voorwerp weer hetzelfde verhaal. Wel tekenen maar een extra commando nodig. De derde hoek werd ook strak genomen en het spoor werd verder dus prima uitgewerkt.
Ik ben wel een beetje aan het twijfelen of ik door moet gaan met stil verwijzen tijdens het speuren of dat ik wellicht toch moet overgaan op apporteren.... :denken:

Weer terug op de club heeft Biène lekker mogen uitrusten in de auto terwijl mijn clubgenoten bezig waren met het stelwerk.
Toen zij klaar waren heeft Biène nopg even lekker mogen bijten en ze had er zin in. :mrgreen:
De hele middag ligt ze nu al voor pampus, het meisje is heel moe. :wink:

Aanstaande zaterdag weer een oefendag, ben benieuwd wat ze dit keer op vreemd terrein en met een vreemd slachtoffer zal laten zien. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Weer leuk om te lezen!

Jullie zijn lekker bezig samen. :ok:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Leuk om te lezen die verslagen Inge :ok: (lees ze allemaal maar reageer niet altijd). Donderdag ga ik voor het eerst met Reina speuren. We beginnen met een uur privéles. Ben benieuwd :wink:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Leuk verslag weer :ok:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Stil verwijzen bij speuren Inge?
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:Stil verwijzen bij speuren Inge?
Ja, ze moet gaan liggen als ze de voorwerpen vindt tijdens het speuren.
Maar ik twijfel dus of ik haar toch niet moet overzetten naar apporteren. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Maar ik twijfel dus of ik haar toch niet moet overzetten naar apporteren. :wink:
Kijken of de context van apporteren tijdens het speuren begrijpt, anders gewoon verwijzen door gaan liggen bij het voor werp
Jan
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Leuk verslag weer Inge, ze doet het goed, je meisje :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:
Inge schreef:
Kijken of de context van apporteren tijdens het speuren begrijpt, anders gewoon verwijzen door gaan liggen bij het voor werp
Ik denk er nog over na en ga zowiezo eerst nog in overleg alvorens ik eventueel ga apporteren.
Op de een of andere manier krijg ik haar niet goed geschakeld naar het uit zichzelf gaan liggen bij het voorwerp. Ik werk nu ook met een böttcher-tuig, waardoor ik haar wel rustiger heb gekregen tijdens het speuren maar het ook weer lastiger is om de lijn te gebruiken om aan te geven wat ik wil. :wink: Tenminste...dat is wat ik ervaar.
Groetjes Inge
Afbeelding

janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

ik werk ook met zo'n tuig. voorwerpen apart van het speuren aanleren wel met tuig om, clicker en voer. Voorwerpen met voer erin, ze moet het niet zelf kunnen pakken. Tijdens speuren niet verder gaan ,lijn strak houden , bij het voorwerp. Misschien eerst een tijd alleen op verwijzen trainen
Jan
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

janinca2002 schreef:ik werk ook met zo'n tuig. voorwerpen apart van het speuren aanleren wel met tuig om, clicker en voer. Voorwerpen met voer erin, ze moet het niet zelf kunnen pakken. Tijdens speuren niet verder gaan ,lijn strak houden , bij het voorwerp. Misschien eerst een tijd alleen op verwijzen trainen
Zo heb ik het inderdaad ook geleerd, hond met tuig, voorwerp met voer, zonder clicker maar met clicker woord 'yesss'. Kaiou niet de kans geven om de voorwerpen voorbij te lopen door de lijn strak te houden. Stilstaan wanneer Kaiou met de neus bij het voorwerp is en even zelf na laten denken wat te doen. Gaat hij niet liggen dan een extra commando 'af', voorwerp oppakken en dan heel erg belonen :cheer:
Afbeelding
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Leuk Inge, gaat lekker :ok:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

LaRep schreef:Leuk Inge, gaat lekker :ok:
Ja, het gaat inderdaad erg lekker.
Moest van de week wel stiekem gniffelen toen een clubgenoot vroeg of ik echt dacht dat ze geschikt was voor dit programma :roll: (hij vindt het erg "leuk" Biène af te kraken, volgens hem is ze niks waard....zelf heeft hij zijn hond zodanig verpest dat die waarschijnlijk helemaal nooit naar de keuring zal kunnen maar ach...hij is hondenman en denkt verstand te hebben :roll: ).
Twan sprong er direct op in door hem te melden dat als het zo doorging ze zeker een heel hoog certificaat moest kunnen halen. :pffff: Hij was gelijk stil :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Gewoon opgeven voor de wedstrijd Inge :mrgreen: :ok:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Gewoon opgeven voor de wedstrijd Inge :mrgreen: :ok:
Hahaha....ik vind het echt nog te vroeg, geloof niet dat ik er nu iets mee opschiet. :wink:
Als het nu een paar maanden later was geweest (juli ofzo) had ik het wel aangedurfd.
Maar nu niet...speuren gaat nog niet hoe ik wil, met sorteren heb ik nog een hoop werk en zolang we de toestellen nog niet op de club hebben kan ik die alleen oefenen op oefendagen of als ik eens ergens anders ga trainen. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Moest van de week wel stiekem gniffelen toen een clubgenoot vroeg of ik echt dacht dat ze geschikt was voor dit programma (hij vindt het erg "leuk" Biène af te kraken, volgens hem is ze niks waard....zelf heeft hij zijn hond zodanig verpest dat die waarschijnlijk helemaal nooit naar de keuring zal kunnen maar ach...hij is hondenman en denkt verstand te hebben ).
Van zulke mensen moet je, je helemaal niets aantrekken. Een ex-clublid bij ons vond ook maar dat ik een k*thond had, en dat ik haar maar weg moest doen want het zou toch niets worden met die hond. Hij heeft zelfs bij het toenmalige bestuur van de club geprobeerd om mij en nog een lid van de club weg te krijgen. Maar mijn k*thond heeft ondertussen wel PH1 en basis met lof. En hij is inmiddels gestopt en heeft helemaal niets bereikt. Volgens mij zijn zulke mensen gewoon jaloers.

edit: oja, het is wat ver maar je bent altijd welkom om een keer bij ons mee te trainen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Inge
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:
Moest van de week wel stiekem gniffelen toen een clubgenoot vroeg of ik echt dacht dat ze geschikt was voor dit programma (hij vindt het erg "leuk" Biène af te kraken, volgens hem is ze niks waard....zelf heeft hij zijn hond zodanig verpest dat die waarschijnlijk helemaal nooit naar de keuring zal kunnen maar ach...hij is hondenman en denkt verstand te hebben ).
Van zulke mensen moet je, je helemaal niets aantrekken. Een ex-clublid bij ons vond ook maar dat ik een k*thond had, en dat ik haar maar weg moest doen want het zou toch niets worden met die hond. Hij heeft zelfs bij het toenmalige bestuur van de club geprobeerd om mij en nog een lid van de club weg te krijgen. Maar mijn k*thond heeft ondertussen wel PH1 en basis met lof. En hij is inmiddels gestopt en heeft helemaal niets bereikt. Volgens mij zijn zulke mensen gewoon jaloers.

edit: oja, het is wat ver maar je bent altijd welkom om een keer bij ons mee te trainen.
Ik trek me ook weinig aan van hem hoor.
Hij heeft in de 6 jaar dat ik inmiddels op mijn club rondloop (als lid en/of webmaster) 1 hond naar een piepklein certificaatje gebracht, een goede hond zover verknald dat ie hem uiteindelijk zonder naar de keuring te zijn gegaan verkocht heeft en nu is hij aan zijn laatste hond bezig, die hij wederom waarschijnlijk niet naar de keuring zal krijgen.
Niet iemand dus waar ik ook maar enig advies van zal aannemen. :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”