Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

overenthousiast en bijten

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

overenthousiast en bijten

Ongelezen bericht door maart »

Fax is een érg actief kereltje, met erg actief bedoel ik dat hij minstens één keer per uur probeert of hij de muren niet kan oplopen :roll:

Nu is het zo dat mij dat niet stoort (enerzijds wel, gezien hij nog steeds binnenshuis zit en dat soms knap lastig kan zijn, maar goed, "hij is nog jong hé" :mrgreen: ).
Maar wanneer ik hem beloon voor iets, vind hij dat zooooo geweldig fantastisch enom leuk dat hij dat uit door op te springen en te bijten :N: Niet doorbijten uiteraard, maar toch goed genoeg om je een blauwe plek te bezorgen.

Vb; gisteren, ik was gaan speuren. Komt hij aan het einde bij het voorwerp, hij gaat netjes af, krijgt zijn hand eten en mag zijn "beloningsspeur" uitwerken, en daarna krijgt hij zijn "goed zo :cheer: :cheer: :cheer: " van mij. Vind hij weer zo vreselijk leuk dat hij iets goeds gedaan heeft voor mij, dat hij opspringt, hapt en mij zo net onder mijn oog een blauwe plek bezorgt :N: :N:

Hem daarvoor corrigeren wil ik niet (toegeven, ik heb dat wel eens gedaan met een 'EI :devil: ' maar dat resulteerde enkel in een ongecontroleerd projectiel, gezien hij niet snapte waarom ik dan boos werd, hij was toch flink :19: )

Hem zachtjes belonen, heeft geen effect. Hij gaat al uit zijn dak bij een gewoon neutraal belonende "goed zo" en een aai...

Verder is hij een pup die ik niets bewust mag aanleren. Hij leert om het zo te zeggen alles zichzelf aan en legt zelf connecties. 'voet' vb heb ik hem niet aangeleerd en hem er nooit op beloond. Maar me gewoon steeds zelf naast hem gezet, en dan van de één op andere dag had hij door dat hij daar moet zitten.
zelfde met het volgwerk, gewoon lopen en plots had hij door dat hij naast mij moet lopen en zijn kop omhoog moet houden.

Uiteraard komt dit wel doordat ik hem op de juiste momenten beloon. Maar ik kan niet zeggen "vandaag ga ik eens speciaal op mijn volgwerk trainen" want dan gaat hij weer overenthousiast gaan reageren, resulteert terug in bijten en een ongecontroleerde niets-registrerende hond die bijgevolg niets leert.

Nu, zijn enthousiasme temperen wil ik uiteraard niet, maar ik zou graag dat bijten/happen wel wat minderen maar daar zie ik niet direct een oplossing voor :denken:

Gisteren ook, hij is zodanig enthousiast na zijn speuren, zit in het wilde weg te springen en te dansen en doet dat zo zonder te kijken dat hij ineens boven op de prikkeldraad van de afrastering van de koeienweide terecht komt. (om je een idee te geven dat hij dus daadwerkelijk wel degelijk hoog springt). Een ganse kras op zijn buik als gevolg, mdaar dat deerde hem niet hoor, blijven enthousiast doen is zijn boodschap.

Van karakter is hij absoluut niet dominant of hard of wat dan ook. Stemverheffing is een meer dan voldoende correctie voor hem.

Ow, en het opspringen negeren als oplossing is hier dus niet van toepassing, gezien je moeilijk een hond negeert die in je arm hangt :N:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Lijkt me toch dat je verkeerd gedrag moet corrigeren of straffen (afhankelijk van hoe erg het is). Dat hij dat de eerste paar keer niet snapt is zijn probleem denk ik. Als je dat een aantal keren doet begrijpt hij het heus wel.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Geen africhtingsmechelaar hier, maar een werklijn Aussie. Zal wel heel anders zijn :wink:

Izzie heeft ook nogal de neiging om hard in me te bijten bij van alles en nog wat, gezicht, pols en broek zijn favoriet. Ik ga er gewoon in mee en zorg dat ik altijd een speeltje bij me heb. Ik voorkom dus dat ze in mij hangt, laat haar in het speeltje hangen. Corrigeren heb ik geprobeerd, maar daar flipt ze volledig van. Daarbij wil ik die drive ook niet kwijtraken, ze moet alleen niet in mij hangen, maar in iets anders :wink:

Tijdens oefeningen (ben vrijdag met spelenderwijs obedience begonnen) click ik voor rustige uitvoering. Ik moet zelf volledig kalm zijn en heel duidelijk aangeven wat ik wil. Dat pikt ze goed op. Ze is ook erg voergericht, dat traint dus makkelijk.

Misschien heb je er toch iets aan, ook al is het een ander ras en doe ik geen africhting.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief

ja, dat speeltje geef ik hem ook, maar nadat hij zijn rondjes gerend heeft met het speeltje, komt het moment dat hij toch dat speeltje moet loslaten en dan begint hij weer te springen en te bijten. :oeps:

Dat hij dat de eerste paar keer niet snapt is zijn probleem denk ik.
nou nee, want het is ik die met de blauwe plekken rondloop.
En hem corrigeren voor iets dat hij niet snapt, heeft weinig zin. Maakt hem enkel onzeker. :wink:
Moos
Zeer actief

Re: overenthousiast en bijten

Ongelezen bericht door Moos »

maart schreef:
Hem daarvoor corrigeren wil ik niet (toegeven, ik heb dat wel eens gedaan met een 'EI :devil: ' maar dat resulteerde enkel in een ongecontroleerd projectiel, gezien hij niet snapte waarom ik dan boos werd, hij was toch flink :19: )
Zou hij dat echt niet snappen? Of gewoon meer nog even door willen stuiteren en dat dus ook doen?

Ik heb natuurlijk totaal geen ervaring met een Mechelaar, laat staan van dit type, maar mijn Goldentje hier had als jonge hond ook de neiging om mij tanden door de lip te stuiteren als ze blij was omdat we aan het trainen/apporteren waren, of, nog leuker, ongeveer door mijn nagel heen te bijten als ze vond dat ze 'los' niet zo nauw hoefde te nemen, of als ik de bal had die zij wilde.
Ik heb dat op een gegeven moment wel gecorrigeerd omdat ik er gewoon zat van was eigenlijk. Eerst gewoon met "nee!" o.i.d maar dan stuiterde ze vrolijk door, dus toen ben ik toen bleek dat ze niet luisterde naar gewoon 'nee' ik geloof een keer of 2 echt even boos geworden. Toen was het over.
En ze is nog steeds even hyperdepieper als er iets van een apportje in het spel is, alleen huppelt dan wat heen en weer op de grond i.p.v bij mijn neus. En de bal uit mijn hand jassen, of niet snel loslaten, heeft ze ook niet meer gedaan.

Nu zal het wellicht niet te vergelijken zijn allemaal hoor, alleen ik vraag me af of hij dat corrigeren echt niet snapt dus, of gewoon niet reageert.
Vera reageert normaal al op een zachte "eh", maar dan dus even niet.
Afbeelding
maart
Zeer actief

Ik denk dat hij het echt niet snapt, want ofwel gaat hij dan compleet door de rooie (durven harder bijten, echt tegen me aan komen stoten, rood doorlopen ogen krijgen... compleet van de wereld zijn dus)
ofwel zou hij ineen krimpen, dat doet hij binnenshuis. Als je vb binnen je stem zou durven verheffen omdat hij daar tegen je opspringt, zou hij durven plassen.

Als je hem dan negeert en na een minuut of 5 weer aanhaalt, is hij net dezelfde enthousiaste springende hond als hij eerder was :N:

Pas op, om mee te werken is hij echt zalig, hij doet het super op training. (donderdag vroeg er zelfs iemand na afloop waarom ik nu met Yagus train :eek: :eek: ) (Yagus = vader van Ds, grootvader van Fax dus en meermaals WK-winnaar IPO)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Uit de zin dat hij na 5 minuten de dolenthousiaste hond weer is, blijkt wel dat hij het snapt, maar het na 5 minuten gewoon weer vergeten is, want eerder stopte hij de actie. Dus het is niet zo dat je door corrigeren de enthousiaste hond afvlakt want na 5 minuten doet hij het weer. Daarin zou je zelfs toch een beetje dominantie kunnen zien, want hij probeert gewoon hoe ver hij kan gaan.

Rooddoorlopen ogen, harder bijten, tegen je aan stoten na een correctie. Denk dat hij toch degelijk aan het proberen is of jij wel echt de baas bent en of je het wel echt meent.

En als hij 5 minuten met zijn bal heeft mogen spelen en dan nog enthousiast blijft, ik zou dat corrigeren. Hij heeft zijn beloning dan allang gehad en weet dat hij braaf is. Jij bepaald dat er dan weer gewerkt moet worden en een correctie voor overenthousiast gedrag zou ik op zijn plaats vinden dan.

Probeer met andere commando's te belonen, leer het commando rustig aan, of geef nog voor hij zo enthousiast kan springen een commando die hij feilloos kent. Zoiets van zit of af. Dit kan je noodknop dan zijn. Hij weet van enthousiasme gewoon niet wat te doen en gaat dus springen. Jij geeft hem dus meteen wat te doen, voordat hij de fout in kan gaan.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mischien gelijk daarna iets ( zit , af ,) van hem vragen wat hij zeker beheerst. of het speeltje weggooien en op laten halen, ( misschien een domme gedachte hoor :N: , maar proberen te zorgen dat zijn koppie dan gelijk weer ergens anders mee bezig is)zou dat iets kunnen zijn
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik had ooit zo'n stabij, die dan ongeveer over me heen sprong en ook pakte en zo.
Dat mocht op zich, ik deed er mollenwerk mee, maar toch graag iets gecontroleerder.
Ik heb haar geleerd dat ze een eindbeloning kreeg waarbij ze moest zitten voor ze dat kreeg, en daarbij gebruikte ik het commando "klaar". Dus eerst zitten en als de rust erin was, zei ik "klaar". En dan goed zo en zo natuurlijk.

Zodra ze dan toch weer ging stuiteren corrigeerde ik het met stem en gaf ik dat commando weer: Nee, klaar!
Ik was daarbij fysiek heel kalm en beheerst en ook mijn stem was kalmerend.
Bij haar werkte dat uiteindelijk goed.
Al vlogen de mollen soms door het veld hoor, maar na een tijdje zat ze daarna wel als ik klaar zei (heftig kwispelend en hyper, maar toch).
En uiteindelijk heeft ze toch beheersing geleerd.
In het werken dan :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
maart
Zeer actief

S@ndr@ schreef:mischien gelijk daarna iets ( zit , af ,) van hem vragen wat hij zeker beheerst. of het speeltje weggooien en op laten halen, ( misschien een domme gedachte hoor :N: , maar proberen te zorgen dat zijn koppie dan gelijk weer ergens anders mee bezig is)zou dat iets kunnen zijn
Een commando heeft op dat moment geen zin :oeps: en zijn speeltje heeft hij al reeds gekregen als beloning, maar de moment dat hij het moet loslaten dan, gaat hij gewoon terug aan het springen en het happen.
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Ik zou hem ook alternatief gedrag aanbieden. Dus op de momenten dat je weet dat hij druk wordt laat je hem liggen. Ik zou dan vooral belonen met voer en niet te veel met stem. Eten maakt een hond rustig. Geef hem bijvoorbeeld meerdere voertjes achter elkaar die je al in je hand hebt, probeer heel rustig met je hand te bewegen. Wanneer één van mijn borders over de top gaat, helpt dit haar om haar om weer te kalmeren. Voor de rest moet je bewust zijn van je eigen houding. Je moet zelf volledige rust uitstralen. Maak hele kalme bewegingen en praat met een zachte langzame stem.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

maart schreef:
S@ndr@ schreef:mischien gelijk daarna iets ( zit , af ,) van hem vragen wat hij zeker beheerst. of het speeltje weggooien en op laten halen, ( misschien een domme gedachte hoor :N: , maar proberen te zorgen dat zijn koppie dan gelijk weer ergens anders mee bezig is)zou dat iets kunnen zijn
Een commando heeft op dat moment geen zin :oeps: en zijn speeltje heeft hij al reeds gekregen als beloning, maar de moment dat hij het moet loslaten dan, gaat hij gewoon terug aan het springen en het happen.
Leer hem anders dat hij altijd nadat hij een speeltje los heeft gelaten even moet gaan liggen en beloon hem daarvoor met voer.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
maart
Zeer actief

chanti schreef: Eten maakt een hond rustig. .

:N: :mrgreen:

Op zijn eten is hij enorm gesteld. Voor eten gaat hij door het vuur gaan.
Hij is nu 8 maanden oud en nu kan hij eindelijk gewoon blijven zitten terwijl ik mijn (gesloten) hand rustig naar hem toe breng en hem dan een voertje geef, zonder dat hij als een bezetene mijn hand ineens mee probeert op te vreten :roll:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

alleen een aai geven.. zonder blikken of blozen verder... dus verder niet braven etc.
Ik ken het verschijnsel nl :N: :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

chanti schreef:
maart schreef:
Leer hem anders dat hij altijd nadat hij een speeltje los heeft gelaten even moet gaan liggen en beloon hem daarvoor met voer.
ja, maar dat gaat dus niet. Als hij loslaat, springt hij direct op en hapt. Hem dan direct een commando geven gaat hij niet opvolgen, heeft dus ook geen zin om het dan te geven als ik weet dat hij het toch niet zal opvolgen :wink:

Wat ik nu doe is hem aan een lange riem houden en het speeltje dat hij lost, schop ik weg terwijl ik hem aan de riem tegenhoud. Zo gaat zijn aandacht wel naar het speeltje waar hij naar toe wil maar niet aankan. Uiteindelijk komt hij zo tot rust en kan ik dan een commando geven.

Dit werkt best goed, als ik er in slaag het speeltje (voldoende ver) weg te gooien en hij het gezien heeft. Want als hij het niet gezien heeft, springt hij gewoon verder op :N:
maart
Zeer actief

malinois schreef:alleen een aai geven.. zonder blikken of blozen verder... dus verder niet braven etc.
maar zelfs bij een aai durft hij uit zijn dak gaan helaas...

wat ik absoluut nooit meer doe is mij voorover buigen om hem een klopje op zijn flank te geven :eek:
Moos
Zeer actief

maart schreef:
ja, maar dat gaat dus niet. Als hij loslaat, springt hij direct op en hapt. Hem dan direct een commando geven gaat hij niet opvolgen, heeft dus ook geen zin om het dan te geven als ik weet dat hij het toch niet zal opvolgen :wink:
Niet omdat ik je aan het corrigeren wil hebben hoor :mrgreen: :wink:
Maareh, als je hem corrigeert als hij opspringt en hapt begrijpt hij dat niet zeg je, maar een commando volgt hij dan ook niet op. Begrijpt hij dat commando dan spontaan ook niet meer? :F: Of speelt daar dus gewoon eigenwijsheid in de zin van de drang om te stuiteren is zo groot dat je genegeerd wordt?
Afbeelding
maart
Zeer actief

Moos schreef:
maart schreef:
Niet omdat ik je aan het corrigeren wil hebben hoor :mrgreen: :wink:
Maareh, als je hem corrigeert als hij opspringt en hapt begrijpt hij dat niet zeg je, maar een commando volgt hij dan ook niet op. Begrijpt hij dat commando dan spontaan ook niet meer? :F: Of speelt daar dus gewoon eigenwijsheid in de zin van de drang om te stuiteren is zo groot dat je genegeerd wordt?
laat ik het dan zo zeggen dat hij op die momenten niet in staat is om een commando te registreren :mrgreen:

Net zoals dat ook bij een mens zou kunnen voorkomen, iemand die over de rooie gaat en je geeft die vb een opdracht om een glaasje water in te schenken, dat ook niet zal registreren en uitvoeren.
Moos
Zeer actief

maart schreef:
laat ik het dan zo zeggen dat hij op die momenten niet in staat is om een commando te registreren :mrgreen:
Ja, dat geloof ik best, dat het zo kan werken inderdaad :mrgreen: :wink:
Overigens was mijn boos worden op Vera ook niet fysiek hoor, dat was met houding en stem, maar wel heftiger dan een "eh!" of "nee!" wat normaal meer dan zat is. Dat kwam bij haar dan ook niet binnen, maar een echte boze baas (die ze in het dagelijks leven eigenlijk nooit zodanig ziet) kon ze toch stiekem best registreren.

Zeg niet dat dat bij Fax ook zo zou werken hoor trouwens :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
ik zou op zo'n moment de lijn onder mijn voet laten doorgaan en hoe wilder hij opspringt, hoe korter ik hem naar beneden zou houden - zonder iets te zeggen.
en pas als hij weer wat normaal kan doen krijgt hij zijn vrijheid terug : wéér kanonbal spelen? wéér naar beneden enz. enz., tot hij er voor zichzelf achter komt dat dit de snelste weg is naar het verdwijnen van alle lol.
Kan ik zeker proberen :ok: Moet ik enkel in staat zijn die riem onder mijn voeten te krijgen en ze daar te houden ook :Q:
Overigens was mijn boos worden op Vera ook niet fysiek hoor, dat was met houding en stem, maar wel heftiger dan een "eh!" of "nee!" wat normaal meer dan zat is. Dat kwam bij haar dan ook niet binnen, maar een echte boze baas (die ze in het dagelijks leven eigenlijk nooit zodanig ziet) kon ze toch stiekem best registreren.
fysiek boos worden wil ik ook helemaal niet en zou ik ook niet kunnen, want dan vrees ik dat hij toch gewoon zijn tanden wat harder zou gebruiken en dan sta ik daar helemaal netjes :mrgreen: En bovendien pak je een jonge hond/puber niet fysiek aan vind ik.

Ik vind het ook wel moeilijk om op die momenten 'beheersd kwaad' te worden, want het doet soms verdomd zeer als hij hapt.
Moos
Zeer actief

maart schreef:
fysiek boos worden wil ik ook helemaal niet en zou ik ook niet kunnen, want dan vrees ik dat hij toch gewoon zijn tanden wat harder zou gebruiken en dan sta ik daar helemaal netjes :mrgreen: En bovendien pak je een jonge hond/puber niet fysiek aan vind ik.

Ik vind het ook wel moeilijk om op die momenten 'beheersd kwaad' te worden, want het doet soms verdomd zeer als hij hapt.
Nee, ik corrigeer ook zelden tot nooit fysiek (als ik het doe is het even een los velletje beetpakken en dat is het dan), maar ik denkt, ik meld dat er nog even bij voor de zekerheid :mrgreen:

Ik denk ook niet dat ik echt heel erg beheerst boos ben geworden hoor, iig 1 keer niet :N: :mrgreen: Ik was ook gewoon echt boos toen ze me bijna door mijn nagel beet bijvoorbeeld, en die serieuse boosheid kwam misschien ook juist wel door omdat het een soort instinctieve boze reactie was van mijn kant.
Afbeelding
maart
Zeer actief

Ja, daarmee ook dat ik dit topic open. Want je kunt het lang blijven aanzien als 'puppystreken' maar ondertussen is puppy al een hele puber geworden en voor ik het weet is ie hond :N:

Volgende maand staat de ren er, kan hij overdag daar een paar uur in en dat zal hem denk ik ook wel gaan kalmeren. Zal hij enkel overenthousiast gaan reageren als ik hem eruit haal :roll:
Moos
Zeer actief

Inge O schreef: echt echt gemeend boos worden (uiteraard nog wel gecontroleerd) kan heel erg effectief werken, alleen zou ik het zelf ook niet doen in combinatie met een flippende mechel :wink: . ik vrees dat je dan wel eens in een straatje zonder einde zou kunnen belanden, waarbij je hond overrijden met een pletwals zo ongeveer nog het enige zou zijn wat rest als mogelijkheid :mrgreen: .
Ja, er zit uiteraard altijd nog wel een controle op, ook bij mij als ik boos wordt omdat mijn hond bijna door mijn nagel heen bijt. Anders ben je als baas ook alleen maar woest in de rondte aan het brullen, en dat is natuurlijk weer niet de bedoeling :mrgreen: Maar ik was inderdaad wel gewoon echt gepikeerd; was ze nou helemaal betoeterd :boos: :wink:

Maar nee, hihi, daarom zei ik eerder ook al dat dat bij Fax natuurlijk niet zo hoeft te werken :wink: Dan blijft Vera natuurlijk wel gewoon een Golden, hoe gedreven ook op zo'n moment.
Afbeelding
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:
Volgende maand staat de ren er, kan hij overdag daar een paar uur in en dat zal hem denk ik ook wel gaan kalmeren. Zal hij enkel overenthousiast gaan reageren als ik hem eruit haal :roll:
dat zal hem hooguit kalmeren terwijl hij in de ren zít, buiten de ren zou het ook net omgekeerd kunnen werken :N: :mrgreen: .
Dan is ie toch al een paar uur per dag kalm :mrgreen:

Ik zal straks al eens proberen met de riem. Momenteel is hij rustig, hij heeft net een half uur achter een vlieg gejaagd :mrgreen:
(maar moest ik nu vb zeggen dat hij braaaaaaf is, hangt hij aan het plafond)
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef: Ik zal straks al eens proberen met de riem.
ik denk wel dat je een riem moet nemen die lang genoeg is : je moet hem onder je voet door kunnen trekken terwijl je voet op de grond staat - als je riem zo kort is dat je hem met je voet naar beneden moet duwen geef ik je evenwicht weinig kans :mrgreen: .
hij heeft tijdens het trainen een riem van 5 meter aan, dus dat komt goed :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Maar jij clickert toch ook? Waarom dan niet in het algemeen meer gaan clickeren voor rust tijdens oefeningen? Ik zie dat altijd waanzinnig goed werken bij stuiterballen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:alleen een aai geven.. zonder blikken of blozen verder... dus verder niet braven etc.
maar zelfs bij een aai durft hij uit zijn dak gaan helaas...

wat ik absoluut nooit meer doe is mij voorover buigen om hem een klopje op zijn flank te geven :eek:
dan krijg je een kopstoot :smile2:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik denk dan idd. een riem... hier werkt alleen een klopje zonder verder maar naar hem te kijken of wat dan ook heel goed... maar als ie zelfs daarmee nog gaat stuiteren... piew... :denken: En alleen een voertje geven zonder verder enig commentaar, hem aankijken etc.?
Afbeelding
maart
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maar jij clickert toch ook? Waarom dan niet in het algemeen meer gaan clickeren voor rust tijdens oefeningen? Ik zie dat altijd waanzinnig goed werken bij stuiterballen.
ja, ik click, werkt ook uitstekend en ben er helemaal weg van.
Maar ook na de click komt die beloning er hé (ik click en geef dan vrij).

die click zorgt er dus wel voor dat hij zijn bevestiging van goed gedrag gekregen heeft, maar het neemt zijn overenthousiasme bij het uiteindelijk belonen niet weg.
maart
Zeer actief

malinois schreef:ik denk dan idd. een riem... hier werkt alleen een klopje zonder verder maar naar hem te kijken of wat dan ook heel goed... maar als ie zelfs daarmee nog gaat stuiteren... piew... :denken: En alleen een voertje geven zonder verder enig commentaar, hem aankijken etc.?
met het voer alleen zal ik ook eens proberen, in combinatie met die riem mss.
Is ie kalm, krijgt ie een voertje. Is ie niet kalm, krijgt ie de riem :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”