Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat doet de slipketting nou

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Ik denk dat een TT alleen maar als puur negatief gezien word hier maar het kan ook anders.

Het is als net bij al het andere. Bij verkeerd gebruik werkt het niet.
Mss hebben jullie hier iets aan Bart Bellon.

Wil nog wel even reageren op de prikker bij 6 maanden .. als je hem om doet en niet mee corrigeer gebruik je hem niet. de hond corrigeerd zichzelf. doet hij maar 1 keer en het hoeft niet hard te zijn. daarna is er wel aandacht en kan je meer doen zoals aandacht vragen.
Si vis pacem, para bellum
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kyra- schreef:Ik denk dat een TT alleen maar als puur negatief gezien word hier maar het kan ook anders.

Wil nog wel even reageren op de prikker bij 6 maanden .. als je hem om doet en niet mee corrigeer gebruik je hem niet. de hond corrigeerd zichzelf. doet hij maar 1 keer en het hoeft niet hard te zijn. daarna is er wel aandacht en kan je meer doen zoals aandacht vragen.
daar heb ik al bijna 40 pag. over gediscussieerd :N: suc6 :smile2: :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

Kyra- schreef:Ik denk dat een TT alleen maar als puur negatief gezien word hier maar het kan ook anders.

Idd daar is 40paginas over gesproken. Om maar ff terug te komen op hulpmiddelen. Ik ben er niet zozeer heel erg tegen of zo daarvoor weet ik er te weinig van. maar wat ik niet snap en waar ik niet bij kan is dat mensen het maar gewoon doen terwijl ze er ook niets van weten en we doen het maar want het is normaal.

Niet lulllig bedoeld maa rom maar ff een voorbeeld te geven. Miss_liz zegt een slip te gebruiken want iedereen doet het op haar vereniging. Ook zegt ze dat ze er wel acher is dat ze eigenlijk verkeerd corrigeerd met dat ding.
Ik begrijp dan niet dat je er dan mee door gaat. Of je neemt een goede training in het gebruik er in en gaat je er in verdiepen. of je flikkert dat ding direct weg. Lijkt mij !
Ander vb. ik neem mezelf: mischien heb ik wel een probleem in de training of krijg ik die en zal een hulpmiddel heel erg goed zijn. Ik zou dat nooit gaan doen als ik er niets van weet of ken.

snap je? kan het altijd een beetje moeilijk verwoorden maar ik vind het gewoon erg dat mensen dingen gebruiken omdat iedereen het doet en erger terwijl ze zelf weten dat ze het mischien niet goed gebruiken :19:

ik weet ook dat er hier mensen zitten die echt weten wat ze doen en hoe het werkt. tjah dat vind ik dan weer een heel ander verhaal.

hoop dt het een beetje duidelijk is
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

malinois schreef:
frank1985 schreef:

@ malinois:
idd met een balletje werkt over het algemeen hier ook beter dan een snoepje. dat komt denk ik ( als ik het verkeerd zie zeg het maar ) Dat als ik beloond heb met een snoepje de aandacht weer weg is. Met een balletje speel je ff lekker en dan weer terug onder mn arm en de aandacht blijft dus.....
precies.... :wink: met een balletje of bijtrolletje kun je een (trek)spelletje doen, met een snoepje niet
Ik werk wel graag met snoepjes hoor. nadeel met een bal vind ik dat de hond meteen weer weg is en je van te voren moet beginnen.
Met een snoep doe ik vb en volg-oefening -> click -> snoep -> wandel verder -> click -> snoep -> wandel weer verder -> click -> bal (intervallen verschillen uiteraard)

terwijl als je volgt -> click -> bal je ganse volgoefening in feite al weer gedaan is en je de hond terug aan de voet moet roepen en de bal moet laten lossen enz...

of hond ligt af -> click -> snoep gaan geven -> terug weggaan hond blijft af -> click -> idem volgoefening :mrgreen:

eenmaal de hond ouder is, gebruik ik wel zoveel geen snoep meer, omdat je dan zowiezo al een ganse volgoefening kunt afwerken zonder te belonen. En Ds vindt een bal ook wel leuker als een snoep, dus als ik click gaat ze toch meteen mijn zak afzoeken naar een bal.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:

Idd daar is 40paginas over gesproken. Om maar ff terug te komen op hulpmiddelen. Ik ben er niet zozeer heel erg tegen of zo daarvoor weet ik er te weinig van. maar wat ik niet snap en waar ik niet bij kan is dat mensen het maar gewoon doen terwijl ze er ook niets van weten en we doen het maar want het is normaal.

Niet lulllig bedoeld maa rom maar ff een voorbeeld te geven. Miss_liz zegt een slip te gebruiken want iedereen doet het op haar vereniging. Ook zegt ze dat ze er wel acher is dat ze eigenlijk verkeerd corrigeerd met dat ding.
Ik begrijp dan niet dat je er dan mee door gaat. Of je neemt een goede training in het gebruik er in en gaat je er in verdiepen. of je flikkert dat ding direct weg. Lijkt mij !
Ander vb. ik neem mezelf: mischien heb ik wel een probleem in de training of krijg ik die en zal een hulpmiddel heel erg goed zijn. Ik zou dat nooit gaan doen als ik er niets van weet of ken.

snap je? kan het altijd een beetje moeilijk verwoorden maar ik vind het gewoon erg dat mensen dingen gebruiken omdat iedereen het doet en erger terwijl ze zelf weten dat ze het mischien niet goed gebruiken :19:

ik weet ook dat er hier mensen zitten die echt weten wat ze doen en hoe het werkt. tjah dat vind ik dan weer een heel ander verhaal.

ga er echt niet zelf mee lopen rommelen hoor op het veld :wink: laat dat over aan mn instrukteur.... die kan er ook meer van zien aangezien hij aan de zijkant staat... en ik niet alles kan zien wat mn hond doet....hij wel daarentegen.

Als je er geen verstand van hebt moet je hem idd. zeker niet gebruiken :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maar maakt het dat trainingstechnisch niet heel moeilijk, dat jij niet eens weet wanneer en waarom jouw hond een correctie krijgt?

ik mag er echt niet aan denken, dat iemand anders mijn hond corrigeert :N: .
Ik geef hem enkel maar aan mensen (welbepaald 3, op 2 verschillende clubs) in hun handen. Enkel die mensen vertrouw ik de volle 100% dat ze niet onnodig gaan duwen en zeker niet gaan foefelen met de sterkte.

Zijn zij er niet, of zijn ze met iemand andes bezig, dan is het TT-loos trainen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
frank1985 schreef:

ga er echt niet zelf mee lopen rommelen hoor op het veld :wink: laat dat over aan mn instrukteur.... die kan er ook meer van zien aangezien hij aan de zijkant staat... en ik niet alles kan zien wat mn hond doet....hij wel daarentegen.

maar maakt het dat trainingstechnisch niet heel moeilijk, dat jij niet eens weet wanneer en waarom jouw hond een correctie krijgt?

nee hoor... het zijn geen zware correcties, meestal merk ik niet eens iets aan de hond. Ik kan bijv. niet zonder inwerking zien of de hond (snel) gaat zitten, wel af gaat of gaat en blijft staan blijft bij alle 3 de oefeningen... dan zal ik me moeten omdraaien of iig mn hoofd draaien en dat is net de inwerking die hij niet nodig heeft...
Ik had dit niet gedaan als ik geen 100% vertrouwen had in diegene die het kastje in zn hand heeft hoor.... bij een ander had ik het niet gedaan. (bij een vorige vereniging had ik het dus ook niet gedaan...)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef: ga er echt niet zelf mee lopen rommelen hoor op het veld :wink: laat dat over aan mn instrukteur.... die kan er ook meer van zien aangezien hij aan de zijkant staat... en ik niet alles kan zien wat mn hond doet....hij wel daarentegen.

nee hoor... het zijn geen zware correcties, meestal merk ik niet eens iets aan de hond. Ik kan bijv. niet zonder inwerking zien of de hond (snel) gaat zitten, wel af gaat of gaat en blijft staan blijft bij alle 3 de oefeningen... dan zal ik me moeten omdraaien of iig mn hoofd draaien en dat is net de inwerking die hij niet nodig heeft...
Ik had dit niet gedaan als ik geen 100% vertrouwen had in diegene die het kastje in zn hand heeft hoor.... bij een ander had ik het niet gedaan. (bij een vorige vereniging had ik het dus ook niet gedaan...)
maar ik neem aan dat hij/zij die correcties ook geeft bij oefeningen die jij wel kunt zien - het volgen bv. ?
ja, maar daar hoeven ze in principe geen correcties te hebben dat is in principe altijd uitmuntend maar ook in die oefening mocht dat nodig zijn, kan ik de hond niet geheel zien zonder naar achteren te kijken of hij aansluitend volgt... Ik zie alleen zn kop, als ik de achterkant zou zien dan zou hij of te ver voorlopen of dwars lopen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Miss_Liz schreef:
Zoek stok! schreef:
Miss_Liz schreef:
En dan denk ik bij mezelf wat moet ik hier nou mee :19:
Ik ben daar heel simpel in. Kappen met waar je mee bezig bent en terug naar de basis. Hoe leren jullie volgen aan dan? Is dat een kwestie van hard doorlopen en hoppakee hond moet het maar doen? Zo deden ze het namelijk op een hondenschool waar ik gehoorzaamheid gedaan heb. En maar sjorren en sleuren aan de slipketting, maar de hond heeft geen idee wat de bedoeling is. Toen ik bij mijn huidige trainster kwam, zijn we opnieuw begonnen. Verschillende oefeningen met als uiteindelijk doel het los naast je volgen. Ook de wendingen waar je het over hebt is geen kwestie van de bocht om lopen en de hond meesleuren. Eerst op op de plaats staan en oefenen totdat de hond snapt dat hij iets met z'n achterpoten en kont moet. En dan pas gaan lopen.

Wij leren het wel spelenderwijs aan dus eerst met heel veel spelen balletje gooien enzo..
Maar liz ging met grote sprongen vooruit dat ik dus serieus bezig moest gaan en minder spelen (volgens instructeur)
Maar ja vind eigenlijk dat ze dus daardoor een paar stappen achteruit is gegaan maar ja de intructeur vind dat dus minder belangrijk aangezien ze toch wel volgt..

En ook mede daardoor zijn wij ook wel gaan zoeken naar meerdere clubs gewoon om daar te kijken of misschien daar andere dingen kunnen leren waardoor het wel beter gaat..
Ik doel niet op spelen tussendoor, maar op de oefening volgen op zich. Hoe leer je dat aan? Juist door oefeningen in hapklare brokken aan te bieden, hoef je niet aan een slipketting te gaan sleuren om iets duidelijk te maken. Je kunt veel beter eerst precies werken in een tussenstap van wat je uiteindelijk wilt dan de 'van dik hout zaagt men planken methode' (over het veld gaan marcheren en de hond moet maar begrijpen wat de bedoeling is). Er wordt vaak lacherig gedaan over de positieve methode. Dat je maar wat met snoepjes staat te zwaaien enzo, maar voor mij is het opdelen van oefeningen in onderdelen de kern van positief trainen. Jij zult flink moeten gaan corrigeren om de hond nog dichterbij je te krijgen met volgen. Ik zorg dat de hond het direct goed aanleert.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

maart schreef:
Inge O schreef:

Ik geef hem enkel maar aan mensen (welbepaald 3, op 2 verschillende clubs) in hun handen. Enkel die mensen vertrouw ik de volle 100% dat ze niet onnodig gaan duwen en zeker niet gaan foefelen met de sterkte.

Zijn zij er niet, of zijn ze met iemand andes bezig, dan is het TT-loos trainen.
Maar dan kun je toch beter altijd tt loos trainen??
De ene keer wel en een andere keer niet met tt.. dat snap ik dan weer niet..
In manwerk heb ik de tt uiteindelijk gebruikt bij mijn reu.. maar ook de trainingen erna hem omgedaan en een ander hanteerde idd de tt, omgedaan en geraind zoals altijd.. de eerste keer bleken de correcties dus duidelijk te zijn geweest want daarna bleek hij aan mijn stem voldoende te hebben.. en is er niet gedrukt omdat hij reageerde op stemcorrectie en deed wat er van hem gevraagd werd.
En wat slip correctie of penneband.. niet iedere hond gaat beter lopen als je op die manier gaat trainen..
Waar is het dat je snel geneigd bent als je het lijntje in je hand hebt om bij geen aandacht van je hond aan het lijntje te trekken om de aandacht weer te krijgen.. beter is het om met je stem die aandacht weer te pakken of met bewegingen.. eerder zei iemand dit ook te doen met een loslopende pup.. nou ik merk dat als er geen lijn om de hond zit ik dus niet kan trekken.. en dat je dan anders de aandacht van de hond op je vestigd..dan is een stem een snelle verandering van richting en een he.. veelal voldoende.. en de beloningen dan..
Ik werk met van alles.. heb ik al eerder ergens gezegd... heb zo'n handig trainingsjackie.. achterin steek ik een bijtrol
in mijn borstzak een bal rechts in mijn zijzak nog een bal en links zit frolic in de zak..
De ene keer bij voorroepen toon ik de bal om snel voor te roepen.. maar een andere keer kan ik het frolicje in mijn mond hebben om te belonen voor snel en correct voorzitten..
geen aandacht met volgen, een kleine kriebel tegen het borstzakje waar de bal zit en direct is de allertheid er weer.. ook al zou er geen bal zitten :wink:
En echt hoor.. gister op de training ook.. con.. werk met je stem! ja ok!
en toch inene trek je weer aan het lijntje als er geweken wordt.. en met de lijn eraf werk je heel anders..
Slipketting.. ik kan er niet goed mee overweg..ze hebben beiden een slip om omdat ik het een makkelijke hals band vind.. penneband in het dagelijks leven doe ik niet.. vind ik niet nodig.. en heb het ook niet nodig..
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Zoek stok! schreef:
Miss_Liz schreef:
Zoek stok! schreef:
Miss_Liz schreef:
En dan denk ik bij mezelf wat moet ik hier nou mee :19:
Ik ben daar heel simpel in. Kappen met waar je mee bezig bent en terug naar de basis. Hoe leren jullie volgen aan dan? Is dat een kwestie van hard doorlopen en hoppakee hond moet het maar doen? Zo deden ze het namelijk op een hondenschool waar ik gehoorzaamheid gedaan heb. En maar sjorren en sleuren aan de slipketting, maar de hond heeft geen idee wat de bedoeling is. Toen ik bij mijn huidige trainster kwam, zijn we opnieuw begonnen. Verschillende oefeningen met als uiteindelijk doel het los naast je volgen. Ook de wendingen waar je het over hebt is geen kwestie van de bocht om lopen en de hond meesleuren. Eerst op op de plaats staan en oefenen totdat de hond snapt dat hij iets met z'n achterpoten en kont moet. En dan pas gaan lopen.

Wij leren het wel spelenderwijs aan dus eerst met heel veel spelen balletje gooien enzo..
Maar liz ging met grote sprongen vooruit dat ik dus serieus bezig moest gaan en minder spelen (volgens instructeur)
Maar ja vind eigenlijk dat ze dus daardoor een paar stappen achteruit is gegaan maar ja de intructeur vind dat dus minder belangrijk aangezien ze toch wel volgt..

En ook mede daardoor zijn wij ook wel gaan zoeken naar meerdere clubs gewoon om daar te kijken of misschien daar andere dingen kunnen leren waardoor het wel beter gaat..
Ik doel niet op spelen tussendoor, maar op de oefening volgen op zich. Hoe leer je dat aan? Juist door oefeningen in hapklare brokken aan te bieden, hoef je niet aan een slipketting te gaan sleuren om iets duidelijk te maken. Je kunt veel beter eerst precies werken in een tussenstap van wat je uiteindelijk wilt dan de 'van dik hout zaagt men planken methode' (over het veld gaan marcheren en de hond moet maar begrijpen wat de bedoeling is). Er wordt vaak lacherig gedaan over de positieve methode. Dat je maar wat met snoepjes staat te zwaaien enzo, maar voor mij is het opdelen van oefeningen in onderdelen de kern van positief trainen. Jij zult flink moeten gaan corrigeren om de hond nog dichterbij je te krijgen met volgen. Ik zorg dat de hond het direct goed aanleert.
Hier werk ik wel met een prikband voor correcties zoals al aangegeven maar er word wel zeker positief beloond. Ook als hij een correctie krijgt en doet het daarna goed is het meteen goed zo of een koekje of een klopje op de borst. Werken ook heel veel met de bal die hij alleen op de club krijgt en dat is ook een beloning.
dus wil niet zeggen dat als je een prikband voor correcties gebruikt dat je verder niet positief traint hoor.
Zoek stok!
Zeer actief

Sonnie1983 schreef: Hier werk ik wel met een prikband voor correcties zoals al aangegeven maar er word wel zeker positief beloond. Ook als hij een correctie krijgt en doet het daarna goed is het meteen goed zo of een koekje of een klopje op de borst. Werken ook heel veel met de bal die hij alleen op de club krijgt en dat is ook een beloning.
dus wil niet zeggen dat als je een prikband voor correcties gebruikt dat je verder niet positief traint hoor.
Ik vind alles goed en wel hoor, maar als je corrigeert met een prikband, train je niet positief. Dat wil je toch ook niet, je kiest er toch voor om met zowel correcties als beloningen te trainen? Waarom wil je er dan zo graag het etiketje positief trainen aan geven?

Maar zoals ik juist duidelijk probeerde te maken, ligt voor mij de kern van hoe ik wil trainen in het opdelen van oefeningen. Dat kan ik overigens niet zelf, daar heb ik een trainer voor.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sonnie1983
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sonnie1983 schreef: Hier werk ik wel met een prikband voor correcties zoals al aangegeven maar er word wel zeker positief beloond. Ook als hij een correctie krijgt en doet het daarna goed is het meteen goed zo of een koekje of een klopje op de borst. Werken ook heel veel met de bal die hij alleen op de club krijgt en dat is ook een beloning.
Ik vind alles goed en wel hoor, maar als je corrigeert met een prikband, train je niet positief. Dat wil je toch ook niet, je kiest er toch voor om met zowel correcties als beloningen te trainen? Waarom wil je er dan zo graag het etiketje positief trainen aan geven?

Maar zoals ik juist duidelijk probeerde te maken, ligt voor mij de kern van hoe ik wil trainen in het opdelen van oefeningen. Dat kan ik overigens niet zelf, daar heb ik een trainer voor.
noem het wat jij wil, ik ben klaar met deze discussie, jullie lezen alleen het woordje prikband en totaal niet hoe ik er mee om ga en dat het een tijdelijk hulpmiddel is. nou prima, jullie gaan jullie gang maar. Beschilder me maar als slecht en iemand die zijn hond aftrapt ofzo. Ik weet wel beter hoe ik met diego omga. en de mensen die mij kennen en mij bezig zien weten dat ook.
maart
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik vind alles goed en wel hoor, maar als je corrigeert met een prikband, train je niet positief. Dat wil je toch ook niet, je kiest er toch voor om met zowel correcties als beloningen te trainen?.
je traint niet puur positief. Maar dat houdt niet in dat er niets positiefs in de training inzit :19:

jij corrigeert Bram toch zeker en vast ook :denken: kan wel zijn dat dat met een 'foei' is, maar je corrigeert. dus train je dan ook niet positief?

Ik train positief. maar iets kan slechts positief zijn, als er ook een negatieve kant aan is. Gaat met training ook zo. Merendeel is positief, maar daar hangen ook negatieve gevolgen aan vast. Kan trouwens verschillen, kan een 'nee' zijn, kan het negeren zijn, kan een tt-prikkel zijn, kan het niet mogen bijten zijn, kan het zonder een woord te zeggen in de auto gezet worden...

Maar dat sluit niet uit dat ik een zit mbv clicker leer enz... :19:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sonnie1983 schreef: noem het wat jij wil, ik ben klaar met deze discussie, jullie lezen alleen het woordje prikband en totaal niet hoe ik er mee om ga en dat het een tijdelijk hulpmiddel is. nou prima, jullie gaan jullie gang maar. Beschilder me maar als slecht en iemand die zijn hond aftrapt ofzo. Ik weet wel beter hoe ik met diego omga. en de mensen die mij kennen en mij bezig zien weten dat ook.
Dat zegt helemaal niemand. Dat lees jij er schijnbaar in omdat je je meteen aangevallen voelt. Dat lijkt me niet nodig als je zelf weet dat je het prima doet toch?

Je kan het ook van een andere kant bekijken; als zoveel mensen een pup van 6 maanden met een prikband niet echt toe staan te juichen, dat je wellicht eventueel misschien dat ook op een andere manier gedaan zou kunnen hebben.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Sonnie1983 schreef: noem het wat jij wil, ik ben klaar met deze discussie, jullie lezen alleen het woordje prikband en totaal niet hoe ik er mee om ga en dat het een tijdelijk hulpmiddel is. nou prima, jullie gaan jullie gang maar. Beschilder me maar als slecht en iemand die zijn hond aftrapt ofzo. Ik weet wel beter hoe ik met diego omga. en de mensen die mij kennen en mij bezig zien weten dat ook.
Dat zegt helemaal niemand. Dat lees jij er schijnbaar in omdat je je meteen aangevallen voelt. Dat lijkt me niet nodig als je zelf weet dat je het prima doet toch?

Je kan het ook van een andere kant bekijken; als zoveel mensen een pup van 6 maanden met een prikband niet echt toe staan te juichen, dat je wellicht eventueel misschien dat ook op een andere manier gedaan zou kunnen hebben.
ik ben helemaal niet tegen trainen met een prikker, maar een hond van 6 maanden met een prikker nee, heb ik zelf nog nooit gedaan... :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
Moos schreef:

ik ben helemaal niet tegen trainen met een prikker, maar een hond van 6 maanden met een prikker nee, heb ik zelf nog nooit gedaan... :wink:
Nee daarom, dat bedoel ik. Als zelfs jij en Maart bijvoorbeeld dat al zeggen :wink:
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Moos schreef:

ach kom op je leest het hier toch. iedereen begint alleen over de prikband, of ik hem nou goed of fout gebruik. Of ik hem nu tijdelijk of voor altijd gebruik.
Als ze verder lezen dan het woordje prikband zien ze dat het een hulpmiddel is hier en dat we bezig zijn weer terug te gaan naar de halsband.
zoals ik hier de reacties krijg komt het op mij gewoon over alsof ik de allerslechte baas in eeuwen ben.

maar ikb en gewoon hier klaar met deze discussie, ik weet hoe ik het doe en dat ik het als een hulpmiddel correct gebruik en dat we op weg zijn langzaam aan weer alles met de halsband te doen.

en ik heb andere dingen geprobeerd maar dat had geen effect. en wat hierboven werd gezegd met wandelen corrigeerde ik hem niet, hij corrigeerde zichzelf. Daar is hij 1x ingestonken en daarna keek hij wel uit. Maar hij wist het gewoon weer zodra hij een halsband om had. Daarom weer eerst verder gaan oefenen op het volgen zodat we dat met halsband kunnen doen en dan rustig aan weer naar het wandelen met halsband toe.
De prikband met training is pas gebruik toen hij 9 mndn was.
Moos
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:
ach kom op je leest het hier toch. iedereen begint alleen over de prikband, of ik hem nou goed of fout gebruik. Of ik hem nu tijdelijk of voor altijd gebruik.
Als ze verder lezen dan het woordje prikband zien ze dat het een hulpmiddel is hier en dat we bezig zijn weer terug te gaan naar de halsband.
zoals ik hier de reacties krijg komt het op mij gewoon over alsof ik de allerslechte baas in eeuwen ben.
Nogmaals, niemand zegt dat je de allerslechtse baas in eeuwen bent, en nogmaals, er zou natuurlijk ook een lichtje kunnen gaan branden als zelfs mensen die in principe helemaal niet tegen een prikband zijn een prikband bij een hond van 6 maanden wel erg gortig vinden.
en ik heb andere dingen geprobeerd maar dat had geen effect. en wat hierboven werd gezegd met wandelen corrigeerde ik hem niet, hij corrigeerde zichzelf. Daar is hij 1x ingestonken en daarna keek hij wel uit. Maar hij wist het gewoon weer zodra hij een halsband om had. Daarom weer eerst verder gaan oefenen op het volgen zodat we dat met halsband kunnen doen en dan rustig aan weer naar het wandelen met halsband toe.
De prikband met training is pas gebruik toen hij 9 mndn was.
Ja, kortom, hij liep netjes mee omdat ie anders een stelletje pinnen in zijn nek geduwd kreeg (als hij ging trekken). En zonder die pinnen is je effect dan ook meteen weg blijkt. Ik vind dat niet iets wat je wilt bereiken met je pup van 6 maanden. Maar goed, dat ben ik he.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Is het leren volgen zoiets moeilijks dat het aangeleerd moet worden met allerlei kunstgrepen? :denken:

Of heb ik gewoon ontzettend veel geluk gehad dat mijn honden perfecte volgers zijn :19:
Moos
Zeer actief

Tamara. schreef:Is het leren volgen zoiets moeilijks dat het aangeleerd moet worden met allerlei kunstgrepen? :denken:

Of heb ik gewoon ontzettend veel geluk gehad dat mijn honden perfecte volgers zijn :19:
Bedoel je echt volgen, of bedoel je permanent elke wandeling heel netjes meelopen aan de lijn? :wink:
Dat laatste heb je volgens mij ook wel gewoon hond-hond verschillen in. Zo heeft Saar vanaf 8 weken nooit ook maar een beetje getrokken, maar Vera heb ik wel mee moeten trainen want trekken heeft ze stiekem geen problemen mee :mrgreen: :wink:
Dat je daar alleen met 6 maanden een prikband voor nodig hebt snap ik dan weer niks van, maar dat was wel duidelijk geloof ik :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:Is het leren volgen zoiets moeilijks dat het aangeleerd moet worden met allerlei kunstgrepen? :denken:

volgen op het veld is iets anders dan volgen op straat hier... volgen op het veld moet strak aangesloten zijn, kop omhoog, niet voordringen etc.
Op straat wil ik niet als een veertje achter het lijntje hangen voor de rest maakt het me weinig uit... :wink:
En balletjes, snoepjes etc. vind ik geen kunstgrepen :denken: normale manier van aanleren :19:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Moos schreef:

Bedoel je echt volgen, of bedoel je permanent elke wandeling heel netjes meelopen aan de lijn? :wink:
Dat laatste heb je volgens mij ook wel gewoon hond-hond verschillen in. Zo heeft Saar vanaf 8 weken nooit ook maar een beetje getrokken, maar Vera heb ik wel mee moeten trainen want trekken heeft ze stiekem geen problemen mee :mrgreen: :wink:
Dat je daar alleen met 6 maanden een prikband voor nodig hebt snap ik dan weer niks van, maar dat was wel duidelijk geloof ik :mrgreen:
Ik heb het dan over strak volgen. Strak naast m'n been en koppie regelmatig alert en schuin omhoog naar mij voor aandacht.
Tamara.
Zeer actief

malinois schreef:volgen op het veld is iets anders dan volgen op straat hier... volgen op het veld moet strak aangesloten zijn, kop omhoog, niet voordringen etc.
Op straat wil ik niet als een veertje achter het lijntje hangen voor de rest maakt het me weinig uit... :wink:
En balletjes, snoepjes etc. vind ik geen kunstgrepen :denken: normale manier van aanleren :19:
Bij mij is het ook allebei iets anders, zie mijn reactie naar Moos :wink:

ik heb ook snoepjes gebruikt voor het belonen voor het volgen én de aandacht voor mij. Ik wil dat ze aandacht voor mij heeft en mij aankijkt in de buurt van waar m'n ogen zitten en niet op een plek tussen m'n tieten of oksel omdat daar altijd een bal heeft gezeten :wink: :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:
Moos schreef:

Ik heb het dan over strak volgen. Strak naast m'n been en koppie regelmatig alert en schuin omhoog naar mij voor aandacht.
Ik wil wel een foto zien :mrgreen: Ik denk namelijk dat er weinig honden zijn die uit zichzelf zo strak volgen als ze bijv. in de africhting willen zien :wink: En het vooral ook zo'n lange tijd volhouden. In de GG vind ik dat je een takke-eind moet lopen al volgend.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Ik wil wel een foto zien :mrgreen: Ik denk namelijk dat er weinig honden zijn die uit zichzelf zo strak volgen als ze bijv. in de africhting willen zien :wink: En het vooral ook zo'n lange tijd volhouden. In de GG vind ik dat je een takke-eind moet lopen al volgend.
Morgen ga ik Gert aan het werk zetten, mag hij foto's maken :mrgreen: :wink:

Er zal vast genoeg op aan te merken zijn als je er met een africhtinsoog of GG oog naar kijkt maar als ik foto's zie van misliz met een halfslachtige bal en een hond die op een halve meter van je vandaan loopt mag ik zeker niet klagen. want fien bijv. loopt ook al een vrij lange tijd zo netjes zonder gebruik van een bal of prikker.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
malinois schreef:volgen op het veld is iets anders dan volgen op straat hier... volgen op het veld moet strak aangesloten zijn, kop omhoog, niet voordringen etc.
Bij mij is het ook allebei iets anders, zie mijn reactie naar Moos :wink:

ik heb ook snoepjes gebruikt voor het belonen voor het volgen én de aandacht voor mij. Ik wil dat ze aandacht voor mij heeft en mij aankijkt in de buurt van waar m'n ogen zitten en niet op een plek tussen m'n tieten of oksel omdat daar altijd een bal heeft gezeten :wink: :mrgreen:
dat laatste interesseert me dus geen hol :mrgreen: als ze maar aandacht heeft en of dat nu voor mij of de bal is zal me werkelijk een worst zijn. Mede omdat ze het zo vaak moeten doen en dus ook leuk moet blijven... ze trainen minimaal 2 a 3 x per week, voor minimaal 6 jaar hetzelfde programma, dan moet je het toch op de een of andere manier heel leuk maken om het ook leuk te houden... er veranderd nl nooit iets, bij jou waarschijnlijk wel op straat.... :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
Zoek stok! schreef: Ik wil wel een foto zien :mrgreen: Ik denk namelijk dat er weinig honden zijn die uit zichzelf zo strak volgen als ze bijv. in de africhting willen zien :wink: En het vooral ook zo'n lange tijd volhouden. In de GG vind ik dat je een takke-eind moet lopen al volgend.
Morgen ga ik Gert aan het werk zetten, mag hij foto's maken :mrgreen: :wink:

Er zal vast genoeg op aan te merken zijn als je er met een africhtinsoog of GG oog naar kijkt maar als ik foto's zie van misliz met een halfslachtige bal en een hond die op een halve meter van je vandaan loopt mag ik zeker niet klagen. want fien bijv. loopt ook al een vrij lange tijd zo netjes zonder gebruik van een bal of prikker.
ja maar dat is ook geen volgen dat stond er ook diverse malen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

maart schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik vind alles goed en wel hoor, maar als je corrigeert met een prikband, train je niet positief. Dat wil je toch ook niet, je kiest er toch voor om met zowel correcties als beloningen te trainen?.
je traint niet puur positief. Maar dat houdt niet in dat er niets positiefs in de training inzit :19:

jij corrigeert Bram toch zeker en vast ook :denken: kan wel zijn dat dat met een 'foei' is, maar je corrigeert. dus train je dan ook niet positief?

Ik train positief. maar iets kan slechts positief zijn, als er ook een negatieve kant aan is. Gaat met training ook zo. Merendeel is positief, maar daar hangen ook negatieve gevolgen aan vast. Kan trouwens verschillen, kan een 'nee' zijn, kan het negeren zijn, kan een tt-prikkel zijn, kan het niet mogen bijten zijn, kan het zonder een woord te zeggen in de auto gezet worden...

Maar dat sluit niet uit dat ik een zit mbv clicker leer enz... :19:
Nee, ik zeg geen foei of nee tijdens oefeningen. Ik corrigeer wel voor andere dingen, maar niet voor de uitvoering van oefeningen.

Het is maar een naam, maar ik versta onder positieve training dat je niet corrigeert in oefeningen. Ik snap ook niet zo goed dat je zo graag onder dat kopje wilt vallen. Jullie methode is: goed doen = beloning, niet goed doen = correctie.

Het trainen met een clicker verschilt op een paar punten met traditionele trainingsmethoden. Straffen is uitgesloten bij de clicker training, het ergste wat er voor de hond kan gebeuren is dat hij geen beloning krijgt en dat hij het weer overnieuw moet doen. De hond leert door positieve bevestiging van gewenst gedrag en het negeren van ongewenst gedrag.

Ik heb geen behoefte aan wederom een discussie over wel of niet straffen tijdens training, wilde alleen even aangeven dat ik het apart vind dat iemand die met een prikband traint vindt dat hij positief traint.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:Er zal vast genoeg op aan te merken zijn als je er met een africhtinsoog of GG oog naar kijkt maar als ik foto's zie van misliz met een halfslachtige bal en een hond die op een halve meter van je vandaan loopt mag ik zeker niet klagen. want fien bijv. loopt ook al een vrij lange tijd zo netjes zonder gebruik van een bal of prikker.
Maar dat was nou juist mijn punt. Dat dat geen volgen is, maar gewoon aan de lijn meelopen :wink: Echt volgen kun je prima zonder slipketting, TT of prikker aanleren. Maar je moet het wel in kleine stapjes doen. Niet gaan wandelen en dan maar trekken aan de hond omdat hij zo ver van je af loopt.

Dit is volgen:
Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”