Als ik de beslissende factor in een rasvereniging was zou ik merle als kleur uit het ras bannen. Puur omdat er anders met stamboomhonden door Jan en allemaal dubbel merles gefokt kunnen worden. Ze lijken overal op te duiken en elk ras dat in merle verkrijgbaar is met stamboom lijkt in een merle-toverballen ras te veranderen. Zelfs de lastige catahoula's worden vette mode door hun tekening.
Bah. Ik hou zelf helemaal niet van merle als kleur. Puur omdat ik het dus ongezond vind en niet leuk als een hond eruit ziet als een afgezogen toverbal. Daarmee wil ik niemand beledigen want ik besef prima dat dat smaak is en dat smaken verschillen.
Maar het leed van de dubbel merles....pffff. De dove witte dogjes die allemaal doodgemaakt worden. De keer op keer herplaatste collies met erwtenogen en geen gehoor, de leopards, de aussies, het is domweg mode om een witte hond met bizarre plekjes van blauw en beige in de vacht te hebben. Dus ik ben ervoor om merle te stoppen of anders dubbel merle als dierenmishandling te zien. FOk je dubbel merle dan mag je van mij een boete krijgen en ook echt geregistreerd worden als dierenbeul.
Hoe denken jullie over zo'n schadelijke kleur die bij dubbel in een hond neurologische afwijkingen geeft? Kleurtje gewoon bannen om honden te beschermen of ieder zijn verantwoordelijkheid en jammer voor de honden zonder ogen die doof zijn en dus een k*tleven krijgen.

Ik zie nu meer merles en zelfs dubbel merles dan black en tan aussies. Echt verschrikkelijk want die honden kunnen dus niet functioneren zonder ogen of als ze doof zijn :N: Net het verkeerde ras om in te gaan dubbelmerleren