Esther80 schreef:
Tot op heden is niet bewezen hoe de DS (Dermoid Sinus/Spina Bifida) zicht verervt. Er schijnen toch echt Ridgebacks bekend te zijn die geen ridge hebben, maar die wel een DS hebben. Wetenschappelijk is het dus nog niet uitgezocht of een ridgeloze RR wel of geen sinus kan hebben en of doorgeven als ermee gefokt zou worden. In Duitsland is er nu een proefdekking gedaan, de teef is ridgeloos, de reu geeft geen ridgeloos. Er zouden dus alleen pups uit moeten komen met een ridge, maar de kans op een Sinus zou theoretisch kleiner moeten zijn als de studies kloppen (DNA technisch is het nog niet waterdicht op dit moment). Het schijnt zo te zijn dat een RR met een ridge die geen ridgeloos draagt meer kans heeft op het geven van een DS dan een Ridgeback met ridge die ridgeloos draagt. Maar ook daar zijn nog geen bewijzen van. Sterker nog, ik ken ook reuen en teven die zowel ridgeloos als DS gegeven hebben.
Groeten,
Esther en Co.
Ik word ZO moe van dat geblaat over ridgeloze ridgebacks met DS... Er is nog nooit DNA ingeleverd met bijbehorende dierenartsverklaringen voor genetisch onderzoek aangaande de vererving van de Dermoid Sinus (DS). In mij optiek is het een broodje aap verhaal in de wereld geroepen door fokkers die die ridge nogal belangrijk vinden en DS willen loskoppelen van de vererving daarvan.
Daar komt bij dat het helemaal niet verwonderlijk is dat DS bij ridgeloze ridgebacks voor zou KUNNEN komen, DS komt namelijk ook bij andere rassen ZONDER RIDGE voor. Dus, dat bewijst wetenschappelijk gezien NIETS.
DS is een afwijking die volgens het Zweedse onderzoek ontstaat tijdens de embryonale ontwikkeling. Van spina bifida (open rug!!) is helemaal geen sprake in dat onderzoek??? Er is sprake van een verhoogde concentratie fybroblast cellen tijdens de embryonale ontwikkeling.
Hoe dan ook kun je je afvragen of je überhaupt honden moet fokken op een uiterlijk gadget waarvan je weet dat er voor de pups lichamelijke consequenties aan kunnen hangen. Het excuus dat er een gen voor DS zou bestaan is gezien de nieuwe inzichten uit de wereld geholpen.
Mijn antwoord is dan ook simpel, ik heb nu twee "show kwaliteit" ridgebacks waar ik heel bewust niet mee fok. Maar als er ooit weer een ras pup in huis komt zal dit geen ridgeback meer zijn. Misschien wel een Rhodesian Lion dog. Een hond met alle assets van de RR maar zonder die trendgevoelige streep.