Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat doet de slipketting nou

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Tamara. schreef:
beginnen met alleen maar aandacht vragen, zonder een andere oefening er omheen en dan belonen als de hond mij aankijkt d.m.v. de clicker. Al moet ik 10 minuten wortelschieten (bij wijze van spreken). Ooit krijg ik die aandacht en dan is het meteen feest.
zo doe ik het ook. In het begin sta ik daar gewoon. Volkomen saai voor een pup. Maar als hij mij aankijkt, kom ik ineens tot leven :cheer: ben ik super leuk en :blah: Kijkt hij weg, ben ik weer saai...

Ik train overigens in het begin ook in een saaie omgeving, kan hij daar al geen plezier gaan maken in zijn eentje ook niet :mrgreen:

en op den duur zit de aandacht er in gebouwd, kom je op het plein en heb je aandacht :19: zonder ooit ook maar één keer aandacht gevraagd of afgedwongen te hebben.
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

maart schreef:
Tamara. schreef:
Moos schreef:
Tamara. schreef:Is het leren volgen zoiets moeilijks dat het aangeleerd moet worden met allerlei kunstgrepen? :denken:

Of heb ik gewoon ontzettend veel geluk gehad dat mijn honden perfecte volgers zijn :19:
Bedoel je echt volgen, of bedoel je permanent elke wandeling heel netjes meelopen aan de lijn? :wink:
Dat laatste heb je volgens mij ook wel gewoon hond-hond verschillen in. Zo heeft Saar vanaf 8 weken nooit ook maar een beetje getrokken, maar Vera heb ik wel mee moeten trainen want trekken heeft ze stiekem geen problemen mee :mrgreen: :wink:
Dat je daar alleen met 6 maanden een prikband voor nodig hebt snap ik dan weer niks van, maar dat was wel duidelijk geloof ik :mrgreen:
Ik heb het dan over strak volgen. Strak naast m'n been en koppie regelmatig alert en schuin omhoog naar mij voor aandacht.
en dat is net de moeilijkheid in het IPO, daar moet de kop constant recht omhoog kijken naar de baas :wink:

Ds aan het volgen: (moet ze dus een kwartier een aan stuk volhouden)
Afbeelding

Afbeelding
Ziet er echt goed uit..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

maart schreef:en dat is net de moeilijkheid in het IPO, daar moet de kop constant recht omhoog kijken naar de baas :wink:

Ds aan het volgen: (moet ze dus een kwartier een aan stuk volhouden)
Afbeelding

Afbeelding
Het was me al geheel duidelijk gemaakt dat het strakke volgen wat Fien bijvoorbeeld doet een lachertje is in vergelijking met de verschillende vormen van volgen bij de verschillende vormen van sport.

Ik vind het volgen wat Fien ook al een tijdje vol kan houden strak en zeker strak genoeg en zonder kunstgrepen zoals ík dat zie. En dat is wat ik eerder wilde aangeven met het aanleren zonder kunstgrepen. Maar zonder kunstgrepen is het 'echte' strak volgen blijkbaar niet mogelijk. maar ja, wat weet ik er van, ik zit niet in de sport :wink:
Laatst gewijzigd door Tamara. op 12 apr 2009 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamara.
Zeer actief

maart schreef:
Tamara. schreef:
beginnen met alleen maar aandacht vragen, zonder een andere oefening er omheen en dan belonen als de hond mij aankijkt d.m.v. de clicker. Al moet ik 10 minuten wortelschieten (bij wijze van spreken). Ooit krijg ik die aandacht en dan is het meteen feest.
zo doe ik het ook. In het begin sta ik daar gewoon. Volkomen saai voor een pup. Maar als hij mij aankijkt, kom ik ineens tot leven :cheer: ben ik super leuk en :blah: Kijkt hij weg, ben ik weer saai...

Ik train overigens in het begin ook in een saaie omgeving, kan hij daar al geen plezier gaan maken in zijn eentje ook niet :mrgreen:

en op den duur zit de aandacht er in gebouwd, kom je op het plein en heb je aandacht :19: zonder ooit ook maar één keer aandacht gevraagd of afgedwongen te hebben.
Dus dat is dan toch ook zonder kunstgrepen? Zonder meteen een bal tussen je tieten te proppen?
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Tamara. schreef:
Jaap* schreef:
Tamara. schreef:Het gaat erom dat de hond in ieder geval met mij bezig is.
En niet met een snoepje of een bal :mrgreen: :wink:
De eerste paar keren niet nee, omdat ik haar achteraf, nadat ik het gewenste gedrag zie beloon.

Maar je snapt het niet Jaap of jij denkt er ook anders over?
Ik bedoel dat je met een balletje of een snoepje exact hetzelfde kunt doen. Je kunt ze ook verschillend gebruiken natuurlijk, wat heet. Als je wilt kun je een hond laten denken dat een bal het ergste is wat hem kan overkomen.
Maar in essentie, als je beloningsgericht traint, maakt het niet uit waarmee je beloont. Het principe is gelijk :wink:
Als je verstandig bent bouw je het zodanig af dat je het hulpmiddel op den duur niet meer nodig hebt. Want dat is de bedoeling van een hulpmiddel. Als je dat niet doet wordt je er afhankelijk van. En dat kan net zo goed van een bal als van een snoepje zijn.
Je hond kan dus, in plaats van met jou, net zo goed met een balletje als met een snoepje bezig zijn. Dat ligt aan de baas en niet aan het hulpmiddel :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
maart
Zeer actief

Tamara. schreef:
maart schreef:
Tamara. schreef:

Dus dat is dan toch ook zonder kunstgrepen? Zonder meteen een bal tussen je tieten te proppen?
ik begin altijd zo, de bal ergens verstoppen doe ik eigenlijk maar pas als de hond de oefening kent. In het begin ben ik nog al fan van met snoep te werken, omdat je daarmee veel langer kunt werken en belonen dan met een bal. Je kunt nl met snoep click -> snoep -> click snoep -> click -> snoep enz;.. terwijl je als je een balletje gooit, je meteen de aandacht weer kwijt bent, want hondje loopt dan immers rond, je moet weer het balletje gaan afnemen enz. Bal geef ik pas als ik een aantal keer na elkaar met snoep gewerkt heb, zodat het pupje terug ff vrij kan zijn omdat aandacht houden best wel intensief is, zeker voor het pupje.

Nu, ik vind een snoepje eigenlijk ook wel een kunstgreep. Hond kijkt nl. naar mij omdat hij geleerd heeft dat er daar een beloning aan gekoppeld is. En de ene keer is dat een snoepje, de andere keer een balletje e nog een andere keer een pakwerker.

Maar ik denk dat onze opzet wel gelijk is, dat we vanuit hetzelfde principe vertrekken. Namelijk pup loopt vrij en kijkt hij plots toevallig eens naar mij, dan ga ik daarop belonen.

Dan gan uitbreiden naar voor me zitten en kijken

dan ik ga me verplaatsen naast het pupje en pupje blijft kijken

dan ga ik ter plaatse trappelen en pupje blijft kijken

dan één been verzetten en volgt het pupje dat been en blijft kijken belonen

tot je uiteindelijk ganse wandelingen kunt doen terwijl de (ondertussen) hond blijft kijken
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tamara. schreef:
malinois schreef: hoezo moet je dat afbouwen? Die bal is er hier altijd, ook al krijgt ie hem niet hij is er altijd, behalve tijdens een wedstrijd... de hond ziet hem niet, ook niet met een training dus weet niet of hij er wel of niet is... maar aangezien hij hem altijd krijgt tijdens een training, de ene keer na elke oefening, de andere keer pas na een half programma... gaat ie er automatisch op een wedstrijd vanuit dat ie er ook wel is en ooit gaat komen. Dat is de bedoeling...van afbouwen is geen sprake, wel van uitgestelde beloning.
Nou ja, je móet natuurlijk niets maar in die veronderstelling leefde ik eigenlijk wel, dat het er een keer van gaat komen dat het hulpmiddel niet meer nodig is, of in ieder geval niet alleen nog maar eens in de zoveel tijd.
dat laatste klopt wel, echter zeker wel minstens 1 x per training....
en nee de bal wordt dus nooit afgebouwd :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Tamara. schreef:het gaat mij om het opkijken wat een hond doet tijdens het volgen. Met een bal kijkt de hond altijd naar de bal of naar de plek waar de bal hoort te zitten. Zonder bal probeer ik ervoor te zorgen dat ik echt contact heb met de hond en haar daarvoor beloon.
In de GG is het niet de bedoeling dat je naar je hond kijkt. Jij wandelt gewoon met armbewegingen, de hond loopt strak naast je, omhoog kijkend.
in de IPO ook, ik kijk ook nog teveel naar de hond... en ben dat nu ook aan het afbouwen.. je moet vooruit kijken
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

ik zie een bal ook wel niet als hulpmiddel eigenlijk. Maar wel als beloning. en een beloning krijgen ze telkens op training, en op examen/wedstrijd volgt die beloning gewoon na het aftreden van het wedstrijdterrein.

Hulpmiddel vb vind ik bij de oefening 'sta' een plankje op de grond leggen, zodat ze weten dat ze niet verder dan plank mogen gaan als het commando 'sta' gegeven wordt, zodat ze uiteindelijk geen passen meer gaan verzetten nadat het commando is gegeven.

Of een hekken naast de schans zetten, zodat ze niet naast de schans kunnen lopen.

Dat vind ik oa hulpmiddelen en ja, die bouwen we wel af.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zie hier op de wedstrijd de hond heeft ten alle tijde aandacht voor mij (of voor de bal :mrgreen: ) die er nu dus deze ene keer niet zit.... dus ook bij het aanmelden, volgen etc.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

maart schreef:ik zie een bal ook wel niet als hulpmiddel eigenlijk. Maar wel als beloning.
Als de bal onder de arm moet worden gehouden is het een hulpmiddel, net als het stiekeme snoepje tussen de vingers of de stinkende worst in de jaszak :wink:
Als de bal net zo goed door een vreemde op het einde van de oefening kan worden aangeven is het een zuivere beloning :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
maart schreef:ik zie een bal ook wel niet als hulpmiddel eigenlijk. Maar wel als beloning.
Als de bal onder de arm moet worden gehouden is het een hulpmiddel, net als het stiekeme snoepje tussen de vingers of de stinkende worst in de jaszak :wink:
Als de bal net zo goed door een vreemde op het einde van de oefening kan worden aangeven is het een zuivere beloning :wink:
dan gebruik ik beide :pffff:
Op een training komt de bal altijd van mij,
Met een wedstrijd komt de bal van mn instrukteur, die ik net voordat ik het veld opvolg het balletje geef of onder mn arm vandaan laat trekken :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Jaap* schreef:
waarom zou die door een vreemde gegeven moeten worden? IK beloon mijn hond immers, niet iemand anders :19:
(als iemand anders trouwens een bal zou gooien, gaat ze ze niet aannemen. Doen we soms met de vooruit, iemand anders gooit haar bal, maar ze gaat het niet gaan pakken, blijft netjes af liggen tot ik haar vrij geef)
Jaap*
Zeer actief

maart schreef:waarom zou die door een vreemde gegeven moeten worden? IK beloon mijn hond immers, niet iemand anders :19:
Zucht, bij wijze van spreken hé. Dat iemand jou die bal geeft bedoel ik.
Dan is er immers zeker weten geen sprake van inwerken dmv de bal en kán het niets meer zijn dan een beloning.
maart
Zeer actief

Jaap* schreef:
maart schreef:waarom zou die door een vreemde gegeven moeten worden? IK beloon mijn hond immers, niet iemand anders :19:
Zucht, bij wijze van spreken hé. Dat iemand jou die bal geeft bedoel ik.
Dan is er immers zeker weten geen sprake van inwerken dmv de bal en kán het niets meer zijn dan een beloning.
owzo, had je misbegrepen, hoef je zo niet om te zuchten hoor :wink:

in mijn geval kan ik gerust iemand anders mij een bal laten geven die ik dan vervolgens naar Ds gooi ja. Kan hem ook uit mijn jas halen.
Zou hem zelfs uit iemand anders auto kunnen gaan halen.

Ik click nl. eerst, weet ze meteen waarvoor ze beloond zal worden, heb dus tijd om mijn beloning uit te halen.

Ik wissel trouwens af van waar die beloning komt. Soms leg ik gewoon een bal ergens op het veld, loop een volgoefening, click en geef haar vrij waarop ze haar bal dan mag gaan halen.
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:dan gebruik ik beide :pffff:
Met een wedstrijd komt de bal van mn instrukteur, die ik net voordat ik het veld opvolg het balletje geef of onder mn arm vandaan laat trekken :wink:
Ik durf te wedden dat de hond ook dát allang heeft geconditioneerd. Indien zus en zo, dan komt de bal van die bemoeigozer op het eind :mrgreen:
Niet dat daar iets mis mee is overigens :wink:
Tamara.
Zeer actief

malinois schreef:Met een wedstrijd komt de bal van mn instrukteur, die ik net voordat ik het veld opvolg het balletje geef of onder mn arm vandaan laat trekken :wink:
Dit bedoel ik dus ook met kunstgrepen :mrgreen:

Wat mijn 'probleem' met dit soort discussies is, is dat ik niet datgene onder woorden kan brengen (op papier dan) wat ik duidelijk wil maken, hoe ik het voel en zie. Zeker wat dit soort onderwerpen aangaat kan ik het gewoon niet uitleggen :19:
Ik vergeet de helft te typen omdat ik geen zin heb om hele lappen tekst te typen, daar komen weer tig vragen op omdat ik niet duidelijk ben, moet ik weer tig reacties typen wat het nog onduidelijker maakt, ik raak geïrriteerd omdat ik het niet onder woorden krijg en niet begrepen wordt en uiteindelijk denk ik, had ik maar noooooit gereageerd in dat topic :smile:
Jaap*
Zeer actief

Tamara. schreef:Dit bedoel ik dus ook met kunstgrepen :mrgreen:

Wat mijn 'probleem' met dit soort discussies is, is dat ik niet datgene onder woorden kan brengen (op papier dan) wat ik duidelijk wil maken, hoe ik het voel en zie.
Een jaszak met voer is hetzelfde als een jaszak met een bal er in :mrgreen:
Mijn probleem bestaat uit heel veel bedenkingen bij heel veel "honden"sporten. Met name die waarbij de hond als een mechaniek wordt benadert. Het ís geen mechaniek maar een zelfstandig denkend dier. En heel veel van wat we honden willen laten doen kunnen ze zelf beter. Maar wij hebben regeltjes bedacht, jammer voor de hond. En zonde van de meestal reeds aanwezige capaciteiten.
Veel hondensporten bestaan vooral uit het tegenwerken van honden.
Door middel van conditionering en het voorhouden van een worst kun je mensen ook heel veel laten doen, maar je haalt er op die manier nooit het ultieme potentieel uit :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:dan gebruik ik beide :pffff:
Ik durf te wedden dat de hond ook dát allang heeft geconditioneerd. Indien zus en zo, dan komt de bal van die bemoeigozer op het eind :mrgreen:
Niet dat daar iets mis mee is overigens :wink:
misschien als ie zoveel wedstrijden heeft gelopen maar aangezien hij nog maar 1 wedstrijd en 3 examens heeft gelopen zal dat wel loslopen :wink: en ik hoef mn arm maar iets opzij te bewegen en hij komt omhoog dus ik denk toch echt dat ie denkt dat de bal erzit anders zou ie dat niet doen lijkt me.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
malinois schreef:Met een wedstrijd komt de bal van mn instrukteur, die ik net voordat ik het veld opvolg het balletje geef of onder mn arm vandaan laat trekken :wink:
maar is daar wat mis mee dan? Waarom zou je dat niet doen als dat werkt?
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Jaap* schreef:Een jaszak met voer is hetzelfde als een jaszak met een bal er in :mrgreen:
Het voer moeten wij regelmatig ergens anders neerleggen en de beloning, achteraf, ophalen. Maar de beloning is ook zeer regelmatig alleen een stem beloning :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Tamara. schreef:het gaat mij om het opkijken wat een hond doet tijdens het volgen. Met een bal kijkt de hond altijd naar de bal of naar de plek waar de bal hoort te zitten. Zonder bal probeer ik ervoor te zorgen dat ik echt contact heb met de hond en haar daarvoor beloon.
In de GG is het niet de bedoeling dat je naar je hond kijkt. Jij wandelt gewoon met armbewegingen, de hond loopt strak naast je, omhoog kijkend.
in de IPO ook, ik kijk ook nog teveel naar de hond... en ben dat nu ook aan het afbouwen.. je moet vooruit kijken
Lastig he... enerzijds leer je de hond oogcontact maken... anderzijds moet je zelf recht vooruit gaan kijken en de hond gaan negeren terwijl je in beginsel aanleert oog contact te maken..
Ik vind het nogal tegenstrijdig... maar om een rechte lijn te lopen moet ik wel recht vooruit kijken haha.. maar ook met die oefening aanleren merk je dat de honden het snel oppakken ook al maak je zelf geen oogcontact meer continue, ze verwachten dat je de blik weer op hun werpt en dat dan een beloning volgt omdat ze nog steeds allert op je zijn :pffff: dit was tijdens een training twee jaar geleden
Kijken nou!! :roll:
Afbeelding
En volgen met aandacht.. ook weer anders dan hij gewend was..
Afbeelding
Afbeelding
Maar dit volgen is weer een heel ander beeld dan wat de mechelaren tonen.. en ik geloof dat ik hier alleen met stem werkte en beloning met voertje uit hand ... later om omhoog kijken te stimuleren heb ik met een pet gelopen met een ballenkoker erop en dan balletje eruit wippen dat hij als beloning op moest vangen... ik mikte niet goed of hij ving niet goed.. maar die strategie werkte niet... en balletje ging via de neus alle kanten op en aangezien er meerdere honden tegelijkertijd trainen was dat niet echt een ok methode voor mij en mijn hond haha
en dat overdreven omhoog kijken.. vind het mooi om te zien.. maar vaak wat onnatuurlijk ogen.. dan maar liever gewoon op kniehoogte volgen en contact hebben
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Lastig he... enerzijds leer je de hond oogcontact maken... anderzijds moet je zelf recht vooruit gaan kijken en de hond gaan negeren terwijl je in beginsel aanleert oog contact te maken..
Ik vind het nogal tegenstrijdig... maar om een rechte lijn te lopen moet ik wel recht vooruit kijken haha.. maar ook met die oefening aanleren merk je dat de honden het snel oppakken ook al maak je zelf geen oogcontact meer continue, ze verwachten dat je de blik weer op hun werpt en dat dan een beloning volgt omdat ze nog steeds allert op je zijn :pffff: dit was tijdens een training twee jaar geleden
Kijken nou!! :roll:
Afbeelding
En volgen met aandacht.. ook weer anders dan hij gewend was..
Afbeelding
Afbeelding
Maar dit volgen is weer een heel ander beeld dan wat de mechelaren tonen.. en ik geloof dat ik hier alleen met stem werkte en beloning met voertje uit hand ... later om omhoog kijken te stimuleren heb ik met een pet gelopen met een ballenkoker erop en dan balletje eruit wippen dat hij als beloning op moest vangen... ik mikte niet goed of hij ving niet goed.. maar die strategie werkte niet... en balletje ging via de neus alle kanten op en aangezien er meerdere honden tegelijkertijd trainen was dat niet echt een ok methode voor mij en mijn hond haha
en dat overdreven omhoog kijken.. vind het mooi om te zien.. maar vaak wat onnatuurlijk ogen.. dan maar liever gewoon op kniehoogte volgen en contact hebben
die laatste foto dringt de hond wat voor, je zult hiervoor opmerking krijgen dat ie behoorlijk hindert, verder ziet het er strak uit :ok:
En idd. een duitser volgt over het algemeen wat anders dan een mechelaar.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

zat nu toch in oude foto´s te kijken... en vond examen fotootjes.. hierin kun je misschien ook zien dat volgen tijdens appel ook nog eens een heel ander volgen is dan tijdens manwerk :wink: voor diegenen die soms moeite hebben te begrijpen dat tijdens manwerk het appel op je hond en de driften van de hond anders zijn dan tijdens gewoon appel :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hierom volgen ze zo gespannen
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

het volgen met manwerk is ook anders, hoeft ook minder strak dan het appel. Zeker als een pakwerker in het spel is zoals bij zij en rugtransport want dan mag de hond niet eens naar de geleider kijken maar moet hij naar de pakwerker kijken en toch naast de geleider volgen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Martijn schreef:
Tamara. schreef:
Ik vind het handig gebruik maken van beloningen om een effect te bereiken.
Dat soort positieve handigheden zie je wat mij betreft eerder te weinig in de africhting dan veel.
Ik ben het daar echt niet mee eens.. heb laatst ook vzh gedaan en vantevoren toch echt lekker stimulerend met de bal en dol en spel en achterhands bal weggegeven aan de instructeur en het veld op gegaan gewoon ter extra stimulans dat ze weten dat de beloning eraan vast zit...
en met zacht stemgeluid je hond erbij houden want de km mag dat niet horen... na de oefening en punten te horen gekregen van de km werd de bal vanuit mijn instructeur toegeworpen met een Goed zo Bluf! en dat is niet alleen bij mijn hond..honden worden hier echt wel beloond en gestimuleerd om te werken middels beloning en niet middels dwang en correctie
blondie
Zeer actief

malinois schreef:het volgen met manwerk is ook anders, hoeft ook minder strak dan het appel. Zeker als een pakwerker in het spel is zoals bij zij en rugtransport want dan mag de hond niet eens naar de geleider kijken maar moet hij naar de pakwerker kijken en toch naast de geleider volgen.
veel mensen denken steeds appel is appel en waarom met manwerk wel hogere correcties nodig als het op appel op de hond aankomt.. ik merkte dat bij mezelf ook.. dat ik dacht jemig.. als ik hem niet onder controle kan hebben met mijn stem alleen.. dan doe ik iets niet goed.. niet wetende hoe de driften van een hond veranderen als je in het spel manwerk komt :wink:
een hond kun je keurig onder appel hebben, maar met manwerk zijn ze soms zo onbereikbaar .. ik stond wel eens achter de pw als Finn aankwam mijn hemel wat een smoelwerk trekt hij dan.. totaal andere uitdrukking.. echt gemeen en voor het echie gaat hij dan..
het blijft soms lastig om te verklaren dat het totaal andere honden worden met manwerk.. en dan om ze goed die dingen aan te leren moet je ze kunnen bereiken en dat lukt vaak niet alleen met stem..
waarom dan toch manwerk doen.. omdat ze er ook intens van genieten :wink:
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

Jaap* schreef:
Tamara. schreef:Dit bedoel ik dus ook met kunstgrepen :mrgreen:

Wat mijn 'probleem' met dit soort discussies is, is dat ik niet datgene onder woorden kan brengen (op papier dan) wat ik duidelijk wil maken, hoe ik het voel en zie.
Een jaszak met voer is hetzelfde als een jaszak met een bal er in :mrgreen:
Mijn probleem bestaat uit heel veel bedenkingen bij heel veel "honden"sporten. Met name die waarbij de hond als een mechaniek wordt benadert. Het ís geen mechaniek maar een zelfstandig denkend dier. En heel veel van wat we honden willen laten doen kunnen ze zelf beter. Maar wij hebben regeltjes bedacht, jammer voor de hond. En zonde van de meestal reeds aanwezige capaciteiten.
Veel hondensporten bestaan vooral uit het tegenwerken van honden.
Door middel van conditionering en het voorhouden van een worst kun je mensen ook heel veel laten doen, maar je haalt er op die manier nooit het ultieme potentieel uit :wink:
Jaap, jij sport dus niet met je hond :wink: Ik kan me wel in je verhaal vinden opzich maar hoe kijk je dan aan tegen het speuren ? daar word natuurlijk gebruik gemaakt van de kwaliteit van de hond toch ?

@ tamara een bal of een voertje isnatuurlijk gewoon een hulpmiddel. je hebt gewoon hulpmiddelen om te belonen en te corrigeren.
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Waarom is het op een honden school verboden om een slip prik of tt te gebruiken
En als je met herders traint op een club het de normaalste zaak van de wereld is :19:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Realiseert iedereen die zijn hond leert zo strak te volgen dat het net zoiets is als lopen met een blinddoek om? Ik vond het echt een eye-opener toen ik van een trainer zelf naast haar moest lopen, haar strak aankijkend met elke beweging moest volgen. Je ziet dus niet waar je loopt en dat geeft een heel onzeker gevoel.. (en een naar gevoel in je nek :N: ). Je moet totaal vertrouwen op degene die je volgt.
Aanrader dus voor degenen die hun hond verwijten dat hij niet snel genoeg het strakke volgen doet; doe het eerst zélf eens! Krijg je meer begrip voor je hond :wink:
Dante hoeft sindsdien me niet meer aan te kijken :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”