Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moet ie maar gewoon luisteren of....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Frenk schreef:
Moos schreef:
Jaap* schreef:
Moos schreef:Toen hij wat ouder werd en ik doorkreeg hoe met hem om te gaan zodat hij ook nog eens leuk zou luisteren, kreeg hij ook nog regelmatig wel iets lekkers als beloning, maar luisterde dan dus ook gewoon goed. En dat lag dus niet voornamelijk aan dat lekkers eigenlijk :wink:
Voila :pffff: :mrgreen:
En met z'n hoevelen zouden ze zijn, die honden die niet zo goed luisteren ondanks de koekjes? :wink:
Ja, vrij veel. Maar daarom zeg ik dus ook steeds; het zit 'm niet alleen in die koekies :mrgreen:
Vandaar dat ik het ook vrij irritant vind als ik mijn hond roep uit spel bij een andere hond vandaan, en ze komt en krijgt een fliedertje van het een of ander, dat mensen gaan staan roepen "jaaa, maar jij hebt koekies".
Ja klopt, maar had je me de eerste twee jaar met Moos moeten zien met hele zakken vol (geen fliedertjes), dat zag er heel anders uit hoor :mrgreen:
Kortom, het zit 'm niet alleen in de koek :pffff: :mrgreen: (Saar en Vera zijn van nature gewoon gehoorzamer :smile: :mrgreen: ).
Het zit 'm zeker niet alleen in de koek. Bij Frenk bijvoorbeeld moet ik contact blijven maken. Als ik een hele wandeling zwijgend en zonder contact rond zou stekkeren, dan zou hij heel vluks van alles bedenken wat veeeel leuker is dan die saaie baas :pffff:
Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd :mrgreen: maar volgens mij zorgt het feit dat ik als we met z'n tweetjes lopen opeens verzin om over boomstammetjes te gaan springen of de bal te verstoppen of dat 'ie een gehoorzaamheidsoefeningetje moet doen ervoor dat het toch wel belangrijk is om met een schuin oog mij in de gaten te houden. Want stel je voor dat je de lol mist :N: :wink:
Nou, daar liep ik vanavond ook over na te denken, hoe subtiel grappig dat kan werken. Ik loop vrij stil qua stem en ze volgen vrij goed en zullen nooit echt weg-weg zijn. Zo'n ronde als vanavond, dan lopen we heerlijk door de polder te struinen, kijken we wat bij de eentjes, doen we eens een rodje tikkertje of ga ik achter een boom zitten... Zonder koekjes, zonder balletjes en voor mijn gevoel zonder enige 'druk' of sturing.

Maar waar ik altijd op mijn werk in stilte mijn pauzerondje loop in mijn eentje, moet ik als een oen staan roepen, fluiten en bleren zodra ik samen met een collega loop. Dan loop ik te kletsen, ben ik met mijn aandacht en lichaamstaal voornamelijk bij het gesprek en wordt er direct helemaal niet zo goed geluisterd. Hetzelfde merk ik ook al als ik samen met Meneer Geer loop. Dan zoeken ze het veel meer zelf wel uit, mag ik wachten tot ze zelf zijn uitgesnuffeld en moet ik teruglopen om de bezemwagen uit te hangen, vermanen om viezigheid te laten liggen. Zodra ik niet met de dames wandel, wandelen de dames mooi ook niet met mij. Grappig toch?
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Geer schreef:Zodra ik niet met de dames wandel, wandelen de dames mooi ook niet met mij. Grappig toch?
Dat is het precies :ok: :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaap* schreef:
Marjoleine schreef:Maar voer mag niet altijd en de rest wel. Dat is, uitgaande van dat "de ultieme beloning is voer en die moet je afbouwen-principe, niet logisch.
Ik wordt dan ook altijd een beetje triestig van honden die gehersenspoeld zijn met balletjes e.d :wink:
Ik vind het niks, die fixatie's.
Je begrijpt hopelijk wel dat ik niks tegen balletjes of voertjes heb, maar wél tegen "misbruik" ervan? Het ging mij er alleen even om dat heel veel mensen dat niet zien of herkennen zien bij zichzelf :wink:
Nou ja, daarom zei ik dat dus ook ;)

Isa heeft zichzelf op die bal gefixeerd, dus ik heb hem ook niet altijd mee.
Orpa is flex in alles, dus ook in voertjes.

Het enige dat niet te doorbreken is, is de fixatie van RR.
Zij is gefixeerd op mijn vrouw. Daar kan ik verder niks aan doen, ze is een wetter en die doen dat met één persoon. Dat ben ik hooguit als ik alleen ben, anders doe ik niet mee :jank:
Dat vind ik wel lastig soms aangezien ik doordeweeks loop met de dames, maar het is niet anders: ik ben tweede keus voor RR, en als ik roep als mijn vrouw erbij is, gaat RR doodleuk naar haar en niet naar mij :( Die fixatie is niet te doorbreken.

Ik hoop niet dat ik mijn vrouw nu moet wegdoen, Jaap? ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:Ik hoop niet dat ik mijn vrouw nu moet wegdoen, Jaap? ;)
Als je haar niet steeds weggooit als RinneRoos iets goeds heeft gedaan kun je haar best houden denk ik. Maar ik zou haar thuis wel goed opbergen :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Geer schreef:Maar wat zijn nou dingen die je met koek wel lukken, die zonder koek niet gaan. Zijn dat hoogstaande opdrachten en strak appel, of gewoon het algemene meelopen en luisteren binnen de marge?
Het is niet dat Gol zonder koek niet luistert, maar het houd haar scherp zeg maar. Als ik haar roep en ze komt als een speer met peper in haar reet naar me toegerend verdient dat een koekje. Komt ze een beetje aangesjokt dan niet, dan volstaat een 'goedzo'.
En soms inderdaad voor Gol hoogstaande opdrachten, zoals langs een hele leuke hond lopen zonder contact te maken.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:
Geer schreef:Zodra ik niet met de dames wandel, wandelen de dames mooi ook niet met mij. Grappig toch?
Dat is het precies :ok: :ok:
Moos had dat inderdaad ook. Ik ben hier de helft van het jaar aangewezen op een heel klein en dus ook heel druk losloopbosje, en daar loop je dus regelmatig wel met iemand op, plus dat het zo klein is dat honden het snel als 'hun achtertuin' kunnen gaan zien.
Met Moos was dat na een maand of 2 niet leuk wandelen meer, want die dacht als ik niet continu met hem bezig was (wat ondoenlijk is als je elke paar meter op een andere hond stuit) "zo baas, ik zie je aan het einde van het rondje wel weer ergens :ok: ". Soms zeiden mensen dan dus ook tegen me dat ze al hoorden dat ik ook in het bos liep aan mijn "Moosssieeeeeeeeeee!!!!!". Ehum :N: :mrgreen:

Saar en Vera hebben dat niet (gelukkig zou ik haast zeggen :mrgreen: ), maar die hebben net dat extra stukje baasgerichtheid wat je bij Moos echt aan moest blijven sporen :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Saar en Vera hebben dat niet (gelukkig zou ik haast zeggen :mrgreen: ), maar die hebben net dat extra stukje baasgerichtheid wat je bij Moos echt aan moest blijven sporen :wink:
Moos en Frenk zijn gewoon wat *ahum* eigengereidere typetjes :N: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Moos schreef:Saar en Vera hebben dat niet (gelukkig zou ik haast zeggen :mrgreen: ), maar die hebben net dat extra stukje baasgerichtheid wat je bij Moos echt aan moest blijven sporen :wink:
Frenk en Moos zijn gewoon wat *ahum* eigengereider :N: :mrgreen:
Ik zou ook geneigd zijn dat te zeggen, maar mijn 1 reu/2 teven vergelijking is natuurlijk niet echt representatief :mrgreen:

Heee, je hebt zitten editten :boos: :smile:

Ja, Frenk en Moos hebben/hadden dat eigengereide er wel inzitten ja :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 18 mar 2009 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik loop met Frolicjes sinds Bono hier woont. Waar mijn andere honden in de hemel waren bij een blij, knuffelend vrouwtje, zal dat Bono een worst zijn :mrgreen: Ik kon als een doorgeslagen trekpop heen en weer gaan springen (met Juul en Sun lichtelijk hysterisch van blijdschap om me heen springend) maar dan nóg kwam die dikkop niet. Koekjes dus. En dat helpt. De ene hond is de andere niet en ik heb dus mijn mening over koekjes flink bij moeten stellen :N: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Heee, je hebt zitten editten :boos: :smile:
"de ander eerst, dat is beleefd" :oohja:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Neeee, er stond toch eerst iets over reuen en teven? Vandaar mijn reactie die nu dus nergens op slaat :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef:
Neeee, er stond toch eerst iets over reuen en teven? Vandaar mijn reactie die nu dus nergens op slaat :mrgreen:
Ik maakte er een potje van :N:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Moos schreef:
Frenk schreef:
Ik maakte er een potje van :N:
We houden het er maar op dat onze harige kleine reutjes van de eigenwijze kant zijn/waren :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ja, ik heb altijd lekkers bij me...ik heb ook geen idee hoe ik anders 7 honden van "mijn" rassen weer terug krijg :19:

Met lekkers gaat het uitstekend, zeg maar gerust perfect en dat is me heel veel waard, zo kunnen ze lekker los lopen (en dus hun energie kwijt) zonder problemen :ok:

Het is overigens niet zo dat ik ze continu loop te roepen en er een koekje in stop....alleen als ik echt wil dat ze bij me komen om wat voor reden dan ook.

*edit*

Ik maak ook regelmatig wandelingen met 1 of 2 honden...gewoon beetje 1 op 1 aandacht...en er zijn er 3 die ik zonder lekkers terug krijg, die doen het voor een aai over hun bol ook...maar de rest...nee...koekje, anders komen we niet :pffff:
Laatst gewijzigd door Angelique. op 18 mar 2009 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Geer schreef:Zo'n ronde als vanavond, dan lopen we heerlijk door de polder te struinen, kijken we wat bij de eentjes, doen we eens een rodje tikkertje of ga ik achter een boom zitten... Zonder koekjes, zonder balletjes en voor mijn gevoel zonder enige 'druk' of sturing.
Het maakt natuurlijk ook nogal uit waar je loopt. Komen wij geen mens tegen, dan hoef ik Bram niet te roepen. We doen dan zo nu en dan een spelletje voor de leuk, maar hij vindt het heerlijk om te struinen. Dat doe ik dan dus ook, hij blijft wel op acceptabele afstand van mij. Maar komen we wel honden en mensen tegen, dan moet ik zo nu en dan wel bijsturen. Hem bij me roepen als er een aangelijnde hond aankomt, langs de kant laten zitten als er een mountain biker langs fietst, hem door laten lopen langs een patsende reu. Nogal een verschil.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het interesseert me eigenlijk niet hoe of wat ik moet gebruiken, als ze maar luisteren :19:

De ene hond doet dat omdat ie dat leuk vindt, de ander voor het lekkers en de volgende voor een bal.
Het zal me een rotzorg zijn :F: Al komt ie voor een koekje.... als die maar komt.

Even heel zwart/wit gesteld hoor, maar uiteindelijk is het wel zo.
Je moet een hond zien te 'triggeren', niet iedere hond vindt het fantastisch om een blije gekke baas te zien of niet iedere hond is onder de indruk van een wat boze baas.
Sommige doen een moord (bij wijze van spreken) voor een koekje of een bal.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Jaap* schreef:
Marjoleine schreef:Maar voer mag niet altijd en de rest wel. Dat is, uitgaande van dat "de ultieme beloning is voer en die moet je afbouwen-principe, niet logisch.
Ik wordt dan ook altijd een beetje triestig van honden die gehersenspoeld zijn met balletjes e.d :wink:
Je begrijpt hopelijk wel dat ik niks tegen balletjes of voertjes heb, maar wél tegen "misbruik" ervan? Het ging mij er alleen even om dat heel veel mensen dat niet zien of herkennen zien bij zichzelf :wink:
Wat bedoel je dan met 'misbruik'?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Geer schreef:Zo'n ronde als vanavond, dan lopen we heerlijk door de polder te struinen, kijken we wat bij de eentjes, doen we eens een rodje tikkertje of ga ik achter een boom zitten... Zonder koekjes, zonder balletjes en voor mijn gevoel zonder enige 'druk' of sturing.
Het maakt natuurlijk ook nogal uit waar je loopt. Komen wij geen mens tegen, dan hoef ik Bram niet te roepen. We doen dan zo nu en dan een spelletje voor de leuk, maar hij vindt het heerlijk om te struinen. Dat doe ik dan dus ook, hij blijft wel op acceptabele afstand van mij. Maar komen we wel honden en mensen tegen, dan moet ik zo nu en dan wel bijsturen. Hem bij me roepen als er een aangelijnde hond aankomt, langs de kant laten zitten als er een mountain biker langs fietst, hem door laten lopen langs een patsende reu. Nogal een verschil.
Ja precies :wink:

Loop ik in de polder lekker rustig, is er totaal niets aan de hand.

Maar komt er een pup op Kaya afgerend of ziet Puch een reu die hij niet mag, dan komt er wel iets meer bij kijken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Caro. schreef:
Zoek stok! schreef:

Maar komt er een pup op Kaya afgerend of ziet Puch een reu die hij niet mag, dan komt er wel iets meer bij kijken.
Hier idem. Loop ik in gebied waar je niemand tegenkomt verder roep ik ze zo een hele wandeling lang niet.
Maar is het drukker dan roep ik ze inderdaad ook bij aangelijnde honden, of bij kinderen met krentenbollen in de hand etc :mrgreen:
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Als ik toevallig wat in mijn zak heb krijgt hij wel eens een brokje/koekje als beloning voor bijv. hier komen als hij een andere hond ziet. Maar bepaalde dingen moet hij van mij ook zonder koekjes kunnen (zit/af etc.) en hier komen krijg thij ook niet altijd een beloning.
Heb ik niks bij me dan is het een GOED ZOOO!!!! KNAPPE VENT!!!! of een klop op de borst of als ik een balletje bij heb even zijn bal gooien.

op de training krijgt hij wel regelmatig wat lekkers maar dat zijn nog vrijwel allemaal nieuwe dingen die hij aan het leren is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

estelle schreef:
Jaap* schreef:
"Misbruik", voor zover je dat zo kan noemen (dus vandaar die aanhalingstekens) ontstaat als het de enige manier is om iets gedaan te krijgen.
Dus als je je beloning niet bij je hebt, heb je het nakijken :wink:
Dat schiet niet op.

Als ik mijn hond alleen mee kan laten lopen als ik een stukje kaas in mijn hand heb, dan heeft ze niet geleerd om naast me te lopen, maar om achter een stukje kaas aan te lopen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:"Misbruik", voor zover je dat zo kan noemen (dus vandaar die aanhalingstekens) ontstaat als het de enige manier is om iets gedaan te krijgen.
Dat schiet niet op.

Als ik mijn hond alleen mee kan laten lopen als ik een stukje kaas in mijn hand heb, dan heeft ze niet geleerd om naast me te lopen, maar om achter een stukje kaas aan te lopen :wink:
Ja, precies :ok:
Als het middel het doel wordt vind ik dat het mis gaat. En ik vind het ook bedenkelijk als interesse de grens van obsessie gaat benaderen zoals je met balletjes nog wel eens ziet. Dat vind ik een verslaafde lijmen met drugs als het ware.
Als puntje bij paaltje komt heb je er niets aan want de aandacht ligt bij de drug en niet bij hoe je er aan komt :wink:
In die situaties vind ik dat er "misbruik" wordt gemaakt van een hulpmiddel. Want je creeert een machinale handeling waarbij zelfstandig denkvermogen van de hond eerder een obstakel dan een aanwinst is :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb nooit brokjes bij,ballen neem ik alleen soms mee voor Kayleigh,maar dan om te werken en niet om haar te laten luisteren.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moos schreef:
Caro. schreef:
Zoek stok! schreef:

Hier idem. Loop ik in gebied waar je niemand tegenkomt verder roep ik ze zo een hele wandeling lang niet.
Maar is het drukker dan roep ik ze inderdaad ook bij aangelijnde honden, of bij kinderen met krentenbollen in de hand etc :mrgreen:
Hier ook. Met de kleine kanttekening dat ik Taro ook dan wel eens bij mij roep, maar dat is om hem toch een beetje in de buurt te houden. Denk dat hij anders echt een kilometer verderop kan zijn.

Maar bij joggers en paarden maak ik dan "misbruik" van een bal bij Sita. Door die bal blijft ze bij mij en die krijgt ze dan ook uiteraard als beloning als ze niet achter de jogger of paard is aangegaan. Liever dan maar 'misbruik' maken, dan een kwade jogger of ruiter.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik heb vrijwel nooit voerbeloningen bij me.. :N:
Ik heb de gekke gewoonte om, als ik wat bij me heb, de wandeling is voorbij en ik heb nog over, alles in 1x te geven.. Dat doe ik vrijwel zonder nadenken en das natuurlijk niet best..

Afgelopen weekend had ik een witte herder van een vriendin, zij stormt altijd blaffend op andere honden af en met altijd bedoel ik ook echt altijd..
Ik wil dat absoluut niet hebben, dus ik heb een zak vol mini-frolics bij me gehad het hele weekend en die in kleine stukjes gebroken in dr bek gestopt zodra we een hond zagen en ze netjes bij me kwam/bleef..
Gevolg; ze is het hele weekend geen enkele keer al blaffend op een hond afgestormd!

Boomer gedroeg zich anders, die was niet weg te slaan bij mn jaszak.. Stel je voor dat hij wat lekkers kreeg! En das reden nr. 2 dat ik vrijwel nooit iets bij me heb, want ik kan dat koppie niet weerstaan... :N: :19:

Dus, het ligt puur aan mij en een beetje aan het feit dat Boomer ook zonder (voer)beloningen gewoon luistert. Over het algemeen dan, want hij blijft een hond.. :wink:

Met aanleren werk ik wel altijd met (voer)beloningen!
Moos
Zeer actief

Sita schreef:
Maar bij joggers en paarden maak ik dan "misbruik" van een bal bij Sita. Door die bal blijft ze bij mij en die krijgt ze dan ook uiteraard als beloning als ze niet achter de jogger of paard is aangegaan. Liever dan maar 'misbruik' maken, dan een kwade jogger of ruiter.
Ik vind dat meer gebruik maken van :mrgreen:

Zoals je weet :mrgreen: doe ik het met Vera ook zo. Ze komt dan uit zichzelf naast me lopen als ze een jogger ziet, en als we die dan gepasseerd zijn kreeg ze voorheen altijd de bal, en nu ze het helemaal beheerst eens in de zoveel keren :wink:
Denk niet dat ik daar gekomen was met wat blij op een neer hupsen :mrgreen: Wellicht wel met (flinke) correcties, maar goed, dat kan ik dan weer niet.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ranetje schreef:
estelle schreef:
Jaap* schreef:
"Misbruik", voor zover je dat zo kan noemen (dus vandaar die aanhalingstekens) ontstaat als het de enige manier is om iets gedaan te krijgen.
Dat schiet niet op.

ohja, op die manier.
Daar ben ik het wel mee eens.
Van die honden die alleen maar komen als er 'KIJK EENS!!' geroepen wordt en ze duidelijk zien dat baasje iets lekkers in de hand heeft.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Sita schreef:
Ik vind dat meer gebruik maken van :mrgreen:

Zoals je weet :mrgreen: doe ik het met Vera ook zo. Ze komt dan uit zichzelf naast me lopen als ze een jogger ziet, en als we die dan gepasseerd zijn kreeg ze voorheen altijd de bal, en nu ze het helemaal beheerst eens in de zoveel keren :wink:
Denk niet dat ik daar gekomen was met wat blij op een neer hupsen :mrgreen: Wellicht wel met (flinke) correcties, maar goed, dat kan ik dan weer niet.
Oké misbruik snap ik ook, is niet goed natuurlijk.

Maar uiteindelijk boeit het me soms ook niet al teveel..... ik krijg Puch nu nog alleen langs een reu met wat lekkers in mijn hand wat ik zo ongeveer in zijn bek duw. En dan is dat al een hele vordering t.o.v. een half jaar geleden :N:
Zonder dat lekkers zijn we overigens ook wel wat opgeschoten hoor, maar ik ben allang blij dat hij nu tenminste reageert op dat voer ipv zo onbereikbaar uit zijn dak gaan :oeps:

Maar ik snap het punt natuurlijk wel en het zou me verder (behalve dan in zeer uitzonderlijke situaties) ook niet moeten gebeuren dat mijn honden niet gaan zitten omdat ze niks krijgen :F:

Ik maak overigens dus wel gebruik van voer. Niet altijd, ze kunnen ook een knuffel krijgen of een spelmoment.
Met Puch ben ik bv constant aan het trainen dat hij naar mij kijkt als er iets om hem heen gebeurt. Hij is ontzettend alert op de omgeving en daardoor weinig gefocused op mij.
Steeds als hij wat lekkers krijgt, maak ik een bepaald klikgeluid (je zou het kunnen vergelijken met een soort clickeren). Nu train ik hem, dat als er iets gebeurt, hij naar mij kijkt, ik 'klik' en hij krijgt wat lekkers.
Dat is dus echt trainen op voer en hem laten reageren op het geluid. Hij doet het stomweg niet op iets anders en ik ben al blij dat we op deze manier nu een eind komen in situaties die eerst erg moeilijk waren.

De simpele dingen, daarvoor krijgen ze uiteraard niet altijd wat lekkers. Het is natuurlijk ook wel gewoon luisteren :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Caro. schreef:
De simpele dingen, daarvoor krijgen ze uiteraard niet altijd wat lekkers. Het is natuurlijk ook wel gewoon luisteren :wink:
Precies. Net wat jij ook al zegt, voor zitten krijgen ze hier echt niks meer hoor, nooit, en ze gaan prima zitten als ik dat zeg :mrgreen: Zou me inderdaad niet moeten gebeuren dat ze pas gaan zitten als ze wat lekkers zien :N: :mrgreen:

En als ik ze eens roep in hele simpele omstandigheden (omdat ze uit een bosje moeten komen ofzo waar het schijnbaar lekker ruikt), krijgen ze ook zelden wat. Heel, heel soms nog eens voor het 'jackpot-idee", haha.
Maar als Saar luistert als ik haar roep terwijl ze bij een "koekjesbaas" staat in het bos (die haar dus altijd een koekje geeft), krijgt ze dus wel een lekkertje van me. En als Vera komt terwijl ze net de sprint in wilde zetten achter een konijn aan krijgt ze en een koekje, en de bal (en oh ja, ook nog eens een jubelende baas):pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moos schreef:
Caro. schreef:
Precies. Net wat jij ook al zegt, voor zitten krijgen ze hier echt niks meer hoor, nooit, en ze gaan prima zitten als ik dat zeg :mrgreen: Zou me inderdaad niet moeten gebeuren dat ze pas gaan zitten als ze wat lekkers zien :N: :mrgreen:

En als ik ze eens roep in hele simpele omstandigheden (omdat ze uit een bosje moeten komen ofzo waar het schijnbaar lekker ruikt), krijgen ze ook zelden wat. Heel, heel soms nog eens voor het 'jackpot-idee", haha.
Maar als Saar luistert als ik haar roep terwijl ze bij een "koekjesbaas" staat in het bos (die haar dus altijd een koekje geeft), krijgt ze dus wel een lekkertje van me. En als Vera komt terwijl ze net de sprint in wilde zetten achter een konijn aan krijgt ze en een koekje, en de bal :pffff: :mrgreen:
Inderdaad in de moeilijke situaties altijd een beloning. In de normale, makkelijke situatie bijna nooit. Soms als ik in een goede bui ben :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”