Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
malinois schreef:
dat laatste interesseert me dus geen hol als ze maar aandacht heeft en of dat nu voor mij of de bal is zal me werkelijk een worst zijn. Mede omdat ze het zo vaak moeten doen en dus ook leuk moet blijven... ze trainen minimaal 2 a 3 x per week, voor minimaal 6 jaar hetzelfde programma, dan moet je het toch op de een of andere manier heel leuk maken om het ook leuk te houden... er veranderd nl nooit iets, bij jou waarschijnlijk wel op straat....
Aandacht voor jou hebben is dus niet zo leuk? Geintje hoor
ik vind het lastig uit te leggen (en heb er eigenlijk ook niet zo'n zin ) maar als beginsel, bij het aanleren van volgen kun je toch zonder echte hulpmiddelen en de aandacht wel op jou vestigen en daarvoor belonen en in de loop van de tijd telkens meer fine tunen?
Maar het kan ook zijn dat ik er niets van begrijp omdat ik niet in de africhting zit of GG loop hoor
Tamara. schreef:
ik vind het lastig uit te leggen (en heb er eigenlijk ook niet zo'n zin ) maar als beginsel, bij het aanleren van volgen kun je toch zonder echte hulpmiddelen en de aandacht wel op jou vestigen en daarvoor belonen en in de loop van de tijd telkens meer fine tunen?
Dit is nou precies wat ik niet zou doen Bram volgde ook zo ongeveer zoals op de foto van Miss_Lizz. Het is van daaruit heel moeilijk om het nog goed te krijgen. Je moet gaan lokken of trekken en rukken. Ik doe dus veel liever iets helemaal vanaf de basis. Verschillende oefeningen met als einddoel een enorm eind over een veld lopen strak volgend. Nou zal het met Bram wellicht nooit lukken om hem zo'n eind op die manier te laten lopen. Zijn aandachtsboog is te kort. Maar Caja en Luka van dit forum houden het bijv. wel zo lang vol. Bram kan nu een aantal rondjes door de hal volgen (dus echt volgen). Dat vind ik al hartstikke knap
malinois schreef:
dat laatste interesseert me dus geen hol als ze maar aandacht heeft en of dat nu voor mij of de bal is zal me werkelijk een worst zijn. Mede omdat ze het zo vaak moeten doen en dus ook leuk moet blijven... ze trainen minimaal 2 a 3 x per week, voor minimaal 6 jaar hetzelfde programma, dan moet je het toch op de een of andere manier heel leuk maken om het ook leuk te houden... er veranderd nl nooit iets, bij jou waarschijnlijk wel op straat....
Aandacht voor jou hebben is dus niet zo leuk? Geintje hoor
nee dat kun je niet zo lang leuk houden als je altijd maar een en hetzelfde programma traint... de hond kent het hele programma uit zn kop dus weet wat hij moet gaan doen, daarbij heb je dan het risico dat de hond vooruit gaat werken dus daarom met een balletje kun je dat leuk houden.
En nogmaals het is mij echt een worst waarom een hond hierkomt of volgt of dat nu voor mij is voor voor een bal, ALS hij maar komt.
Maar het kan ook zijn dat ik er niets van begrijp omdat ik niet in de africhting zit of GG loop hoor
alles wat je later moet finetunen is eigenlijk verkeerd aanleren.... iets wat je niet aanleert hoef je hem niet af te leren... dus als je hem direct aanleert strak te volgen, koppie omhoog, niet te ver voor hoef je dat later niet meer te doen.
Zoek stok! schreef:
Dit is nou precies wat ik niet zou doen Bram volgde ook zo ongeveer zoals op de foto van Miss_Lizz. Het is van daaruit heel moeilijk om het nog goed te krijgen. Je moet gaan lokken of trekken en rukken. Ik doe dus veel liever iets helemaal vanaf de basis. Verschillende oefeningen met als einddoel een enorm eind over een veld lopen strak volgend. Nou zal het met Bram wellicht nooit lukken om hem zo'n eind op die manier te laten lopen. Zijn aandachtsboog is te kort. Maar Caja en Luka van dit forum houden het bijv. wel zo lang vol. Bram kan nu een aantal rondjes door de hal volgen (dus echt volgen). Dat vind ik al hartstikke knap
Verschillende oefeningen en dat uiteindelijk alles samenkomt in 1 oefening zo is het bij de hondenschool waar ik zit, ook gegaan. Lokken, trekken en rukken is bij ons uit den boze en is ook niet iets wat ik gedaan heb.
Maar wat ik al eerder aangaf, ik zal vast veel sneller tevreden zijn, wat ik nu ook ben op het volgen, dan iemand die een bepaald programma loopt ook al ziet het er voor mijn gevoel bijna net zo uit (en is dat niet het geval).
Morgen zal ik wel foto's plaatsen en mogen jullie me afschieten
Sonnie1983 schreef:Ik heb ook altijd gehoord dat je beter een prikband dan een slipketting kunt gebruiken omdat een slipketting schade kan toe brengen aan het strottehoofd.
Bij Diego gebruik ik met training nu een prikband omdat hij alles interessanter vond dan opletten en een rukje aan de halsband geen effect had en hem roepen ook niet. Dan kan ik wel zo door gaan maar gebruik dan liever tijdelijk een hulp middel zodat hij snel door heeft wat ik wil en daarna kunnen afbouwen als maanden lang nog constant mopperen etc. dat is voor beide niet leuk.
Ik gebruikte hem dus ookalleen voor correcties. Hoef nu zelden een rukje te geven.
Rukje met de prikband knijpt het niet echt dicht. Het is meer zoiets als een keer knijpen in je arm vind ik.
Nu hij weet wat ik wil kunnen we weer langzaam terug naar de halsband.
Op een positieve manier trainen duurt nu eenmaal langer dan trainen met zo'n hulpmiddel, dat is geen nieuws
Ik verkies een hulpmiddel boven maanden of jarenlang constant aan de lijn rukken en altijd maar boos doen tegen de hond. Dan traint diego en ik niet met plezier. en is trainen ook een straf voor hem dan dat het leuk is omt e gaan trainen. dus voor mij een hulpmiddel en is echt niet dat ik dan 20x aan die lijn zit te rukken ofzo hoor. alleen wanneer nodig en dan nog maar een klein rukje.
Niks mis mee met hoe een ander het aanpakt maar elke hond is anders. en elk persoon die de hond traint is anders.
TeamWork zegt dan ook "positief" en dat is wat jij noemt nou niet bepaalt
Sonnie1983 schreef: maar er zijn inderdaad tijden bij dat diego niks om een stemcorrectie geeft en soms wel.
Maar is dat dan niet dus iets om aan te gaan werken, qua band en relatie onderling ook, dan om er maar een prikband om te hangen "want hij heeft geen aandacht voor me op het veld"?
Ik vind het zo'n enorm overdreven aanpak voor iets waar je volgens mij meer de 'fout' bij jezelf als baas moet zoeken dan bij de hond
Moos schreef:
Ja, maar dit bedoel ik dus ook een beetje, de beste manier om de aandacht van je hond te krijgen is volgens mij toch echt niet rukken en mopperen. Dat dat niet werkt verbaasd me niks, maar het verbaasd me dan dus wel dat je dan naar 'zwaardere correcties' grijpt i.p.v te kijken of jij als baas misschien niet op de, voor de hond, niet juiste manier zijn aandacht vraagt, en het dus niet aan de hond zelf ligt.
tuurlijk zijn er wel andere dingen geprobeerd. je grijpt niet zomaar meteen naar een prikband natuurlijk.
Nou ja, November vorig jaar liep hij al 1.5 maand met de prikband omdat hij trok als hij vogeltjes zag ofzo.
Hoe oud was hij toen eenmaal toen je daarmee begon dus? Een maand of 6?
Ik vind dat dus wel vallen onder nogal snel naar een prikband grijpen
Niet als je al die tijd heel veel en heel consequent met vanalles bezig b ent geweest.
6 maanden? Waar ben je dan in 's hemelsnaam al heel veel en heel consequent mee bezig
Tamara. schreef:
Verschillende oefeningen en dat uiteindelijk alles samenkomt in 1 oefening zo is het bij de hondenschool waar ik zit, ook gegaan.
Maar dat is toch dan ook met 'hulpmiddelen' zoals jij het eerder noemde? Of doel je op de bal? Waar je gebruik van maakt, maakt niks uit, als het maar iets is wat de hond graag wil hebben in de aanleerfase. In mijn geval is dat voer. In de GG zie ik niemand de bal gebruiken omdat de hond er wat krom van trekt in de nek. Ze willen daar juist een rechte rug en hals zien. Bij obedience willen ze juist weer dat de hals op je been ligt.
Zoek stok! schreef:
Maar dat is toch dan ook met 'hulpmiddelen' zoals jij het eerder noemde? Of doel je op de bal? Waar je gebruik van maakt, maakt niks uit, als het maar iets is wat de hond graag wil hebben in de aanleerfase. In mijn geval is dat voer. In de GG zie ik niemand de bal gebruiken omdat de hond er wat krom van trekt in de nek. Ze willen daar juist een rechte rug en hals zien. Bij obedience willen ze juist weer dat de hals op je been ligt.
Met kunstgrepen bedoelde ik inderdaad o.a. de bal. omdat een hond dan fixeert op de bal in plaats van op jou. Ik gebruik ook een hulpmiddel en dat zijn beloningsvoertjes en ik beloon inderdaad voor de aandacht op mij en op de uitvoering. Uiteindelijk zul je de bal onder je oksel moeten afbouwen en als die bal er dan opeens dan niet meer is, is de aandacht dan ook meteen niet weg? Dat bedoelde ik in eerste instantie met mijn opmerking 'kunstgrepen'. Maar zoals ik het lees maakt dat allemaal niet uit en is het enige wat telt de uitvoering.
Zoek stok! schreef:
Met kunstgrepen bedoelde ik inderdaad o.a. de bal. omdat een hond dan fixeert op de bal in plaats van op jou. Ik gebruik ook een hulpmiddel en dat zijn beloningsvoertjes en ik beloon inderdaad voor de aandacht op mij en op de uitvoering. Uiteindelijk zul je de bal onder je oksel moeten afbouwen en als die bal er dan opeens dan niet meer is, is de aandacht dan ook meteen niet weg? Dat bedoelde ik in eerste instantie met mijn opmerking 'kunstgrepen'. Maar zoals ik het lees maakt dat allemaal niet uit en is het enige wat telt de uitvoering. Het leek mij omslachtig
hoezo moet je dat afbouwen? Die bal is er hier altijd, ook al krijgt ie hem niet hij is er altijd, behalve tijdens een wedstrijd... de hond ziet hem niet, ook niet met een training dus weet niet of hij er wel of niet is... maar aangezien hij hem altijd krijgt tijdens een training, de ene keer na elke oefening, de andere keer pas na een half programma... gaat ie er automatisch op een wedstrijd vanuit dat ie er ook wel is en ooit gaat komen. Dat is de bedoeling...van afbouwen is geen sprake, wel van uitgestelde beloning.
Zoek stok! schreef:
Met kunstgrepen bedoelde ik inderdaad o.a. de bal. omdat een hond dan fixeert op de bal in plaats van op jou. Ik gebruik ook een hulpmiddel en dat zijn beloningsvoertjes en ik beloon inderdaad voor de aandacht op mij en op de uitvoering. Uiteindelijk zul je de bal onder je oksel moeten afbouwen en als die bal er dan opeens dan niet meer is, is de aandacht dan ook meteen niet weg? Dat bedoelde ik in eerste instantie met mijn opmerking 'kunstgrepen'. Maar zoals ik het lees maakt dat allemaal niet uit en is het enige wat telt de uitvoering.
is een snoepje dan geen kunst middel ?? de hond heeft dan toch aandacht voor jou omdat hij een snoepje verwacht. bij een bal is het precies het zelfde. hij heeft aandacht voor jou omdat hij de bal verwcht.
in beide gevallen heeft hij dus aandacht voor jou omdat hij/zij een beloning verwacht lijkt mij ?
snoepje,bal,bijtrol het is toch het zelfde allemaal in principe ?
malinois schreef:
alles wat je later moet finetunen is eigenlijk verkeerd aanleren.... iets wat je niet aanleert hoef je hem niet af te leren... dus als je hem direct aanleert strak te volgen, koppie omhoog, niet te ver voor hoef je dat later niet meer te doen.
maar dat is natuurlijk utopie, want met elke oefening zal je toch eerst een beginnetje moeten maken. ik zeg niet dat je hem eerst in de fout moet laten gaan, maar zoals jij het hier beschrijft zou je gaan denken dat een pupje bij zijn allereerste les al zo correct volgt als na zijn 10e ipo3-wedstrijd .
nee natuurlijk dat is ook zo, maar ik probeer natuurlijk wel direct aan te leren dat ie naar me kijkt en dat ie niet voor gaat dringen of dwars gaat lopen... dus gaat hij een van die dingen laten zien, dan doe ik daar wel meteen wat aan... ik ga hem dan niet eerst verder leren volgen met in mn kop dat doen we later wel, maar dat probleem eerst oplossen...
malinois schreef:
maar dat is natuurlijk utopie, want met elke oefening zal je toch eerst een beginnetje moeten maken. ik zeg niet dat je hem eerst in de fout moet laten gaan, maar zoals jij het hier beschrijft zou je gaan denken dat een pupje bij zijn allereerste les al zo correct volgt als na zijn 10e ipo3-wedstrijd .
nee natuurlijk dat is ook zo, maar ik probeer natuurlijk wel direct aan te leren dat ie naar me kijkt en dat ie niet voor gaat dringen of dwars gaat lopen... dus gaat hij een van die dingen laten zien, dan doe ik daar wel meteen wat aan... ik ga hem dan niet eerst verder leren volgen met in mn kop dat doen we later wel, maar dat probleem eerst oplossen...
ja, maar dat zie ik dus als finetunen .
oke als je het zo ziet wel, ik zie finetunen meer als we leren eerst een oefening geheel aan, eventueel met fouten en maken hem daarna pas netjes zoals ie hoort.
malinois schreef:
Maar dat beginnetje is bijvoorbeeld met de neus aan voer lopen recht naast je. En dat 1 pas. Of een draai oefenen op de plaats zelf. Ik zal dus met een pup niet meedoen als er op een puppycursus gevolgd wordt over het veld. Het is bij mij of echt volgen (en dat kan een pup dus nog niet) of netjes aan de lijn meelopen. Ik doe ook geen kattenloop als de hond nog niet geleerd heeft bij het raakvlak te blijven staan. Bij Bram heb ik alles eerst 'verkeerd' aangeleerd en het heeft me heel veel tijd en moeite gekost om dat weer recht te trekken.
malinois schreef:
hoezo moet je dat afbouwen? Die bal is er hier altijd, ook al krijgt ie hem niet hij is er altijd, behalve tijdens een wedstrijd... de hond ziet hem niet, ook niet met een training dus weet niet of hij er wel of niet is... maar aangezien hij hem altijd krijgt tijdens een training, de ene keer na elke oefening, de andere keer pas na een half programma... gaat ie er automatisch op een wedstrijd vanuit dat ie er ook wel is en ooit gaat komen. Dat is de bedoeling...van afbouwen is geen sprake, wel van uitgestelde beloning.
Nou ja, je móet natuurlijk niets maar in die veronderstelling leefde ik eigenlijk wel, dat het er een keer van gaat komen dat het hulpmiddel niet meer nodig is, of in ieder geval niet alleen nog maar eens in de zoveel tijd.
malinois schreef:
ja, maar dat zie ik dus als finetunen .
Ik ook
net tijdens het wandelen was ik ook druk bezig met mezelf af te vragen hoe het dan zou gaan als het tóch niet helemaal gaat zoals je het had gewild. Want dan ben je uiteindelijk tóch aan het finetunen omdat er ergens toch iets mis is gegaan.
frank1985 schreef:is een snoepje dan geen kunst middel ?? de hond heeft dan toch aandacht voor jou omdat hij een snoepje verwacht. bij een bal is het precies het zelfde. hij heeft aandacht voor jou omdat hij de bal verwcht.
in beide gevallen heeft hij dus aandacht voor jou omdat hij/zij een beloning verwacht lijkt mij ?
Ook al zou je gelijk kunnen hebben, ik zie dat toch anders
frank1985 schreef:is een snoepje dan geen kunst middel ?? de hond heeft dan toch aandacht voor jou omdat hij een snoepje verwacht. bij een bal is het precies het zelfde. hij heeft aandacht voor jou omdat hij de bal verwcht.
dat mag, maar wat zie je dan anders.
of je nou een bal of een snoepje hebt het zijn toch hulpmiddel of kunstmiddel toch ?
en met beide beloon je je hond
Het is precies hetzelfde, conditionering op geisoleerd gedrag met behulp van een gecreeerde obsessie in meer of mindere mate. En als het een beetje tegenzit is het nog contextgebonden ook
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen. Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
of je nou een bal of een snoepje hebt het zijn toch hulpmiddel of kunstmiddel toch ?
het gaat mij om het opkijken wat een hond doet tijdens het volgen. Met een bal kijkt de hond altijd naar de bal of naar de plek waar de bal hoort te zitten. Zonder bal probeer ik ervoor te zorgen dat ik echt contact heb met de hond en haar daarvoor beloon.
Tamara. schreef:het gaat mij om het opkijken wat een hond doet tijdens het volgen. Met een bal kijkt de hond altijd naar de bal of naar de plek waar de bal hoort te zitten. Zonder bal probeer ik ervoor te zorgen dat ik echt contact heb met de hond en haar daarvoor beloon.
In de GG is het niet de bedoeling dat je naar je hond kijkt. Jij wandelt gewoon met armbewegingen, de hond loopt strak naast je, omhoog kijkend.
Tamara. schreef:het gaat mij om het opkijken wat een hond doet tijdens het volgen. Met een bal kijkt de hond altijd naar de bal of naar de plek waar de bal hoort te zitten. Zonder bal probeer ik ervoor te zorgen dat ik echt contact heb met de hond en haar daarvoor beloon.
In de GG is het niet de bedoeling dat je naar je hond kijkt. Jij wandelt gewoon met armbewegingen, de hond loopt strak naast je, omhoog kijkend.
Als ik dit allemaal weer zo lees weet ik precies waarom dit allemaal niets voor mij is Datzelfde geldt trouwens voor het uitleggen van dit soort zaken, snel iets willen typen en geen zin om het tot in de puntjes goed uit te leggen
Het gaat erom dat de hond in ieder geval met mij bezig is.
het gaat mij om het opkijken wat een hond doet tijdens het volgen. Met een bal kijkt de hond altijd naar de bal of naar de plek waar de bal hoort te zitten. Zonder bal probeer ik ervoor te zorgen dat ik echt contact heb met de hond en haar daarvoor beloon.
maar om een hond het aan te leren heb je toch een middel nodig om de aandacht te trekken. Een hond doet niet van zich zelf uit toch.
en of je daar nou een snoepje of een bal voor gebruikt maakt niet uit lijkt mij.
Miss_Liz schreef:
En dan denk ik bij mezelf wat moet ik hier nou mee
Ik ben daar heel simpel in. Kappen met waar je mee bezig bent en terug naar de basis. Hoe leren jullie volgen aan dan? Is dat een kwestie van hard doorlopen en hoppakee hond moet het maar doen? Zo deden ze het namelijk op een hondenschool waar ik gehoorzaamheid gedaan heb. En maar sjorren en sleuren aan de slipketting, maar de hond heeft geen idee wat de bedoeling is. Toen ik bij mijn huidige trainster kwam, zijn we opnieuw begonnen. Verschillende oefeningen met als uiteindelijk doel het los naast je volgen. Ook de wendingen waar je het over hebt is geen kwestie van de bocht om lopen en de hond meesleuren. Eerst op op de plaats staan en oefenen totdat de hond snapt dat hij iets met z'n achterpoten en kont moet. En dan pas gaan lopen.
Wij leren het wel spelenderwijs aan dus eerst met heel veel spelen balletje gooien enzo..
Maar liz ging met grote sprongen vooruit dat ik dus serieus bezig moest gaan en minder spelen (volgens instructeur)
Maar ja vind eigenlijk dat ze dus daardoor een paar stappen achteruit is gegaan maar ja de intructeur vind dat dus minder belangrijk aangezien ze toch wel volgt..
En ook mede daardoor zijn wij ook wel gaan zoeken naar meerdere clubs gewoon om daar te kijken of misschien daar andere dingen kunnen leren waardoor het wel beter gaat..
Ik doel niet op spelen tussendoor, maar op de oefening volgen op zich. Hoe leer je dat aan? Juist door oefeningen in hapklare brokken aan te bieden, hoef je niet aan een slipketting te gaan sleuren om iets duidelijk te maken. Je kunt veel beter eerst precies werken in een tussenstap van wat je uiteindelijk wilt dan de 'van dik hout zaagt men planken methode' (over het veld gaan marcheren en de hond moet maar begrijpen wat de bedoeling is). Er wordt vaak lacherig gedaan over de positieve methode. Dat je maar wat met snoepjes staat te zwaaien enzo, maar voor mij is het opdelen van oefeningen in onderdelen de kern van positief trainen. Jij zult flink moeten gaan corrigeren om de hond nog dichterbij je te krijgen met volgen. Ik zorg dat de hond het direct goed aanleert.
klinkt heel stom maar kan het je eigenlijk niet uitleggen.
wat ik wel kan vertellen is dat we de de honden in het begin gek moesten maken van bal of bijtrol of kong wat je ook maar ging gebruiken..
dus eenmaal hond gek genoeg ervan ga je het woord volg dus gebruiken en hou je het speeltje dus inzicht en infeite nu gedacht is het dus fout want de hond heeft geen aandacht meer voor de geleider maar alleen voor het speeltje en volgt dat dus eigenlijk..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
Tamara. schreef:
maar om een hond het aan te leren heb je toch een middel nodig om de aandacht te trekken. Een hond doet niet van zich zelf uit toch.
en of je daar nou een snoepje of een bal voor gebruikt maakt niet uit lijkt mij.
maar goed, hoe doe jij het dan ?
beginnen met alleen maar aandacht vragen, zonder een andere oefening er omheen en dan belonen als de hond mij aankijkt d.m.v. de clicker. Al moet ik 10 minuten wortelschieten (bij wijze van spreken). Ooit krijg ik die aandacht en dan is het meteen feest.
Tamara. schreef:Is het leren volgen zoiets moeilijks dat het aangeleerd moet worden met allerlei kunstgrepen?
Of heb ik gewoon ontzettend veel geluk gehad dat mijn honden perfecte volgers zijn
Bedoel je echt volgen, of bedoel je permanent elke wandeling heel netjes meelopen aan de lijn?
Dat laatste heb je volgens mij ook wel gewoon hond-hond verschillen in. Zo heeft Saar vanaf 8 weken nooit ook maar een beetje getrokken, maar Vera heb ik wel mee moeten trainen want trekken heeft ze stiekem geen problemen mee
Dat je daar alleen met 6 maanden een prikband voor nodig hebt snap ik dan weer niks van, maar dat was wel duidelijk geloof ik
Ik heb het dan over strak volgen. Strak naast m'n been en koppie regelmatig alert en schuin omhoog naar mij voor aandacht.
en dat is net de moeilijkheid in het IPO, daar moet de kop constant recht omhoog kijken naar de baas
Ds aan het volgen: (moet ze dus een kwartier een aan stuk volhouden)