Qua het bont patroon (Irish spotting) en de Ticking blijft het verhaal hetzelfde, HH heeft nl ook geen bont patroon en dus kan je eventuele ticking ook niet zien. En aangezien bont nog steeds in geen van beide rassen voorkomt, moet er nog steeds van allebei de kanten een ander ras bij betrokken zijn (bijvoorbeeld een Border Collie, die zijn allemaal Irish Spotted)Rami schreef:De hond zou een kelpie x Hollandse herder zijn (niet Duitse dus).Jacksel schreef:Eens kijken of ik wat kan helpen...
Deze hond is Irish Spotted met ticking
Betekent dat allebei de ouders in ieder geval niet homozygoot effen zijn geweest (wat je wel zou verwachten van een DH en Kelpie), als ze effen gekleurd waren. In ieder geval heeft een dus het gen si En de ander kan si, sp of sw hebben...
Ticking is een heel ander gen en onzichtbaar bij effen honden (is namelijk alleen te zien op wit (vanuit het s gen), daar is dus niets van te zeggen, voor zover ik weet...
Dus ik denk dat als de ouders al Duitse Herder en Kelpie zouden zijn, het kruisingen waren, omdat anders geen ander gen dan de S gevonden zou kunnen worden, en daar dus ook geen hond met dit soort wit uit zou kunnen komen...
Maar Marjoleine mag me verbeteren als ik weer eens ergens niet goed genoeg heb opgelet in haar uitleggen
Verder vind ik je uitleg interessant en ook aannemelijk.
(Ik weet bitter weinig van erfelijkheidsleer bij honden, misschien nog eens in verdiepen).
Verder: Hollandse herder is gestroomd toch? ff denken, ik weet dat die op de k locus zit (k^br), maar verder moet ik het even opzoeken, moment...
Op de k-locus heb je
# K Locus
* Dominant Black
* Brindle
* Recessive ky/ky Phenotypes
Wat ik begrijp (geloof ik) is dat egale honden zeer waarschijnlijk allemaal KB K-iets zijn (dus ook bruinen en blonden en de dilutes van zwart en bruin)
Brindle lijkt me duidelijk en is dominant over ky
ky is nodig voor alle 'aftekeningen' behalve bont, merle, brindle en masker, dus nodig voor sable, fawn (maar dat is volgens mij ook gewoon sable?) en black & tan
Volledig offtopic: (hoewel ze dan weer een voorbeeld foto plaatsen van een B&T hond met brindle in het tan gedeelte, maar misschien is dat dan weer een k^br k^y )
http://homepage.usask.ca/~schmutz/brindle.html
Maar goed om terug te komen op die hond, De hollandse herder is dus als het goed is k^br k^br (immers, alle HH's zijn brindle)
De Kelpie kan K^B hebben en K^y (immers, black and tan kwam ook voor als kleur las ik)
Maar Manzana ziet eruit alsof ie in ieder geval een K^B heeft, zeker als een van de ouders Hollandse Herder is (aangezien er dan wel een K^B tegenover moet staan om de K^br onzichtbaar te maken).
Euh Marjoleine?