Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oefendag Reek

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Oefendag Reek

Ongelezen bericht door Inge »

Vandaag weer met Biène meegedaan aan een oefendag, dit keer in Reek.
Ik was wat later als gepland, had de afslag gemist :roll: en het duurde even voordat ik door had dat ik verkeerd zat. :oops: We kregen dus nummer 15 (er waren uiteindelijk 16 deelnemers).

Het volgen ging goed, alleen vond ik Biène wat slordiger dan normaal. Van links naar rechts omzetten weer een tweede commando nodig :roll: , soms gaat het tijden goed en dan doet ze ineens weer of ze me niet begrijpt. :19:
Af tijdens het volgen was prima, vooruitsturen super! :cool:
Daarna door naar het zoeken. Biène had vandaag een dwarse bui, wat zich uitte in op d'r gemakje pissen in het zoekveld :evil: , even wat vreten onderweg en dan toch maar gewoon de voorwerpjes zoeken en apporteren. :19:
De toestellen gingen redelijk. Wel weer halverwege de trap springen (maandag in de vergadering nu echt eisen dat dat toestel onderhand gebouwd gaat worden zodat ik het vaker kan oefenen), afloop deed ze wel netjes. Boven de haag een elastiek gespannen omdat ze anders altijd steunt op vreemd terrein, nu gewoon ruim eroverheen.

Daarna op weg voor het speuren. Ik ben nu sinds een paar weken aan het slepen met pens en ik was benieuwd hoe ze het nu zou doen. Nou...ongelooflijk! :shock:
Ze speurde zeer rustig :shock: en geconcentreerd. Bij eerste voorwerp een commando nodig om te gaan liggen, daarna voorwerp weggegooid zodat ze hem mocht apporteren (dit doe ik nu na een tip van Ad Versteijnen). Hoek nam ze netjes, tweede voorwerp verwees ze zelfstandig. Braaf dus!!! Tweede hoek nam ze ook weer goed, derde voorwerp een klein tikje aan de lijn nodig, toen verwees ze. Geweer vond ze en verwees ze zelfstandig. Ik was dus erg blij, het slepen lijkt het gewenste effect te hebben (neus beter gebruiken en niet lanterfanten).

Bij terugkomst op het terrein mocht ik gelijk voorwerp localiseren. Nou...dat ging dus niet goed. :roll:
Ze was dwars, rende onder mijn appèl uit, vond de voorwerpen wel maar verwees ze niet, kortom....dat kon beter. :oops:

Na wat gegeten te hebben was het tijd voor het persoonrevieren. Gelukkig ging dit prima! Ze maakte mooie slagen en had de man (die behoorlijk verstopt zat tussen de struiken) zo gevonden. :pffff:
Ze had goed aangeblaft, dus dik tevreden over deze oefening.

Nu bleef alleen het sorteren nog over.
Ze hadden een bak waar de buisjes behoorlijk "diep" inlagen, Biène zou dus echt goed vast moeten pakken om ze eruit te halen. Aangezien ik daar ook vooral op aan het trainen ben even overlegd wat ik wilde. Geen beluchte buisjes (dat geloof ik allemaal wel straks) maar puur oppakken en apporteren.
De eerste keer aarzelde ze (oei..te moeilijk...laat maar) maar na een duidelijk VAST #$%$# koos ze eieren voor haar geld en probeerde ze het opnieuw. En vanaf dat moment heeft ze ieder buisje goed uit de bak gepakt en geapporteerd. Bek er goed overheen zetten, knijpen met haar kiezen :wink: (ipv losjes tussen haar voortanden pakken) en brengen. Behoorlijk wat gewonnen dus!

Al met al een dag met wisselend resultaat op de onderdelen, maar wel weer zeer leerzaam.
Dat Biène dwars was bleek wel wanneer ik haar uit de auto wilde halen. Ik heb haar er 4x uit moeten trekken omdat madam weigerde eruit te komen (grommmmmmm)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Toch is dit laatste iets wat me zorgen baart Inge. Op de keuring kan dit dus je certificaat kosten. heb je een idee over de oorzaak?
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:Toch is dit laatste iets wat me zorgen baart Inge. Op de keuring kan dit dus je certificaat kosten. heb je een idee over de oorzaak?
Het niet uit de kennel komen?
Waarom zou me dat de keuring kunnen kosten dan, dat is voor de oefeningen (ze heeft altijd een lijntje om zodat ik haar er altijd uit kan krijgen).
Erfelijk bepaald, haar moeder had af en toe dezelfde streken. Peter is nadat Aki verkocht was eens moeten komen omdat de toenmalige eigenaar haar niet uit de autokennel durfde te halen. :oops:
Het is lastig, maar gelukkig heeft ze dat maar eens in de zoveel tijd, meestal komt ze er gemakkelijk uit (ze krijgt dan ook altijd een beloning).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Het complete verhaal, jij die later bent, geïrriteerd? En dan nog de reactie van Biene. Dit kan elkaar versterken op een keuringsdag
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:Het complete verhaal, jij die later bent, geïrriteerd? En dan nog de reactie van Biene. Dit kan elkaar versterken op een keuringsdag
Oh, dat bedoel je :wink:
Het kan natuurlijk zijn dat op die dag alles samen zou vallen, dat is dan heel jammer.
We gaan er maar vanuit dat dat niet gebeurt. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik vind het altijd erg leuk om deze verslagen van je te lezen en vraag me dan altijd af: Zou ik dat nou ook kunnen, met Boomer.. :denken:

Petje af, denk niet dat het ons zou lukken, zo'n hele dag! Het leest ook erg leuk weg, zoals je het schrijft.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

M@rleen schreef:Ik vind het altijd erg leuk om deze verslagen van je te lezen en vraag me dan altijd af: Zou ik dat nou ook kunnen, met Boomer.. :denken:
Waarom niet?
Een hond die graag zoekt en graag apporteert is te trainen in dit programma volgens mij.
Ik plaats ook de verslagjes omdat het een heel ander programma is als bv. PH1. Dit programma staat gewoon open voor álle rassen, er is al een spaniel die het certificaat gehaald heeft.
Het is een leuk en uitdagend programma, voor iemand die meer wil als bv. alleen gehoorzaamheid kan het een prima alternatief zijn.
Het is praktijkgericht, maar heeft wel een lagere drempel denk ik als andere programma's van de KNPV. :wink:
Ik zou graag willen dat meer mensen het gaan doen, niet alleen voor de KNPV (die hebben dringend behoefte aan verjonging) maar ook omdat het gewoon erg leuk is om te doen.
Dat het begint te leven merk je wel, afgelopen zaterdag waren er 16 deelnemers aan de oefendag (en die kwamen uit diverse gedeeltes van het land....Marja was er (Leiden), maar ook diverse deelnemers uit Limburg en Brabant.

M@rleen schreef:Petje af, denk niet dat het ons zou lukken, zo'n hele dag! Het leest ook erg leuk weg, zoals je het schrijft.
Probeer het eens. :mrgreen: Enne....dank je wel voor het compliment, ik probeer het ook zo te beschrijven dat anderen begrijpen wat de bedoeling is en wat er goed of fout gaat op zo'n dag bij mij.
Groetjes Inge
Afbeelding

M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Boomer is een kruising Kooiker en hij zoekt liever mensen (mij) dan voedsel of speelgoed..

Waar zou ik er verder over kunnen lezen en kijken of eht wat voor ons is?
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

M@rleen schreef:Boomer is een kruising Kooiker en hij zoekt liever mensen (mij) dan voedsel of speelgoed..

site van de KNPV en dan zoekhonden
Je zou ook reddingshonden kunnen doen, bij ons traint er ook een kooiker mee.
Jan
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

M@rleen schreef:Boomer is een kruising Kooiker en hij zoekt liever mensen (mij) dan voedsel of speelgoed..

Ik ben ook een paar keer bij een reddingshonden vereniging geweest een daar trainde echt heel erg veel rassen dus weet zeker dat een kooiker het ook wel kan !!!!
Vond het echt super gaaf bij de reddingshonden !!! vond de club niet echt bij mij passen maar zou het zo weer willen doen !!!!
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:

site van de KNPV en dan zoekhonden
Je zou ook reddingshonden kunnen doen, bij ons traint er ook een kooiker mee.
Bedankt, ik ga kijken! :ok:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge, we hebben ons gisteravond kapot gelachen in Reek bij het voorwerp lokaliseren (weer eens met 3). Weet je nog dat het geweer er zaterdag helemaal op het eind achteraan bij die boomstronk met gat ervoor lag? Henk gooide het geweer weer ongeveer in dezelfde richting, maar het lag net iets meer naar rechts (een metertje of 1.5).

Dus ik zet Noeska af, ze verwijst de eerste 2 breekijzers netjes en daarna verwijst ze het geweer, maar met haar kont in de richting van het "verse" geweer en haar kop bij die boomstronk.

"Fout!" zegt Henk verbaasd, "ze verwijst met haar kont!" Daarop loopt Noeska 3 stappen verder om vervolgens het verse geweer aan te blaffen. Ik roep haar eraf en dan zegt een van de toeschouwers: "Volgens mij lag daar wel wat hoor". Dus Henk gaat kijken, ligt het geweer van zaterdag nog in dat gat, en was er een stuk hout afgebroken en dat lag voor de stronk, en was datgene waarop Noeska zgn. met haar kont aan het verwijzen was!

Dus ze had bonuspunten verdiend :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hahaha knappe Noeska!

Gisteren heb ik gerevierd in een onbekend bos.
Toen ik na het revieren (wat overigens prima ging) het breekijzer weer op ging halen bleek het precies naast een ijzeren buis te liggen die er ook al lag. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge schreef: Toen ik na het revieren (wat overigens prima ging) het breekijzer weer op ging halen bleek het precies naast een ijzeren buis te liggen die er ook al lag. :mrgreen:
Goed gemikt :mrgreen: Hoe krijg je het voor elkaar he, een heel bos en dan gooi je het precies naast zoiets neer.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Inge schreef: Toen ik na het revieren (wat overigens prima ging) het breekijzer weer op ging halen bleek het precies naast een ijzeren buis te liggen die er ook al lag. :mrgreen:
Goed gemikt :mrgreen: Hoe krijg je het voor elkaar he, een heel bos en dan gooi je het precies naast zoiets neer.
Stond een mooie boom achter waar ik op kon mikken. :mrgreen: Denk dat degene die de buis daar had neergegooid hetzelfde gedacht heeft :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”