Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als je weet dat je hond zou kúnnen bijten..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Petraa

Als je weet dat je hond zou kúnnen bijten..

Ongelezen bericht door Petraa »

Chubby is een angstbijter en houdt er niet zo van als vreemden aan hem zitten of als het onverwachts gebeurt.
Toen we hem net hadden beet hij daadwerkelijk, nu snapt hij soms met een dikke grom erbij.

Nu heeft hij het "nadeel" dat hij er blijkbaar nogal aaibaar uit ziet :wink:
Ik loop op een vrije dag vaak als eerste uitlaatronde naar de bakker. die heeft keurige haakjes voor de open pui waar je je hond aan vast kan zetten. Sta dan op hooguit 5 meter afstand de broodjes af te rekenen en we lopen samen weer naar huis.
Het is bij de bakker al een keer eerder gebeurt dat iemand hem wilde aaien terwijl hij vast zit te wachten. Hij snapte en hij werd een valse hond genoemd.

Vanmorgen wilde een man hem aaien. Ik zei nog "Nee niet doen".
Chubby zat strak naar mij te kijken en de man aaide hem terwijl hij van achteren kwam over de kop. Jullie raden het al..... Chub snapte met een dikke grom naar de man.
Die ging helemaal over de zeik.
Hij snapte niet dat ik zo'n hond daar liet zitten. Waarop ik zei dat ik niet snapte waarom hij zo nodig mijn hond moest aaien.
Hij hield van honden. Waarop ik zei dat ie dan maar lekker zelf een hond moest nemen die hij de hele dag kon aaien :N:

Nog even uitgelegd over het hoe en wat. De man werd iets begripvoller maar zei dat ik dan verplicht ben te muilkorven of een waarschuwing aan hem moet hangen met de tekst "Niet aaien" .

Is dit zo?
Chubby negeert alles en iedereen zolang ze niet aan hem of mij komen.
lauraV
Zeer actief

Ongelezen bericht door lauraV »

ik heb van jongs aan geleerd dat je eerst moet vragen of je de hond mag aaien en anders houd je afstand tot de hond :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Verplicht muilkorven is niet zo volgens mij.
Wat ik alleen weer absoluut niet zou doen is hem dus vast zitten bij de bakker bijvoorbeeld. Je weet gewoon dat mensen aan hem gaan zitten dan, en dat is voor de hond dus duidelijk niet leuk, en daarnaast hapt hij dus gewoon. En ik gok dat je die snap wel serieus genoeg vindt, ook met in je achterhoofd dat hij eventueel echt zou kunnen bijten, want anders open je dit topic ook niet denk ik? :wink:
Ik kan Vera bijvoorbeeld wel vastzetten voor de bakker, maar weer niet bij het postkantoor. Bij het postkantoor kan zij mij niet meer zien (ik haar wel), en daardoor zou ze kunnen opspringen als mensen contact met haar zoeken. Dat is 1 keer dus gebeurd, en sindsdien doe ik het vastzetten daar niet meer. Mijn opspringende hond, mijn 'probleem' :wink: Bij de Bakker is ze alleen maar naar mij aan het kijken en negeert aaiende mensen.

Ik heb bij puppy Vera weleens een hand weggetikt als er toch geaaid werd als ik had gezegd 'nee'. Dat is misschien nog een optie?
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Eerlijk gezegd vind ik dat je het je hond die een angstbijter is zoals je zelf schrijft, het niet aan moet doen om hem buiten vast te zetten.
Zoals met die meneer doet hij toch weer een nare ervaring op en daar gaat jouw training!
Dat is zo jammer! Je hondje zal door steeds deze ervaringen op te doen, juist nog angstiger worden, hij kan niet weg, gromt keurig maar zo'n enge meneer blijft toch in zijn persoonlijke zone.
Natuurlijk zou iedereen in het openbaar van je honden af moeten blijven maar helaas.....
Ik zou mn angstige hond juist beschermen tegen opdringerige mensen en hem alleen laten aaien door mensen die hij vertrouwt en waar jij bij bent zodat jij de regie houdt!
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik zou hem daar ook niet vastleggen
Ik doe het zelf ook niet, Bo heeft het niet zo op vreemden met name hier in en om de flat.
Het zou kunnen dat het bij de bakker wel goed zou gaan, maar dr is altijd een kans dat hij ze wegblaft en ja dat is redelijk indrukwekkend als je dat niet gewend bent. dus ik doe het gewoon niet, ook voor Bo
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dat je een bijtende hond niet zonder toezicht aan het gemiddelde voorbij lopende publiek kan blootstellen. Niemand kan zien dat die hond bijt en jij staat er niet bij om het te zeggen. Altijd zal er dat oudere dametje zijn dat hem wil aaien of dat kind dat even aan de aandacht van zijn moeder ontsnapt. Ga je het hele leven van je hond met mensen in discussie dat ze van vreemde honden af moeten blijven? Elke keer op risico dat iemand gebeten wordt of dat je hond bol komt te staan van de stress?

Ik vind dat een beetje als oversteken zonder te kijken op een zebrapad. Iedereen weet wat er soms toch een auto te hard kan rijden. Dus je kan je niet gaan beroepen op een ongeschreven regel dat men van elkaars honden af zou moeten blijven. Daar zal jij met je bijtende hond dan toch echt rekening mee moeten houden. Jij weet dat hij bijt nl, dat weten de voorbijgangers niet.
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mari-anne »

Dat die man gebeten is vind ik zijn eigen schuld. Als iemand tegen mij zegt haar hond niet te aaien en ik doe het toch dan ben ik gewoon dom bezig.
Ik zou nooit een andere hond aaien en zeker niet als er geen baasje bij is. Vind dat je dan gewoon dom bezig bent. Sowieso wil hond zijn nog niet zeggen dat je maar door jan en alleman geaaid mag worden. Zie het toch al als ik op straat loop dat iedereen mij een aai over mijn bol ging geven, dan werd ik ook bijterig.

Vastzetten zou ik ook niet zo gauw doen omdat je natuurlijk nooit weet of er een kind langs komt die gaat aaien. Bij volwassenen heb ik zoiets van... dan moet je dat ook niet doen,maar kinderen zijn nu eenmaal kinderen.

Vind het ook kinderachtig dat die man zo reageerde. Mijn vriend was altijd bang voor honden, tot die mij met hond leerde kennen. Maar toen werd die dus overmoedig en aaide elke hond en ik zei wel eens dat is dom. Maar hij kon het niet laten. Tot die een grote hond tegen kwam die het niet pikte hahahaha
Hij sprong een meter de lucht in (mijn vriend dan) maar snapt nu dat hij toch echt geen vreemde honden moet aaien.
En hij wist gewoon dat het zijn schuld was ,niets niet de schuld van de hond of zijn baasje. Van vreemde honden blijf je gewoon af.

Groetjes Marianne
Petraa

Even voor de duidelijkheid.... Er is niemand gebeten!!
Chubby waarschuwt (schrikt) met een grom en hap in de lucht. Maar ik zou niet met zekerheid kunnen zeggen dat hij echt niet zal bijten.
Hij heeft toen we hem net gekregen mij ook wel eens gebeten. Dus ik weet dat het zou kunnen gebeuren.

Het ging mij er eigenlijk een beetje om of die meneer gelijk heeft. Ben ik fout in het geval dat hij zou bijten.
Ik vind nog steeds dat een ander van mijn hond af te blijven heeft.
Aan de andere kant zie ik nu ook wel in dat ik het misschien beter niet kan doen. Jammer ....want het gaat 100 keer goed en 2 keer een beetje fout. Chubby vind het gezellig, ik vind het gezellig zo samen een boodschapje doen en ik zie het ook als een goede training voor mijn hondje.

Maar dat wil niet zeggen dat ik bereid ben daarvoor risico's te nemen natuurlijk.
Ik ga eens kijken of er iets met de tekst "niet aaien" bestaat.

We nemen hem bijna altijd mee. Ook bv op vakantie. Dan ligt hij ook vast voor de tent/huisje. Of als we ergens een terrasje doen. Ik heb geen ogen aan alle kanten en kan er niet altijd bovenop staan natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Petraa op 05 mei 2009 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

mari-anne schreef:
Vastzetten zou ik ook niet zo gauw doen omdat je natuurlijk nooit weet of er een kind langs komt die gaat aaien. Bij volwassenen heb ik zoiets van... dan moet je dat ook niet doen,maar kinderen zijn nu eenmaal kinderen.
Ja, maar volwassen zitten dus ook gewoon aan een hond die er aaibaar uit ziet en buiten vast zit. Of gewoon naast de baas op de stoep staat ook trouwens, of die losloopt. Saar en Vera worden zeer regelmatig opeens aangeraakt; mensen die snel een hand op Vera's kop leggen, of snel buiken om Saars rug te aaien in het voorbijgaan.
Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar, en als je een hond hebt die bijt is het aan jou, de baas, om daar rekening mee te houden. Net zoals ik ogen in mijn achterhoofd heb als ik sta te wachten om over te steken op een druk punt, omdat mensen dan op een of andere manier altijd even Vera over de kop moeten aaien. Dat is opzich niet erg, maar wel als ik pal naast een drukke weg op een smal stoepje sta, en Vera besluit even gezellig terug te gaan knuffelen en wiebelen en doen. Staat zo mijn hond op de weg met een beetje pech :N:
Mijn hond, mijn verantwoordelijkheid om op te letten :wink:
Kijk, zou ze nou opeens op de weg staan door iemand die uit het niks de hand op haar kop legt, dan ben ik ook pissig hoor op die persoon, zo ben ik dan ook weer wel :mrgreen: Maar het blijft toch ook wel mijn hond en ik moet opletten op de wereld om haar heen.
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

ook ik heb een hond die er erg aaibaar uitziet, maar dat niet is, ik neem hem alleen mee als ik shag ga halen bij de benzine pomp, daar mag hij mee naar binnen en krijgt ie een koekje, maar buiten een winkel vastzetten? ammenooitniet, ik moet er niet aan denken dat er iemand met ene kindje ofzo langs hem loopt en hem wil aaien, dan is het hap..

ik neem mijn hond dus niet mee als ik een boodschap ga doen ( alle drie niet trouwens)
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

En als er een kindje op je hond afstormt? Hoofdje precies op de goede hoogte om een beet in het gezichtje te krijgen?

Ik hou ook van een boodschapje doen met mijn hond, dat is ook samen genieten. Maar in jouw plaats ging er bij mij dan toch een snuitje mee hoor. Die paar minuten dat er even gewacht moet worden, dan kan zo'n snuitje best om zonder dat de hond daar nou zo onder te lijden heeft.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Het pleit voor je hond dat hij niet gelijk bijt maar daar alleen mee dreigt. De meeste mensen zijn niet in staat om hem te lezen. Als ik hem zou willen aaien, zou ik aan zijn ogen kunnen zien dat hij dat niet wil, en het vervolgens ook niet doen.

Enerzijds is het fout van mensen om een vreemde hond te willen aaien terwijl ze niets van honden af weten. Anderszijds is het ook voor je hond lullig: hij kan het niet duidelijk genoeg uitleggen dat hij niet geaaid wil worden. Dat moet beangstigend voor hem zijn. Jij moet bij hem blijven om hem te beschermen. Als dat niet gaat, niet meenemen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Tja het is idoot maar als je hond er aaibaar uitziet, vinden mensen dat het moet kunnen :N: heel stom eigenlijk, maar niet te voorkomen tenzij je inderdaad ogen van voor en van achter hebt.
en hoe je dat wilt voorkomen, wat bij jou en je hond past, daar moet je maar even stevig over nadenken :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mijn oudste teef moet dat ook niet, dat ongewenst intieme gedoe.
Meestal zien mensen dat wel aan haar, ze wijkt meteen terug namelijk.
Als ze je kent is ze erg lief, maar van vreemden wil ze dat niet.

Ik zeg dat meestal dat ze er niet van houdt als je je niet netjes hebt voorgesteld.
Dat kwartje valt altijd wel.

Ze zal niet happen, wel actief terugwijken en grommen.
Als ze los is loopt ze meteen weg, buiten bereik.
Maar ik zal haar nooit ergens laten wachten. Dat doe ik haar niet aan omdat ik dit risico niet wil lopen, want mensen denken nou eenmaal altijd dat alle honden geaaid mogen worden.
Idioot maar waar.

Dat zou je eens met hun schattige peutertje moeten doen :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
*Esther
Zeer actief

Petraa schreef:

ik zie het ook als een goede training voor mijn hond
Hier ben ik het echt niet mee eens, het is nl. juist geen goede training voor een angstig en onzeker hondje die aangehaald wordt terwijl hij dat duidelijk niet op prijs stelt, hij zal zich alleen maar onzekerder gaan gedragen en dan meer gaan happen.
Ik zou hem daar juist voor beschermen en dat zie ik als jouw taak. Veel succes!!
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Ik sluit me eigenlijk bij de meerderheid aan.
Verplicht muilkorven als je hond kan snappen vind ik onzin, maar ik zou hem idd niet bij een winkel vastbinden. Je weet nooit wat mensen doen of wat er met je hond gebeurt.

Ik kan mijn eigen hond ook niet bij een winkel vast zetten. Dan gaat ze dus of niet mee of ze blijft in de auto (als dit qua temperatuur kan).
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Petraa

TeamWork schreef:
Petraa schreef:

ik zie het ook als een goede training voor mijn hond
Hier ben ik het echt niet mee eens, het is nl. juist geen goede training voor een angstig en onzeker hondje die aangehaald wordt terwijl hij dat duidelijk niet op prijs stelt, hij zal zich alleen maar onzekerder gaan gedragen en dan meer gaan happen.
Ik zou hem daar juist voor beschermen en dat zie ik als jouw taak. Veel succes!!
Niet het laten aanhalen door vreemde mensen natuurlijk :mrgreen:
Als mensen vragen of ze mogen aaien zeg ik altijd nee. Je doet mijn hond er geen plezier mee en een eenmalige kennismaking voegt niks toe.
Dat is anders met visite, mensen die hier vaker komen. Als je hem even tijd geeft kennis te maken gaat het verder oke. :ok:

Dat trainen sloeg op hem in wat drukkere situaties brengen en hem even laten wachten op mij.
Laatst gewijzigd door Petraa op 05 mei 2009 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

mijn hond snapt niet, maar er is geen haar op mijn hoofd ( en ik heb er heeeeel veel) die erover piekerd om hem bij de winkel aan een haakje buiten achter te laten, :N:
*Esther
Zeer actief

O, gelukkig, dan begrijpen we elkaar :ok:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:mijn hond snapt niet, maar er is geen haar op mijn hoofd ( en ik heb er heeeeel veel) die erover piekerd om hem bij de winkel aan een haakje buiten achter te laten, :N:
Als je op een meter of 3 afstand staat, alleen dan in de winkel, met volledig zicht op de hond zie ik het probleem niet als je een hond hebt die dus niet eventueel kan bijten, of bijvoorbeeld mensen omver stuitert.
Als ze loslopen in het bos zijn ze verder van me vandaan, en ben ik minder snel in de buurt om in te grijpen ergens op, dan als ze op een paar meter afstand vastliggen voor een winkel met zicht op de honden.
Laatst gewijzigd door Moos op 05 mei 2009 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Petraa

S@ndr@ schreef:mijn hond snapt niet, maar er is geen haar op mijn hoofd ( en ik heb er heeeeel veel) die erover piekerd om hem bij de winkel aan een haakje buiten achter te laten, :N:
Ik sta echt op 5 meter met een open pui en ben in een halve minuut weer bij hem. Het is broodjes pakken en betalen.
Zou hem nooit bij een andere winkel vast laten liggen hoor.
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:
Als je op een meter of 3 afstand staat, alleen dan in de winkel, met volledig zicht op de hond zie ik het probleem niet als je een hond hebt die dus niet eventueel kan bijten, of bijvoorbeeld mensen omver stuitert.
Als ze loslopen in het bos zijn ze verder van me vandaan, en ben ik minder snel in de buurt om in te grijpen ergens op, dan als ze op een paar meter afstand vastliggen voor een winkel met zicht op de honden.
Ik vertrouw mijn hond wel maar evt, voorbijgangers wat minder :19:
vooral kinderen ofzo die gaan lopen te kloten, het kan soms snel gaan.
em ja de mijne lopen nooit los in het bos, ik ben heel erg gewent om ze ten alle tijden in de gaten en bij me te houden :19: misschien een beetje overdreven, maar beter safe dan sorry
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Ik zet mijn twee honden vast buiten bij de winkel. Altijd zo dat ze niet in de loop zitten. Dus per definitie nooit aan die ogen die ervoor gemaakt zijn, want die staan pal naast de ingang. Inclusief al het volk dat daar langs moet dus. Dus ik frummel ze tussen een fietsenrek etc. Dan bindt ik de angstige hond kort vast en de jandoedel wat langer. Jandoedel houdt ook niet zo van aaien, maar zal niks doen. Dus als mensen dan perse moeten aaien, dan zien ze zelf dat Tigger dat wel toelaat, maar dat Chasin' van achter Tigger zit te grommen. Daarbij sta ik in de winkel inderdaad met argusogen en zodra ik mensen erheen zie gaan, ren ik naar buiten. Omdat ze uit de loop zitten heb ik daar dus genoeg tijd voor.

Mensen laten zich niet opvoeden. Als wij het nou maar vaak genoeg tegen ze zeggen .... wie weet komt het dan eens een keertje aan. Ik heb het wel eens gehad met mijn twee andere honden. Lagen keurig af uit zicht. Rugzak erbij. Loopt er een meneer langs die een kindje aan de hand heeft. Kind kon zelf nog niet echt lopen. Meneer loopt met het kind echt over de achterkant van de honden heen, die opspringen en een metertje verder weer gaan liggen. Je snapt hem, meneer vond het nodig om dat nog een keer te doen. Toen ik hem erop aansprak zei hij "een hond die bijt neem je niet mee naar het winkelcentrum" Waarop ik zei "En u gaat dat even uittesten met het leven van uw kind, stoere vent !!". Zucht. Mensen ......

Dus daar moeten we onze honden maar tegen beschermen dan. Je hebt er nou eenmaal idioten bij.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik zou mijn hond niet buiten laten zitten voor de winkel, hij is dol op kinderen, maar ik weet niet wat hij doet als er in één keer een kind om zijn nek vliegt terwijl hij bang op mij staat te wachten, dus ik neem hem niet mee naar een winkel waar ik niet direct bij hem kan zijn. Wel naar de bakker, hij kan mij zien, ik hem en ik zie wie er aan komt lopen en kan in één tel bij hem zijn.

Ik vind niet dat de man gelijk heeft, hij hoeft niet zo maar jouw hond te aaien, maar ik zou het mezelf erg kwalijk kunnen nemen als mijn hond iemand bijt, dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Dus of zo'n bordje of de hond niet mee nemen. Ben in dat opzichte vooral bang voor kleine kinderen en aangezien zij niet kunnen lezen ga ik voor de laatste optie. Hoewel ik eigenlijk altijd vind dat de ouders gewoon op moeten letten, maar stel dat....
Ik snap dat vervelende plotselinge geaai ook niet als ik bijv. sta te wachten op de bus en iemand loopt voorbij, aait de hond zomaar uit het niets zonder hem te laten snuffelen en zijn reactie te peilen en loopt door, of streelt even achteloos zijn rug terwijl ik wandel in een drukke straat o.i.d. Je ziet de hond dan ook echt even verbaasd kijken en soms zelfs schrikken. De hond voelt zich dan echt een beetje onheus bejegend lijkt het wel en ik kan het me goed voorstellen, ik hoef ook niet opeens een aai over mijn bol. En het gebeurt nog hartstikke vaak ook! :roll:
Mensen die het gewoon netjes vragen, de hond gaan roepen of even oogcontact met mij maken zeg ik wel dat hij niet zo van vreemden houdt dus dat ze niet veel moeten verwachten. Nu zal mijn hond denk ik niets doen, maar hij vindt het ook niet fijn, dus ik heb het gewoon liever niet, tenzij iemand de hond eerst rustig laat snuffelen en de hond niet forceert door zomaar te gaan aaien. Het valt me ook op dat je soms heel duidelijk (ook voor leken) aan de hond zijn lichaamstaal kunt zien dat hij het niet leuk vind al laten ze hem alleen maar snuffelen, maar ach, dan alsnog krijgt hij nog snel even een aai over zijn bol: "De lieverd". :devil: En dat vind ik nog het allervervelendste en als ze dan een grom krijgen of zelfs een hap, dan geef ik de hond gelijk ook. Heb ik trouwens enkel nog maar mee gemaakt met volwassenen, kinderen vragen het o.h.a. erg lief. :wink:
Petraa

Chubby is niet bang hoor als hij zit te wachten. Zit keurig, kijkt naar mij. Is niet onrustig, blaft of piept niet of wat dan ook :ok:
Als mensen op hem af lopen geeft zijn lichaamstaal dat voor mij duidelijk aan of hij dat wil of niet.
Als mensen hier op visite komen kan hij reageren of het een long lost pal is of hij blijft op afstand.

Als mensen hem met beleid en rustig aaien vindt hij dat prima of hij duikt wat in elkaar en doet een stap terug.
Echter als mensen doelbewust op hem afstappen en ineens aaien zodat hij er van schrikt komt de schrik,grom,snap reaktie.
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mari-anne »

Wat me trouwens opvalt is dat als wij met Raya lopen dat er best veel kinderen zijn die vragen.. mag ik hem aaien?
Maar ik heb dat nog nooit met een volwassenen mee gemaakt ,die aaien gewoon zonder te vragen.

Of met Shyra die niet van aaien houdt ( heeft rot eerste maandjes gehad dus is wat bangig voor mensen) dan willen volwassenen hem aaien en zeggen we dat die dat niet fijn vind. Dat lijkt dan wel een soort toverwoord. Ze zich moeten bewijzen.
Vaak mee gemaakt dat mensen dan zeggen..... ja maar ik ben honden gewend hoor , ik weet wel hoe ik dat moet doen dat hij het wel leuk vind en het dan toch proberen :denken:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Wij hebben ook een hond die niks van vreemde moet hebben. Ik heb geen idee of ze ooit zou bijten, maar dat risico loop ik liever niet.
Ik zou haar dan ook nooit alleen buiten een winkel laten, al is het maar voor mn eigen gemoedsrust. Dan zou ik de hele tijd omkijken of er niet iemand aan mijn hond wil komen of ook maar een paar stapjes in haar richting zet :N:

Misschien is het een idee om zo'n tuig aan te schaffen waar je met klitteband die teksten op kan plakken. Dan zou je zelf een tekst met 'niet aaien, bijt' erop kunnen maken ofzo :denken: :wink:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Re: Als je weet dat je hond zou kúnnen bijten..

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Petraa schreef:Chubby is een angstbijter en houdt er niet zo van als vreemden aan hem zitten of als het onverwachts gebeurt.
Toen we hem net hadden beet hij daadwerkelijk, nu snapt hij soms met een dikke grom erbij.

Nu heeft hij het "nadeel" dat hij er blijkbaar nogal aaibaar uit ziet :wink:
Ik loop op een vrije dag vaak als eerste uitlaatronde naar de bakker. die heeft keurige haakjes voor de open pui waar je je hond aan vast kan zetten. Sta dan op hooguit 5 meter afstand de broodjes af te rekenen en we lopen samen weer naar huis.
Het is bij de bakker al een keer eerder gebeurt dat iemand hem wilde aaien terwijl hij vast zit te wachten. Hij snapte en hij werd een valse hond genoemd.

Vanmorgen wilde een man hem aaien. Ik zei nog "Nee niet doen".
Chubby zat strak naar mij te kijken en de man aaide hem terwijl hij van achteren kwam over de kop. Jullie raden het al..... Chub snapte met een dikke grom naar de man.
Die ging helemaal over de zeik.
Hij snapte niet dat ik zo'n hond daar liet zitten. Waarop ik zei dat ik niet snapte waarom hij zo nodig mijn hond moest aaien.
Hij hield van honden. Waarop ik zei dat ie dan maar lekker zelf een hond moest nemen die hij de hele dag kon aaien :N:

Nog even uitgelegd over het hoe en wat. De man werd iets begripvoller maar zei dat ik dan verplicht ben te muilkorven of een waarschuwing aan hem moet hangen met de tekst "Niet aaien" .

Is dit zo?
Chubby negeert alles en iedereen zolang ze niet aan hem of mij komen.
Tja, in zo'n geval heb ik dan iets van eigenschuld dikke bult. Een bordje bij je hond hangen dat je hem niet mag aaien, komop zeg. Mensen moeten gewoon van andermans spullen en honden afblijven. Hij gaat toch ook geen rondje op je fiets rijden omdat hij die zo mooi vindt? Als je een hond aait neem je ook zelf het risico, helemaal als je de hond niet kent en geen toestemming hebt.

Als je wel bordjes op gaat hangen, vergeet dan de volgende niet:

Niet voeren
Niet stelen
Niet uitlaten
Niet praten
Niet aaien

Kortom, ik zou hem lekker laten happen, moeten ze er maar niet aankomen. Een hond die in principe niet bijt kan ook happen als je hem opeens van achteren benaderd, dat is gewoon dom.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Petraa schreef:Chubby is niet bang hoor als hij zit te wachten. Zit keurig, kijkt naar mij. Is niet onrustig, blaft of piept niet of wat dan ook :ok:
Als mensen op hem af lopen geeft zijn lichaamstaal dat voor mij duidelijk aan of hij dat wil of niet.
Als mensen hier op visite komen kan hij reageren of het een long lost pal is of hij blijft op afstand.

Als mensen hem met beleid en rustig aaien vindt hij dat prima of hij duikt wat in elkaar en doet een stap terug.
Echter als mensen doelbewust op hem afstappen en ineens aaien zodat hij er van schrikt komt de schrik,grom,snap reaktie.
Fijn dat hij niet bang is. :wink: Alleen veel mensen aaien dus een hond zomaar, zonder de hond te laten snuffelen of wennen of gaan door terwijl de hond duidelijk laat merken het niet te willen. Daarom zou ik het bij een hond die dan kán bijten het zekere voor het onzekere nemen. Zo'n tuig met 'Pas op, bijt' vind ik ook wel een goed idee, maar zo lang je er direct bij kan zijn als er iemand aan komt lopen, dan kan het wel denk ik voor die 30 sec waarin je broodjes gaat halen.
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Kortom, ik zou hem lekker laten happen, moeten ze er maar niet aankomen.
Lekker advies. En je hond leert dan dat hij met happen krijgt wat hij graag wil -> Mensen gaan weg. Dus zal hij een volgende keer eerder happen, harder happen, bijten, etc etc.

Zorg dat je hond zo min mogelijk in zo'n situatie komt. Veel beter.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”