MARC_S schreef:Nanna schreef:Martijn schreef:
Bespreek dat maar met Marc. Bij mij gebeurt het niet en zeker niet met mijn gemelijke kop erbij van "kan gebeuren".
Ik geloof je gewoon niet

Cleo is teveel windhond/poolhond om zich iets aan jouw gemelijke kop te laten liggen.
En van mij mag ze even aan mijn honden komen snuffelen hoor

Misschien moet je het even aan Suzanne vragen? We hebben eergister alle 4 de honden elke keer aangelijnd wanneer er andere honden kwamen en ja dat lukte prima

Ik geloof een keer of 4 want Cleo heeft helemaal niet zoveel interesse in vreemde honden. Blijft een andere hond los en komt die op ons af, ja dan laat ik Cleo ook los want hond aan de riem en hond los vind ik niks.
Ik zag net dat dit topic behoorlijk aangegroeid was sinds ik voor het laatst hier gelezen had, dus ik heb even bijgelezen en zag opeens mijn naam staan.
Het klopt inderdaad dat we eergisteren bij Austerlitz in het bos de honden alle 4 aangelijnd hebben als er andere honden aankwamen. Cleo kwam iedere keer ook prima als ze geroepen werd (ook als ze het bos in ging en er helemaal geen honden in de buurt waren overigens, ik was zeer positief verrast over hoe goed ze luisterde daar).
Zoek stok! schreef:MARC_S schreef:
Nee. Als je er beiden voor kiest je hond te laten snuffelen is dat toch goed?
Stel, jij loopt in het bos met Bram, iemand komt eraan met 3 Duitse herders en die komen aanrennen en dringen zich op aan Bram die ook losloopt. Hij vindt het eng en wil weg maar de mensen laten hun honden lekker hun gang gaan en ze blijven om hem heendraaien maar ze doen niks? Is daar wat asociaals aan?
Dat gebeurt heel vaak en ik ben heel blij dat ik geen hond heb die snel iets eng vindt.
Bram moet zich regelmatig letterlijk schrap zetten omdat een stuk of wat grote honden op hem afstuiven. Ik vind het niet netjes, zeker omdat die mensen geen idee hebben of Bram zich laat opjagen en het toch wel bijzonder 'des herders' is om dat te proberen.
Dus ja, ik vind het asociaal als je als baas niet ingrijpt als je ziet dat de hond waarop ze afgaan er niet van gediend is. 'Hij doet toch niks' is geen redenatie en 'hij wil alleen maar spelen' al helemaal niet. Gewoon terugroepen als je hond een ander tot last is. Kun je dat niet, dan rennen en hond ophalen.
Even een reactie op (met name) het vetgedrukte deel van jouw stuk tekst. Nozem heeft inderdaad ook de neiging om keihard op een tegemoetkomende hond af te stuiven met veel vertoon. Vandaar dat zij altijd aan de lijn gaat als ik mensen met honden zie naderen, die ik niet ken en waarvan ik niet weet of de hond daar tegen opgewassen is. Ik lijn haar zowiezo
altijd aan bij kleine hondjes of honden waarvan ik zie dat ze zich onderdanig gedragen of waarvan ik zie dat ze onzeker zijn (ook al ken ik ze). Ik wil gewoon geen problemen met de eigenaren van die honden, en ik wil ook niet dat welke hond dan ook een nare ervaring of trauma oploopt doordat Nozem zo onstuimig is. Van Sjefke weet ik dat ze altijd gewoon normaal nadert en die laat ik dus ook gerust loslopen als er honden onze richting uit komen.
Zelf vind ik het ook erg asociaal als mensen zoiets maar laten gebeuren. Je weet niet wat je ermee aanricht namelijk, een heel gevoelige hond kan daar in het slechtste geval erg bang door worden en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Het aangelijnd langs andere loslopende honden lopen met Nozem is overigens geen enkel probleem. Ik laat haar ook regelmatig even kennismaken met de loslopende hond als die dat wil, en kan dan Nozem ook gewoon weer loslaten. Vaak heeft ze direct al geen belangstelling meer voor de hond. Als de andere hond geen contact maakt kan ik Nozem zodra we er voorbij zijn ook weer losmaken, ze gaat namelijk nooit meer achter een hond aan als we er voorbij zijn, ze lopen allebei altijd vóór me uit en nooit achter me. Daarom kan ik het op deze manier prima oplossen en heeft niemand last van mijn honden.