Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(oud topic) oude, bejaarde herplaatser ... wel of niet doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

(oud topic) oude, bejaarde herplaatser ... wel of niet doen?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,

Jullie zijn allemaal doorgaans nogal eerlijk ;-) en ik geloof dat iemand(en) wat verstandigs tegen mij moet(en) gaan zeggen.

Wij hebben 2 sheltieheren, 1 van bijna 4 en 1 van ruim 1 jaar (ongecastreerd). Ik zie op een ander forum een herplaats-collie-teefje (schotse herdershond) en geloof dat ik op slag verliefd ben.

Practisch gezien is dat niet slim.. denk ik... ze is nl 16.

Vragen als 'hoe doe ik dat in de praktijk met uitlaten' (ivm conditie oude dame). En 'we hebben vakantie geboekt, kan ze mee?' en dan bedoel ik nog niet eens of ze ook in het huisje zou mogen (dat moet ik natuurlijk navragen!)

Let wel: ik heb nog niets, helemaal niets besloten, maar ik vind haar wel aantrekkelijk.. hoe lang heeft die schat nog? Van mij mag ze die tijd ogenblikkelijk hier doorbrengen, maar impulsieve beslissingen, daar worden noch deze collie noch ik gelukkiger van.
Mijn man weet ook nog an niets ;-) en DAT lijkt me idd stap 1!!

Wie heeft tips, raadgevingen, advisen? En dat mogen ook adviseren zijn van "niet doen".....! Wie geeft mij nog wat ter overdenking?

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 15 mei 2013 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Ik heb het filmpje van deze oude herplaatsdame gezien! Wat een schatje....
Ze ziet er nog heel goed uit voor haar leeftijd!

Als je er een goed gevoel over hebt, zou ik er voor gaan! Het uitlaten lijkt mij geen probleem: ze kan goed alleen blijven, dus kan jij met de twee jongsten lekker gaan lopen. Dat deed ik ook altijd als een van mijn oude honden niet goed meer mee kon. Hij bleef dan lekker thuis als ik met de andere wat verder ging lopen.
Wat betreft vakantie: je zou kunnen vragen of ze tijdens jullie vakantie nog even op het opvang adres kan blijven. En anders kan ze misschien wel mee naar het huisje. Het is een rustige oude hond, dus dat moet niet echt een probleem zijn, lijkt me.
Nu alleen je man nog overtuigen........ :wink:

Het lijkt me fijn voor de oude dame om de laatste fase van haar leven nog een fijne tijd te krijgen!

Succes met jullie beslissing!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Als je man het ook wil, zou ik het doen. :wink:
Lijkt me heerlijk om zo'n oude dame nog een fijne tijd te geven. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
~Suzanne~
Zeer actief

Hoi,

Dank zover!

Onze vakantie is "pas" eind september, dus nog even te gaan. Ik denk dat ze mee zou mogen (en dus letterlijk in het huisje mag) maar op zich vind ik dat een "probleem" van latere orde... eerst maar 's overdenken of wij dat willen / kunnen, of dat "past" zeg maar.....
Dan kennis maken, kijken hoe het gaat met ons springding erbij...

Lastig eigenlijk... of juist heel simpel!

Suzanne
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik zou de financiële kant helder willen hebben - voor het geval ze toch iets chronisch onwikkelt of al heeft waarvoor ze elke maand medicijnen nodig heeft.

Is dat in orde, dan is een hond van 16 een warm thuis bieden voor haar oude dag niet eens zo'n heel slecht idee. Zou het een hond van 11 jaar betreffen, dan zou de combi met twee jongere honden minder zijn, omdat je dan wel erg lang de noden van een bejaarde hond met twee jongere honden moet combineren.
Ramona25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhond

Ongelezen bericht door Ramona25 »

16! Jemig en dan nog op zoek naar een nieuw huisje :jank:

Als je het wilt en kunt zou ik ervoor gaan, maar overweeg alles goed!
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Wij hebben vorig jaar juist heel bewust voor een oudere herplaatser gekozen. Timo was toen geschat 11 jaar. Nog geen seconde spijt van gehad.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Tja, ik gun het haar van harte, maar je moet wel goed weten waar je aan begint. een oudere hond heeft natuurlijk ouderdomskwaaltjes, dat moet je niet vergeten. Je gaat je hechten en ze gaat dood, dat is een nadeel. Voordeel is dat je haar nog heel veel liefde kan geven misschien het laatste jaar of hopelijk langer, en dat is ook veel waard.
Moeilijke beslissing.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wij hebben ook een oudere hond als herplaatser in huis genomen. En ja, dat heeft financiële consequenties als je pech hebt (en ja, de da van ons verdient goed aan onze hond). Maar dat weegt niet op tegen de mooie momenten die je een herplaatser kan geven. En van het hebben van een ontzettend leuke hond.
Dus als je het financieel aankan (mocht de hond kwaaltjes krijgen dat je dat kan betalen), en je echtgenoot staat er ook achter, dan zou ik het zeker doen.
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Tja, ik gun het haar van harte, maar je moet wel goed weten waar je aan begint. een oudere hond heeft natuurlijk ouderdomskwaaltjes, dat moet je niet vergeten. Je gaat je hechten en ze gaat dood, dat is een nadeel. Voordeel is dat je haar nog heel veel liefde kan geven misschien het laatste jaar of hopelijk langer, en dat is ook veel waard.
Moeilijke beslissing.
Ik sluit me hierbij aan, de kans dat je op korte termijn afscheid moet nemen is natuurlijk best groot; kun je dat aan als je zo verliefd op haar bent? Bovendien vraag ik me af of je haar en je eigen honden er een plezier mee doet, wellicht is het allemaal veel te druk voor haar en is ze beter af in een gezin zonder andere honden?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zou ze eerst ook op proef kunnen komen? Ik bedoel, stel dat ze zich niet op haar gemak bij de heren voelt, zou ze dan terug kunnen?

Soms moet je niet je verstand maar je gevoel laten spreken. Als je thuissituatie het verder prima vindt :wink:.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pfff, je berichtje doet me wel wat.

Schoonzus wilde even geleden ook haar blinde Cocker kwijt. Zoon was het huis uit, hond zag zoon als zijn enige echte baasje. Paar jaar geleden vroeg - commandeerde - ze ons al dat wij vast wel de hond in huis wilden nemen als zoon het huis uit ging.

Toen was ik verbouwereerd, maar blijkbaar meende ze het bloedserieus. Begin dit jaar is zoon het huis uit gegaan, en moest de hond weg. Dood dan maar (gewoon een gezonde - wel blinde - hond van 12). Hoe kún je het over hart verkrijgen?
Maar goed, ik wil die hond ook niet. Ik heb niets met een zenuwachtige Cocker, en wij willen helemaal geen hond erbij. En zéker geen hond die extra (aparte) rondjes nodig heeft. En dat heeft hij wel. Hij kan niet meesjouwen met de wandelingen die wij doen.

Maar goed, hond zit nu bij mensen in Elspeet, die meer kneusjes hebben. En een groot terrein. Het is adoptie, dus schoonzus blijft verantwoordelijk voor alle (da) kosten die er eventueel komen.
Ik heb niets met de hond, maar ik hoop (en denk) dat hij daar goed zit. Anders haal ik hem alsnog op, en dan moet hij maar hier in huis (maar dat betekent tegelijk dat schoonzus hier nooit meer hoeft te komen).
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Marion. schreef:Schoonzus wilde even geleden ook haar blinde Cocker kwijt. Zoon was het huis uit, hond zag zoon als zijn enige echte baasje.
Dat soort familie zou er hier ook niet meer inkomen, komop zeg je neemt een hond voor de rest van zn leven en je dankt hem niet af omdat je zoon weggaat, of omdat hij kwaaltjes heeft.

Voor de TS. Kan denk ik best leuk zijn zo'n oude hond, maar dan moet hij zich wel direct thuis voelen tussen de rest denk ik, veel tijd om te wennen is er volgens mij niet.

Komt hij uit een asiel, of bij andere mensen weg?
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

De combinatie jongere honden en een oude hond van 14 jaar ging hier goed. 1 keer per dag werden ze in de auto geladen om naar een losloopgebied te gaan. De rondjes daar werden steeds langzamer qua tempo en de afstanden werden minder groot, maar wat ben ik blij dat ze tot op het laatst mee kon gaan. Desi en ik liepen saampjes heel rustig op bejaarde honden tempo en de rest rende om ons heen, apporteerden balletjes en stokken, renden dezelfde afstand 10 keer heen en weer. We zaten regelmatig even aan het water in het weiland uit te rusten. de rest rende dan als gekken rond en Dees en ik zaten daar gewoon. De rondjes hier in de buurt gingen apart, en ook die waren heerlijk. Helemaal op haar tempo, heel lang snuffelen overal, tijd telde niet.

Hoelang duurt het nou helemaal dat een hond zo oud is, :wink: het duurt geen jaren in ieder geval en je maakt er wel een hond heel gelukkig mee. Desi straalde echt, en ik kwam ook de deur niet uit zonder haar trouwens. Daar zorgde ze wel voor :mrgreen: :wink: Ik zou het echt wel weten als ik in de gelegenheid zou zijn. Voor een oude hond zorgen is heel waardevol.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

sjaak-k schreef:Dat soort familie zou er hier ook niet meer inkomen, komop zeg je neemt een hond voor de rest van zn leven en je dankt hem niet af omdat je zoon weggaat, of omdat hij kwaaltjes heeft.
Dat vind ik te grof. Het is de zus van mijn ega. Ik heb mijn bedenkingen heel goed kenbaar gemaakt, zowel naar schoonzus als naar dochter/zoon en moeders. Iedereen snapt me en daarom durft schoonzus ook geen contact met mij op te nemen. Ze weet precies hoe ik erover denkt en daarom durft ze zelf geen contact met me op te nemen, zegt men.
Ik heb verder nog nooit geslagen ofzo hoor, dus waarom ze bang van me zou zijn weet ik ook niet. Maar goed, haar de toegang weigeren kan ik ook niet. Het is wel de zus van mijn ega.
sjaak-k schreef:Voor de TS. Kan denk ik best leuk zijn zo'n oude hond, maar dan moet hij zich wel direct thuis voelen tussen de rest denk ik, veel tijd om te wennen is er volgens mij niet.
Suzanne, bedenk gewoon heel goed wat je doet. Maak je afspraken over da-bezoeken, of kun je dat zelf. Past de hond in je leven, heb je tijd voor aparte rondjes? Doe je er je andere honden een plezier mee, gedogen ze het, of wordt het drama?

Ik vind het ontzettend nobel, maar het moet wel in je leven passen. En het mag niet ten koste gaan van je huidige hondjes. Vind ik.
~Suzanne~
Zeer actief

Hoi,
alles wat iedereen gezegd heeft is waar.

Ik denk dat mijn andere honden aan haar wennen, evt zal Tristan (jongste) proberen te spelen, de oudste zal haar denk ik grotendeels negeren.

Kosten kunnen we waarschijnlijk betalen, maar goed, dat probleeml hebben we met onze huidige honden ook. Die zijn verzekerd, maar goed, als er acuut wat gebeurt zul je toch acuut geld op tafel moeten hebben. Binnen redelijke grenzen is dat acuut beschikbaar en het is wel zo dat er een potje is zeg maar. Een 1000 euro is (na overboeking van "hier naar daar" vrijwel direct bechikbaar). Moeten we een heel eind komen toch?
Hangt ervanaf wat er gebeurt en hoe en wat de prognose is bij een 16 jaar oude hond of "behandeling" zin heeft... eerlijk is eerlijk.

Deze hond zit in een asiel, kennelijk met een zeer slechte conditie; meer dan "blokje om" zit er niet in. Geeft niet! Dan krijgt ze dat, en aansluitend ga ik met die van mij wel de grote wandeling doen.

Ik (dat is "wij") twijfelen nog... zouden we haar wel een plezier doen met onze jongens en omgekeerd. Dat wij nog van haar zullen genieten en zij hopelijk van ons.. zie ik helemaal zitten ;-)

Een aantal practische zaken speelt natuurlijk ook, zoals hoeveel vrij kan ik krijgen en op welke termijn? Zou ze bij ons wennen? Hoe krijg ik 3 honden EN bagage in de auto als we een weekendje weggaan of op vakantie (op zich wil ik haar dan gewoon meenemen ja).

Mijn hart is goed genoeg om haar NU te gaan halen, maar ik moet wel reeel blijven...

Ik ga er een nachtje over slapen! ;-)

Suzanne
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

the classical dilemma between the head and the heart zeg maar....
moeilijk hoor :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Heb je een trekhaak?? zou je evt een bagagebox op een twinnyload kunnen overwegen :wink:

Praktische problemen zijn er om op te lossen?

In ieder geval sterkte met kiezen :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Heb je het over Music, Suzanne? Ik heb ook al verliefd naar haar zitten kijken. Ik vind het zo erg dat een collie van die leeftijd nog herplaatst moet worden.
En wat dacht je van Laydi? Een 10-jarige Poolse collie.
Vooral die oudjes vinden zo moeilijk een warm mandje en heel stiekem heb ik in m'n achterhoofd 'nu Gina er niet meer is...' :idea:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

De vragen die je hebt kan alleen het asiel beantwoorden en die zou ik als eerste eens bellen en de situatie voorleggen. Dan kom je al een heel eind verder.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
~Suzanne~
Zeer actief

lieke schreef:Heb je het over Music, Suzanne? Ik heb ook al verliefd naar haar zitten kijken. Ik vind het zo erg dat een collie van die leeftijd nog herplaatst moet worden.
En wat dacht je van Laydi? Een 10-jarige Poolse collie.
Vooral die oudjes vinden zo moeilijk een warm mandje en heel stiekem heb ik in m'n achterhoofd 'nu Gina er niet meer is...' :idea:
Yes, ik ehb het over Music.... ik ga zo nog met wat aanvullende vragen bellen.... mag ik jou hierover straks ff pb-en ? Misschien kunnen we later nog even bellen samen... ?

Suzanne
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Laat je het weten als je de hond neemt? Ik leef wel met je mee, maar met music ook.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
~Suzanne~
Zeer actief

We gaan vrijdag kijken.

Voors en tegens zijn besproken en we zijn tot de conclusie gkomen dat het moet lukken financieel mocht het nodig zijn (er is een grens natuurlijk).

Ik werk parttime, dat is mogelijk nog het grootste nadeel, maar ook DAT weten ze bij het asiel en ze zien dat niet als een probleem ;-)

Als de klik er is mag ze van het asiel meteen mee, van ons ook....

Pracitische tips nog graag ;-)
Collie is toch maatje groter dan sheltie! ;-)

Suzanne
Renske
Zeer actief

Leuk :cheer: , ik :ok: :ok: :ok: :ok:
Suzanne123 schreef:

-grotere ligplaats (vooral zo'n oudje wil vaak helemaal languit liggen)
-staan de tafels goed, er is een hogere kwispelstaart.
-weet je wie de fokker is, of kan je er achter komen? Dan zou ik die inlichten.
Renske
Zeer actief

Ze is mooi!

Afbeelding

Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ach gos zo oud en dan nog een ander plekkie moeten vinde zeg.... knap en respect voor jullie dat je het wil proberen... hoop dat het lukt....
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik heb het met mijn herplaatsertje van 5 al over een 'oudere herplaatser', maar de colliedame is wel iets heel anders!
Hoop dat het vrijdag klikt en dat er een happy end is :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute

Ongelezen bericht door kimmeke »

Zou het zelf ook wel doen, zo'n oude(re) herplaatser, zeker zo'n mooie!!
Hou ons op de hoogte van je beslissing he!
Hopelijk krijgt deze dame (was toch een dame he, of niet? aah, twijfel! :denken: :mrgreen: ) toch nog een warme mand voor de rest van haar dagen
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
~Suzanne~
Zeer actief

Renske schreef:Leuk :cheer: , ik :ok: :ok: :ok: :ok:
Suzanne123 schreef:

-grotere ligplaats (vooral zo'n oudje wil vaak helemaal languit liggen)
-staan de tafels goed, er is een hogere kwispelstaart.
-weet je wie de fokker is, of kan je er achter komen? Dan zou ik die inlichten.
Ik heb er naar gevraagd; ze denken dat ze een stamboom heeft.
Ik heb op dat moment eigenlijk onderbroken met 'is niet belangrijk' ;-) maar ALS ze een stamboom heeft wil ik wel proberen die op mijn naam te krijgen (gewoon, voor het gevoel) en natuurlijk zal ik die fokker dan informeren.

Suzanne
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik ga duimen dat er vrijdag een match is en dat jullie haar nog een fijn leventje mogen geven :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”