Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een herderachtige maar wat precies?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Rami schreef:
Jacksel schreef:Eens kijken of ik wat kan helpen...

Deze hond is Irish Spotted met ticking

Betekent dat allebei de ouders in ieder geval niet homozygoot effen zijn geweest (wat je wel zou verwachten van een DH en Kelpie), als ze effen gekleurd waren. In ieder geval heeft een dus het gen si En de ander kan si, sp of sw hebben...

Ticking is een heel ander gen en onzichtbaar bij effen honden (is namelijk alleen te zien op wit (vanuit het s gen), daar is dus niets van te zeggen, voor zover ik weet...

Dus ik denk dat als de ouders al Duitse Herder en Kelpie zouden zijn, het kruisingen waren, omdat anders geen ander gen dan de S gevonden zou kunnen worden, en daar dus ook geen hond met dit soort wit uit zou kunnen komen...

Maar Marjoleine mag me verbeteren als ik weer eens ergens niet goed genoeg heb opgelet in haar uitleggen :mrgreen:
De hond zou een kelpie x Hollandse herder zijn (niet Duitse dus).
Verder vind ik je uitleg interessant en ook aannemelijk.
(Ik weet bitter weinig van erfelijkheidsleer bij honden, misschien nog eens in verdiepen :wink: ).
Qua het bont patroon (Irish spotting) en de Ticking blijft het verhaal hetzelfde, HH heeft nl ook geen bont patroon en dus kan je eventuele ticking ook niet zien. En aangezien bont nog steeds in geen van beide rassen voorkomt, moet er nog steeds van allebei de kanten een ander ras bij betrokken zijn (bijvoorbeeld een Border Collie, die zijn allemaal Irish Spotted)

Verder: Hollandse herder is gestroomd toch? ff denken, ik weet dat die op de k locus zit (k^br), maar verder moet ik het even opzoeken, moment...

Op de k-locus heb je
# K Locus

* Dominant Black
* Brindle
* Recessive ky/ky Phenotypes

Wat ik begrijp (geloof ik) is dat egale honden zeer waarschijnlijk allemaal KB K-iets zijn (dus ook bruinen en blonden en de dilutes van zwart en bruin)

Brindle lijkt me duidelijk en is dominant over ky

ky is nodig voor alle 'aftekeningen' behalve bont, merle, brindle en masker, dus nodig voor sable, fawn (maar dat is volgens mij ook gewoon sable?) en black & tan

Volledig offtopic: (hoewel ze dan weer een voorbeeld foto plaatsen van een B&T hond met brindle in het tan gedeelte, maar misschien is dat dan weer een k^br k^y )
http://homepage.usask.ca/~schmutz/brindle.html

Maar goed om terug te komen op die hond, De hollandse herder is dus als het goed is k^br k^br (immers, alle HH's zijn brindle)

De Kelpie kan K^B hebben en K^y (immers, black and tan kwam ook voor als kleur las ik)

Maar Manzana ziet eruit alsof ie in ieder geval een K^B heeft, zeker als een van de ouders Hollandse Herder is (aangezien er dan wel een K^B tegenover moet staan om de K^br onzichtbaar te maken).

Euh Marjoleine?

:mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Ik heb inmiddels al aardig wat kruising Cattledogs gezien en ik moet zeggen, ze hebben bijna allemaal dezelfde uitdrukking, die zie ik hier ook weer terug, dus ik denk ook kruising cattle x DH
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Esther 1
Zeer actief

Ongelezen bericht door Esther 1 »

alm@ schreef:Ik denk ook akita/dh (vooral op de 2e foto de kop zie je het goed). Overigens is het 'nerveuze van een herder' (piepen geen rust kunnen vinden) niet standaard hoor. Ik herken het in elk geval niet.

Dat had ik nu ook, ik herken het ook niet.
Maar eerlijk gezegd zie ik ook geen DH erin terug komen.

Hihihi het is net een puzzeltje.................maar een mooie / leuke hond om te zien :ok:
Geluk is houden van wat je doet en doen waar je van houdt.
Nala & Senne voor altijd op dat speciale plekje.
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Cattledog met akita?
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Gut, het beessie heeft dezelfde kop als onze Mats en dat is een kruising Mechelaar-Groenendaeler.

Gezien de ticking ziet het er naar uit dat het een kruising van een kruising met een kruising is...
Prachtig beest~!
RIP Cena :roos:
    Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”