Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dubbel merles lijken wel mode nu.

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Dubbel merles lijken wel mode nu.

Ongelezen bericht door laeken »

Ik kijk net even en zie dat er al weer een dubbel merle aussie op het forum is gekomen. Niks mis met die hond maar hoe zou het met de dove en half blinde broers en zussen gaan? Waarom zetten fokkers dit voort? Om meer merles te kunnen verkopen omdat die lekker hip zijn?

Als ik de beslissende factor in een rasvereniging was zou ik merle als kleur uit het ras bannen. Puur omdat er anders met stamboomhonden door Jan en allemaal dubbel merles gefokt kunnen worden. Ze lijken overal op te duiken en elk ras dat in merle verkrijgbaar is met stamboom lijkt in een merle-toverballen ras te veranderen. Zelfs de lastige catahoula's worden vette mode door hun tekening.

Bah. Ik hou zelf helemaal niet van merle als kleur. Puur omdat ik het dus ongezond vind en niet leuk als een hond eruit ziet als een afgezogen toverbal. Daarmee wil ik niemand beledigen want ik besef prima dat dat smaak is en dat smaken verschillen.

Maar het leed van de dubbel merles....pffff. De dove witte dogjes die allemaal doodgemaakt worden. De keer op keer herplaatste collies met erwtenogen en geen gehoor, de leopards, de aussies, het is domweg mode om een witte hond met bizarre plekjes van blauw en beige in de vacht te hebben. Dus ik ben ervoor om merle te stoppen of anders dubbel merle als dierenmishandling te zien. FOk je dubbel merle dan mag je van mij een boete krijgen en ook echt geregistreerd worden als dierenbeul.

Hoe denken jullie over zo'n schadelijke kleur die bij dubbel in een hond neurologische afwijkingen geeft? Kleurtje gewoon bannen om honden te beschermen of ieder zijn verantwoordelijkheid en jammer voor de honden zonder ogen die doof zijn en dus een k*tleven krijgen. :19: Ik bedoel, in enkele vorm is het al niet zo onschadelijk als men zegt. Laat staan in de dubbel want dan die je meteen wat er scheelt of anders merk je het wel aan de hond die niet kan luisteren :roll:

Ik zie nu meer merles en zelfs dubbel merles dan black en tan aussies. Echt verschrikkelijk want die honden kunnen dus niet functioneren zonder ogen of als ze doof zijn :N: Net het verkeerde ras om in te gaan dubbelmerleren :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

O ja, ook enkel merle geeft slechthorende honden. Dat is onderzocht en bewezen. Ze zijn dan wel niet doof maar een hond heeft zijn oren wel nodig. Dus waarom vlekjes voor de lolly op een hond zetten die dan vervolgens neurologische problemen krijgt? Kost wat kost toch die vlekjes omdat 90% van de pupkopers dat wil? Bij een aussie staat volgens mij bijna iedereen op de lijst voor merle. Dus dan is het hopen op een groot nest en het kwart dubbel merle neemt men voor lief :boos:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Dubbel merles lijken wel mode nu.

Ongelezen bericht door Marjoleine »

MARC_S schreef:Als ik de beslissende factor in een rasvereniging was zou ik merle als kleur uit het ras bannen.
Dat kan, zoals je natuurlijk best weet, alleen het land van oorsprong doen. Daarvoor moet je de standaard aanpassen.

Er zijn al veel RV's die merle x merle verbieden, maar ja, dan fok je toch buiten de RV?
En als ze dan zeggen dat niet alle dubbel merles problemen hebben, hebben ze daar nog gelijk in ook.

Ja, het is een probleem.
Maar persoonlijk vind ik het een groter probleem dat er opeens allerlei prima gezonde honden uit de fokkerij worden gegooid vanwege een kleur waar verder niets mee mis is!

Kortom: er is nog een hoop te doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

De keerzijde van de medaille en de volle broers en zussen van die "mooie" hondjes met veel wit en merle. Dit is slechts de buitenkant:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef: En als ze dan zeggen dat niet alle dubbel merles problemen hebben, hebben ze daar nog gelijk in ook.
Niet zichtbaar dan en daar staan de vele honden met problemen weer tegenover die verdwijnen. Elke aussie met een witte kop kan een broer of zus hebben zonder ogen of met helemaal mismaakte ogen en zelfs oren kunnen weg zijn bij dubbel merles. Dubbel merle heet ook wel Lethal White. Wie wil nu de kleur "dodelijk wit" fokken. Kijk mijn witte hond, kleurslag: "dodelijk wit".
Maar persoonlijk vind ik het een groter probleem dat er opeens allerlei prima gezonde honden uit de fokkerij worden gegooid vanwege een kleur waar verder niets mee mis is!
Zolang je de merles aan niet merle paart krijg je genoeg honden om mee verder te gaan toch? Elk nest heeft dan maar de helft enkel merle en de rest is van het merle af. Na een tiental jaar zitten de huidige merle honden dan prima door het ras zonder dat het gen merle nog ergens voor nodig is op puur de uiterlijke kenmerken na. :19:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Marjoleine schreef: En als ze dan zeggen dat niet alle dubbel merles problemen hebben, hebben ze daar nog gelijk in ook.
Niet zichtbaar dan en daar staan de vele honden met problemen weer tegenover die verdwijnen.
Natuurlijk, dat ontken ik niet. Maar er zijn wel degelijk ook honden die M/M zijn en die niets mankeren. Uiteraard is dat onderzocht.
Overigens zijn er ook M/m honden die eruit zien als M/M.
Maar ja, daar kun je niet op selecteren natuurlijk.
MARC_S schreef: Zolang je de merles aan niet merle paart krijg je genoeg honden om mee verder te gaan toch? Elk nest heeft dan maar de helft enkel merle en de rest is van het merle af. Na een tiental jaar zitten de huidige merle honden dan prima door het ras zonder dat het gen merle nog ergens voor nodig is op puur de uiterlijke kenmerken na. :19:
Tuurlijk, en zo zou het ook moeten gaan.

Maar ik doelde op iets anders, namelijk op de nieuwe regel van de FCI, waarbij niet erkende kleuren NEK op de stamboom krijgen en je daar ook niet meer mee mag fokken.
Ik vind het buitengewoon kwalijk dat er dergelijke maatregelen worden genomen terwijl er tegelijk over inteelt en een te kleine genenpoel wordt geklaagd.
Waarbij, zoals naar ik aanneem duidelijk is, ik het met dat laatste volledig eens ben.

Als die regel nou ook zou gelden voor M/M zou er nog iets mee gewonnen zijn...

Afbeelding

laeken
Zeer actief

Niet erkende kleuren als "harlekijn in bruin" vind ik ook bezopen. Die honden is niks mis mee en ze vererven geen zieke honden. Uiteraard dus inderdaad eerder vermelding NEK en dan wel fokgeschikt maar bv niet showgeschikt of minpunten op kleur. Als je uit een NEK een erkende kleur fokt dan kan die evt weer geshowed worden en dan lijkt mij verder niks mis met die hond. :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

als ik je stuk zo lees marc zeg ik direct: je hebt helemaal gelijk!

maar ik heb er te weinig verstand van om echt iets zinnigs erover te zeggen. maar merleXmerle moet gewoon niet mogen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Niet erkende kleuren als "harlekijn in bruin" vind ik ook bezopen. Die honden is niks mis mee en ze vererven geen zieke honden. Uiteraard dus inderdaad eerder vermelding NEK en dan wel fokgeschikt maar bv niet showgeschikt of minpunten op kleur. Als je uit een NEK een erkende kleur fokt dan kan die evt weer geshowed worden en dan lijkt mij verder niks mis met die hond. :ok:
Exact.
Er zijn nu rassen waar je bij een tanpoint (als dat niet erkend is) een NEK krijgt en dan niet meer mag fokken.
Dat vind ik ook bezopen.

M/M is iets anders, dat moest niet mogen inderdaad.
Ik vind dat standaards kleuren hooguit als minder gewenst moeten benoemen, of gewenste kleuren als "de voorkeur verdienend".

Afbeelding

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk met merle x merle kruisingen. Maar zoals Marjoleine al stelt: heel veel RV's verbieden dergelijke kruisingen al. Bij mijn ras komt het (bij mijn weten) vrijwel niet voor. God zij dank.
Maar om nou gelijk merle er helemaal uit te gooien vind ik wel wat ver gaan. Er zijn nu eenmaal mensen die zo'n kleur prachtig vinden. Prima toch?
En als je al bepaalde ziekten/afwijkingen/handicaps d.m.v. fokverboden wilt uitbannen, kan ik nog wel 20 andere redenen bij 20 andere rassen opnoemen. Te kort gefokte neuzen, te lang gefokte ruggen, te zwaar gefokte lichamen, te groot c.q. te klein gefokte dieren, te veel rimpels, etc. Allemaal aandoeningen die vreselijk dierenleed veroorzaken!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ook bij collies en shelties vinden mensen het leuk hoor :wink: Alleen jammer dat de ogen dan de helft kleiner zijn al zien ze er soms wel wat mee en worden ze dan gezien als hond zonder problemen. Deze honden zijn niet blind en de eerste wordt als een dubbel merle zonder defecten gezien. Mij lijken de ogen wel erg klein maar dat kan aan mij liggen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijk, deze "mooierd/knapperd" heeft gewoon geen ogen en is doof :devil:
Afbeelding
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Afschuwelijk, Marc! Ik heb ze gelukkig nooit gezien, maar het is idd. misdadig.
Maar (en niet om te z*ken): foto 2 is dat niet een normale witte Amerikaanse collie? Moeilijk om te zien zo op een kleine foto, maar het lijkt er wel veel op. En de witte Amerikaan is geen merle x merle kruising maar gewoon een witte (gezonde!) kleurvariant die in Amerika wel is toegestaan.
Ooit hoop ik er zelf één te hebben. :I:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

lieke schreef:Afschuwelijk, Marc! Ik heb ze gelukkig nooit gezien, maar het is idd. misdadig.
Maar (en niet om te z*ken): foto 2 is dat niet een normale witte Amerikaanse collie? Moeilijk om te zien zo op een kleine foto, maar het lijkt er wel veel op. En de witte Amerikaan is geen merle x merle kruising maar gewoon een witte (gezonde!) kleurvariant die in Amerika wel is toegestaan.
Ooit hoop ik er zelf één te hebben. :I:
Lijkt'ie wel op he? Ook de enige van die 3 foto's waarvan ik denk dat er een 'fatsoenlijk kynologisch onderlegde' fokker achter steekt. Die andere 3 kwalificeer ik als 'broodfok'. Puur op het plaatje hoor :pffff:
laeken
Zeer actief

Hoogstwaarschijnlijk niet aangezien het oogje in het wit (deel dat aangetast is omdat daar de merle 2 keer is gaan zitten) wel heel erg klein oogt in mijn ogen. Ik kan ernaast zitten maar ook zijn beschrijving zegt dat hij een bouble merle is :wink:

Het is een fokteef lees ik net, Flurry, uit twee merle ouders gefokt en geeft alleen merles. Het is dus zeker een Lethal White :wink:
http://www.colliedog.org/Silverado_Coll ... Color.html
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
MARC_S schreef:Hoogstwaarschijnlijk niet aangezien het oogje in het wit (deel dat aangetast is omdat daar de merle 2 keer is gaan zitten) wel heel erg klein oogt in mijn ogen.

Afbeelding
Een Collie heeft sowieso erg kleine ogen (TE klein naar mijn smaak).
Ik ben overigens faliekant tegen fokken van merle x merle.
Kun je het verbieden en er zal geen stamboomhond meer dubbel merle geboren worden. Goede zaak.
Maar wat denk je wat er in het grijze circuit gebeurt....
Eens hoor, men doet toch wat hij wil. Maar dan kan het in ieder geval niet meer met stamboom. Dat scheelt een hoop want veel mensen vinden een stamboom nog steeds een teken van dat het wel goed zit in mijn ogen. Ja maar, ja maar....hij heeft toch een stamboom? :19: :boos:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Het kan sowieso al niet meer met stamboom. Bij de Raad van Beheer is het fokken van dubbel merles verboden.
Bij alle rassen?

Ik weet dat er een lijst was, maar ik kan 'm niet meer vinden :?

Afbeelding

laeken
Zeer actief

En anders zijn er nog wel andere manieren. Ik ken toch genoeg overwitte aussies met stamboom en volgens mij krijgen witte bordercollies ook wel een stamboom.
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Ariane »

Jemig, elke keer weer dringt het tot me door hoe ontzettend ik geboft heb met Jagger.
Wist ik veel toen ik hem kocht :U:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Tegenwoordig zie je ook best veel blonde teckeltjes is dat een erkende kleur en komt dat sowieso weleens voor of wordt daar speciaal op gefokt?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb het idee dat merle inderdaad steeds populairder wordt. Bijna alle Aussie nesten in de planning hebben een vader of moeder die merle is. Merle x merle ken ik niet, maar dat zullen de fokkers waar ik kijk ook niet doen. Bij andere rassen zie je het ook veel, het is fokken op de vraag he.

Overigens wel grappig dat naar Izzie in het nest de meeste interesse was, terwijl ze twee red merle zusjes heeft. In de werklijn ligt het blijkbaar anders.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ariane
Erelid

tineke schreef:Tegenwoordig zie je ook best veel blonde teckeltjes is dat een erkende kleur en komt dat sowieso weleens voor of wordt daar speciaal op gefokt?
Voor zover ik weet wordt die kleur geel genoemd, en hij was erkend.
Ik dacht dat het inmiddels ook een NEK geworden is.
Je ziet het vaker bij ruwharige tekkeltjes dan bij langharige. Kortharige heb ik nog nooit gezien, maar dat zegt natuurlijk niets.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik heb het idee dat merle inderdaad steeds populairder wordt. Bijna alle Aussie nesten in de planning hebben een vader of moeder die merle is. Merle x merle ken ik niet, maar dat zullen de fokkers waar ik kijk ook niet doen. Bij andere rassen zie je het ook veel, het is fokken op de vraag he.

Overigens wel grappig dat naar Izzie in het nest de meeste interesse was, terwijl ze twee red merle zusjes heeft. In de werklijn ligt het blijkbaar anders.
Dat van die werklijnen kan heel goed kloppen. Werkende bordercollies zijn ook vrijwel nooit merle. Het moet heel gek lopen wil een herder een hond nemen die zo gekleurd is. Niet om een reden denk ik maar omdat het poespas en onzin wordt gevonden. Ik zou dus ook niet met een merle hond gaan werken als ik een schaapskudde had. Waarom niet? Niet eens echt een motivatie voor maar meer een gevoel. Ook nu omdat ik lees dat merles meerdere problemen hebben waaronder een bewezen verminderd gehoor. Ook de enkel merles. Misschien dat dat meespeelt?

Verder is mijn persoonlijke smaak sowieso geen poespas. Dat zullen mensen die met een hond werken ook wel hebben. Ik heb zelfs nog nooit een hond met witte aftekeningen gehad :N: Ja Cleo, maar dat noem ik geen echte aftekening. Alleen helemaal zwart of helemaal bruin. Ik hou meer van simpel denk ik en ik denk dat veel mensen die echt iets met hun honden doen dat ook hebben. Ik vind een zwarte bordercollie veel mooier dan een merle. Maargoed, dat is smaak en daar ben ik me van bewust. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef: Verbod fokken Merle
Artikel VI.23A lid 2 van het Kynologisch Reglement verbiedt, per 1 januari 2009, het kruisen van honden waarvan bij beide als kleur(variëteit) een variant van merle op de stamboom staat vermeld.
Ah vandaar. Hier loopt nl al iemand met een dubbel merle bordercollie en een dubbelmerle aussie. Mooi he? Zegt ze dan........... :jank: Ik krijg altijd de neiging om te zeggen "hoe mooi zijn de dove broers en zussen met erwtenogen?" Die zijn nl al dood hoogstwaarschijnlijk of 10 keer herplaatst en inmiddels bijterig en in speciale opvang. :roll:

Die honden zijn verder zo mooi en rastypisch dat ik niet kan geloven dat die evt geen stamboom hebben. :wink:
Afbeelding
Ariane
Erelid

Nanna schreef:
Ariane schreef:
tineke schreef:Tegenwoordig zie je ook best veel blonde teckeltjes is dat een erkende kleur en komt dat sowieso weleens voor of wordt daar speciaal op gefokt?
Voor zover ik weet wordt die kleur geel genoemd, en hij was erkend.
Ik dacht dat het inmiddels ook een NEK geworden is.
Je ziet het vaker bij ruwharige tekkeltjes dan bij langharige. Kortharige heb ik nog nooit gezien, maar dat zegt natuurlijk niets.
De ruwhaar teckeltjes die jij ziet zijn rood, niet blond ;-) Sommigen neigen er wel naar, moet ik zeggen....
Afbeelding

een blonde teckel
Afbeelding
Dan is Mick dus inderdaad blond/geel.
Hoe kan het dat er geen NEK op zijn stamboom staat?

tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nanna schreef:
Is NIET FCI toegestaan ;-)
Daar wordt wel speciaal op gefokt, maar dan in de UK en de USA. Maar ja, daar hebben teckels sowieso de meest uitzinnige kleuren.... :jank:
Ik zie ze in Nederland ook wel de laatste tijd :wink:
Ik ken er twee hier in de omgeving ,maar goed ze komen ook van hier in de omgeving vandaan ,Noordwijk of Noordwijkerhout dus dat kan toeval zijn.
Ik vind ze overigens beide erg angstig maar of dat iets met de kleur te maken heeft of socialisatie heb ik geen flauw idee van ,jij vast meer :mrgreen:
Het ene hondje kan zelfs niet los lopen want het gaat er direct vandoor als er een hond aankomt zelfs als die absoluut geen kwaad in de zin heeft.
Alleen een andere hond zien aankomen is al voldoende om op de loop te gaan vandaar dat zij/hij nu niet meer losloopt.
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb het idee dat merle inderdaad steeds populairder wordt. Bijna alle Aussie nesten in de planning hebben een vader of moeder die merle is. Merle x merle ken ik niet, maar dat zullen de fokkers waar ik kijk ook niet doen. Bij andere rassen zie je het ook veel, het is fokken op de vraag he.

Dat van die werklijnen kan heel goed kloppen. Werkende bordercollies zijn ook vrijwel nooit merle. Het moet heel gek lopen wil een herder een hond nemen die zo gekleurd is. Niet om een reden denk ik maar omdat het poespas en onzin wordt gevonden. Ik zou dus ook niet met een merle hond gaan werken als ik een schaapskudde had. Waarom niet? Niet eens echt een motivatie voor maar meer een gevoel. Ook nu omdat ik lees dat merles meerdere problemen hebben waaronder een bewezen verminderd gehoor. Ook de enkel merles. Misschien dat dat meespeelt?

Verder is mijn persoonlijke smaak sowieso geen poespas. Dat zullen mensen die met een hond werken ook wel hebben. Ik heb zelfs nog nooit een hond met witte aftekeningen gehad :N: Ja Cleo, maar dat noem ik geen echte aftekening. Alleen helemaal zwart of helemaal bruin. Ik hou meer van simpel denk ik en ik denk dat veel mensen die echt iets met hun honden doen dat ook hebben. Ik vind een zwarte bordercollie veel mooier dan een merle. Maargoed, dat is smaak en daar ben ik me van bewust. :wink:
Je ziet het wel hoor in de werklijn bij BC's, maar er zijn ook fokkers die het 'uit principe' niet doen. Bij de Aussies zie je het redelijk wat in de werklijnen. Maar dat is dan ook een Amerikaans ras, daar zijn ze sowieso wat meer van het uiterlijk natuurlijk. De staarten worden daar ook nog steeds gecoupeerd, terwijl daar voor het werken geen enkele noodzaak toe is.

En over smaak. Ik ben ook niet van de merle, maar denk dat dat wel bekend was. Voor mij mocht ze alle kleuren hebben behalve merle :wink: Ik kan een hond door de merle heen wel mooi vinden (zoals de vader van Izzie), maar zou er zelf niet voor kiezen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Ik denk dat aussies deels gecoupeerd worden omdat ze soms al vanzelf bobtail zijn en daarnaast heel vaak een knikstaart hebben. Wat ik begrepen heb is dat het een flinke berg werk is geweest om van die problemen af te komen hier omdat honden die geïmporteerd werden rustig gecoupeerde knikstaarten waren. Zal ze daar een zorg zijn nl. Dus in landen waar het mag beginnen ze er gewoon niet aan en couperen ze alles. Hoeven ze ook niet aan de staarten te denken en bv de staartdracht :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik denk dat aussies deels gecoupeerd worden omdat ze soms al vanzelf bobtail zijn en daarnaast heel vaak een knikstaart hebben. Wat ik begrepen heb is dat het een flinke berg werk is geweest om van die problemen af te komen hier omdat honden die geïmporteerd werden rustig gecoupeerde knikstaarten waren. Zal ze daar een zorg zijn nl. Dus in landen waar het mag beginnen ze er gewoon niet aan en couperen ze alles. Hoeven ze ook niet aan de staarten te denken en bv de staartdracht :19:
Ja dat klopt, er is veel NBT en gedoe met knikstaarten. Maar het is ook een uiterlijk gebeuren hoor, het vierkante lichaam vinden ze mooi.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

tineke schreef:Ik ken er twee hier in de omgeving ,maar goed ze komen ook van hier in de omgeving vandaan ,Noordwijk of Noordwijkerhout dus dat kan toeval zijn.
Komt de fokker van Ariane ( :mrgreen: ) niet ook uit die omgeving?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ariane schreef:Dan is Mick dus inderdaad blond/geel.
Hoe kan het dat er geen NEK op zijn stamboom staat?
Geel herken je doordat er echt nergens ook maar één zwarte haarpunt te vinden is en ook niet was als ieniemienie pupje.
Vaak zie je het bij de volwassen dieren niet maar in het nest wel.

Als Jagger inderdaad geel is, staat er geen NEK op de stamboom omdat de fokker tegen de chipper heeft gezegd dat het dat niet is.
Zo simpel kan het zijn ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”