Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat doet de slipketting nou
Moderator: moderatorteam
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
Diego heeft echt niet met zijn 6 mndn alleen zijna andacht bij mij hoeven teh ouden hoor. dat is onzin. diego is lekker pup geweest maar richting een jaar moet hij gewoon luisteren, klaar.
en trekken zijn we wel zeker consequent en heel veel mee bezig geweest en dat was niet alleen voor bij een vogeltje dat was de hele wandeling. elke stap stonden we stil of draaiden we om. Met de prikband is hij pas door gaan krijgen dat het anders moest. En ja nu trekt hij alleen nog ooit als hij een vogeltje ziet maar dat zijn we ook hard mee bezig om dat er uit te krijgen en dat gaat vrij goed.
en nee ik sta niet de hele dag door aan die lijn te rukken. Alleen als er een correctie nodig is. En zoals ik al zei kunnen we nu rustig aan terug naar de halsband. en niet te snel want dan zal hij weer de fout ing aan. Ik ken hem en weet als ik nu alleen de halsband om zou doen dat hij meteen weer alles doet zoals voorheen.
Maar goed, die discussie blijf je toch altijd houden een prikband wel of niet. dus laten we daar mee stoppen. jij traint zoals jij wilt en ik doe het op mijn manier die ook niet fout is.
en trekken zijn we wel zeker consequent en heel veel mee bezig geweest en dat was niet alleen voor bij een vogeltje dat was de hele wandeling. elke stap stonden we stil of draaiden we om. Met de prikband is hij pas door gaan krijgen dat het anders moest. En ja nu trekt hij alleen nog ooit als hij een vogeltje ziet maar dat zijn we ook hard mee bezig om dat er uit te krijgen en dat gaat vrij goed.
en nee ik sta niet de hele dag door aan die lijn te rukken. Alleen als er een correctie nodig is. En zoals ik al zei kunnen we nu rustig aan terug naar de halsband. en niet te snel want dan zal hij weer de fout ing aan. Ik ken hem en weet als ik nu alleen de halsband om zou doen dat hij meteen weer alles doet zoals voorheen.
Maar goed, die discussie blijf je toch altijd houden een prikband wel of niet. dus laten we daar mee stoppen. jij traint zoals jij wilt en ik doe het op mijn manier die ook niet fout is.
- Sonnie1983
- Zeer actief
Alles word altijd eerst met de korte of lange lijn aangeleerd zodat je de hond nog kunt helpen en/of corrigeren. Gaat dat vort goed ga je pas los aan de gang.Martijn schreef:Ook. Daarnaast werkt het niet.Moos schreef: Ik bedoelde het meer even als benadrukken dat een hond van 6 maanden hoe dan ook nog wel een hele jonge hond is. En als je daar een prikband om gaat hangen krijg ik het idee dat je dus (veel) teveel al wil en verwacht van die hond(ook in combinatie met jou als baas).
Het is gewoon verder op de verkeerde weg.
Aandacht krijgen je niet door afdwingen. Dat is afdwingen, niet krijgen.
Wat ga je doen als je je hond niet aan de lijn hebt en het niet af kunt dwingen? Oh ja, een TT natuurlijk. Want dat soort honden heeft dat nodig.![]()
![]()
Je moet je gewoon profileren als iets waar een hond positieve interesse in en contact mee heeft. Dat moet je cultiveren.
En nee een TT komt hier nooit in!!!!! Diego loopt altijd los met wandelingen en komt terug als ik hem roep, wacht als ik dat zeg bij een bocht tot ik bij hem ben, volgt zit en af op als ik dat van hem verlang, volgt los langs me als ik dat wil.
Zoals jij denkt is het constant maar aan die lijn rukken en dat typ ik nu al zovaak dat dat totaal niet het geval is. Alleen een correctie indien nodig. en als hij het aan de lijn vort goed doet gaat de lijn er pas af.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik ben niet tegen (hardere) corectiemiddelen, maar een prikband bij een 6 maand oude pup vind ik toch ook wel al beetje te ver gaan hoor :N:
Ik heb fax 2 speurtrainingen aan zo een blauwe nijper gedaan, omdat ik met speuren niet op stem wil gaan werken aan snelheid. Maar hem daarvoor vb een prikker aandoen, vind ik wel te extreem.
Ik kan hem ook absoluut niet meer houden hoor, moest hij aanzetten. met pakwerk vb heb ik serieus moeite om te kunnen blijven staan ( :N: )
maar een prikker... nee
volgen en dicht lopen leer ik ook aan zonder riem. Kun je niet gaan corrigeren met eender welke halsband. heb je dus ook nooit de fout dat een hond gaat trekken.
Ik heb fax 2 speurtrainingen aan zo een blauwe nijper gedaan, omdat ik met speuren niet op stem wil gaan werken aan snelheid. Maar hem daarvoor vb een prikker aandoen, vind ik wel te extreem.
Ik kan hem ook absoluut niet meer houden hoor, moest hij aanzetten. met pakwerk vb heb ik serieus moeite om te kunnen blijven staan ( :N: )
maar een prikker... nee

- Moos
- Zeer actief
Ik snap deze heftige reactie niet zo. Je doet je pup van 6 maanden een prikband om, gewoon tijdens het wandelen zelfs "want hij trekt". Maar een TT komt er noooooit in, stel je voor zeg. Ik zie daartussen niet zo'n hele grote stap eigenlijk hoor.Sonnie1983 schreef:
En nee een TT komt hier nooit in!!!!! .

-
- Zeer actief
- Sonnie1983
- Zeer actief
Tussen een prikband en een TT zit wel een heel groot verschil. doe het zelf maar eens om dan zul je het wel merken.
Een TT moet je alleen in het aller uiterste geval gebruiken als al het andere echt niet helpt. En is utieindelijk ook maar een hulpmiddel. en moet ook op een goede manier gebruikt worden.
Maar nee er komt geen stroom op mijn hond.
en als jij niet gelooft dat hij niet naar me luisterd is dat jouw idee, ik weet wel beter.
@ Martijn: geld het zelfde voor jou: als jij denkt dat mijn hond los niet luister is dat jouw idee, ik weet wel beter. En alles word eerst aan de korte of lange lijn geleerd zodat de hond niet de fout steeds in kan gaan. Gaat dat goed gaat de hond pas los. Klinkt best wel logisch he??!!
Een TT moet je alleen in het aller uiterste geval gebruiken als al het andere echt niet helpt. En is utieindelijk ook maar een hulpmiddel. en moet ook op een goede manier gebruikt worden.
en als jij niet gelooft dat hij niet naar me luisterd is dat jouw idee, ik weet wel beter.
@ Martijn: geld het zelfde voor jou: als jij denkt dat mijn hond los niet luister is dat jouw idee, ik weet wel beter. En alles word eerst aan de korte of lange lijn geleerd zodat de hond niet de fout steeds in kan gaan. Gaat dat goed gaat de hond pas los. Klinkt best wel logisch he??!!
- Sonnie1983
- Zeer actief
dat snap ik dan weer niet een TT is een erger hulpmiddel dan een prikband of slipketting hoor.maart schreef:ik heb liever een prik van de TT, dan een ruk aan de prikker
TT moet je alleen gebruken als echt al het andere niet werkt. en dan nog kan dit niet werken het kan ook ene verkeerde reactie bij je hond oproepen.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
waarom is het erger? Beide doen de hond een nare ervaring tot pijn aan. Persoonlijk vind ik een ruk aan de prikband meteen pijn doen, en een druk op de tt naar aanvoelen.Sonnie1983 schreef:dat snap ik dan weer niet een TT is een erger hulpmiddel dan een prikband of slipketting hoor.maart schreef:ik heb liever een prik van de TT, dan een ruk aan de prikker
TT moet je alleen gebruken als echt al het andere niet werkt. en dan nog kan dit niet werken het kan ook ene verkeerde reactie bij je hond oproepen.
met de 'als al het andere niet werkt' ben ik het niet eens, maar soit

- Sonnie1983
- Zeer actief
een prikband een klein rukje is als een kneepje in je arm echt niet dat de hond denkt van AAAAAUUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWWWmaart schreef:waarom is het erger? Beide doen de hond een nare ervaring tot pijn aan. Persoonlijk vind ik een ruk aan de prikband meteen pijn doen, en een druk op de tt naar aanvoelen.Sonnie1983 schreef:dat snap ik dan weer niet een TT is een erger hulpmiddel dan een prikband of slipketting hoor.maart schreef:ik heb liever een prik van de TT, dan een ruk aan de prikker
met de 'als al het andere niet werkt' ben ik het niet eens, maar soit
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat is wel mijn ideefrank1985 schreef:ik heb hier altijd gelezen dat je in de aanleer fase eigenlijk nog niet tot nauwelijks moet corrigeren......

Het is op de jachttraining waar ik met mijn pup naar toe ging even een discussiepunt geweest.
Op het lijstje benodigdheden voor de training stond een slipketting.
Ik vond dat voor de puppycursus (vanaf 8 weken) geen geslaagd hulpmiddel en had een gewone halsband in gebruik.
De trainer protesteerde "omdat ik mijn hond zo niet kon corrigeren".
Mijn mening was en is dat een hond nog moet leren.
Je kunt naar mijn idee een hond niet corrigeren voor wat hij nog niet weet.

-
- Zeer actief
ik vind het niet zo logisch. Volgt hij goed los bij mij, dan pas doe ik er een riem aan.Sonnie1983 schreef:Tussen een prikband en een TT zit wel een heel groot verschil. doe het zelf maar eens om dan zul je het wel merken.
Mijn hond volgt mij, omdat hij dat leuk vind, niet omdat hij niet anders kan doordat hij beperkt wordt door een riem.
Volgt hij los goed, dan gaat er een riem aan. Maakt immers zoveel niet uit, riem aan of niet, ik ben toch leuk, waarom zou hij elders gaan of zelfs gaan trekken aan de riem?
dat vind ik dan wel weer logisch klinken
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
nou omdat je zn strottehoofd naar zn grootjes helpt, de correctie meestal te laat is, niet goed etc. en dat is wat preciezer te doen met een prikker... ik gebruik nooit een slipketting altijd direct prikker als het met de leren band niet meer gaat.Miss_Liz schreef:De nadelen van een slip vind ik dat het de vacht gewoon vernield, als je bij liz in de nek kijkt zie je gewoon war de ketting slipt want daar is de vacht afgebroken.
Verder gebruikt iedereen bij ons op de club een slip en vooral bij de jonge honden.
Waarom zou je een prikketting gebruiken als dat niet nodig is?
Die word bij ons alleen gebruikt bij honden die niet reageren op de slip (dus gewoon doorgaan en zich niets van de correctie aantrekken)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
ik vind van niet, want er gaan een heleboel kneepjes in de hond op die moment (de ganse ketting, dus alle pinnekes die erop staan knijpen op die moment)Sonnie1983 schreef:
een prikband een klein rukje is als een kneepje in je arm echt niet dat de hond denkt van AAAAAUUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWWW
Zelf testen op mijn arm heb ik uiteraard gedaan, dan voelde ik meteen. En mijn arm is niet zo breed als de nek van mijn hond, ik voelde 2 schakels, de hond voelt ze allemaal. Dus wat de hond voelt, is erger.
En een klein rukje, geloof ik niet. Je kunt geen kleine rukjes geven. Anders kun je nl. net zo goed een ruk aan een gewone halsband geven.
-
- Zeer actief
- Sonnie1983
- Zeer actief
maar jij gaat zonder een tussenstap straks bij Fax ook een TT omdoen dan?
Ik zie hier wel weer dat iedereen anders traint en iedereen zal er heus wel uiteindelijk komen dus zullen we nu geowon iedereen in elkaars waarde laten want hier komt toch geen 1 antwoord uit hoe iemand het moet doen. Daarbij verschilt elke hond en elke hond heeft een ander plan van aanpak nodig.
Ik zie hier wel weer dat iedereen anders traint en iedereen zal er heus wel uiteindelijk komen dus zullen we nu geowon iedereen in elkaars waarde laten want hier komt toch geen 1 antwoord uit hoe iemand het moet doen. Daarbij verschilt elke hond en elke hond heeft een ander plan van aanpak nodig.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
daarom moet je ook zo leuk voor haar zijn... hier is mijn hondje ong. een maand of 6 denk ik....Miss_Liz schreef:Wanneer ze een andere kant op gaat als ik.frank1985 schreef:en wanneer geef jij een echte correctie dan, je hond is nog zo jong zit ze niet nog midden in de aanleer fase.Miss_Liz schreef:Met een gewone halsband reageerd ze niet op correcte omdat je dr dan in feite alleen maar terug trekt.frank1985 schreef: wat ik me dan afvraag heb je het ook geprobeerd zonder slip ? en als het de vacht zo afbreekt .... is het dan wel goed om te gebruiken ?
Veel rukken is niet het geval alleen echt correctie wanneer nodig..
Vandaag dan ook een nadere slip gehaald met van die rechthoekige schakels volgens een clubgenoot moest dat minder schadelijk zijn..
ik heb hier altijd gelezen dat je in de aanleer fase eigenlijk nog niet tot nauwelijks moet corrigeren......
En ze heeft er een handje van naar andere honden te blaffen dat wil ik niet dus eerst zeg ik 2x nee werkt dat niet dan krijgt ze een lichte correctie(dus niet te hard trekken)
of wanneer ze ineens uitschiet naar een andere hond en ze dus niet reageerd op het (lizzy hier)krijgt ze net voordat de lijn strak staat corriceer ik haar.
Ik ben niet zo van het trekkerige en corricerende mijn instructeur vind me dan ook veel te lief en zacht voor haar terwijl een harde aanpak bij haar helemaal geen kwaad kan :N:
netjes volgen aan een leren bandje...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Frank hou oud is jouw pup nu?frank1985 schreef:en wat zijn de alternatieven van een slipketting dan ? ja ik vraag maar hoor.
kijk het lijkt mij zo gemeen zon ketting ! je knijpt eingelijk gewoon de keel van een hond ff dicht. verder vind ik het gebruik van dit soort dingen vrij heftig voor een pup.
Uitgaande van een pup gebruik ik in eerste instantie een gewoon platte vaste band en tracht ik het contact op te bouwen. Ik moet wel zeggen dat ze 99% loslopen (waar ik loop kom ik geen honden tegen). Waarom loslopen zal je vragen.. omdat ik er van overtuigd ben dat pups hun roedelleider volgen en dat lukt tot nu nog steeds. Wanneer ik met echt trainen begin bv het volgen begin ik met platte band (en balletje of sleutels) maar het varken wat ik nu heb is een mega huppeltrut en lijkt een jojo alle kanten op .. ik heb bij haar getracht met een slipkettinkje te werken maar heeft geen enkel nut.. loopt nu dan ook tijdens het volgen regelmatig met een botte prikker om en dat werkt prima.
Het maakt niet uit wat je gebruik, voor alles wat je gebruik geldt "bij verkeerd gebruik kan het schade veroorzaken" Als je een goede platte slip gebruik met dicht op elkaar schakels heb je vrijwel geen last van haarbreuk. Je moet hem ook niet altijd om laten en tijdens het uitgaan om houden, het is een middel geen halsband buiten dat kan het gevaarlijk zijn.
Si vis pacem, para bellum
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zo gaat het ook niet wat worden ben ik bang hoor... maar goed wie ben ikZoek stok! schreef:Toch he, Miss_Liz. Ik zat te twijfelen of ik het zou noemen, maar ik doe het toch om iets duidelijk te maken.
Ik zie deze foto in een ander topic:
Volgens mij wil je de hond daar laten volgen, maar ik vind dit gewoon netjes aan de lijn mee laten lopen terwijl de hond naar een bal kijkt. Jij en je trainer willen veel te veel veel te snel en daardoor moet je gaan corrigeren.
Leren volgen doe je niet door direct over het veld te gaan denderen met een bal in je hand. Dat doe je in stappen waardoor de hond het direct goed aanleert. Als je zorgt dat je hond het goed leert, hoef je dus ook niet te gaan corrigeren met een slipketting. Het is gewoon een andere insteek qua training.
Ik vraag me echt af hoe je de hond nog netjes gaat laten volgen terwijl je haar nu aanleert een meter van je af te lopen. Het klopt toch niet dat je gaat rukken aan een slipketting terwijl je haar dit zelf geleerd hebt? Of mis ik iets?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik gebruik liever een TT dan een slipketting hoorSonnie1983 schreef:En nee een TT komt hier nooit in!!!!!

-
- Zeer actief
Maar je hebt nu van verschillende kanten te horen gekregen dat een prikband omdoen bij een pup van zes maanden voor het gewoon goed aan de lijn leren lopen behoorlijk extreem gevonden wordt. Dat lijkt me toch wel een opmerking om iets mee te doen.Sonnie1983 schreef:maar jij gaat zonder een tussenstap straks bij Fax ook een TT omdoen dan?

-
- Zeer actief
Fax draagt al een tt (een kapotte wel, werkt dus niet)Sonnie1983 schreef:maar jij gaat zonder een tussenstap straks bij Fax ook een TT omdoen dan?
Voorlopig zie ik niet in dat de tt of prikband nodig zou zijn, dus daar denk ik nu nog niet aan. Hij zit ook nog compleet in aanleerfase, dus de fouten die hij nu maakt, negeer ik (zijn immers eigenlijk fouten die ik maak, dus waarom zou hij daarvoor een correctie moeten krijgen).
en op training zou ik idd een tt gebruiken ipv prikband, omdat zo iemand anders kan corrigeren. En trainingen gebeuren los, dus prikband zou toch niet gebruikt kunnen worden en pakwerk gebeurt aan een tuig.
Prikband zou ik wel omdoen tijdens speuren, doordat ze daar dan zichzelf gaan corrigeren en wederom ik mij daar dan niet mee moet moeien.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
fout... het is een hulpmiddel die je ten alle tijde kan gebruiken....Sonnie1983 schreef:Een TT moet je alleen in het aller uiterste geval gebruiken als al het andere echt niet helpt.

- Sonnie1983
- Zeer actief
- Sonnie1983
- Zeer actief
In mijn ogen het uiterste hulpmiddel.malinois schreef:fout... het is een hulpmiddel die je ten alle tijde kan gebruiken....Sonnie1983 schreef:Een TT moet je alleen in het aller uiterste geval gebruiken als al het andere echt niet helpt.
Ik zou een TT nooit gebruiken echt alleen pas als echt al het andere absoluut niet helpt!
- Miss_Liz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
- Aantal honden: 2
malinois schreef:zo gaat het ook niet wat worden ben ik bang hoor... maar goed wie ben ikZoek stok! schreef:Toch he, Miss_Liz. Ik zat te twijfelen of ik het zou noemen, maar ik doe het toch om iets duidelijk te maken.
Volgens mij wil je de hond daar laten volgen, maar ik vind dit gewoon netjes aan de lijn mee laten lopen terwijl de hond naar een bal kijkt. Jij en je trainer willen veel te veel veel te snel en daardoor moet je gaan corrigeren.
Leren volgen doe je niet door direct over het veld te gaan denderen met een bal in je hand. Dat doe je in stappen waardoor de hond het direct goed aanleert. Als je zorgt dat je hond het goed leert, hoef je dus ook niet te gaan corrigeren met een slipketting. Het is gewoon een andere insteek qua training.
Ik vraag me echt af hoe je de hond nog netjes gaat laten volgen terwijl je haar nu aanleert een meter van je af te lopen. Het klopt toch niet dat je gaat rukken aan een slipketting terwijl je haar dit zelf geleerd hebt? Of mis ik iets?ik zou het nooit zo doen met een bal zo in het zicht... ik doe hem onder mn arm en dan is het maar de vraag voor hem later of hij er zit of niet... dat ziet ie niet maar het kan altijd
Naar mijn mening is dit ook niet perfect en dat weet ik zelf heel goed..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ben vrij snel overgegaan van prikker naar TT idd. Correctie wordt niet aan mij gelinkt en hij wist wanneer hij hem omhad...Sonnie1983 schreef:Het ging over TT of prikband. slipketting gebruiken wij hier ook niet met diego.malinois schreef:ik gebruik liever een TT dan een slipketting hoorSonnie1983 schreef:En nee een TT komt hier nooit in!!!!!

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom doe je het dan?Miss_Liz schreef:malinois schreef:zo gaat het ook niet wat worden ben ik bang hoor... maar goed wie ben ikZoek stok! schreef:Toch he, Miss_Liz. Ik zat te twijfelen of ik het zou noemen, maar ik doe het toch om iets duidelijk te maken.
Ik vraag me echt af hoe je de hond nog netjes gaat laten volgen terwijl je haar nu aanleert een meter van je af te lopen. Het klopt toch niet dat je gaat rukken aan een slipketting terwijl je haar dit zelf geleerd hebt? Of mis ik iets?ik zou het nooit zo doen met een bal zo in het zicht... ik doe hem onder mn arm en dan is het maar de vraag voor hem later of hij er zit of niet... dat ziet ie niet maar het kan altijd
Naar mijn mening is dit ook niet perfect en dat weet ik zelf heel goed..

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dan gebruik je hem dus fout en heb je standje 127 nodig... en das niet fijn voor een hondSonnie1983 schreef:In mijn ogen het uiterste hulpmiddel.malinois schreef:fout... het is een hulpmiddel die je ten alle tijde kan gebruiken....Sonnie1983 schreef:Een TT moet je alleen in het aller uiterste geval gebruiken als al het andere echt niet helpt.
Ik zou een TT nooit gebruiken echt alleen pas als echt al het andere absoluut niet helpt!

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dit begrijp ik niet helemaal.maart schreef:Prikband zou ik wel omdoen tijdens speuren, doordat ze daar dan zichzelf gaan corrigeren en wederom ik mij daar dan niet mee moet moeien.
Er zal wel een verschil zitten tussen zweet lopen en speuren?
Bij zweet lopen wordt een tuig gebruikt of een zeer brede zweethalsband opdat de hond zo min mogelijk wordt gehinderd.
Een prikker lijkt me daarbij niet zo functioneel?