ranetje schreef:blondie schreef:en soms heb je niet je vreet of je bal in de zak..
dan is het gewoon plicht... maar in de wilde hondenwereld roept de leider ook de honden bij zich als hij dat nodig vind.. samen sta je sterk.. vanuit die visie denk ik dan maar...
Nee dan komt die vreet of bal wat later.
Het maakt niet dat het dan meteen "plicht" is.
Denk ik

ok

... haha, dan komen ze terug bij me en krijgen ze een blij baasje die laat zien hoe gelukkig ze is met een duo dat terug komt op haar verzoek
maar dat is het lastige te definieren aan een naam geven aan de welwillendheid om gehoor te geven aan de opdracht van een baas...
ik geef een kort fluitje of een klank of draai om of wat dan ook... en ze komen terug bij me... omdat ik dat graag wil.. en daar op oefen... en dusdanig oefen dat ze dus ook daadwerkelijke op me letten en blij terug op me afkomen.. doen ze dat niet.. dan ga ik eraan werken dat ze dat wel doen...
maar er is dus zo wat ik merk bij mijn stel.. dat ze graag mij in de gaten houden en bij me komen.. ongeacht of er een hevige beloning tegenoverstaat of een eventuele felle correctie..
Laat ik het erop houden dat ik blij ben dat de madam en meneer het leuk vinden met me op te trekken en het niet erg vinden bij me te komen als ik dat vraag..

edit.. misschien is het helemaal geen plicht.. maar een gewoonte.. er is immers zo vaak geoefend dat als de baas roept hij of zij wil dat de hond komt en dat wordt beloond.. hetzij met bal of voer.. maar de roep van de baas is op een gegeven moment gewoonte dat ze zich bij mij voegen.. plicht is dan idd een te zwaar woord... ik wil ze niet dwingem bij me te komen.. dan ligt de verhouding scheef in mijn ogen.. wil dat de honden met plezier en zonder angst bij me komen en als ze steun zoeken ze die bij mij kunnen vinden..