Maar als ik niet vanaf heel jong het idee gehad had: hier moet ik heel dicht bovenop zitten en dit gedrag moet ik meteen in goede banen leiden. Dan had hij beslist antisociale trekjes ontwikkeld.Rami schreef:Met aandoeningen als Asperger hield ik idd geen rekening bij het plaatsen van mijn reactie. In die gevallen zijn er (hopelijk) altijd volwassenen die dingen als gebrek aan empathie in goede banen kunnen leiden.Ennath schreef:Hoor eens ik heb een kind met maar een heel beperkt empathisch vermogen (hij heeft dan ook Asperger).Rami schreef: Het komt toch niet in je hoofd op? Juist als kind vind je toch alle dieren lief en leuk?
Zijn eigen hond/kat/mama is lief.
Een vreemde hond/kat/mama roept geen gevoelens bij hem op.
Die zou hij dan ook zomaar kunnen pesten/slaan en misschien wel erger.
Nou hebben we natuurlijk wel een berg opvoeding op hem losgelaten.
Hij weet hééél goed dat het geen goed idee is om iets wat jonger/zwakker/weerlozer dan hemzelf is te pesten.
Dat levert namelijk moeilijkheden voor hemzelf op.
Inmiddels is dat "gedragen" wel een gewoonte voor hem geworden.
Hij zal dus niet op bezoek de hond schoppen, de kat aan zijn staart trekken of het konijn pesten.
Maar dat is niet omdat er een diep gevoel van medeleven bij hem bloeit.
Dat is gewoon omdat het niet mag.
Jongens zoals T. kunnen opgroeien tot antisociale volwassenen.
Of ze kunnen hun leven in dienst stellen van de geen empathie vereisende techniek.
Of ze kunnen de grote (en harde) strategen worden die in tijden van oorlog en geweld de moeilijke beslissingen nemen.
Maar niet alle kinderen worden dus geboren met een leifde voor dieren.
Enne, hij heeft een oudere en een jongere broer die de normale empathie wel bezitten.
Maar toch, op een of andere manier vind ik jouw relaas van een hele andere orde dan een groepje kinderen die stenen staan te gooien naar broedende eenden, of dieren in de kinderboerderij mishandelen. En het ook nog leuk vinden. Dat laatste baart me nog de meeste zorgen...
En als hij dan met een groepje kinderen met dezelfde trekjes -of zonder de moed om tegen dit soort dominantjes in opstand te komen- bij een groepje broedende eenden was gekomen. Dan had hij het misschien ook wel machtig mooi gevonden om met stenen te gooien.
Ik ben ervan overtuigd dat dit soort misdragingen heel vlot kunnen ontstaan.
En daar hoeven maar één of twee dominante aanstichters bij te zitten en ze trekken zo een hele groep mee.
Voor de rest:
hier in Yerseke is het een tijdje "leuk" geweest om levende aalscholvers achter de brommer te binden en dan over het haventerrein te racen.
De meeste volwassenen vonden dat ook wel lollig.
Per slot van rekening is de aalscholver een concurrent van de visser, en als dusdanig is een schot nog te goed voor dat ongedierte.
Wat wel of niet normaal is is dus ook een kwestie van cultuur
TARAK