Ik verbaasde me er al over bij de 2e keer spelen. Instructrice waarschuwde eigenaren van de 2 volwassen honden, omdat deze elkaar al niet schenen te liggen dat ze wel eens op elkaar zouden klappen. Ik wilde daar eigenlijk al een stukje voor steken, want ik persoonlijk zou dat niet in een les toestaan, maar train door voor me eigen en wil niet die zeurkous zijn. Maar de Jack scheen alles te willen regelen. Zodra 2 honden over elkaar heen aan het rollenbollen waren ging de Jack het met veel gegrom regelen. Naar mijn idee op een niet normale manier, waarbij ook aan de achterkant gehapt werd (maar pin me daar niet op vast, ging allemaal snel). Maakte er nog een grapje over dat het wel een regelneef was. Ook Kay was een paar keer de pineut. Nu weet ik dat Kay zeker geen doetje is. Hij is in de groep zeker de dominantste(terwijl de andereal langer trainen en ik er dus nog maar 2 lessen bij ben), maar in deze groep wel sociaal functionerend. (laat hem normaal eigenlijk niet met andere pups spelen omdat hij zo dominant is. In nest terroriseerde hij zijn zusje ook al, dus wist ook waar ik aan begon. Door hem vooral met sociale dominante sociaalvaardige andere honden te laten spelen had ik toch een hond die leerde incaseren. (met lage staart en oren en zelfs een beetje gebukt lopen op de ander te sussen en op de rug liggen) Nu pakte die Jack dus ook wel een paar keer Kay. Kay reageerd in eerste instantie heel normaal, schoot weg met een lage houding en was duidelijk wat angstig voor de Jack geworden en probeerd hem ook te ontlopen (zocht hem dus niet op!). Maar Jack bleef regelen. Zelf zo een keer dat Kay in de hoek gedrukt werd en dus flink zijn tanden ontblote (het ging zo snel dat ik vergeten ben om te kijken wat de rest van zijn houding was, dus zelfverzekerd of onderanig weet ik niet, maar gezien zijn reactie eerder vermoed ik onderdanig) en zelfs terug hapte.
Daarna was het in de les ook echt over tussen die 2. We deden oefening voorkomen. Bij Kay ging dat goed. Bezocht wel een andere hond, maar niet de Jack. Toen moest de Jack. Voor de gehele situatie. Ik zat op dat moment op de grond met Kay naast mij. Ik had mijn riem even uitgeleend omdat iemand die nodig had. Ik hield Kay dus vast aan de halsband. De Jack Russel luisterde niet en moest naar Kay (die wat zenuwachtig was bij deze oefening en dus wel wat piepte en blafte, maar wat ik onder controle probeerde te houden, het wat dus niet heel erg overdreven. Tja na paar keer wat om Kay heen gerend te hebben (en Kay dus veel zenuwachtiger werd) moest hij toch echt weer Kay pakken. Helaas zat ik zelf op de grond en had ik Kay aan zijn halsband vast, niet echt een ideale situatie dus. Later Kay wel weer aan de riem maar weer de Jack Russel. Zelf als instructrice voor Kay ging staan om het zicht te blokkeren en ik had Kay stil door hem af te leiden met voer. Oefening met de Jack Russel toen maar gestopt op aanwijzing van degene van wie de hondenschool is, die toevallig even stond te kijken.
Ik na de les toch even met intstructrice gepraat of zij het wel verstandig vond om deze 2 in de les bij elkaar te houden. Zij zag geen probleem en Kay moest leren incasseren en de Jack Russel was een typische terrier......

Toch heb ik er beetje naar gevoel over. Wat jullie?