Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond van 11 jaar en dan een pup erbij?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Hond van 11 jaar en dan een pup erbij?

Ongelezen bericht door Reny »

Eerst een beetje uitleg:
Ik woon samen met mijn vriendin en wij werken allebei onregelmatig, zij parttime en ik fulltime. Naast ons woont vriend en buurman. Buurman heeft een golden retriever van 11 jaar (en een beetje) Belle, Belle is een herplaatser en woont nu zo'n 2 jaar bij hem. Wij zijn ook nog in het rijke bezit van 3 katten.
Aangezien buurman ook onregelmatig werkt is Belle vaak bij ons. Onze roosters kunnen we vaak zo aanpassen dat Belle gemiddeld één keer in de 3 maanden 4 a 5 uurtjes alleen is verder zo ongeveer max 1 a 2 uurtjes. (en dat zo ongeveer 2 a 3 keer in de week). We hebben geen schutting tussen de tuinen (kan ook niet want daar ligt de vijver :wink: ) en als je het aan Belle zou vragen heeft ze één groot huis met 2 achterdeuren en 2 kussens (en etensbakken).

De grote hobbies van Belle zijn eten en slapen (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde :mrgreen: ). Verder is het een oude dame die haar ommetjes tot het hoogstnoodzakelijke beperkt of een grote ronde van een uur maar dan is wel alles besnuffeld en in afstand hebben we dus niet afgelegd. Verder heeft ze af en toe zin in een grote zwempartij voor de deur.

Nu willen wij graag een hond en na het debacel van Sam uit het asiel (kon toch niet echt door 1 deur met katten) zijn we een beetje huiverig geworden.
Onze katten zijn nml. hele stoere mannen (en 1 dame) die in de praktijk helemaal niets waard zijn, ze gaan er van door en boven in een hoekje zitten trillen. Belle negeert ze helemaal en dat is een wederzijds. Onze jongste kat wil nog wel eens bij Belle liggen maar meer niet.

Nu hebben we bedacht dat het misschien slimmer is om een pup te nemen zodat we die aan kunnen leren dat de katten ook recht van leven hebben. Is dit een logische gedachtengang? Ik bedoel een herplaatser is ook een optie maar één die net zoals Belle omgaat met de katten is met een lantaarntje te zoeken.

Verder is het voor ons ook de vraag of we de bejaarde dame Belle wel een pup moeten aandoen. Waarschijnlijk, in haar ogen, een drukte maker die stoort in d'r slaap. Aan de andere kant is het voor de pup misschien wel beter dat er een oudere stabiele dame in huis is? Wat denken jullie?

Als we dan een pup nemen willen we er één met een stamboom, niet omdat we willen gaan fokken o.i.d. maar omdat we dan zeker weten dat er op ziektes is onderzocht. O ja en natuurlijk regelen we dat er de eerste periode gewoon dag en nacht iemand is voor de pup. (lang leve de agenda's)

Verder denken we aan een Engelse cocker spaniel, vroeger als kind hadden mijn ouders er ook één en die was geweldig (was klonen maar mogelijk :19: ). Volgens ons past volgens de rasbeschrijving ook wel bij ons (ook al vinden we zulke beschrijvingen wel erg generaliserend).

Nu is er volgende week een show in Alkmaar waar we perfect honden konden bekijken maar helaas zijn we er dat weekend niet. Weet iemand of er iets/iemand in de buurt is met een cocker (fokker?) waarmee we eens mee kunnen praten?

Kortom, Belle is voor ons nu het belangrijkste maar we weten niet wat slim is.
Welke hond (cocker of niet, net als reu of teef) is eigenlijk nu van wat minder belang, is stap 2 in het nadenk plan :wink:

Alvast bedankt voor het meedenken
En de groeten van de mannen :zwaai
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Hoe reageert ze buiten op jonge honden/pups, vind ze andere honden uberhaupt leuk? Zo nee zou ik er niet aan beginnen (of de tuin afscheiden en ze dus apart houden uiteraard......)

Als ze andere honden wel kan waarderen en durft te vertellen dat ze met rust gelaten wil worden zonder overdreven agressie zou ik het persoonlijk wel aandurven. En inderdaad mijn ervaring is dat een pup snel leert katten met rust te laten. Was bij ons een overweging om een pup te nemen en is goed gegaan.
Moos
Zeer actief

Re: Hond van 11 jaar en dan een pup erbij?

Ongelezen bericht door Moos »

Reny schreef:
Nu hebben we bedacht dat het misschien slimmer is om een pup te nemen zodat we die aan kunnen leren dat de katten ook recht van leven hebben. Is dit een logische gedachtengang? Ik bedoel een herplaatser is ook een optie maar één die net zoals Belle omgaat met de katten is met een lantaarntje te zoeken.
Zou dat echt zo zijn denk je? Een pup en katten kan, met de nadruk op kan hoor, ook een heel lange termijn plan zijn om dat helemaal goed te breien. Juist pups hebben soms erg de neiging om achter katten aan te rennen :wink:
Saar heeft er wel een jaar of 1.5 over gedaan voordat ze echt niet meer 'klierde' bij de katten, en vreemde katten sprong ze gewoon met 4 poten tegelijk bovenop "spelen :cheer: " :N:
Dat werd met het ouder worden vanzelf ook minder, en nu is ze 4 en negeert ze elke kat.
Vera negeerde als pup al mijn katten (vraag me niet waarom haha, maar makkelijk was het wel), en nu wast ze de kleinste kat soms.

Maar ik vraag me dus serieus af of je bij een herplaatser zoveel meer kans hebt dat hij/zij achter de katten aan wil :wink:

Wat wel een voordeeltje kan zijn is dat een pup klein is, en nog niet zo heel snel, waardoor het gevoelsmatig wat minder 'naar' voelt als die achter de katten aan wil.

Pup bij een hond van 11 ligt m.i heel erg aan de hond van 11 zelf. Sommige fleuren er echt van op, anderen vinden het drie keer niks. Zolang ze niet samen alleen hoeven te zijn kan je er natuurlijk wel altijd zelf bij zijn om dingen in goede banen te leiden (pup af te leiden, en zelf mee te gaan spelen als hij te druk wordt enzo), dat zal al een hoop schelen denk ik.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Onze Joep wordt in juni 11 daar kan ik zo nog een pup bij zetten. Joep is een meester in het zich afsluiten voor puppen :smile: Als hij ze niet leuk vind dan heeft hij een air over zich waardoor een pup wel uit de buurt blijft.

Als je aan de spanielen denkt, waarom niet een maatje groter, een engelse springer spaniel? Die zijn rustiger dan een cocker en mijn ervaring ook makkelijker op te voeden.

edit: ik heb het dan wel over de showlijn springer en niet over de jachtlijn
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Tussen 11 jaar en 11 jaar kan heel veel verschil zitten. Is Belle echt al een oude hond, of is ze een hele kwieke hond voor haal leeftijd?
Beetle van mij (part-time, deels bij mijn ouders) was ook 11 jaar toen Lumi bij mij kwam wonen. Die twee zijn dikke maatjes geworden. Beetle is nu bijna 13 en wordt echt oud. Ik denk dat ze nu een pup veel minder leuk zou vinden dan 1,5 jaar geleden.
Verder zegt een stamboom niet dat ouderdieren onderzocht zijn op erfelijke afwijkingen :wink:. Op dit forum zijn ook meerdere mensen met cockers.
Reny
Zeer actief

Belle is met haar 11 een oude hond, als we buiten lopen met haar is het niet dat ze vol enthousiasme naar een andere hond rent. (rennen, het idee alleen al :pffff: ). Als er een andere hond op haar af komt is het meestal prima, ze mogen snuffelen en rondjes draaien en als Belle er genoeg van heeft dan loopt ze weg of blaft (zo'n halve blaf zeg maar) een keer en gaat dan naast me zitten. Ik ben er nog niet achter waar het aan ligt maar sommige honden vind ze niets en maakt zich dan groot. Ik roep haar dan bij me en samen wandelen we dan verder. Belle is dan heel waakzaam. Ik heb dus nog niet kunnen ontdekken waar het aanligt (groot, klein, hondensoort), maar het is vrij zeldzaam dat ze een hond niet leuk vind.

Ik denk dus dat ze wel duidelijk zal zijn naar een pup maar of ze een heel speelse hond zal kunnen waarderen geen idee. Daarom ook onze twijfels.
We krijgen wel eens visite van iemand met een vrij jonge stabij en daarmee gaat het wel goed, Belle gaat als ze het zat is gewoon weer op d'r kussen liggen en slapen :19:
Verder zegt een stamboom niet dat ouderdieren onderzocht zijn op erfelijke afwijkingen
Heb je helemaal gelijk in daarom probeer ik me zo goed mogelijk in te lezen, las ergens dat je stamboom cockers kunt kopen waarbij de ouders ver weg zijn (voormalig oostblok) :eek: Of met een stamboom waarbij er 20 nesten per jaar zijn :denken: (okee beetje overdreven) maar voor mij het belangrijkste is dat ik een gezonde hond als pup koop. Ik besef een garantie tot de deur dus zoeken naar een betrouwbare fokker.

Een herplaatser is trouwens ook van harte welkom maar daar zullen al een aantal eigenschappen (met de katten e.d.) in moeten zitten. Het gekke is dat ik dan een stamboom helemaal niet interessant vind (ben niet zo consequent ontdek ik net :denken: )

@Moos: wij hadden juist bedacht dat het misschien wel handig was om als pup (euh na oefenen trouwens) alleen zou moeten blijven dat het misschien handiger was dat Belle erbij is? Samen alleen dus. (als dat niet zou lukken is er geen man overboord want we hebben wel 2 huizen natuurlijk :wink: )

Zou Vera bereid zijn om samen met Belle wat lesjes omgangsnormen met katten te geven aan toekomstige hond? :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Reny schreef:
@Moos: wij hadden juist bedacht dat het misschien wel handig was om als pup (euh na oefenen trouwens) alleen zou moeten blijven dat het misschien handiger was dat Belle erbij is? Samen alleen dus. (als dat niet zou lukken is er geen man overboord want we hebben wel 2 huizen natuurlijk :wink: )

Zou Vera bereid zijn om samen met Belle wat lesjes omgangsnormen met katten te geven aan toekomstige hond? :mrgreen:
Ja, het is voor een pup makkelijker alleen blijven met een andere hond erbij vaak, zeker :wink: Alleen als die andere hond een oude hond is die gesteld is op haar rust, kan het weleens teveel zijn als pupje dan besluit eens even flink in haar staart te gaan hangen ofzo. Dat bedoel ik meer :wink:

Ja hoor Vera wil best even les komen geven hahaha, Saar ook hoor :mrgreen:
Afbeelding
Reny
Zeer actief

Ik was al bang dat het een duo zou zijn wat langs kwam :N:

good cop, bad cop principe?? :mrgreen:

Joris nog meer om over te denken :jank:
maar wel bedankt voor de tip :ok:
Moos
Zeer actief

Reny schreef:Ik was al bang dat het een duo zou zijn wat langs kwam :N:

good cop, bad cop principe?? :mrgreen:
Haha, nee, Saar is nu ook heel makkelijk met katten hoor, ze negeert ze. Maar ze is alweer 4, als jonge hond negeerde ze niet :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb een pup gehad die vanaf 11 weken elke kat wilde vermoorden die hij tegen kwam en dat is nooit goed gekomen, en een herplaatser die geen katten gewent was maar ze kan er wel mee samen. Het duurde een poos maar nu slapen ze zelfs samen :wink:
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan was bijna 11 toen Bedan er als pup bij kwam. Daan moest nooit wat hebben van pups, pups zijn lastig, opdringerig en vervelend. Nu zijn Daan en Bedan dikke vrienden. Andere pups zijn nog steeds niks, oke hij en snauwt ze af en negeert ze verder.
Daan is wel nog een actieve 11 jarige hoewel hij de pup wel erg vermoeiend vind.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Valerie schreef:Ik heb een pup gehad die vanaf 11 weken elke kat wilde vermoorden die hij tegen kwam en dat is nooit goed gekomen, en een herplaatser die geen katten gewent was maar ze kan er wel mee samen. Het duurde een poos maar nu slapen ze zelfs samen :wink:
Mijn honden waren ook geen katten gewend, kwamen allebei met anderhalf jaar binnen en waren vanaf dag 1 redelijk beleefd en vriendelijk tegen de katten. Okee, het duurde effe voordat de vriendschap echt van twee kanten kwam :roll:, maar de meeste eer gaat toch naar de honden.

Wat betreft een pup bij een hond van 11 denk ik dat je dat zelf het beste kan inschatten. Sommige honden vinden pups reuzeleuk, andere honden vinden het sowieso niks. Ik zou in elk geval geen heel grote stuiterbal bij een hond 'op leeftijd' zetten, maar een cockerpupje met niet al teveel praatjes lijkt me toch wel kunnen bij een wat oudere en aanzienlijk grotere hond.

Maar nogmaals, jij kan inschatten welke puppedingen Belle wel of niet leuk vindt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Gizmo heb ik als pup gekregen
De eigen katten gaat redelijk goed
Maar vreemde katten daar jaagt hij altijd achter aan
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Jakko was ook geen katten gewend en dat is vrij vlug goed gekomen, gelukkig maar, want ik kan die rooie niet meer missen.
:wink:

Ik heb wel een pup en kitten tegelijk gehad.
Lola en Vinnie zijn met elkaar opgegroeid en dat is altijd goed gegaan.
Ze zijn de beste maatjes.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Of een 11-jarige hond een pup kan accepteren durf ik niet te zeggen, hangt erg af van de 11-jarige in kwestie en het soort pup (je hebt drukke en rustige honden c.q. rassen en die zijn als pup ook óf druk óf rustig :wink: ).
Wat betreft katten: ik heb 2 herplaatsers (waarvan 1 nu net overleden is) die geen katten gewend waren. Beiden zijn/waren ontzettend lief met katten en het klikte direct tussen mijn 2 huidige katten.
Mijn twee andere honden zijn als pup opgegroeid met de katten en hoewel het tussen Lyndie en de katten meestal goed gaat (soms vindt ze het leuk om te pesten :roll: ) is de combinatie Cody + katten geen succes. Ik moet nog steeds regelmatig een brul geven om hem uit de buurt van de katten te houden. Hij is ze soms echt aan het zieken en heeft al menigmaal een flinke haal over z'n neus gehad. Niet dat hij er wat van leert :roll: want 5 minuten later is hij weer aan het klieren. Nou kunnen mijn katten hem wel de baas, maar het zal nooit dikke liefde tussen hem en de katten zijn.
Sterker nog, ik heb altijd katten gehad, maar Isis en Parcival zijn nu respectievelijk 12 en 15 jaar oud, maar als zij er niet meer zijn denk ik dat ik een paar jaar katloos zal zijn want ik vermoed dat de combinatie Cody/katten het altijd gedoe zal blijven.
Afbeelding
Reny
Zeer actief

Jammer dat er geen éénduidig antwoord mogelijk is :wink:

Zoals ik het nu begrijp is het dus erg afhankelijk van de honden en katten.

Zoals ik al schreef zijn mijn 2 oudere katten heren niet zo gesteld op honden. Belle wordt getolereerd zeg maar, maar dan voornamelijk omdat Belle hun negeert. De jongste poes is wat meer Belle gericht. (probeerde laatst Belle een liefdesbeet te geven in haar neus). De oudste 2 gaan er vandoor als er een hond langs komt. Voor Sam (uit het asiel) was dat een teken om te gaan jagen op ze :eek: . Zo erg dat het een reden was om Sam weer terug te brengen. Om gesol met een andere hond te voorkomen zullen we dus eerst zeker willen weten of een hond er echt mee om kan gaan.

We hebben Belle van de week kunnen uitproberen met een pupsel uit de buurt en dat ziet er wel goed uit. Pup mag een hoop en Belle is wel duidelijk van: je gaat nu te ver (en nu ga ik slapen :wink: ). Wel leuk trouwens een pupje op visite :I: De kattenheren vonden het helaas buiten in de tuin veel leuker :roll:

De stand van vandaag in het denkproces is:
We blijven kijken bij de afdeling herplaatsers
We gaan op zoek naar een fokker (of iemand met Engelse cockers) in de buurt en eens praten. (dus nog niet op zoek naar een nestje)

pfffffffffff wel een heel denkproces hoor, keuzes maken voor hond en dan ook nog eens welke :19: :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Reny schreef:Jammer dat er geen éénduidig antwoord mogelijk is :wink:

Zoals ik het nu begrijp is het dus erg afhankelijk van de honden en katten.

Zoals ik al schreef zijn mijn 2 oudere katten heren niet zo gesteld op honden. Belle wordt getolereerd zeg maar, maar dan voornamelijk omdat Belle hun negeert. De jongste poes is wat meer Belle gericht. (probeerde laatst Belle een liefdesbeet te geven in haar neus). De oudste 2 gaan er vandoor als er een hond langs komt. Voor Sam (uit het asiel) was dat een teken om te gaan jagen op ze :eek: . Zo erg dat het een reden was om Sam weer terug te brengen. Om gesol met een andere hond te voorkomen zullen we dus eerst zeker willen weten of een hond er echt mee om kan gaan.

We hebben Belle van de week kunnen uitproberen met een pupsel uit de buurt en dat ziet er wel goed uit. Pup mag een hoop en Belle is wel duidelijk van: je gaat nu te ver (en nu ga ik slapen :wink: ). Wel leuk trouwens een pupje op visite :I: De kattenheren vonden het helaas buiten in de tuin veel leuker :roll:

De stand van vandaag in het denkproces is:
We blijven kijken bij de afdeling herplaatsers
We gaan op zoek naar een fokker (of iemand met Engelse cockers) in de buurt en eens praten. (dus nog niet op zoek naar een nestje)

pfffffffffff wel een heel denkproces hoor, keuzes maken voor hond en dan ook nog eens welke :19: :wink:
Het is ook best heel lastig om een goeie match te vinden die aan allerlei verschillende eisen moet voldoen.

Toch denk ik dat je met een herplaatser meer duidelijkheid hebt over gedrag naar katten en een goeie relatie met Belle dan met een pupseding. Een pup kan nog zo ontzettend veranderen, dat blijft nog maanden afwachten of het goed blijft gaan.

Als ik in jullie schoenen stond, zou ik op zoek gaan naar een wat timide of in elk geval heel conflictvermijdend maar wel vriendelijk reutje dat de puberteit achter de rug heeft, al dan niet gecastreerd. Dus domweg duidelijk een hond die best graag vriendjes wil worden met iedereen, maar die daar heel voorzichtig te werk gaat. Ik gok dat er tussen de herplaats-cockers best wel zoiets te vinden is. En niet al te huiverig zijn voor 'probleemhondjes'. Cockers zijn (voorzover ik ze ken) ook best veerkrachtig, en al hebben ze non commando's geleerd en zijn ze niet al te best gesocialiseerd, in wezen zijn ze toch vaak heel erg sociaal en vriendelijk, dus met een goeie begeleiding moet je daar best een heel vrolijk en beleefd hondje van kunnen maken.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nora was 11 toen we Nilo kregen. We hebben nooit problemen gehad met die twee, maar het kost wel wat aanpassingsvermogen van ons. Zo hebben ze natuurlijk beiden een heel ander energie niveau en komt het er vaak op neer dat we ze apart uitlaten. Nora sjokt het liefst naar het dichtsbijzijne grasveld, snuffelt daar rond en gaat weer naar huis. Hier heeft Nilo écht geen genoeg aan. Dus de eerste en laatste uitlaatronde doen we samen omdat het dan alleen een klein rondje is, verder laten we ze apart uit. Kan soms vervelend zijn als je niet veel tijd hebt, maar het is bij ons niet echt een optie om ze altijd samen uit te laten. Wanneer Nora een goede dag heeft gaat ze mee voor een langere wandeling, maar daarbij passen we het tempo dus aan aan haar en is het alsnog niet de helft van wat Nilo nodig heeft aan beweging.

Ook hebben ze buiten niet veel aan elkaar. Dit zal verschillen per hond maar ik denk niet dat je er op moet rekenen dat ze iets aan elkaar zullen hebben. Hier slapen ze samen in één mand en af en toe spelen ze een minuutje, maar daar blijft het bij. Buiten kennen ze elkaar niet eens :mrgreen: Dus nee, ik denk dat Nora er zeker blij mee is dat Nilo er nu is, maar als hij er niet was geweest had ze dat ook zeker niet erg gevonden.
zwitserse-witte-herders
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door zwitserse-witte-herders »

Mijn ouders hebben een bearded collie van 10 jaar en sinds 2 weken hebben ze een bearded collie pup erbij.
En tot nu toe gaat het super.
kom eens gezellig kijken op onze website www.zwitserse-witte-herders.nl
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk niet dat Bella een probleem zal geven. Ik denk dat de katten een probleem geven. Ook bij een pup. Die gaan ze ook etteren en domineren.

Daarnaast zullen jullie in de toekomst ook wel kinderen willen (want dat willen de meeste mensen). En zal jullie jonge hond goed samen gaan met kinderen? Of moet hij dan wijken? Daar moet je wel op anticiperen. Ik beschuldig jou nergens van, maar ik zie veel mensen die dus niet anticiperen en de hond er zonder meer uit doen, zonder de problemen op te lossen of ook maar op te wíllen lossen, zodra er een koter op komst is.

Ik denk dat je beter kunt wachten totdat alle katten dood zijn, of je moet ze weg doen. Maar ja, dat laaste is ook weer zo iets he. Je hebt toch voor ze gekozen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Reny
Zeer actief

Euh kinderen, nee hoor, los van mijn leeftijd (morgen 44) heb ik geen kinderwens. Ik vind kinderen geweldig als ik ze op een gegeven moment maar weer terug kan geven aan de rechtmatige eigenaar :mrgreen:

Ik hoop dat ik je angst een beetje weggenomen hebt hiermee :wink:

En ik weet niet of ik je stukje over de katten goed begrijp maar het probleem zit hem juist dat ik van die sukkels van katten heb die hard weglopen voor een hond omdat ze bang zijn. Wat zoals ik hier en daar lees, juist het jachtinstinct van sommige honden aanwakkerd. Waren ze maar iets dominanter zodat ze bleven zitten en een hond evt corrigeren :19:

En mijn heren wegdoen, never nooit niet :eek: :wink:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Misschien een asielhond die katten gewend is? Het lijkt me dat zo'n hond de katten negeert waardoor ze ook sneller aan de nieuwe hond wennen.
Reny
Zeer actief

Een asielhond hebben we geprobeerd, zou goed met katten omgaan en in de praktijk was dat dus heel anders :jank:
Los van dat het onze harten brak dat we hem terug moesten brengen vind ik het (zacht uitgedrukt) heel vervelend om te sollen met honden.

We blijven wel kijken naar asielhonden en herplaatsingssites maar zulke honden zijn volgens ons moeilijk te vinden. Daarom de overweging pup.

We hebben wel een beetje honden ervaring maar geen pup en daarom de vraag.

Haast hebben we niet en we willen het graag in één keer goed doen :wink: (alleen als ik die puppenfoto's zien denk ik morgen halen :N: :wink: en dan onverschillig welk ras :mrgreen: )
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Hoi Reny,

Ik zit het verhaal zo te lezen, en kan alleen maar beamen dat je met een pup geen 100% garantie hebt dat het beestje goed zal kunnen gaan met je katten. Zelf heb ik met Durga wat dat betreft best wel wat problemen gehad. OK, behoorlijk veel. :mrgreen: Maar Durga is een jachthond pur sang (zie: "Klein drama op een brug")

Een andere type hond die geen grote jachtdrift heeft, daarvan zou een pup wel goed uit kunnen pakken, zeker met een beetje strenge opvoeding erbij. En ook, maar dat zul je zelf even moeten overwegen, met een kitten erbij om samen mee op te groeien. Dat laatste alleen als je huis daar groot genoeg voor is, anders zou het kunnen zijn dat je katten straks meer moeite hebben met het kitten dan met de pup.

Maar, als het antwoord op die laatste vraag ja is, dan kan het goed uitpakken, van het kitten leert de pup kattentaal, en als de pup wil spelen, heeft hij in het kitten een speelkameraadje, zodat de kans groter is dat hij de andere twee katten lekker met rust laat.

Verder zou ik met twee oudere katten in huis ervoor zorgen dat ze altijd een plek hebben om zich terug te trekken. Met een kleinblijvende hond is elke hoge tafel, kast of zelfs het aanrecht wel geschikt, maar ook een eigen kamer kan fijn zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, groetjes,

Linda.
Hanneke2
Zeer actief

christo schreef:Hoi Reny,

Ik zit het verhaal zo te lezen, en kan alleen maar beamen dat je met een pup geen 100% garantie hebt dat het beestje goed zal kunnen gaan met je katten. Zelf heb ik met Durga wat dat betreft best wel wat problemen gehad. OK, behoorlijk veel. :mrgreen: Maar Durga is een jachthond pur sang (zie: "Klein drama op een brug")

Een andere type hond die geen grote jachtdrift heeft, daarvan zou een pup wel goed uit kunnen pakken, zeker met een beetje strenge opvoeding erbij. En ook, maar dat zul je zelf even moeten overwegen, met een kitten erbij om samen mee op te groeien. Dat laatste alleen als je huis daar groot genoeg voor is, anders zou het kunnen zijn dat je katten straks meer moeite hebben met het kitten dan met de pup.

Maar, als het antwoord op die laatste vraag ja is, dan kan het goed uitpakken, van het kitten leert de pup kattentaal, en als de pup wil spelen, heeft hij in het kitten een speelkameraadje, zodat de kans groter is dat hij de andere twee katten lekker met rust laat.

Verder zou ik met twee oudere katten in huis ervoor zorgen dat ze altijd een plek hebben om zich terug te trekken. Met een kleinblijvende hond is elke hoge tafel, kast of zelfs het aanrecht wel geschikt, maar ook een eigen kamer kan fijn zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, groetjes,

Linda.
Een kitten als 'brug' tussen de hond en de katten heeft bij ons uiteindelijk ook heel goed gewerkt, maar dan praat ik wel over een volwassen, in beginsel heel katvriendelijke hond en een afgrijselijk zelfverzekerd kitten die op dag 1 als piepklein dingetje al gewoon tussen de poten van de hond wilde gaan slapen (wat niet mocht, want eng en link. :roll:)

Een pup en kitten is leuk, als het goed gaat, maar een pup is dommig en lomp. En een kitten is opvliegend en breekbaar. Ik zou het een zenuwslopende combi vinden, waar je echt 24/7 met je neus bovenop moet zitten. Het zou niet mijn keuze zijn. :roll:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Reny schreef:Euh kinderen, nee hoor, los van mijn leeftijd (morgen 44) heb ik geen kinderwens. Ik vind kinderen geweldig als ik ze op een gegeven moment maar weer terug kan geven aan de rechtmatige eigenaar :mrgreen:

Ik hoop dat ik je angst een beetje weggenomen hebt hiermee :wink:
Absoluut. En ik begrijp je ook helemaal! :mrgreen:
Reny schreef: En ik weet niet of ik je stukje over de katten goed begrijp maar het probleem zit hem juist dat ik van die sukkels van katten heb die hard weglopen voor een hond omdat ze bang zijn. Wat zoals ik hier en daar lees, juist het jachtinstinct van sommige honden aanwakkerd. Waren ze maar iets dominanter zodat ze bleven zitten en een hond evt corrigeren :19:

En mijn heren wegdoen, never nooit niet :eek: :wink:
Oke, dan moet je echt een hond nemem die gewend is om met katten om te gaan. Hier heb ik er een paar gevonden:
http://www.sos-strays.nl/nederlands/senga.html
http://www.sos-strays.nl/nederlands/senseo.html

En dan zijn er nog een paar honden van die stichting die in de opvang komen bij mensen die ook katten in huis hebben. Dus dan weet je waar je aan begint.

De mogelijkheden zijn er wel hoor. Je moet alleen de wegen zien te vinden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”