Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De hond mee op de fiets/scooter/brommer ?!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wheatylot

De hond mee op de fiets/scooter/brommer ?!

Ongelezen bericht door wheatylot »

Wie heeft er ervaring mee, en wie heeft er tips voor mij. Hoe doe jij het?

Mijn hond is middelgroot, weegt 16 kilo.
Ik heb geen auto, maar ik wil hem wel graag wat makkelijker mee kunnen nemen naar bijvoorbeeld de dierenarts of hondensport. Dat doe ik nu allebei met openbaar vervoer, en naast de kosten die zo flink oplopen, is het ook nog eens tijdrovend en vervelend.

Ik heb eerst een fietsbench voor achter aan de fiets geprobeerd: maar daar kreeg hij bijna een hartverzakking van. Het maakte ook een pokkeherrie, wiebelde en ik had het er eerlijk gezegd zelf ook niet in gewild. Dus daarna de zogn. doggyride besteld en eerst binnen laten wennen. Daarna rustig laten wennen door hem erin te doen en met de fiets lopen. Hij ging gillen en janken. Echt wekenlang geprobeerd, ook sneller met fietsen, maar hij bleef het verschrikkelijk vinden en hij zat zich zo op te winden dat hij helemaal uitgeput zat te hijgen toen hij er uit mocht. We trokken hiermee ook nogal de aandacht omdat hij zo hard jankte dat mensen vast dachten dat ik spijkers erin had geslagen ofzo.
Het enige wat hij daar nog van gebruikt is de doggyridemat :roll:

Ik heb -serieus- speciaal hiervoor mijn AM rijbewijs gehaald, dus ik mag nu ook een scooter, brommer of brommobiel besturen. Een brommobiel vind ik nog wat prijzig, maar die andere 2 dingen zouden wel kunnen. Het liefst een electrische, die maken ook weinig tot geen geluid. Misschien heeft iemand tips hoe ik hem het beste kan vervoeren, of hoe zij het doen, of welk merk zich er het beste voor leent enz. enz.

PS: sorry als het onderwerp in een verkeerd topic staat!!
Eva-Joy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Eva-Joy »

oe ik zou doodsbenauwd zijn dat hij eraf valt o.i.d :N: je rijdt behoorlijk hard als hij bv schrikt van iets en opspringt ligt hij keihard op de grond :N: naja heb er ook geen ervaring mee, maar zou het zelf niet aandurven..

het belangrijkste lijkt me wel dat hij stevig kan staan(breed gedeelte onder je benen, of dat je hem op een of andere manier vast kan zetten?
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

ja wij hebben mazzel tijden meegenomen op de scooter omdat we toen nog geen auto hadden

Mazzel zat mooi voorop tussen de benen van mijn vriend. Nou i mazzel maar een klein hondje maar dat ging prima !

Hij is ook helemaal dol op brommer en scooters en gaat het liefste mee een eindje rijden.

Tuurlijk moet je heel voorzichtig zijn maar als ze tussen je benen zitten en je niet als een idioot rijd valt dat allemaal reuze mee.

Je kan eventueel ook een doggyride achter een brommertje proberen maar dan wel een stevigere dan die achter de fiets zitten

Wij hadden zelf een peugeot scooter die had veel beenruimte voor .

Suc6
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Wij hebben een karretje voor achter de fiets. Deze is open en we hebben het de hond al van pup af aan geleerd. Ik zat toen als klein meisje er bij in en later zat ze met een tuigje vast.

Nu kan ze helemaal zonder. En ze vind het erg leuk.

Je hebt ook gesloten wagens,maar bij beide geldt toch dat je het rustig en goed moet aanleren.

Ik zag ook wel eens iemand met een brommer met daar voorop een soort fietskar, en daar stonden twee honden op. Die vonden het geweldig.

Bij de brommer zou ik ze er niet echter willen, ivm uitlaat gassen.

Je hebt ook gesloten fietsmanden voor voorop van je fiets, maar daar zou jou hond denk ik te groot voor.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Mijn hond (10 kilo) zit in zo'n krat voorop mijn fiets. Voor niet al te lange afstanden (dus zeg maar binnen de stad) is dat prima te doen.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

'K weet niet hoe je financiele situatie is, maar waarom koop je niet zo'n bakfiets waar ze tegenwoordig kinderen in zetten?
Ik heb trouwens vroeger wel een hond van 19 kilo in een fietsmand achterop de fiets gehad. In het begin wel de hond vastzetten( tuigje om en dat aan de mand vastmaken) zodat hij er niet uitspringt, maar dat ging prima in de grootste maat fietsman.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hij zou inderdaad gewoon in een fietsmand achterop moeten passen.
Ik zie zelfs weleens mensen met een Labrador daarin fietsen. Nu ik dit type vraag ik me trouwens pas af hoe je die Labrador in die mand getild krijgt :denken: :mrgreen: Vera zou ook wel passen met d'r kont, maar ik zie mezelf nog niet zo snel 28 kilo acherop de fiets tillen :N:
Maar 16 kilo, moet lukken :mrgreen: :wink:
Afbeelding
kobus08
Zeer actief

Ongelezen bericht door kobus08 »

Ma-Rianne schreef:'K weet niet hoe je financiele situatie is, maar waarom koop je niet zo'n bakfiets waar ze tegenwoordig kinderen in zetten?
Ik heb trouwens vroeger wel een hond van 19 kilo in een fietsmand achterop de fiets gehad. In het begin wel de hond vastzetten( tuigje om en dat aan de mand vastmaken) zodat hij er niet uitspringt, maar dat ging prima in de grootste maat fietsman.
Ik heb vorig jaar op Terschelling een bakfiets gehuurd voor het vervoer van Kobus, en dat beviel erg goed!
Als ze voorrop zitten zien ze meer dan achter de fiets in een karretje...

Helaas zijn die bakfietsen erg aan de prijs, zelfs tweedehands heb je ze niet voor minder dan E 600.
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

ik had toen ik nog 2 honden had, deed ik ze in de fietstas.
ze zaten niet vast, maar zaten gewoon los in. de honden
wegen zo rond de 14 kilo, het werkte prima.
nu lukt het dan niet meer ivm dat ik nu 3 honden heb, en doe ik ze in
de doggyride. en ben nu in het bezit van een rijbewijs.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik heb een mandje voorop voor Benny (5 kilo) en Boomer gaat achterop (14 kilo) in een mandje.
De 1e keer is hij daaruit gevallen, durfde daarna zelf een hele tijd niet meer te fietsen met m en hij wilde er ook niet in de buurt komen.
Na een half jaar ofzo heb ik m dr gewoon weer ingezet, Gio gezegd achter me te rijden en te zeggen wat Boomer deed en toen gaan fietsen.. :mrgreen:
Sindsdien vind hij het helemaal geweldig! Hij zit er wel los in sinds een jaar ofzo, voor het geval er wat gebeurt. Dan kan hij in ieder geval weg, want dat kon dus niet de 1e keer dat hij ernaast viel, toen bungelde hij aan zn tuig, aan de mand die er ook naast gevallen was. Die is dus met heel tie-wraps vastgezet, is nu geen beweging meer in te krijgen.

Als Boomer achterop zit, kijkt hij altijd onder mn armen door om te zien wat er voor gebeurt.. :wink:
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

het zou mij ook doodeng lijken de hond tussen je benen op de brommer...
alhoewel die italiaanse scootertjes hebben volgens mij best heel veel ruimte bij je voeten... want die zijn best breed volgens mij...

Ik zelf zou zo`n bakfiets kopen om `m in te vervoeren... ideaal en veilig en even duur als een brommer (misschien zelfs nog goedkoper als je de verzekering en brandstof mee rekent)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb een cursist gehad die de hond (BC) achter op de brommer mee nam.
Een soort houten fruitkist (dat formaat in ieder geval) vastgeschroefd op de passagiersplek.
En dan met een tuig vast zodat hij er niet uit kon springen.
De hond sprong er zelf in als ze op pad gingen :ok:

Net zoiets als een hondenmand dus, maar dan voor een wat grotere hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

ranetje schreef:Ik heb een cursist gehad die de hond (BC) achter op de brommer mee nam.
Een soort houten fruitkist (dat formaat in ieder geval) vastgeschroefd op de passagiersplek.
Ja, zo ken ik ook iemand met een partiële dwarslaesie. Hij heeft een halfzusje van Jenny, Tefka.
Voor Tefka heeft hij een grote kist van stevig hout achter op z'n brommer bevestigd en zo tuffen ze grotere afstanden af in de Hoekse en Albasser Waard dan ik met m'n auto :mrgreen: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Een hondje van 16 kilo kan toch prima in een mandje achterop de fiets?
wheatylot

Ongelezen bericht door wheatylot »

Hij kan inderdaad wel in een mandje (qua gewicht en grote), maar omdat hij gewoon een bange schijterd is weet ik niet of het de moeite waard is om te proberen. De doggyride vindt hij in ieder geval veel te eng. Ik denk dat een mandje achterop/voorop dat ook is.
Een bakfiets is misschien een idee, aangezien dat groot is en er dus iemand de eerste bij kan zitten, hoewel dit natuurlijk wel heeeel zwaar is voor mij :) Maar om nou een bakfiets te gaan kopen? Als hij hier nou ook echt niet in durft is het nogal zonde van het geld.

Zou je ook een hond vast kunnen zetten op het voetenplankje van een brede scooter/brommer? Ik zou sowieso een elektrische kiezen, waardoor hij dus geen last zou krijgen van herrie of uitlaatgassen.

Of zou je iets kunnen maken waardoor je hond op de fiets tussen je stuur en jezelf in zou kunnen zitten op een veilige/stevige manier? Een soort van kinderzitje maar dan voor je hond?
...of ga ik nu te veel richting Ter land, ter zee en in de lucht denken? :mrgreen:

Tnx voor het meedenken allemaal!!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

wheatylot schreef:Hij kan inderdaad wel in een mandje (qua gewicht en grote), maar omdat hij gewoon een bange schijterd is weet ik niet of het de moeite waard is om te proberen. :mrgreen:
Ik zou het gewoon proberen, maar wel stap voor stap aanwennen, net als bij een pup. Eerst met het mandje kennis laten maken, daarna het mandje op de fiets en hij erin (stilstaand). Het handigste is om dit met twee personen te doen, zodat de ander gelijktijdig hele lekkere voertjes kan geven. Als dit redelijk vertrouwd gaat, lopen naast de fiets. Dit lopen een meerdere keren doen, maar per keer beginnen bij bijv. 10 seconden. Wanneer dit opgebouwd is tot bijv. 5 minuten en de hond blijft relaxed, dan eens op de fiets gaan zitten er er weer af. Dit ook langzaam opbouwen.

Wel zou ik het hondje met een tuigje in het fietsmandje zetten en aan beide kanten vastbinden, zodat eruitspringen onmogelijk is.

Op marktplaats staan wel regelmatig fietmandjes te koop.
lauraV
Zeer actief

Ongelezen bericht door lauraV »

hier heb ik een fiets met voor een bagagedrager (zijn nu al te koop voor ongeveer 30 euro) en daar zet ik voor mn hond een uitklapbaar boodschappen mandje op , en als ze erin lig tijdens de rit kijkt ze om haar heen met een air alsof ze de koningin is :smile:
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

wheatylot schreef:Hij kan inderdaad wel in een mandje (qua gewicht en grote), maar omdat hij gewoon een bange schijterd is weet ik niet of het de moeite waard is om te proberen. De doggyride vindt hij in ieder geval veel te eng. Ik denk dat een mandje achterop/voorop dat ook is.
Een bakfiets is misschien een idee, aangezien dat groot is en er dus iemand de eerste bij kan zitten, hoewel dit natuurlijk wel heeeel zwaar is voor mij :) Maar om nou een bakfiets te gaan kopen? Als hij hier nou ook echt niet in durft is het nogal zonde van het geld.
Zou je ook een hond vast kunnen zetten op het voetenplankje van een brede scooter/brommer? Ik zou sowieso een elektrische kiezen, waardoor hij dus geen last zou krijgen van herrie of uitlaatgassen.

Of zou je iets kunnen maken waardoor je hond op de fiets tussen je stuur en jezelf in zou kunnen zitten op een veilige/stevige manier? Een soort van kinderzitje maar dan voor je hond?
...of ga ik nu te veel richting Ter land, ter zee en in de lucht denken? :mrgreen:

Tnx voor het meedenken allemaal!!
kun je dan niet een weekend een bakfiets huren ergens? dat je eens kan kijken of het bevalt en hoe het je hondje bevalt. In een weekend kun je wel inschatten of het aan te leren is of niet.
En een bakfiets scheelt niet eens veel in de aanschaf van een brommer.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Even als tip: als je je hond gaat aanleren om aan een mandje te wennen, zet m er dan niet in vast als de mand op de grond staat.. :N:

Hebben wij wel gedaan, heel stom, daardoor raakte hij helemaal in paniek. Hij kon er wel uit, maar het mandje zat vast aan zn tuig.. :N:
MarijeEnBoomer
Actief

Ongelezen bericht door MarijeEnBoomer »

Ik heb een bakfiets voor Boomer. Helemaal ideaal!!
Afbeelding
lauraV
Zeer actief

Ongelezen bericht door lauraV »

@wheatylot , er zijn tegewoordig ook fietszaken waar ze die bakfietsen voor een paar uurtjes verhuren , misschien is dit wel makkelijk om uit te proberen of de hond er in blijft zitten
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”