Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

het verschil tussen pembroke & cardigan

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

het verschil tussen pembroke & cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met de welsh corgi, en wie de verschillen weet tussen de pembroke en de cardigan.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik ook wel. Is wel handig voor de KK1 cursus om dat precies te weten. Misschien kan Elly ons helpen.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Er zijn verschillen genoeg!
Ten eerste de kleur, Brindle en Blue Merle komen alleen bij de Cardigan voor. Cardigans zijn er ook in onderstaande kleuren;
de Pembroke zie je het meest in Rood met wit, Sable met wit of driekleur.
De oren van de Cardigan zijn echt groter dan de Pembroke (en jullie vinden ze al zo groot moet je zeggen :wink: ) en ze staan ook wijder uit een.
Verder zijn de Cardi's groter en wat zwaarder en het front van de Cardi's mag ook wat meer uitdraaiende voorbeentjes hebben.
Ze hebben ook meer bone.
Bij de Pems komen wel natural bobs voor, dat wil zeggen dat zij van nature een korte staart hebben maar de meesten hebben een mooie vossestaart, net als de Cardi's.
Vroeger werden de Pemmetjes gecoupeerd aan hun staart.
Elly wil vast nog wel aanvullen!!
Succes :ok:
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

TeamWork schreef: Vroeger werden de Pemmetjes gecoupeerd aan hun staart.
zo kon ik ze ook onderscheiden, Pembroke, "gebroken" gecouperde staart.
Is nu dus wat moeilijker geworden :wink:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Inderdaad heeft de Cardigan uitdraaiende voorvoetjes en die van de Pembroke staan recht. Ook heeft de cardigan kattevoeten en de pembroke hazevoetjes.

Ik vind de Cardigan vaak ook iets langer dan een bepaald type Pembroke.
Dat specifieke type pembroke is ook erg laag gesteld.
dit type bedoel ik
Afbeelding

Cardigan:
Afbeelding

Pembroke
Afbeelding

Op deze link vind je veel foto's van de corgi clubmatch van enige jaren geleden. Cardigan en Pembroke door elkaar.
Puzzel maar uit. :wink:
*Esther
Zeer actief

O, wat een leuke link Elly!!
Je hebt Luna en mij ook nog op de foto gezet!!
Nummer 133, die goede ouwe tijd...... :wink:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

TeamWork schreef:O, wat een leuke link Elly!!
Je hebt Luna en mij ook nog op de foto gezet!!
Nummer 133, die goede ouwe tijd...... :wink:
Dat is grappig.
Ik wilde ooit alle namen er bij zetten, maar het is er nooit van gekomen. Zou eerst de catalogus weer op moeten zoeken.
Van de laatste clubmatch van de Cardigans inSchoonebeek heb ik het wel gedaan.
Brindlecardi
Zeer actief

Uiterlijk zijn de verschillen inderdaad duidelijk merkbaar, heel andere kop ook. Maar ik bedoelde meer qua karakter verschillen :ok: :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ben ook wel benieuwd naar het karakter! Stiekem ga ik ze steess leuker vinden :cheer:
*Esther
Zeer actief

Maeve schreef:Ben ook wel benieuwd naar het karakter! Stiekem ga ik ze steess leuker vinden :cheer:
ja maar jij zei toch pas dat je ze wilde als je oud was, omdat t oude dameshondjes waren ofzoiets???? :neenee: :wink:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

TeamWork schreef:
Maeve schreef:Ben ook wel benieuwd naar het karakter! Stiekem ga ik ze steess leuker vinden :cheer:
ja maar jij zei toch pas dat je ze wilde als je oud was, omdat t oude dameshondjes waren ofzoiets???? :neenee: :wink:
Maar stiekem duurt me dat iets te lang :mrgreen: Maar zijn ze erg actief? Actief als in, een hond waar je volop cursussen mee kan volgen en hij blijft dat leuk vinden?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pembrokes kijken altijd een beetje bescheten, vind ik.
Maar zijn ze dat ook?

De Cardigans die ik ken, zijn leuk!
Ik heb maar één Pem gekend, en die vond ik niet leuk :?

(sorry)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
*Esther
Zeer actief

Maeve schreef:
TeamWork schreef:
Maar stiekem duurt me dat iets te lang :mrgreen: Maar zijn ze erg actief? Actief als in, een hond waar je volop cursussen mee kan volgen en hij blijft dat leuk vinden?
De meeste Cardi's zijn lekker bijdehand en vinden veel met de baas doen helemaal super. Behendigheid en Flyball is wat lastiger vanwege de rug, tenminste ik zou het zelf niet doen met mijn Cardi.
Op de link die Elly plaatste zie je ook een vrouw met haar Cardigan een demo geven en zij liep op hoog niveau met dat Cardigan teefje.
Ik weet alleen haar voornaam nog, Elly weet vast wie ik bedoel (Jeanette....toch?) Cardigans vind ik alleen niet altijd heel makkelijk in groepsverband, t zijn wel regeltantes zeg maar.....
En je moet een beetje kijken bij welke fokker je een hondje uitzoekt, sommige zijn zelf aktief met hun honden en sommige fokkers kijken meer naar de schoonheid.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

TeamWork schreef:
Maeve schreef:
TeamWork schreef:
De meeste Cardi's zijn lekker bijdehand en vinden veel met de baas doen helemaal super. Behendigheid en Flyball is wat lastiger vanwege de rug, tenminste ik zou het zelf niet doen met mijn Cardi.
Op de link die Elly plaatste zie je ook een vrouw met haar Cardigan een demo geven en zij liep op hoog niveau met dat Cardigan teefje.
Ik weet alleen haar voornaam nog, Elly weet vast wie ik bedoel (Jeanette....toch?) Cardigans vind ik alleen niet altijd heel makkelijk in groepsverband, t zijn wel regeltantes zeg maar.....
En je moet een beetje kijken bij welke fokker je een hondje uitzoekt, sommige zijn zelf aktief met hun honden en sommige fokkers kijken meer naar de schoonheid.
Kijk, ze klinken al helemaal leuk :mrgreen: Was er niet zo zeker over, of ze wel werklust hadden. Bij de Toller bijvoorbeeld, word dat behoorlijk gepromoot, ook via de rasvereniging en ze staan ook wel bekend als een ras om mee te sporten. Maar de Cardi? Het enige wat me inderdaad dwars zou zitten is die rug. Verder lijken het me echt geweldige hondjes. Volgens mij is het maar goed ook dat er nog geen derde hond bij komt, ik zou werkelijk niet kunnen kiezen: nog een Toller of een Cardi.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Leuk al die foto's. Bedankt voor de link Elly. Ik kan het verschil nu wel zien geloof ik. :wink:
Brindlecardi
Zeer actief

TeamWork schreef:
Maeve schreef:
TeamWork schreef:
Welke fokkers zou jij aanraden? Mag ook per PB hoor :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zit weer te kwijlen :I:
Ik heb echt aan een leven niet genoeg voor al die leuke hondenrassen.
Er zitten wel erg zware exemplaren bij, dat vind ik minder.
Net als de blue merle maar ik heb eigenlijk niets met merle.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Het voornaamste verschil in karakter wat altijd genoemd werd is dat de Pembroke wat serieuzer is en de Cardigan het leven meer als een lolletje ziet.
Ik vind in het algemeen de Pems die ik gezien heb iets baasgerichter, in die zin dat ze wat "kleveriger" zijn.
Er loopt inderdaad iemand op topniveau GG met een Cardigan, eerst met een teefje, maar nu komt haar reu er aan. Haar andere teef vond er niet zoveel aan. dus het kan wel verschillen.
Cardigans worden in Nederland niet zozeer op trainingseigenschappen gefokt. wel op een handelbaar karakter.
De meeste fokkers zijn aangesloten bij de nieuwe "Welsh Cardigan Club Nederland"
Er zijn ook enkele fokkers die geen lid zijn van de nieuwe vereniging, maar nog wel van de oorspronkelijke vereniging (die helaas niet meer erkend is door de RvB) en erg mooie honden hebben. Ik weet niet of er met honden uit die lijnen gewerkt wordt.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zie ik het op de foto's in dit topic goed dat de Cardigan ronde oortips heeft, en de Pembroke puntigere, of is dit toeval?
Brindlecardi
Zeer actief

Elly* schreef:Het voornaamste verschil in karakter wat altijd genoemd werd is dat de Pembroke wat serieuzer is en de Cardigan het leven meer als een lolletje ziet.
Ik vind in het algemeen de Pems die ik gezien heb iets baasgerichter, in die zin dat ze wat "kleveriger" zijn.
Er loopt inderdaad iemand op topniveau GG met een Cardigan, eerst met een teefje, maar nu komt haar reu er aan. Haar andere teef vond er niet zoveel aan. dus het kan wel verschillen.
Cardigans worden in Nederland niet zozeer op trainingseigenschappen gefokt. wel op een handelbaar karakter.
De meeste fokkers zijn aangesloten bij de nieuwe "Welsh Cardigan Club Nederland"
Er zijn ook enkele fokkers die geen lid zijn van de nieuwe vereniging, maar nog wel van de oorspronkelijke vereniging (die helaas niet meer erkend is door de RvB) en erg mooie honden hebben. Ik weet niet of er met honden uit die lijnen gewerkt wordt.
Handige site heeft de cardigan club :ok:
*Charlotte
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Hoe zit het met Cardigan reuen? Kan je op je gemakje los met ze door het bos lopen, in de zin van dat ze goed met andere reuen kunnen en ze goed los kunnen? Ik vind ze namelijk ook wel errug leuk :wink:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Zie ik het op de foto's in dit topic goed dat de Cardigan ronde oortips heeft, en de Pembroke puntigere, of is dit toeval?
er zijn inderdaad een aantal pembrokes met iets puntiger oren, maar er zijn er ook met ieys rondere, maar wel minder groot dan van de Cardigan.

*Charlotte schreef
Hoe zit het met Cardigan reuen? Kan je op je gemakje los met ze door het bos lopen, in de zin van dat ze goed met andere reuen kunnen en ze goed los kunnen? Ik vind ze namelijk ook wel errug leuk
Mijn ervaring met mijn eigen reuen was dat deze wel iets moeilijker waren/zijn met reuen. hoewel Rico een relaxte golden bevoorbeeld geweldig vindt.
OP de Cardigan-wandeling die ik vorig jaar meemaakte (zonder Rico) waren wel een aantal reuen (ook dekreuen) en dat ging prima samen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=N6PNTWNP hier kun je de foto's van de wandeling zien.
Brindlecardi
Zeer actief

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIPZZQAS.jpg

Deze is mooi! Fijn gebouwd.

Hebben Cardigans meer dan de pembrokes trouwens de neiging om even achter het wild aan te gaan? ( las iets over een meer aanwezig jachtinstinct bij een cardigan )
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat is een leuk teefje! Zou ik zo willen hebben.
Jachtinstinkt vind ik heel erg meevallen. Mijn 3 Cardigans hadden wel de neiging om wild te verjagen in plaats van er achter aan te gaan. eendjes die even het water ingestuurd moeten worden, konijnen even laten schrikken. Het waren in ieder geval geen echte jagers.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Hamilton schreef:
Mijn ezelsbruggetje was altijd Cardigan= staart-er-an. :mrgreen:

Héél lang geleden liep ik eens met mijn zoontje, toen een jaar of 2, op de markt in Rijssen. daar kwam ik iemand tegen met 2 corgi's, 1 Pembroke en 1 Cardigan. Beiden zelfde kleur, 1 met en 1 zonder staart. Mijn zoontje aaide de honden heel voorzichtig. Ging toen op zijn knietjes bekeek de Pembroke van onder tot boven, stak zijn handjes vragend in de lucht en zei stomverbaasd: "Weg!?" :smile:
Gr. Aniek

Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Budkes schreef:
Hamilton schreef:
Mijn ezelsbruggetje was altijd Cardigan= staart-er-an. :mrgreen:

Héél lang geleden liep ik eens met mijn zoontje, toen een jaar of 2, op de markt in Rijssen. daar kwam ik iemand tegen met 2 corgi's, 1 Pembroke en 1 Cardigan. Beiden zelfde kleur, 1 met en 1 zonder staart. Mijn zoontje aaide de honden heel voorzichtig. Ging toen op zijn knietjes bekeek de Pembroke van onder tot boven, stak zijn handjes vragend in de lucht en zei stomverbaasd: "Weg!?" :smile:
Grappig joh!!
Rijssen is wel Corgiland hoor!! Tenminste vroeger!
*Esther
Zeer actief

Aimee schreef:http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIPZZQAS.jpg

Deze is mooi! Fijn gebouwd.

Hebben Cardigans meer dan de pembrokes trouwens de neiging om even achter het wild aan te gaan? ( las iets over een meer aanwezig jachtinstinct bij een cardigan )
Ik heb nog maar 2 Cardi's gehad. Luna de huidige komt uit een lijn waar ze graag achter de eenden aan gaan.
Zelf mag ze een beetje muisjes jagen en graven en eerlijk is eerlijk: ze heeft de fazant sneller door dan haar jachthondenzus de Spinone..... :19:
Maar veel jachtinstinct kun je het zeker niet noemen.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ja, muizen en ratten worden wel gevangen.
Mijn vorige Corgi kwam uit rijssen en mijn andere corgi's hadden een vader of opa uit Rijssen :wink:
Maar volgens mij worden er in rijssen geen corgi's meer gefokt. Gaan Cardigans, maar ook geen Pembrokes meer.
Brindlecardi
Zeer actief

Hoe zit het trouwens met de neiging tot blaffen bij de corgi? En zit daar over het algemeen nog verschil in tussen cardigan en pembroke?
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het idee (maar kan er helemaal naast zitten) dat de pembroke iets meer blaft dan de Cardigan, hoewel Rico veel meer blaft dan mijn beide vorige corgi's, maar ik heb hem dan ook niet opgevoed.
Maar aangezien het trainbare rassen zijn, zal het waarschijnlijk niet zoveel problemen geven.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”