Nu is het zo dat mij dat niet stoort (enerzijds wel, gezien hij nog steeds binnenshuis zit en dat soms knap lastig kan zijn, maar goed, "hij is nog jong hé"

Maar wanneer ik hem beloon voor iets, vind hij dat zooooo geweldig fantastisch enom leuk dat hij dat uit door op te springen en te bijten :N: Niet doorbijten uiteraard, maar toch goed genoeg om je een blauwe plek te bezorgen.
Vb; gisteren, ik was gaan speuren. Komt hij aan het einde bij het voorwerp, hij gaat netjes af, krijgt zijn hand eten en mag zijn "beloningsspeur" uitwerken, en daarna krijgt hij zijn "goed zo

Hem daarvoor corrigeren wil ik niet (toegeven, ik heb dat wel eens gedaan met een 'EI

Hem zachtjes belonen, heeft geen effect. Hij gaat al uit zijn dak bij een gewoon neutraal belonende "goed zo" en een aai...
Verder is hij een pup die ik niets bewust mag aanleren. Hij leert om het zo te zeggen alles zichzelf aan en legt zelf connecties. 'voet' vb heb ik hem niet aangeleerd en hem er nooit op beloond. Maar me gewoon steeds zelf naast hem gezet, en dan van de één op andere dag had hij door dat hij daar moet zitten.
zelfde met het volgwerk, gewoon lopen en plots had hij door dat hij naast mij moet lopen en zijn kop omhoog moet houden.
Uiteraard komt dit wel doordat ik hem op de juiste momenten beloon. Maar ik kan niet zeggen "vandaag ga ik eens speciaal op mijn volgwerk trainen" want dan gaat hij weer overenthousiast gaan reageren, resulteert terug in bijten en een ongecontroleerde niets-registrerende hond die bijgevolg niets leert.
Nu, zijn enthousiasme temperen wil ik uiteraard niet, maar ik zou graag dat bijten/happen wel wat minderen maar daar zie ik niet direct een oplossing voor

Gisteren ook, hij is zodanig enthousiast na zijn speuren, zit in het wilde weg te springen en te dansen en doet dat zo zonder te kijken dat hij ineens boven op de prikkeldraad van de afrastering van de koeienweide terecht komt. (om je een idee te geven dat hij dus daadwerkelijk wel degelijk hoog springt). Een ganse kras op zijn buik als gevolg, mdaar dat deerde hem niet hoor, blijven enthousiast doen is zijn boodschap.
Van karakter is hij absoluut niet dominant of hard of wat dan ook. Stemverheffing is een meer dan voldoende correctie voor hem.
Ow, en het opspringen negeren als oplossing is hier dus niet van toepassing, gezien je moeilijk een hond negeert die in je arm hangt :N: