Ergens kan ik het me ook nog wel voorstellen, tenminste, als ik dan naar mijn eigen hond kijk. Zoals ik al aangaf, toen de band gebruikt werd door iemand met veel ervaring in training en banden, gaf het gewoon een heel goed beeld. In die zin, er was geen stress, zeker niet, geen tekenen van pijn zoals mijn hond op andere momenten zeker kan laten zien, en er was gewoon plezier, hoge staart, wel meer alertheid (die ik overigens ook terugvind in het stukje van Martijn).Ik vraag me inderdaad ook af waarom het geduld niet kan worden opgebracht zoals jij het beschrijft.
Misschien een beetje "kip en ei" verhaal?
Er zijn hulpmiddelen dus die gaan "we" gebruiken om "sneller" alles voor elkaar te hebben.
Het lijkt dus heel onschuldig.
Ik zit voor mezelf te denken of ik nou liever getraind zou worden met lichte pijn of met lichte stroom. Ik durf er oprecht geen antwoord op te geven, maar misschien neig ik dan nog wel naar lichte pijn. (Zie wederom het stukje van Martijn
Aan de andere kant staat dan het verhaal van mijn hond die dus agressief uitvalt, en dat ik toen hij pup was heb gedacht dat ik dat moest corrigeren. Nou, ik heb me sufgecorrigeerd, ook hard (daar ben ik echt geen softie in), en ik heb ook niet de hardheid steeds opgevoerd, ik weet dat ik een hond daar harder mee maak. Ik heb gewoon hard gecorrigeerd. Het had geen enkel effect.
Mensen zeiden tegen me dat ik de hond niet genoeg strafte. Ik heb er alleen maar op geantwoord dat ik best wilde straffen, ook wel hard, maar alleen als het zinvol en nodig is. Anders wordt er niet gestraft.
Stroomband verhaal is geweest en gestopt om andere redenen.
En nu oefen ik op een heel andere manier en dat lijkt ook goed effect te hebben. Dus bij die hond waar heel harde correctie geen zin had, lijkt het fluwelen handschoen effect gewoon meer zin te hebben. Het kan best zijn dat ik dat tzt nog ga combineren met een priveles voor stroomband om het helemaal op orde te krijgen, maar in elk geval zal het streven zijn het gebruik daarvan zo min mogelijk te maken.
En dat is het gevoel wat ik bij deze topic ook een beetje heb.
Veel mensen hebben aangegeven: Kijk eens naar de achtergrond, kijk eens naar een oorzaak. Misschien helpt de stroomband om de staart hoor. Maar dat andere, dat even buiten het hokje denken, dat had ik dan persoonlijk wel de moeite waard gevonden om te onderzoeken en wat tijd te geven. Het zou mijn voorkeur hebben gehad boven direct een stroomband. Of deze nu onschuldig is of niet.