Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
het verschil tussen pembroke & cardigan
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
het verschil tussen pembroke & cardigan
Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met de welsh corgi, en wie de verschillen weet tussen de pembroke en de cardigan.
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Er zijn verschillen genoeg!
Ten eerste de kleur, Brindle en Blue Merle komen alleen bij de Cardigan voor. Cardigans zijn er ook in onderstaande kleuren;
de Pembroke zie je het meest in Rood met wit, Sable met wit of driekleur.
De oren van de Cardigan zijn echt groter dan de Pembroke (en jullie vinden ze al zo groot moet je zeggen
) en ze staan ook wijder uit een.
Verder zijn de Cardi's groter en wat zwaarder en het front van de Cardi's mag ook wat meer uitdraaiende voorbeentjes hebben.
Ze hebben ook meer bone.
Bij de Pems komen wel natural bobs voor, dat wil zeggen dat zij van nature een korte staart hebben maar de meesten hebben een mooie vossestaart, net als de Cardi's.
Vroeger werden de Pemmetjes gecoupeerd aan hun staart.
Elly wil vast nog wel aanvullen!!
Succes
Ten eerste de kleur, Brindle en Blue Merle komen alleen bij de Cardigan voor. Cardigans zijn er ook in onderstaande kleuren;
de Pembroke zie je het meest in Rood met wit, Sable met wit of driekleur.
De oren van de Cardigan zijn echt groter dan de Pembroke (en jullie vinden ze al zo groot moet je zeggen
Verder zijn de Cardi's groter en wat zwaarder en het front van de Cardi's mag ook wat meer uitdraaiende voorbeentjes hebben.
Ze hebben ook meer bone.
Bij de Pems komen wel natural bobs voor, dat wil zeggen dat zij van nature een korte staart hebben maar de meesten hebben een mooie vossestaart, net als de Cardi's.
Vroeger werden de Pemmetjes gecoupeerd aan hun staart.
Elly wil vast nog wel aanvullen!!
Succes
- Hamilton
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad heeft de Cardigan uitdraaiende voorvoetjes en die van de Pembroke staan recht. Ook heeft de cardigan kattevoeten en de pembroke hazevoetjes.
Ik vind de Cardigan vaak ook iets langer dan een bepaald type Pembroke.
Dat specifieke type pembroke is ook erg laag gesteld.
dit type bedoel ik

Cardigan:

Pembroke

Op deze link vind je veel foto's van de corgi clubmatch van enige jaren geleden. Cardigan en Pembroke door elkaar.
Puzzel maar uit.
Ik vind de Cardigan vaak ook iets langer dan een bepaald type Pembroke.
Dat specifieke type pembroke is ook erg laag gesteld.
dit type bedoel ik

Cardigan:

Pembroke

Op deze link vind je veel foto's van de corgi clubmatch van enige jaren geleden. Cardigan en Pembroke door elkaar.
Puzzel maar uit.
- *Esther
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is grappig.TeamWork schreef:O, wat een leuke link Elly!!
Je hebt Luna en mij ook nog op de foto gezet!!
Nummer 133, die goede ouwe tijd......
Ik wilde ooit alle namen er bij zetten, maar het is er nooit van gekomen. Zou eerst de catalogus weer op moeten zoeken.
Van de laatste clubmatch van de Cardigans inSchoonebeek heb ik het wel gedaan.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- *Esther
- Zeer actief
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar stiekem duurt me dat iets te langTeamWork schreef:ja maar jij zei toch pas dat je ze wilde als je oud was, omdat t oude dameshondjes waren ofzoiets????Maeve schreef:Ben ook wel benieuwd naar het karakter! Stiekem ga ik ze steess leuker vinden![]()
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- *Esther
- Zeer actief
De meeste Cardi's zijn lekker bijdehand en vinden veel met de baas doen helemaal super. Behendigheid en Flyball is wat lastiger vanwege de rug, tenminste ik zou het zelf niet doen met mijn Cardi.Maeve schreef:Maar stiekem duurt me dat iets te langTeamWork schreef:ja maar jij zei toch pas dat je ze wilde als je oud was, omdat t oude dameshondjes waren ofzoiets????Maeve schreef:Ben ook wel benieuwd naar het karakter! Stiekem ga ik ze steess leuker vinden![]()
Maar zijn ze erg actief? Actief als in, een hond waar je volop cursussen mee kan volgen en hij blijft dat leuk vinden?
Op de link die Elly plaatste zie je ook een vrouw met haar Cardigan een demo geven en zij liep op hoog niveau met dat Cardigan teefje.
Ik weet alleen haar voornaam nog, Elly weet vast wie ik bedoel (Jeanette....toch?) Cardigans vind ik alleen niet altijd heel makkelijk in groepsverband, t zijn wel regeltantes zeg maar.....
En je moet een beetje kijken bij welke fokker je een hondje uitzoekt, sommige zijn zelf aktief met hun honden en sommige fokkers kijken meer naar de schoonheid.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk, ze klinken al helemaal leukTeamWork schreef:De meeste Cardi's zijn lekker bijdehand en vinden veel met de baas doen helemaal super. Behendigheid en Flyball is wat lastiger vanwege de rug, tenminste ik zou het zelf niet doen met mijn Cardi.Maeve schreef:Maar stiekem duurt me dat iets te langTeamWork schreef:ja maar jij zei toch pas dat je ze wilde als je oud was, omdat t oude dameshondjes waren ofzoiets????Maeve schreef:Ben ook wel benieuwd naar het karakter! Stiekem ga ik ze steess leuker vinden![]()
Maar zijn ze erg actief? Actief als in, een hond waar je volop cursussen mee kan volgen en hij blijft dat leuk vinden?
Op de link die Elly plaatste zie je ook een vrouw met haar Cardigan een demo geven en zij liep op hoog niveau met dat Cardigan teefje.
Ik weet alleen haar voornaam nog, Elly weet vast wie ik bedoel (Jeanette....toch?) Cardigans vind ik alleen niet altijd heel makkelijk in groepsverband, t zijn wel regeltantes zeg maar.....
En je moet een beetje kijken bij welke fokker je een hondje uitzoekt, sommige zijn zelf aktief met hun honden en sommige fokkers kijken meer naar de schoonheid.
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Welke fokkers zou jij aanraden? Mag ook per PB hoorTeamWork schreef:De meeste Cardi's zijn lekker bijdehand en vinden veel met de baas doen helemaal super. Behendigheid en Flyball is wat lastiger vanwege de rug, tenminste ik zou het zelf niet doen met mijn Cardi.Maeve schreef:Maar stiekem duurt me dat iets te langTeamWork schreef:ja maar jij zei toch pas dat je ze wilde als je oud was, omdat t oude dameshondjes waren ofzoiets????Maeve schreef:Ben ook wel benieuwd naar het karakter! Stiekem ga ik ze steess leuker vinden![]()
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Het voornaamste verschil in karakter wat altijd genoemd werd is dat de Pembroke wat serieuzer is en de Cardigan het leven meer als een lolletje ziet.
Ik vind in het algemeen de Pems die ik gezien heb iets baasgerichter, in die zin dat ze wat "kleveriger" zijn.
Er loopt inderdaad iemand op topniveau GG met een Cardigan, eerst met een teefje, maar nu komt haar reu er aan. Haar andere teef vond er niet zoveel aan. dus het kan wel verschillen.
Cardigans worden in Nederland niet zozeer op trainingseigenschappen gefokt. wel op een handelbaar karakter.
De meeste fokkers zijn aangesloten bij de nieuwe "Welsh Cardigan Club Nederland"
Er zijn ook enkele fokkers die geen lid zijn van de nieuwe vereniging, maar nog wel van de oorspronkelijke vereniging (die helaas niet meer erkend is door de RvB) en erg mooie honden hebben. Ik weet niet of er met honden uit die lijnen gewerkt wordt.
Ik vind in het algemeen de Pems die ik gezien heb iets baasgerichter, in die zin dat ze wat "kleveriger" zijn.
Er loopt inderdaad iemand op topniveau GG met een Cardigan, eerst met een teefje, maar nu komt haar reu er aan. Haar andere teef vond er niet zoveel aan. dus het kan wel verschillen.
Cardigans worden in Nederland niet zozeer op trainingseigenschappen gefokt. wel op een handelbaar karakter.
De meeste fokkers zijn aangesloten bij de nieuwe "Welsh Cardigan Club Nederland"
Er zijn ook enkele fokkers die geen lid zijn van de nieuwe vereniging, maar nog wel van de oorspronkelijke vereniging (die helaas niet meer erkend is door de RvB) en erg mooie honden hebben. Ik weet niet of er met honden uit die lijnen gewerkt wordt.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Handige site heeft de cardigan clubElly* schreef:Het voornaamste verschil in karakter wat altijd genoemd werd is dat de Pembroke wat serieuzer is en de Cardigan het leven meer als een lolletje ziet.
- *Charlotte
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
er zijn inderdaad een aantal pembrokes met iets puntiger oren, maar er zijn er ook met ieys rondere, maar wel minder groot dan van de Cardigan.LongFields schreef:Zie ik het op de foto's in dit topic goed dat de Cardigan ronde oortips heeft, en de Pembroke puntigere, of is dit toeval?
*Charlotte schreef
Mijn ervaring met mijn eigen reuen was dat deze wel iets moeilijker waren/zijn met reuen. hoewel Rico een relaxte golden bevoorbeeld geweldig vindt.Hoe zit het met Cardigan reuen? Kan je op je gemakje los met ze door het bos lopen, in de zin van dat ze goed met andere reuen kunnen en ze goed los kunnen? Ik vind ze namelijk ook wel errug leuk
OP de Cardigan-wandeling die ik vorig jaar meemaakte (zonder Rico) waren wel een aantal reuen (ook dekreuen) en dat ging prima samen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=N6PNTWNP hier kun je de foto's van de wandeling zien.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIPZZQAS.jpg
Deze is mooi! Fijn gebouwd.
Hebben Cardigans meer dan de pembrokes trouwens de neiging om even achter het wild aan te gaan? ( las iets over een meer aanwezig jachtinstinct bij een cardigan )
Hebben Cardigans meer dan de pembrokes trouwens de neiging om even achter het wild aan te gaan? ( las iets over een meer aanwezig jachtinstinct bij een cardigan )
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat is een leuk teefje! Zou ik zo willen hebben.
Jachtinstinkt vind ik heel erg meevallen. Mijn 3 Cardigans hadden wel de neiging om wild te verjagen in plaats van er achter aan te gaan. eendjes die even het water ingestuurd moeten worden, konijnen even laten schrikken. Het waren in ieder geval geen echte jagers.
Jachtinstinkt vind ik heel erg meevallen. Mijn 3 Cardigans hadden wel de neiging om wild te verjagen in plaats van er achter aan te gaan. eendjes die even het water ingestuurd moeten worden, konijnen even laten schrikken. Het waren in ieder geval geen echte jagers.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Mijn ezelsbruggetje was altijd Cardigan= staart-er-an.Hamilton schreef:zo kon ik ze ook onderscheiden, Pembroke, "gebroken" gecouperde staart.TeamWork schreef: Vroeger werden de Pemmetjes gecoupeerd aan hun staart.
Is nu dus wat moeilijker geworden
Héél lang geleden liep ik eens met mijn zoontje, toen een jaar of 2, op de markt in Rijssen. daar kwam ik iemand tegen met 2 corgi's, 1 Pembroke en 1 Cardigan. Beiden zelfde kleur, 1 met en 1 zonder staart. Mijn zoontje aaide de honden heel voorzichtig. Ging toen op zijn knietjes bekeek de Pembroke van onder tot boven, stak zijn handjes vragend in de lucht en zei stomverbaasd: "Weg!?"
Gr. Aniek

- *Esther
- Zeer actief
Grappig joh!!Budkes schreef:Mijn ezelsbruggetje was altijd Cardigan= staart-er-an.Hamilton schreef:zo kon ik ze ook onderscheiden, Pembroke, "gebroken" gecouperde staart.TeamWork schreef: Vroeger werden de Pemmetjes gecoupeerd aan hun staart.
Is nu dus wat moeilijker geworden![]()
Héél lang geleden liep ik eens met mijn zoontje, toen een jaar of 2, op de markt in Rijssen. daar kwam ik iemand tegen met 2 corgi's, 1 Pembroke en 1 Cardigan. Beiden zelfde kleur, 1 met en 1 zonder staart. Mijn zoontje aaide de honden heel voorzichtig. Ging toen op zijn knietjes bekeek de Pembroke van onder tot boven, stak zijn handjes vragend in de lucht en zei stomverbaasd: "Weg!?"
Rijssen is wel Corgiland hoor!! Tenminste vroeger!
- *Esther
- Zeer actief
Ik heb nog maar 2 Cardi's gehad. Luna de huidige komt uit een lijn waar ze graag achter de eenden aan gaan.Aimee schreef:http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIPZZQAS.jpg
Zelf mag ze een beetje muisjes jagen en graven en eerlijk is eerlijk: ze heeft de fazant sneller door dan haar jachthondenzus de Spinone.....
Maar veel jachtinstinct kun je het zeker niet noemen.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer: